Google märker HTTP-baserade webbplatser som osäkra från och med Chrome 68

Google märker HTTP-baserade webbplatser som osäkra från och med Chrome 68

Som en del av en långsiktig plan för en säkrare webb, kommer Google markera samtliga webbplatser utan HTTPS som osäkra i webbläsaren Chrome från och med version 68.

Google har länge kämpat för säkerheten på webben i webbläsaren Chrome. Fokus har bland annat legat på att via olika medel uppmana webbplatser att övergå från det äldre HTTP-protokollet, där de i fjol började varna användare för inloggningsportaler som saknade kryptering över HTTPS.

Treatment of HTTP Pages_Google_Chrome.png

I ett inlägg på bolagets officiella blogg framgår det nu att de tar nästa steg i en långsiktig säkerhetsplan, genom att varna användare för samtliga webbplatser utan HTTPS-stöd från och med i Chrome 68. Placeringen sker bredvid adressfältet där det gröna hänglåset normalt visas för HTTPS-baserade webbplatser, i ett försök att få användarens uppmärksamhet.

Företaget passar även på att redovisa framgångssiffror för webbens övergång till HTTPS, där bland annat 81 av världens 100 mest populära webbplatser har bytt till det nyare protokollet. Det kan jämföras med 71 stycken som rapporterades i transparensrapporten från oktober 2017.

Google Chrome 68 är planerad att lanseras i en skarp version någon gång i juli 2018.

Kommentarer till artikeln

27 debattinlägg

Skicka en rättelse
9

Micron köper Intels andel i 3D Xpoint-tillverkningen

Minnestekniken 3D Xpoint används i Intels Optane-enheter och är framtagen tillsammans med Micron. Nu köper sistnämnda ut Intel från det gemensamma företaget IM Flash Technologies. Läs mer

152

Test: MSI Geforce RTX 2070 Armor – Turing för under 6 000 kronor

Arkitekturen Turings duett Geforce RTX 2080 Ti och RTX 2080 får sällskap av ett mer rimligt prissatt alternativ. Det har blivit dags att titta närmare på Geforce RTX 2070! Läs mer

271

Test: Intel Core i9-9900K, i7-9700K och i5-9600K – "Coffee Lake Refresh"

Intel äntrar testlabbet med nionde generationens Core-processorer, denna gång med åtta kärnor under huven och ruskigt höga klockfrekvenser direkt ur kartong. Läs mer

46

Välkommen till SweClockers Meet & Geek i Skellefteå den 9 november!

Det nalkas ännu en medlemsträff för SweClockers gemenskap! Den här gången reser redaktionen norrut till Skellefteå, för att avnjuta en helkväll med god mat, förfriskningar och snack på Stadskällaren. Läs mer

120

Quiz: Datorer i film

Ny vecka betyder nytt quiz på SweClockers, och denna gång handlar det om datorer som figurerat i filmer genom åren. Läs mer

127

Google inför licensavgift för telefontillverkare som använder Android

För att kompensera för uteblivna intäkter från Android-enheter avgiftsbelägger nu Google operativsystemet i Europa, där licenskostnaderna kan landa på motsvarande 450 kronor. Läs mer

32

Nvidia listar Geforce GTX 1060 med 6 GB GDDR5X-minne

Mellanklasskortet Geforce GTX 1060 från Nvidia finns redan i flera utföranden och på företagets webbsida syns nu ännu en variant, som bestyckas med snabbare grafikminne av GDDR5X-typ. Läs mer

64

Helgsnack: Vilket är ditt bästa LAN-minne?

Dreamhack Winter 2018 närmar sig med stormsteg, och vi är därför nyfikna på att höra om dina bästa LAN-minnen. Gå in i forumet och dela med dig! Läs mer

33

AMD kritiserar Principled Technologies tester av Core i9-9900K och AMD Ryzen

Nyligen uppdaterade Principled Technologies sitt test av Core i9-9900K och AMD Ryzen, men enligt AMD finns det fortfarande vissa brister gällande hur dessa har utförts. Läs mer

12

Asus sägs förbereda ROG Strix Gaming-modell av kommande Radeon RX 590

Med förbättrad tillverkningsteknik och högre klockfrekvenser väntas Polaris än en gång fräschas upp, och Asus förbereder nu enligt uppgift grafikkortet Radeon RX 590 ROG Strix. Läs mer

12

Samsung lanserar Galaxy Book 2 med Qualcomm Snapdragon 850

Samsung utmanar Microsoft Surface Pro med sin Galaxy Book 2, en hybriddator med Qualcomm Snapdragon-processor och upp till 20 timmars batteritid. Läs mer

7

Valve gör det möjligt för enklare hårdvara att driva VR med Motion Smoothing

Valve vidareutvecklar sin lösning för algoritmbaserad rendering i VR, något som bland annat sänker hårdvarukraven för spel. Läs mer