Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Har nya delar men någonting är fel..

Permalänk

Har nya delar men någonting är fel..

Tja

Ett par förord är att jag inte vet om jag postade detta rätt, men jag börjar bli desperat.

I slutet av Februari tog jag emot en leverans av ett antal datorkomponenter (inkl moderkort, processor + kylare) som jag sedan satte ihop. Problemet jag har haft nu sen jag försökte lappa ihop datorn är att den inte startar helt. När man startar datorn så går den igång som den ska, inklusive fläktar, men den får ej någon kontakt med skärm och kommer inte ens in i BIOS. Den går igång i ca 6-7 sekunder sedan stänger den av sig, efter ytterligare ett par sekunder startar den om och upprepar detta.

Det jag har testat nu är att koppla om allting, dvs ta lös moderkort för att se till att det inte finns någonting som kortsluter det på baksidan, sett till så att kylaren får kontakt med processorn med jämn kylpasta. Ramstickorna sitter som de ska.

Jag har testat med en kompis nätaggregat (675W) som är starkare än mitt nuvarande (500W). Jag har även testat att strippa ner den så långt det går så att det ska ta så lite kraft som möjligt. Så det är inte fråga om kraft där.

Min setup just nu är:

Antec Nine Hundred Midi Tower
ASUS EAH5770 CuCore 1GB
Intel® Core™ i5-650 Processor (4M Cache, 3.20 GHz)
Gigabyte GA-P55-USB3 mobo
500W psu
2st Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 4GB

Desperat efter hjälp! Har gått 2 veckor utan framgång.

Tack i förhand!

/Klas P.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZantaClaws:

Tja

Ett par förord är att jag inte vet om jag postade detta rätt, men jag börjar bli desperat.

I slutet av Februari tog jag emot en leverans av ett antal datorkomponenter (inkl moderkort, processor + kylare) som jag sedan satte ihop. Problemet jag har haft nu sen jag försökte lappa ihop datorn är att den inte startar helt. När man startar datorn så går den igång som den ska, inklusive fläktar, men den får ej någon kontakt med skärm och kommer inte ens in i BIOS. Den går igång i ca 6-7 sekunder sedan stänger den av sig, efter ytterligare ett par sekunder startar den om och upprepar detta.

Det jag har testat nu är att koppla om allting, dvs ta lös moderkort för att se till att det inte finns någonting som kortsluter det på baksidan, sett till så att kylaren får kontakt med processorn med jämn kylpasta. Ramstickorna sitter som de ska.

Jag har testat med en kompis nätaggregat (675W) som är starkare än mitt nuvarande (500W). Jag har även testat att strippa ner den så långt det går så att det ska ta så lite kraft som möjligt. Så det är inte fråga om kraft där.

Min setup just nu är:

Antec Nine Hundred Midi Tower
ASUS EAH5770 CuCore 1GB
Intel® Core™ i5-650 Processor (4M Cache, 3.20 GHz)
Gigabyte GA-P55-USB3 mobo
500W psu
2st Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 4GB

Desperat efter hjälp! Har gått 2 veckor utan framgång.

Tack i förhand!

/Klas P.

Testa ett annat grafikkort Brukar vara fel på det ifall du inte får bild :/

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Jag antar att du har satt dit distanserna på moderkortsplåten?
Det jag kan ge som råd nu är bara att prova med tex 1 ramsticka åt gången och felsöka både olika slottar och sticker. Samt prova med annat grafikkort om du kan låna något annat eller har något liggande. Du kan med stor sannolikhet redan ha testat allt detta men det är det jag har och komma med nu, och va säker på att kylaren sitter som den ska. Ska inte gå att rubba på.

Ha de gott!

Filip

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk

Tack för svaren!

Angående grafikkort så tror jag ej att det är problemet eftersom anledningen att jag inte får någon bild är att den inte verkar vilja boota någonting. Distanserna är ditsatta så där är inget problem. Dock angående RAMstickorna: Jag har testat med att sätta i 1 åt gången och så.. Men dock så sitter den ena stickan väldigt löst. Då menar jag alltså att det räcker med att du lutar chassit så faller den i princip ut ur socketen. Kylaren sitter fast som den ska så mer än ramstickan så förstår jag inte vad som kan orsaka problem. Dessutom så har jag testat att cleara CMOS även fast moderkortet är sprillans.

Tacksam för alla svar!

Semper Fi

Klas

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZantaClaws:

Tack för svaren!

Angående grafikkort så tror jag ej att det är problemet eftersom anledningen att jag inte får någon bild är att den inte verkar vilja boota någonting. Distanserna är ditsatta så där är inget problem. Dock angående RAMstickorna: Jag har testat med att sätta i 1 åt gången och så.. Men dock så sitter den ena stickan väldigt löst. Då menar jag alltså att det räcker med att du lutar chassit så faller den i princip ut ur socketen. Kylaren sitter fast som den ska så mer än ramstickan så förstår jag inte vad som kan orsaka problem. Dessutom så har jag testat att cleara CMOS även fast moderkortet är sprillans.

Tacksam för alla svar!

Semper Fi

Klas

Det där med RAM-minnet låter ju inte helt okej. Så ska det ju absolut inte va. Är det så på alla slottar? Det Skulle mycket väl kunna vara det som orsakar problemet.

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk

Det är så på endast en socket, men det känns verkligen inte rätt.

Permalänk
Medlem

Prövat att bara köra med ett minne i och då inte i den felande sockeln?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

Yes sir.
Inte för att börja dra förhastade slutsatser men jag börjar nästan tro att det här kan vara moderkortsrelaterat. I den vägen att det kan vara ett produktionsfel. Annars står jag verkligen nollställd.

Permalänk
Medlem

Tyvärr måste jag skriva att det är moderkortsrelaterat då jag har ett Gigabyte GA-P35-S3 hemma i min andra dator som precis har lagt av. Testade med att byta cpu och minne som jag har kvar men det verkar inte hjälpa. Kan ju tillägga att moderkortet var under hårt press i nästan 3 år med intels skitkylare som bara böjer på moderkort istället för att kyla ordenligt för vad den är.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Hedersmedlem

Jag brukar kalla detta fenomen för Gigabyte sjukan då det även hänt mig och många andra och det är bara att lämna in kortet.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Tack för alla svar!

Det får bli så att jag ber om ett nytt moderkort då.
Återkommer med resultat om en dag eller två

Permalänk

Någonting som har stört mig dock är att jag har prövat att lägga tillbaks delarna jag hade förut i hopp om att kunna få någon sorts kontakt till nätet från min egen dator och nu vägrar den också starta. Det som jag har tagit från den gamla burken är skivspelare, grafikkort, hårddisk och psu. Lämnade mig ganska fundersam. Någon som vet?