Lev. tider från Datorbutiken.com

Permalänk
Medlem

Lev. tider från Datorbutiken.com

Hej,,

Beställde igår en hel del grejer från db... (summan uppgick närmar 8000:- eller nått, allt fanns på lager!)
Idag när jag ska kolla status på min order så ser jag att alla mina saker är reserverade, men inte ihopplockade... varpå jag ringer db för att checka statusen närmare...
Efter drygt 20 min i telefonkö får jag prata med en person på Kundtjänsten, vilken kollade närmare status för ordern. Mycket riktigt, varorna fanns på lagret men var endast reserverade för mig, inte nerpackade för att skickas.
Till svar på detta fenomen fick jag att personalen på db inte hinner att packa ner alla varor i tid, utan man får helt enkelt vänta tills de jobbat i kapp... vilket kan dröja ETT PAR DAGAR!!!

Detta är något som jag absolut inte känner igen!!!

Jag beställde även delar från Komplett vid samma tidpunkt igår, de varorna är redan skickade med Posten och jag har ett kollinr. Vilket är exakt det som förväntas!

Är det någon här som har någon förklaring eller upplevt samma sak gällande db?

Personligen tycker jag att det är ett stort skämt!!! Att en så pass stor aktör inte kan leverar varor som de har på lager inom rimlig tid..
Saker som dessa gör att jag hellre vänder mig till andra konkurrenter där jag får bättre service.

Eller vad tycker ni???

Visa signatur

______________________
Coolvik

Permalänk
Medlem

Min order låg åtta dagar innan dom orkade packa den.
http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=98262

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Här är det lite annorlunda tycker jag, alla varor fanns i lager och är reserverade.
Med andra ord, någon måste plocka ner varorna från hyllan och packa för att sedan skicka det.. simple as ABC.. Detta tar alltså "några dagar" att göra för Datorbutiken

Visa signatur

______________________
Coolvik

Permalänk
Medlem

Det tar en stund att pack för dem nu jo...la en order den 23/10, allt fanns i lager (ca 10600:-), skeppades den 30/10, dvs en vecka senare...hmmm.

Permalänk
Medlem

jo skulle tro att det skulle ta nåra dagar med tanke på hur många beställningar de måste få och att börja klaga på db för att de inte packat ner dina varor som du beställde för en dag sedan tycker jag e lite överdrivet, tat lungt annars så du inte får hjärt attack.

med tanke på deras priser så tycker iallfall jag att det e VÄRT att vänta ett par dagar.

om du inte har så gott om tid så skulle jag rekommendera dig att gå till närmaste datorbutik och köpa varorna över disken istället

Visa signatur

citera om du vill få svar.

Permalänk
Medlem

Nu har jag hittat orsaken till problemet...

Deras egen banner talar ju för sig självt eller?

http://www.sweclockers.com/adimages/db_lager.gif

Visa signatur

______________________
Coolvik

Permalänk
Medlem

För inte så länge sen fick man ju gratis frakt om man order lagda innan 14.00 inte skeppades nästkommande dag :). Det höll inte :D.

Permalänk
Medlem

Hehe.

Nä men några dagar kan det väl få ta, under en kort period. De får väl ha personal så de även kan hantera perioder där de säljer mycket,

Visa signatur

[ P4 3.2HTI 1024 PC3200 I 2x 200gb S-ATA Barracuda IV @ RAID0, 200gb Barra IV S-ATA 80gb barra IV IDE I NEC3510A I Gainward 7.1 I 9700 Pro I Samsung 17" 757DFX]

Permalänk
Medlem

Hur de löser det, struntar jag i.. man får väl ta in extrapersonal eller nått.

Enligt deras egna leveransföreskrifter så står det att de ska levereras så snart de finns i lager..
Saxat:
Vad är leveranstiden?
På vår hemsida har vi publicerat lagerstatus samt leveransinformation i realtid! Vid varje produkt anges antingen antal i lager, förväntat ankomstdatum till vårt lager, eller annan information! Om du redan lagt en order så kan du ej använda hemsidans leveransinformation då det redan kan ha lagts undan produkter till just din order. Var god använd dig av funktionen orderstatus istället! Om vi ej har varan på vårt eget lager är ankomstdatum baserat på leverantörs uppgifter. Då dessa uppgifter är lämnade av tredje part skall de ses som preliminära uppgifter, det kan visa sig att dessa ankomstdatum förändras - något som är utanför vår kontroll.

http://www.datorbutiken.com/se/questions.htm#delivtime

Visa signatur

______________________
Coolvik

Permalänk
Medlem

För helvete var inte så snål och köp skiten på dustin ifall du vill ha prylarna fort. Tror att en tum regel för db är 7dagar att få prylarna det tog det för mig som får grjor imorgon fredag.
Och läs infon på deras hemsida där det står att de har problem med leveranserna som det ser ut nu Coolvik.
Och tänk på att det är ingen liten datorbutik vi har att göra med och omsätter gissa på över ½ miljard per år.

Viktig information ang. leveranstid för tillfället
Pga högsäsong och högtryck på orderingång så är leveranstiden generellt sett något förlängd. Vi jobbar dock på att iordningställa större lagerutrymme och håller även på att anställa mer personal för att möta den ökade orderingången. Vi ber om överseende och vårt mål är givetvis att leverera alla order så snabbt vi bara kan! Observera dock att leveranstiden bara är något förlängd, i snitt 1-2 dagar längre än normalt.
/från db hemsidan nyheter

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

Själv beställde jag för över 7' onsdags förra veckan, och på torsdagen var alla grejer reserverade

dom skickade grejerna IDAG (torsdag veckan efter)

kan leva med typ 3 dagars packningstid...mer är irriterande

Permalänk
Medlem

Jag upplever exakt samma sak. Skulle köpa en ny dator och beställde allt som behövdes från datorbutiken.com ... beställningen skickades på måndag morgon och jag sitter fortfarande tomhänt. I deras senaste mail stod det att de hade reserverat varorna men inte packat undan dem. Hyfsat dålig stil...

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Av rent principiella skäl makulerade jag nyss min order jag lade igår hos dB, inte ens en orderbekräftelse på hela dagen idag...dessutom fick jag inte något godis i min order som anlände idag, tänk va! Komplett fick min order istället.

Permalänk

Datorbutiken börjar tappa mark. Inte längre billigast och leveranstider ett växande problem.. ajaj..

Visa signatur

http://www.omg33k.com - Seriöst oserös..
http://www.omg33k.com/logg - Beroendeframkallande..

Permalänk
Medlem

Håller nu på att kolla på alternativ till att kanske avbeställa ordern hos db och köpa nån annan stans..

Visa signatur

______________________
Coolvik

Permalänk
Medlem

Hmm, detta låter bekymrande... undra vad som händer med min order. Allt är iaf reserverat förutom ett ddr minne som skulle varit i lager den 25/10:e, vänta, det är den 1 november idag... undra om jag får vänta fler veckor eller nåt, vet ju inte eftersom informationen jag får är:
"(2002-10-25) OBS! Överskridet" Överskridet??? No chit?!

Permalänk
Medlem

Kom på en sak,
De kanske har likviditetsproblem? De måste vänta med att skicka ut nya ordrar tills de fått betalt för gamla...

Visa signatur

______________________
Coolvik

Permalänk
Medlem

Då är det kreditordrar som gör att det kan bli så... right?

Permalänk
Medlem

Ja typ alla postförskott.. db måste ligga ute med pengar tills kund betalar.. nya pengar kommer in, db kan skicka ut ny order

Visa signatur

______________________
Coolvik

Permalänk
Medlem

Så tror jag nog inte att det är... de har nog pengar så det räcker till att skicka ut nya ordrar, hur ska de annars få in mer pengar?

Permalänk
Medlem

Vinsten, för varje order de skickar har dem ju margnial...

Visa signatur

______________________
Coolvik

Permalänk
Medlem

Klart de har, men hur gör vi? Som jobbar i butik? Vi måste ju köpa in bananer, men om ingen köper så ruttnar bananerna o vi måste slänga. Vi kommer likförbannat skaffa bananer till dagen efter ändå, pengarna tar knappast slut eftersom det är andra som verkligen köper och en marginal på 30% ger lite pengar så vi har råd att fortsätta

Permalänk
Medlem

jo, men det va ju det som jag menade... om pengarna börjar sina så har de inte likvid att lägga ut medans man väntar på att kunden ska hämta ut ordern.

Visa signatur

______________________
Coolvik

Permalänk
Medlem

Det roliga är att min order redan är betald.. och jag tror knappast att folk plötsligt slutat hämta ut/betala för sina ordrar.. så det är föga troligt.. det är om extremt många plötsligt beställt från db samtidigt men det borde de vara garderade mot.. hehe aja whatever.. jag vill iaf ha min order så fort som möjligt...

Permalänk
Medlem

precis det som jag har sagt hela tiden.. de har för många ordrar och kan inte lägga ut för alla på en gång..

jag vill också ha min order nu!

Visa signatur

______________________
Coolvik

Permalänk
Medlem

Komplett omsatte nästan en miljard kronor förra året... tror db omsätter lite mer... sen så är ju db en del av concernen Shoppingsajterna Svenska AB.. De har ju bl.a butik i Sverige, Norge och Danmark. Det är ju samma företag, så de klarar nog att skicka ett par ordrar om dagen ska du se.

Permalänk
Medlem

Tja, som värst har man väll fått vänta 2 dagar på att orden blivit packad när allt legat i lager vilket inte kan anses som särsklit farligt.
Dock måste jag säga att dom verkar ha blivit överbelastade på sista tiden, både packning och support tar ganska god tid på sig. Kanske dags för dom att anställa mer personal?

Permalänk
Medlem

fattar inte att alla klagar.. Dustin göra en bench mark på mitt moderkort och det tog 2 veckor... men jag fattar fortfarande inte varfor dom gjorde det för det var inte det dom var problemet...

värkar som alla klagar på olika datorbutiker. Tycker det e ligt onödigt att posta sånna här trådar... Finns ju redan x antal uppe eller så borde sweclockers stata upp en ny del som heter "Klaga på datorbutikerna" så det slipper bli postade i köparnas guide =/

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk
Medlem

tog en vecka innen de skickade min grejer och nu håller posten på att skicka runt dem över hela landet typ
allt har spårat ur på sistone.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag beställde ett grafikkort från DB som fanns i lager, tog 8 arbetsdagar innan den kom.
Blev ganska nonchalant bemött när jag skickade ett mail och frågade varför jag inte kunde avbeställa min order efter 5 arbetsdagar då kortet fortfarande väntade på att paketeras, enligt deras leveransstatus.
För att dra det kort, först försökte dom hävda att jag la min order två dygn efter att jag verkligen gjorde det. Sen sa dom att deras leveranstid är 2-4 arbetsdagar för lagervaror under normala förhållande, men att DB definerar leveranstid som tiden mellan ordern är lagd tills paketet lämnas till Posten. (I jämförelse till t.ex. Komplett och Gtek som säger att i normala fall lämnar dom paketen till Posten dagen efter orden är lagd). Så dom tyckte 8 arbetsdagar inte var mycket.
(Fick dock inte något svar på varför jag inte kunde avbeställa ordern)

Visa signatur

"And even tho the computer was off and unplugged, an image stayed on the screen! It was.. THE WINDOWS LOGO!"
- Bender