Byggde en max-stor karta för hundra år sedan, totalt OP för spelaren, för jag hatar att förlora mot ett datorprogram... Tanken var att alla datorfienderna skulle kämpa och strida mot varandra och jag skulle mest bara studera dem och se hur de klarar sig, och samla på mig jättearmeerna Arne typ.
Man börjar med typ sju Nekromantiker-borgar alla försvarade av varsin hjälte innanför ett område omgett av ringberg, tillsammans med massor med generatorer för odöda trupper, resurs-gruvor med mera. Sedan en gigantisk träningsbana under jord som man kan gå igenom med alla hjältarna som levlar upp dem flera levlar innan de ens kommer ut på kartan. Ytterligare en stad full med Titaner omgiven av ett flertal Titangeneratorer och juvelgruvor (för Titaner rockar ju fett med sin asmäktiga avståndsattack.)
Även Fenix-generatorer, pga Fenixar är snabbast av alla kreatur och ger dig nästintill garanterat första agerande när strider börjar (dvs du kastar haste på dig själv buffad med reliker du gett dig själv i karteditorn så i princip alla dina kritter når fram till fienden på en rond.)
Detta var tanken... På papperet.
I realiteten är AI:n i HOMM3 helt stenkorkad och gör asdumma grejer som att attackera trupper eller borgar den inte har någon som helst chans mot, och/eller mixa massor av olika trupper så de alla får askass moral osv, så ett par av AI-spelarna blev alltid utplånade på ett tidigt stadie varenda match jag körde. Sedan var det någon AI-spelare som levde rätt länge men spelade väldigt passivt, och mest tillbringade sin tid med att gå ut och sedan tillbaks in i sin borg upprepade gånger.
Och sedan var det den mest framstående AI-spelaren, som förr eller senare efter tillräckligt mångar ronder gått på något vis alltid buggade och blev nästintill oslagbar. Även om man kom med en hjälte som var minst level 15, bar på alla de fetaste relikerna och hade typ 3000 Bendrakar och 5000 Svarta Knektar eller vafan de nu hette och 15000 Skelett med sig, så möttes man av typ 27000 Cykloper, plus tusentals andra stödtrupper när fienden kom och knackade på dörren, och då gick det inte att vinna oavsett hur fet hjälte man hade.
Måste ha varit någon variabel någonstans som slog varvet runt av någon anledning, för det finns ingen chans att datorspelaren hade kunnat samla på sig så mycket trupper ärligt. Jag satte aldrig ut några generatorer ute på världskartan utanför mina egna territorier, så allt de borde ha haft var typ 2-3 cykloper per vecka eller vad det nu var som borgen genererade på naturlig väg.
...Så jätteskumma saker kunde hända om man tillverkade en väldigt obalanserad karta med flit! Ingen aning om senare versioner av spelet fixat till AIn; isåfall kanske de här skumheterna inte gäller längre...