Permalänk
Medlem

Jag får göra det där varje månad :,( Och när det är som värst skiljer det sig runt 10 C på den varmaste kärnan. Det är nästan läskigt. Känns inte som H50 är en kylare att lita på om man ska ha en server ståendes i klädkammaren, så får bli något billigt att slänga på den som är bättre än stock ^^
Fast om den är så stor som alla säger känns det ju ganska osäkert med ett R3, får nog uppgradera chassi också ^^
På tal om R3 så kan det vara det sämsta Chassi jag ägt dessutom.

Visa signatur

not so fast

Permalänk
Medlem

Upp med en bild när den är monterad Hirsch! Ser att du kör dominator minnen, hur funkar det med avståndet mellan minnena och kylaren (för jag antar att du har "höga" flänsar på ramet)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av timL:

Upp med en bild när den är monterad Hirsch! Ser att du kör dominator minnen, hur funkar det med avståndet mellan minnena och kylaren (för jag antar att du har "höga" flänsar på ramet)?

*jag hade höga kylflänsar på ramet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av timL:

Upp med en bild när den är monterad Hirsch! Ser att du kör dominator minnen, hur funkar det med avståndet mellan minnena och kylaren (för jag antar att du har "höga" flänsar på ramet)?

Intresserad av detta jag med, samt om den kan få plats i en FT02:a.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skjulet:

Jag får göra det där varje månad :,( Och när det är som värst skiljer det sig runt 10 C på den varmaste kärnan. Det är nästan läskigt. Känns inte som H50 är en kylare att lita på om man ska ha en server ståendes i klädkammaren, så får bli något billigt att slänga på den som är bättre än stock ^^
Fast om den är så stor som alla säger känns det ju ganska osäkert med ett R3, får nog uppgradera chassi också ^^
På tal om R3 så kan det vara det sämsta Chassi jag ägt dessutom.

Nä H50 är en flopp enligt mej :/ kyler inte tillräckligt bra för priset och radiatorn sätt igen av damm fort som fan Min Hyper 212 plus kylare har ännu inte satts igen (1år och 2månader utan dammfilter )

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Hur är ljudnivån?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hirsch:

Jag måste ifrågasätta hans resultat. Han har en lägre "ambient temperature" än vad jag har men hans uppmätta temperatur är mer än 20C högre på bara 100MHz mer.

Antagligen är hans resultat felaktigt, eller så är mina "temp sensorer" trasiga. Jag har en laser-pistol-termometer som ska kalibreras på Måndag, kan se ifall man kan komma åt att mäta med den på något fiffigt vis (är ju lite svårt eftersom processorn kylaren sitter över...) i värsta fall får man väl skaffa sig en termometer med probe...

Men jag håller med, ifall hans resultat är korrekta så känner man sig lite lättlurad och man imponeras knappast...

ja jag vet inte jag har en noctua kylare o är nöjd över den den väger under 1kg den är hyfsat tyst jag ligger på temps under 60grader på 3,8ghz (i5 740)i max load efter 50minuter så jag kommer inte att byta i allfall. dock vare fina testar du hade kommit med

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Verkar som den presterar bra som fan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Nä H50 är en flopp enligt mej :/ kyler inte tillräckligt bra för priset och radiatorn sätt igen av damm fort som fan Min Hyper 212 plus kylare har ännu inte satts igen (1år och 2månader utan dammfilter )

Håller helt med. Ångrar att jag köpte en h50 faktiskt. Är inte alls nöjd med kylningen, min ligger på 36 grader idle och 72 grader i full load efter 2 timmar i prime 95. Med en clock på 3,8 ghz. Känns inte som att det räcker till för mer seriös överklockning. Har visserligen haft min prolle uppe i 4.2 ghz stabilt, men värmen blev ganska ohållbar med h50 tror jag maxade runt 91 grader C hehe.

Visa signatur

not so fast

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skjulet:

Håller helt med. Ångrar att jag köpte en h50 faktiskt. Är inte alls nöjd med kylningen, min ligger på 36 grader idle och 72 grader i full load efter 2 timmar i prime 95. Med en clock på 3,8 ghz. Känns inte som att det räcker till för mer seriös överklockning. Har visserligen haft min prolle uppe i 4.2 ghz stabilt, men värmen blev ganska ohållbar med h50 tror jag maxade runt 91 grader C hehe.

jepp radiatorn och pumpen hänger inte med vid högre strömförbrukning

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Hmm avläser jag det programmet rätt ( du har 12 grader idle på en kärna) så borde väl kanske temp sensornerna vara lite knas då det är i princip omjligt att ta komponenter under rumstemperatur med enbart luftkylare?

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggboxx:

Hmm avläser jag det programmet rätt ( du har 12 grader idle på en kärna) så borde väl kanske temp sensornerna vara lite knas då det är i princip omjligt att ta komponenter under rumstemperatur med enbart luftkylare?

Notera att det endast är på en kärna, de andra kärnorna kan i mitt tycke ha en rimlig temperatur sett till rumstemperaturen. Jag vet inte riktigt varför just den kärnan rapporteras som så sval, det har den alltid gjort.

Men jag vet inte riktigt, ska försöka forska/googla lite och se ifall det finns någon annan med samma problem...

EDIT:
Har inte någon bra källa men jag läste om att sensorerna fungerar sämre i låga temperaturer (ingen belastning) för som du ser kommer core 0 ikapp de andra så fort den utsätts för lite Load. Vet inte sanningsvärdet i detta, men hittade det via Google. Någon som kanske stärker detta är att core 0 temperatur är mer rimligt när det är överklockat = mer värme.

Permalänk
Medlem

riktigt snygg och välpresterande kylare! kan du inte lägga upp en bild när den sitter monterad?

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Står datorn utomhus eller har du <10C i ditt rum? För att temperaturer på 12-24C är näst intill omöjligt. Min vattenkylda i7 930 på 4ghz (2x 360 radiatorer, 6 fläktar) idlar på ~26-30C. Max load kring 60C. Har därför mycket svårt att köpa dessa siffror. Du har dessutom 6 kärnor mot mina 4, vilket resulterar i högre värmeutveckling.

Skulle vilja säga som så att dina CPU-sensorer är trasiga. Din max. temp för båda kylare vid överklockning (och stock) ser inte korrekt ut.

Enda logiska förklaring jag kan se är om du har det väldigt kallt i ditt rum alternativt har lådan på vinden/utomhus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Står datorn utomhus eller har du <10C i ditt rum? För att temperaturer på 12-24C är näst intill omöjligt. Min vattenkylda i7 930 på 4ghz (2x 360 radiatorer, 6 fläktar) idlar på ~26-30C. Max load kring 60C. Har därför mycket svårt att köpa dessa siffror. Du har dessutom 6 kärnor mot mina 4, vilket resulterar i högre värmeutveckling.

Skulle vilja säga som så att dina CPU-sensorer är trasiga. Din max. temp för båda kylare vid överklockning (och stock) ser inte korrekt ut.

Enda logiska förklaring jag kan se är om du har det väldigt kallt i ditt rum alternativt har lådan på vinden/utomhus.

Bara för att klargöra några saker. Min "ambient temperature" är 23-24C vilket innebär att processorn ALDRIG kan blir kallare än 23-24C, det är fysiskt omöjligt och det gäller för både vatten och luft (då dessa kylmedel bara är ledare). Och det är det inte heller någon som har hävdat, åtminstone inte jag.

Sensorerna som läser av värmen (sitter i processorn) är det högst sannolikt inte fel på utan det är mjukvaran (moderkortets BIOS) som rapporterar fel. Detta är inte min egna teori utan Intels (har precis varit i kontakt med deras "Tech-support"). Ett värde på strax över ambient är inte alls omöjligt, speciellt inte då processorn kördes i "stock" eftersom den då kan justera frekvensen automatiskt utefter belastning, så idle temperaturen var tagen ifrån ~1.6GHz@0.xV.

Gällande att din processorer drar mindre ström så har du faktiskt fel. Våra processorer har exakt samma TDP och drar näst exakt lika mycket ström i standardutförande (stock).

Din vattenkylning? Jadu, detta säger väl allt http://www.overclock3d.net/reviews/cases_cooling/be_quiet_dar... (D14 presterar likvärdigt som din vattenkylning för en bråkdel av summan pengar).

Och bara för att klargöra:
Jag försöker inte försvara någon, allra minst Be-Quiet. Men vi kan konstatera att något är fel med hur temperaturen läses av och fram tills vi (jag) har kommit till rätsida med det får ni tolka huruvida kylarens prestanda är bra eller dålig hur bästa ni vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hirsch:

Bara för att klargöra några saker. Min "ambient temperature" är 23-24C vilket innebär att processorn ALDRIG kan blir kallare än 23-24C, det är fysiskt omöjligt och det gäller för både vatten och luft (då dessa kylmedel bara är ledare). Och det är det inte heller någon som har hävdat, åtminstone inte jag.

Sensorerna som läser av värmen (sitter i processorn) är det högst sannolikt inte fel på utan det är mjukvaran (moderkortets BIOS) som rapporterar fel. Detta är inte min egna teori utan Intels (har precis varit i kontakt med deras "Tech-support"). Ett värde på strax över ambient är inte alls omöjligt, speciellt inte då processorn kördes i "stock" eftersom den då kan justera frekvensen automatiskt utefter belastning, så idle temperaturen var tagen ifrån ~1.6GHz@0.xV.

Gällande att din processorer drar mindre ström så har du faktiskt fel. Våra processorer har exakt samma TDP och drar näst exakt lika mycket ström i standardutförande (stock).

Din vattenkylning? Jadu, detta säger väl allt http://www.overclock3d.net/reviews/cases_cooling/be_quiet_dar... (D14 presterar likvärdigt som din vattenkylning för en bråkdel av summan pengar).

Och bara för att klargöra:
Jag försöker inte försvara någon, allra minst Be-Quiet. Men vi kan konstatera att något är fel med hur temperaturen läses av och fram tills vi (jag) har kommit till rätsida med det får ni tolka huruvida kylarens prestanda är bra eller dålig hur bästa ni vill.

Bra att du vet det. Då vet du även att temperaturerna som visas är inkorrekta. Huruvida det är bios eller din CPU spelar ingen roll -- du kan inte lita på dem. Du må tro din processor körs i 70C när den egentligen brummar på 85C. Tycker bara det är skumt att du framhäver kylaren som något otroligt när dina sensorer i fråga in mäter/avläses korrekt.

Strax över din omgivande temperatur är nästan fysikaliskt omöjligt då det trots allt flödar en mängd ström genom ditt chip, vilket kommer resultera i värme. Att ligga vid eller någon grad över den omgivande temperaturen är således högst osannolikt.

Dra inte in TDP här, det har inte med saken och göra. Din processor har 400,000 fler transistorer än min. Detta kommer resultera i mer ström och högre värmeutveckling, oberoende om du vill tro på det eller inte.

Nej, en Noctua D14 presterar inte i närheten av vad min vattenkylning gör. Jag har 2st GPUer i samma loop och fläktarna snurrar på 500rpm (vid load). Skulle jag koppla loss mina GPUer och dra upp fläktarna på 1850rpm skulle vi se helt andra siffror här. Dessutom är min dator näst intill ljudlös, vilket var anledningen till att jag köpte vattenkylningen. Dessutom är min delta lägre än den i testet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Bra att du vet det. Då vet du även att temperaturerna som visas är inkorrekta. Huruvida det är bios eller din CPU spelar ingen roll -- du kan inte lita på dem. Du må tro din processor körs i 70C när den egentligen brummar på 85C. Tycker bara det är skumt att du framhäver kylaren som något otroligt när dina sensorer i fråga in mäter/avläses korrekt.

Strax över din omgivande temperatur är nästan fysikaliskt omöjligt då det trots allt flödar en mängd ström genom ditt chip, vilket kommer resultera i värme. Att ligga vid eller någon grad över den omgivande temperaturen är således högst osannolikt.

Dra inte in TDP här, det har inte med saken och göra. Din processor har 400,000 fler transistorer än min. Detta kommer resultera i mer ström och högre värmeutveckling, oberoende om du vill tro på det eller inte.

Nej, en Noctua D14 presterar inte i närheten av vad min vattenkylning gör. Jag har 2st GPUer i samma loop och fläktarna snurrar på 500rpm (vid load). Skulle jag koppla loss mina GPUer och dra upp fläktarna på 1850rpm skulle vi se helt andra siffror här. Dessutom är min dator näst intill ljudlös, vilket var anledningen till att jag köpte vattenkylningen. Dessutom är min delta lägre än den i testet.

Min processor är också byggd i 32nm till skillnad ifrån din som är byggd i 40nm. Men det är egentligen irrelevant, man kan optimera processen och uppbyggnaden. Ett bra exempel på det är AMD Phenom II 965 som lanserades i två olika utföranden (TDP 140 & 125w). Och varför skulle man inte dra in TDP, vet du ens vad det är (med tanke på ditt uttalande)? Sen är det bara en (1) kärna i _IDLE_ som indikerar på att temperaturerna skulle vara helt annorlunda än vad som redovisas, givetvis visar sedan i sin tur alla kärnor några grader fel - men det är knappast unikt för mitt system utan det skulle jag nog vela påstå gäller ALLA.

Hm du ligger ju någon eller några grader över den omgivna temperaturen säger du (26C), så det är bara ibland som är det omöjligt? Jag tror inte att du skulle få se så mycket bättre siffror med samma system minus grafikkorten, åtminstone inte revolutionerade siffror. Men den skulle förmodligen klara betydligt högre värmeutveckling och hålla en stabilare temp med mer värme.

Enligt hans test så presterar den i närheten av vad din vattenkylning gör och det blir ju lite halv komiskt när du säger "Skulle jag" för så kan man ju säga när det gäller Noctuan också - "Skulle jag sätta på två stycken 4000rpm fläktar och ställen den på nordpolen..." - så hade den såklart blivit svalare.

Sen måste jag ifrågasätta, är du läskunnig eller missade du bara vad jag skrev? Jag försvarar ingen, speciellt inte Be-quiet, men jag tycker du tar förhastade slutsatser, det kan vara så många felanade parametrar som kan leda till det faktiska resultatet. Förutom testet som overclock publicerade har jag sett ett annat test som påvisade den här kylarens goda kylegenskaper, det var förvisso en privatperson men även i detta fallet så ser man en gigantisk skillnad gentemot kylaren som han hade tidigare.

Hans review:
http://forum.overclock3d.net/index.php?/topic/32202-review-be...

Gamla kylaren

Be-Quiet Dark Rock Pro C1

Permalänk
Medlem

Ok. Den här diskussionen kommer uppenbarligen endast gå i cirklar och smutskastning. Du får tro precis vad du vill. Jag försöker hålla mina uttalanden objektiva baserade på fakta och vetskap. Ser jag något som ser skumt ut (som detta) så blir jag lite nyfiken.

Hur som helst, lycka till och var försiktig så du inte förstör ditt dyrbara chip!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Ok. Den här diskussionen kommer uppenbarligen endast gå i cirklar och smutskastning. Du får tro precis vad du vill. Jag försöker hålla mina uttalanden objektiva baserade på fakta och vetskap. Ser jag något som ser skumt ut (som detta) så blir jag lite nyfiken.

Hur som helst, lycka till och var försiktig så du inte förstör ditt dyrbara chip!

Temperaturen är inte korrekt, men det är alldeles för tidigt att döma ut kylaren på en recension. Jag anser med andra ord inte att du har fel, vi var inne på att temperaturerna inte var helt korrekta innan du blandade dig i.

Sen att du refererar till fakta och objektivitet, var fanns den i dina kommentarer? När du hävdade att en i7 980x drar mer ström på grund av att den har två kärnor mer? Att TDP inte var relevant till diskussionen? Eller var det när du hävdade att en D14 inte presterade i klass med din vattenkylning - trots att det finns recensioner ---> tester som påvisar det?

Men jag håller med, vi kan släppa diskussionen nu. Ingen idé att förstöra galleriet mer än nödvändigt...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hirsch:

Temperaturen är inte korrekt, men det är alldeles för tidigt att döma ut kylaren på en recension. Jag anser med andra ord inte att du har fel, vi var inne på att temperaturerna inte var helt korrekta innan du blandade dig i.

Sen att du refererar till fakta och objektivitet, var fanns den i dina kommentarer? När du hävdade att en i7 980x drar mer ström på grund av att den har två kärnor mer? Att TDP inte var relevant till diskussionen? Eller var det när du hävdade att en D14 inte presterade i klass med din vattenkylning - trots att det finns recensioner ---> tester som påvisar det?

Men jag håller med, vi kan släppa diskussionen nu. Ingen idé att förstöra galleriet mer än nödvändigt...

Vad babblar ni om? Att en 32nm Hexa core processor som är specificerad för 130w drar mer än en Quad lagad i 45nm som också är specificerad för 130w? Han dillar...Ni har samma TDP din CPU dra ~5-10w mera i tester men det är bara 3-7% mera xD Är det därför sensorerna fuckar upp sig vid låga temps?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Vad babblar ni om? Att en 32nm Hexa core processor som är specificerad för 130w drar mer än en Quad lagad i 45nm som också är specificerad för 130w? Han dillar...Ni har samma TDP din CPU dra ~5-10w mera i tester men det är bara 3-7% mera xD Är det därför sensorerna fuckar upp sig vid låga temps?

Nej, det är bara en sensor som "fukkar" upp sig i idle och det är den för core 0. Har googlat och hittat ett par printscreens där folk har samma fel, verkar som att det är speedstep funktionen som får core0-tempen att balla ur, så fort jag inaktiverar den går temperaturen på core0 upp till samma värde som resten utav kärnorna.

Permalänk
Medlem

Lägg upp bild när den är monterad! måste ju bli en fröjd för ögat i ett 800D.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Kan du göra ett test med alla energisparfunktioner avstängda och CPU:n överklockad till 4000-4200 MHz? Borde väl räcka med 1,20-1,25 V i alla fall.

Edit: Om du har en rumstemperatur på 22-23 grader så skulle jag nog vilja påstå att temperaturavläsningen är helt åt skogen på alla kärnor. Däremot kan deltavärdet mellan idle och load vara korrekt (cirka 40 grader). Så jag skulle snarare tro att din CPU blir 70-75 grader under load, vilket är helt godkänt med inte något exeptionellt.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk

Ser ut som en vacker kylare. visste inte att de gjorde kylare

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd

VIlka höga temps på H50'n, med PnP! jag får själv runt 60 grader med 3.8 GHz, en ökning på 1Ghz alltså :/

Permalänk
Medlem

Är som övriga intresserad på hurvida denna skapelse passar i en ft02:a. Skulle se lite snyggare ut än h70n som sitter där nu...

OT: Grymt snygg kylare!

Visa signatur

SilverStone fortress FT02B-W | i7 2600K @ stock | Corsair H70 | 8GB 1,6 GHz VENGEANCE 8-8-8-24 | Corsair Force 120GB | Gainward GTX 570 |
Gigabyte GA-P67A-UD4 | Corsair AX 750W | Samsung 2233RZ + Samsung T220 | Steelseries XAI | Steelseries 6G | Sennheiser PC 360 | Nvidia 3D Vision

Permalänk
Medlem
Skrivet av RGD:

Är som övriga intresserad på hurvida denna skapelse passar i en ft02:a. Skulle se lite snyggare ut än h70n som sitter där nu...

OT: Grymt snygg kylare!

Den sticker 16,5mm (+/- 5mm) ifrån moderkortet.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Hur mycket kostar den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hirsch:

Den sticker 16,5mm (+/- 5mm) ifrån moderkortet.

Limitation of CPU cooler: 165mm

Källa: http://www.silverstonetek.com/products/p_spec.php?pno=FT02&ar...

Blir tiiight

Visa signatur

SilverStone fortress FT02B-W | i7 2600K @ stock | Corsair H70 | 8GB 1,6 GHz VENGEANCE 8-8-8-24 | Corsair Force 120GB | Gainward GTX 570 |
Gigabyte GA-P67A-UD4 | Corsair AX 750W | Samsung 2233RZ + Samsung T220 | Steelseries XAI | Steelseries 6G | Sennheiser PC 360 | Nvidia 3D Vision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Hur mycket kostar den?

600-700kr

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=822033