Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

NAS, vad tror ni om denna hårdvara?

Permalänk
Medlem

NAS, vad tror ni om denna hårdvara?

Hej
Jag har tänkt ett tag på att prova på att bygga mig en egen NAS, och nu när jag fått in lite pengar så är det dags att realisera projektet.

Så frågan lyder, vad tror ni om följande setup?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/212599/nas

Tack på förhand
Jan Qvick

Permalänk
Medlem

Tycker det ser riktigt bra ut, är nästan exakt samma grejjer som jag satt och lekte med tidigare idag. Tänkte dock använda den som HTPC och lite NAS

Någon skillnad på 2TB Samsung Ecogreen F4EG och den du har valt? För det är det enda som skiljde våra paket

EDIT: Tittat lite på detta moderkortet med, eller det du har valt.
http://www.inet.se/artikel/1901889/zotac-h55-itx-mini-itx-usb... För att kunna ha fler hårddiskar.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holic:

Tycker det ser riktigt bra ut, är nästan exakt samma grejjer som jag satt och lekte med tidigare idag. Tänkte dock använda den som HTPC och lite NAS

Någon skillnad på 2TB Samsung Ecogreen F4EG och den du har valt? För det är det enda som skiljde våra paket

EDIT: Tittat lite på detta moderkortet med, eller det du har valt.
http://www.inet.se/artikel/1901889/zotac-h55-itx-mini-itx-usb...

Hah, där ser man, Altså...Jag vet inte direkt om det är någon skillnad mellan dem det var bara så att jag har Samsung på hvud-dator så jag tänkte prova ett annat märke.

Jag har också tittat på Zotac H55-ITX Mini-ITX USB 3.0, men jag beslutate att ta Gigabyte kortet då jag inte behöver usb 3.0 eller trådlöst nätverk.

Permalänk
Medlem

Nae dom grejjerna kändes inte så nödvändiga, utan mer att ja fastna för en fler sata platser. Dock är det ju bara plats för 5 diskar i lådan. Dock tror ja nog att ja ska välja samma moderkort som du har valt där, för kommer ändå inte fylla burken med diskar utan 4 är gott nog tror jag.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Skrivet av Joxaren:

Hej
Jag har tänkt ett tag på att prova på att bygga mig en egen NAS, och nu när jag fått in lite pengar så är det dags att realisera projektet.

Så frågan lyder, vad tror ni om följande setup?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/212599/nas

Tack på förhand
Jan Qvick

varför inte? men skall du inte ha en separat disk för operativsystem om du skall köra lagring? skall du bara ha en disk eller skall du komplettera med fler? Personligen tycker jag att lådan är lite onödigt stor om du bara skall ha en disk i den. Jag har en likadan låda, men jag har 6st 3,5"are, och jag rekommenderar den inte om du inte tänkt fylla den, för den är STOR jämte andra itx-burkar.

Skrivet av Joxaren:

Hah, där ser man, Altså...Jag vet inte direkt om det är någon skillnad mellan dem det var bara så att jag har Samsung på hvud-dator så jag tänkte prova ett annat märke.

Jag har också tittat på Zotac H55-ITX Mini-ITX USB 3.0, men jag beslutate att ta Gigabyte kortet då jag inte behöver usb 3.0 eller trådlöst nätverk.

jag skulle ta zotac kortet i vilket fall. Det har 6 sata portar+ esata, arrayen har plats för 6st 3,5" diskar + en 2,5". jag använder inte heller usb3 eller wifi, men man vet aldrig.

Skrivet av Holic:

Nae dom grejjerna kändes inte så nödvändiga, utan mer att ja fastna för en fler sata platser. Dock är det ju bara plats för 5 diskar i lådan. Dock tror ja nog att ja ska välja samma moderkort som du har valt där, för kommer ändå inte fylla burken med diskar utan 4 är gott nog tror jag.

lådan har plats för 7 hårddiskar, 6st 3,5" och 1st 2,5".

Permalänk
Medlem
Skrivet av boppleplutten:

varför inte? men skall du inte ha en separat disk för operativsystem om du skall köra lagring? skall du bara ha en disk eller skall du komplettera med fler? Personligen tycker jag att lådan är lite onödigt stor om du bara skall ha en disk i den. Jag har en likadan låda, men jag har 6st 3,5"are, och jag rekommenderar den inte om du inte tänkt fylla den, för den är STOR jämte andra itx-burkar.

Jag tänkte inte på en egen disk för operativsystemet, tack för tipset.
Ja, jag har tänkt komplettera med fler diskar senare

Skrivet av boppleplutten:

jag skulle ta zotac kortet i vilket fall. Det har 6 sata portar+ esata, arrayen har plats för 6st 3,5" diskar + en 2,5". jag använder inte heller usb3 eller wifi, men man vet aldrig.

Jag ska tänka på det, det är trots alt inte en alt för stor pris skillnad mellan dem.

Permalänk
Medlem

Jag skulle valt Fusion istället för i3. Dels för att elräkningen blir billigare, speciellt om den ska stå på 24/7, men mest för att plattformen som helhet är billigare vid köp, och att den är lugnt tillräcklig för både NAS och HTPC. Sen blir ju systemet svalare också, då den har lägre TDP.

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Medlem
Skrivet av boppleplutten:

lådan har plats för 7 hårddiskar, 6st 3,5" och 1st 2,5".

True, tänkte inte på de plastserna

Skrivet av Zakalwe:

Jag skulle valt Fusion istället för i3. Dels för att elräkningen blir billigare, speciellt om den ska stå på 24/7, men mest för att plattformen som helhet är billigare vid köp, och att den är lugnt tillräcklig för både NAS och HTPC. Sen blir ju systemet svalare också, då den har lägre TDP.

Hade en fusion i mitt bygge som är väldigt likt trådskaparens bygge, men ja fastna lite på 1080p60 och lite ovanligare format som en fusion kanske inte riktigt orkar med? Men det kanske är ett så pass ovanligt format att det inte är värt att köpa extragrejjer för det lilla?
Det mesta är ju 1080p24 eller liknande så en fusion lösning klarar att jobba som htpc och server och liknande utan problem.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakalwe:

Jag skulle valt Fusion istället för i3. Dels för att elräkningen blir billigare, speciellt om den ska stå på 24/7, men mest för att plattformen som helhet är billigare vid köp, och att den är lugnt tillräcklig för både NAS och HTPC. Sen blir ju systemet svalare också, då den har lägre TDP.

Bra förslag, jag ska läsa på lite mer om Fusion •_•

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja tipsa om Supermicro-moderkort.
Följande produkt har jag varit väldigt sugen på innan jag hittade en för mig smidigare lösning:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=792767

Jag tror att det går loss på ca 2300:- inkl moms exkl frakt här i sverige.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

ECC?

Sitter själv och planerar NAS. Har i princip bestämt mig för HP Proliant N36L. Anledning? Framför allt att den, trots att den är väldigt liten och billig, har ECC-ram, vilket känns viktigt på en server.

Att den sedan har färdigt 4 platser för diskar, Remote Access-kort och drar lite ström gör den till en vinnare i mina ögon.

http://www.webhallen.com/hardvara/123593-hp_proliant_n36l_ath...

Visa signatur

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RulerOfHeck:

Sitter själv och planerar NAS. Har i princip bestämt mig för HP Proliant N36L. Anledning? Framför allt att den, trots att den är väldigt liten och billig, har ECC-ram, vilket känns viktigt på en server.

Att den sedan har färdigt 4 platser för diskar, Remote Access-kort och drar lite ström gör den till en vinnare i mina ögon.

http://www.webhallen.com/hardvara/123593-hp_proliant_n36l_ath...

Jag har övervägt att köpa en färdig NAS, men jag har beslutat mig för att bygga mig en egen för att helt enkelt lära mig göra det, (samt att det är kul att bygga ihop den! )

Permalänk

Jo jag också. N36L är i princip en server-barebone. Själv ska jag köra FreeBSD på den.

Visa signatur

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.

Permalänk
Skrivet av RulerOfHeck:

Sitter själv och planerar NAS. Har i princip bestämt mig för HP Proliant N36L. Anledning? Framför allt att den, trots att den är väldigt liten och billig, har ECC-ram, vilket känns viktigt på en server.

Att den sedan har färdigt 4 platser för diskar, Remote Access-kort och drar lite ström gör den till en vinnare i mina ögon.

http://www.webhallen.com/hardvara/123593-hp_proliant_n36l_ath...

väldigt kontraproduktivt att ha en maskin för 4 diskar och inte stödja annat än raid 0 och 1.

Permalänk

Borde gå att köra raid10?

Fast bäst blir ZFS

Visa signatur

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.