Blanda två olika ramminnen från samma tillverkare?

Permalänk
Medlem

Blanda två olika ramminnen från samma tillverkare?

tja,
idag har jag 2 GB ram till min datorn och tycker inte att det räcker till, (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=335239) <---- sånna har jag fast med 1 GB i vardera och undrar om man kan lägga till flera från samma tillverkare men annan sort (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=311292) <---- sånna.
går det? eller måste det vara likadana som dom som redan sitter i. ?

Visa signatur

Processor: 2500K @ 4,3 GHz. Moderkort: Asus P8Z68 DELUXE: Ramminne: Corsair 8GB ram LP Blue. SSD: Corsair 120 GB. Nätagg: Corsair TX 650w 80+. Grafikkort: 6970 CF. HDD 1 TB. Chassi: Fractal Design ARC.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Varför inte? Se bara till att specificationerna är lika..

Permalänk
Avstängd

Det ska fungera. Sålänge det är DDR2 så ska det inte vara något problem. Varför bara 1GB kit?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

då jag inte riktigt har pengar just nu till 2 GB kitt, och behöver mer ram fort. kan inte spela dom spelen som jag vill,

Visa signatur

Processor: 2500K @ 4,3 GHz. Moderkort: Asus P8Z68 DELUXE: Ramminne: Corsair 8GB ram LP Blue. SSD: Corsair 120 GB. Nätagg: Corsair TX 650w 80+. Grafikkort: 6970 CF. HDD 1 TB. Chassi: Fractal Design ARC.

Permalänk
Hedersmedlem

Det kommer att fungera, inga problem. Var god notera att bumpning såsom det inlägget jag just tog bort inte är tillåtet på detta forum!

Permalänk
Medlem

Den ena har:
Chips-organisering 64 x 8
Den andra har:
Chips-organisering 128 x 8
spelar det någon roll?

ok, då vet jag att man inte får bumpa.

Visa signatur

Processor: 2500K @ 4,3 GHz. Moderkort: Asus P8Z68 DELUXE: Ramminne: Corsair 8GB ram LP Blue. SSD: Corsair 120 GB. Nätagg: Corsair TX 650w 80+. Grafikkort: 6970 CF. HDD 1 TB. Chassi: Fractal Design ARC.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Latens, hastighet, timing och sånt är mer viktigare än organisering antar jag

Du hade vetat att man inte får bumpa om du läste först:)

Permalänk

ja, det funkar, ja har 4st 2gb moduler där dem är i samma modell i par. Alla 4 är dock från kingston.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du hade vetat att man inte får bumpa om du läste först:)

Sant,

båda minnena har 800 MHz (pc2 6400) men eftersom dom som jag har i datorn är på 1 GB kit så kanske dom också är Chips-organisering 64 x 8, och inte Chips-organisering 128 x 8 som det står på 2 GB kittet.

Visa signatur

Processor: 2500K @ 4,3 GHz. Moderkort: Asus P8Z68 DELUXE: Ramminne: Corsair 8GB ram LP Blue. SSD: Corsair 120 GB. Nätagg: Corsair TX 650w 80+. Grafikkort: 6970 CF. HDD 1 TB. Chassi: Fractal Design ARC.

Permalänk
Inaktiv

Jag hade problem med corsair dominator där jag försökte att köra två par. Skiten fungerade inte ens vid stock frekvenser (certade för 1,6 GHz men fungerade inte vid 800MHz) så var lite uppmärksam i början. Verkar det fungera väl är det bara att njuta av mer minne