Permalänk
Avstängd

Rädda HDD! *Bild*

Hejsan.

Jag gjorde en klumpig sak när jag skulle rengöra min dator. Jag stressade och råkade rycka åt sidan när jag skulle koppla bort en av mina hdd's och sata porten på Hdd'n bröts av. Så jag undrar om man kan rädda den på nåt sätt?

*Bilder*
Bild 1

Bild 2

PS: Har redan testat att limma tillbaka den plattan som bröts av men det funkar inte.

Bild 3

Tack på förhand!

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan ju bända stiften så att du kan hålla en satakontakt där på. dock är det bra om du fikserar den så att det inte blir dålig kontakt. Så får du kopiera över filerna till en annan disk.

kanske en sån här för att få kontakten fikserad eller vad man nu ska kalla det.
http://www.dustinhome.se/pd_5010086244.aspx

Edit: Du kan ju börja med att trycka i plastbiten i kontakten på satakabeln. Sen försiktigt trycka i sladden i betallbläcken. Så att bläcken trycks mot sladdens metallbläck.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Hur fan lyckas man?

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Om du kan löda så skulle jag rekommendera det, annars lär det bli för dålig kontakt som Crackman nämner. Ta nån gammal sata-kabel för tjugo spänn och klipp av den.

Permalänk
Medlem

Du borde kunna offra en sata sladd o klipp av den ände som du normalt ansluter till disken, sen löder du ditt dom skalade kabeländarna där dom normalt ska komma i kontakt med disken så borde det verkligen funka tror jag.

Visa signatur

P4C 3@3.6 Big tyfoon corsiair tvinx 2048mb 1950pro 512mb chiftech 620w

Permalänk

CrAcKman förslag är det som är lättast och som inte kräver några större ingrepp.

Kontakta mej om du är intresserad av en sådan Sata kontakt så ska jag fixa det till kanon pris.

Permalänk
Avstängd

Hm vad menar ni med att löda fast en sata kontakt?

Så här fattar jag det ''Jag ska skala en Sata kontakts ände och löda fast den vid anslutningen på hdd'n?

Catshing! Fattade!

*Är lite trög nu på morgonen*

Är ingen hejare på att löda då jag aldrig har gjort det =/ Får fråga min bror han har mer erfarenhet i att löda

SAiKoU

Jadu om oturen är framme är inget omöjligt i klumpighetsvägen xD.

Jag ska testa CrAcKman's idé innan jag går på lödningen :).

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
Hur fan lyckas man?

Min bror gjorde exakt samma förra veckan!
Vi hade kvar plastbiten, tryckte in den i en sata-kabel, tryckte på på disken och limmade med kontaktlim.
Fungerar för tillfället.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Jag hade skalat kontakten på en SATA kabel så metallblecken kunde lödas fast direkt i disken.

Är ju inte alls svårt, gäller ju bara att blecken inte får kontakt med varandra.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
Jag hade skalat kontakten på en SATA kabel så metallblecken kunde lödas fast direkt i disken.

Är ju inte alls svårt, gäller ju bara att blecken inte får kontakt med varandra.

och att man löder dit dom på rätt stift.

Permalänk
Avstängd

gjort samma sak..Jag satte dit en hel sata kabel och limmade fast den, fungerar än idag

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Avstängd

Så om man fyller sata kabeln med lim och sen pressar på Hdd'ns anslutning bör det funka om man inte ska löda?

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Pin# Function
1: Ground
2: A+ (Transmit)
3: A− (Transmit)
4: Ground
5: B− (Receive)
6: B+ (Receive)
7: ground
Lycka till!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

tryck in plastbiten som gått av i satakabelkontakten, och sätt sedan dit kabeln, på disken, då kommer det finnas precis rätt utrymme för stiften.

Visa signatur

i5-3570K@4.2GHz, Corsari-H55, MSI Z77A-GD65, Corsair 16GB DDR3-12800 CL9, MSI Gaming GTX 970, 250GB SSD, 2x1TB HDD, Corsair 850W

Permalänk
Avstängd

Ska se om jag kan hitta plastbiten som bröts av =/ La den på ett säkert ställe som jag inte mins var

Värsta vetenskapen om man ska löda rätt alla kontakter =/

Leder Karlssons klister ström? =/

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Karlssons klister led med strörsta sannolikhet ström mycket dåligt.

se till att inte lägga något klister på ledningsbanorna.
personligen så skulle jag försöka sätta ihop alla delarna och sedan fixera det med smältlim, alternativ lödda.(om du lödda se till att du inte värme på för mycket så att du sabbar disken.)

Permalänk

HALLÅ?!
Får jag säga en sak.
Vad jag ser nämner ingen om det så jag säger det.
Det jag gjorde en gång vara att byta hela kretskortet under hårddisken. Ett chip brann upp på det.

Jag skaffade mig en helt exakt likadan hårddisk och bytte ut det på den gamla hårddisken. Och otroligt nog fungerade allt jättebra sen som om ingenting har hänt.

Så ett dyrt alternativ om man nu inte vill ta några risker med kopplingar och vad som kan hända.

ETT tips tipp TS:
gör inget föränns du är 100% säker på att man inte tar några risker. Undantag om det inte alls finns någon annan utväg.

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

Att bytta kretskort å hoppas att alla kretsar är 100% identiska är mer lotto än att löda nå trådar

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

bytta - hehe, alltid lika kul med lustigkurrar i trådarna

Byter du till ett kretskort med exakt samma specifikationer är det INTE lotto utan vetenskap.

Permalänk
Inaktiv

Bytt kretskort om du har en likadan HD tillgänglig.
Annars kör på att löda kabeln som någon skrev, det ska funka fint.

Permalänk
Avstängd

Nopp har ingen extra likadant kretskort. Det får bli att löda fast så gott det går =/. Min bror är duktig på att löda så han får ta sig på uppgiften om han vill

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Efter du lött, posta en fin bild på hdd med lödning, saknas nämligen passande bild om just detta på nätet.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Avstängd

hehe ska jag göra men jag vet inte när det blir av men så fort jag är klart med hdd'n och lödandet är bilden uppe på swec

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Skrivet av piddeman:

hehe ska jag göra men jag vet inte när det blir av men så fort jag är klart med hdd'n och lödandet är bilden uppe på swec

Löder ni sakta eller blev det skit? Skulle va bra o ha sådana bilder så man enkelt kan länka ifall någon har liknande problem.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb