Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nagel
En varning, luft på burk är väldigt beroende framkallande ... dom brukar ta slut snabbt här Och det är inte pga allt damm
hehe

Jaha, är det nå skit man kan sniffa, menar du?
(hade aldrig fått för mej att göra det kan jag ju få tillägga)

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exry
Ni som säger att man ska använda tryckluft... Hur kommer det sig att tryckluft inte skulle kunna ge ESD-skador?

Hur kan det vara så stor skillnad? Ena är luft in, det andra luft ut...

Vill ha en bra förklaring.

Visst, dammpartiklarna som sugs in i dammsugarröret studsar mot röret och lämnar ifrån sig elektroner så att röret blir negativt laddat, sedan riskerar detta att laddas ur mot datorn.
Med tryckluftsburk så finns det inga dammpartiklar som rusar genom röret eftersom drivgasen är ren.
En följdeffekt av denna förklaring är att risken ökar ju dammigare datorn är, så dammsuger man ofta är risken mindre att något går sönder...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exry
Ni som säger att man ska använda tryckluft... Hur kommer det sig att tryckluft inte skulle kunna ge ESD-skador?

Hur kan det vara så stor skillnad? Ena är luft in, det andra luft ut...

Vill ha en bra förklaring.

För tryckluften är inte luft utan en gas som försvinner i luften efter en sekund.

Gå och gnid fötterna på en matta och ta i en metallstång så får ni en stöt, en stöt är på flera tusen volt, räcker med en mycket mindre stöt som inte är kännbar för att det ska haverera.

Jag kör själv utan ESD vilket är lite klantigt men "har klarat mig" men när jag rengör datorn så tar jag ut del för del och blåser för lungkraft och det räcker annars finns tops och en trasa om man ska rengöra fläktar och annat.

Permalänk
Medlem

är det någon som lyckats förstöra något med dammsugare hittills?

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 20kr
är det någon som lyckats förstöra något med dammsugare hittills?

Det skulle jag gärna också vilja veta.
Tror det här med riskerna att dammsuga datorn är avsevärt överdrivna...

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pierretox
Det skulle jag gärna också vilja veta.
Tror det här med riskerna att dammsuga datorn är avsevärt överdrivna...

Mörkertalet är nog stort eftersom grejorna inte dör på stört utan det kan gå ett tag och rätt som det är poof ryker moderkortet när man surfar så ere dags å köpa nytt. Samma sak om inbyggda ljudkortet slutar funka men datorn rullar på i övrigt så är det mycket möjligt att dammsugaren varit boven i dramat.

Summan: Varför chansa om det nu finns en chans? Ta lite tid och blås ur datorn med gas för elektronik eller för munkraft.

Permalänk
Medlem

gå ut på balkongen och använd lungorna , dammsugare rekommenderas inte

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
För tryckluften är inte luft utan en gas som försvinner i luften efter en sekund.

Jag får inte riktigt ihop den här förklaringen/meningen
Vad har den med ESD skador att göra?

Tryckluft är inte luft? utan en gas?
som dessutom förvinner efter en sekund, vart försvinner den då?
till den femte dimensionen.

Luften vi andas är också en gasblandning som består av 78% kväve, 21% syre och lite annat smått och gått...

Sen tror jag gasblandingen i tryckluftsburkar liknar den i vanliga luften kanske i lite andra halter bara..

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
Visst, dammpartiklarna som sugs in i dammsugarröret studsar mot röret och lämnar ifrån sig elektroner så att röret blir negativt laddat, sedan riskerar detta att laddas ur mot datorn.
Med tryckluftsburk så finns det inga dammpartiklar som rusar genom röret eftersom drivgasen är ren.
En följdeffekt av denna förklaring är att risken ökar ju dammigare datorn är, så dammsuger man ofta är risken mindre att något går sönder...

helt klart värt att lägga några spänn på att vara på säkra sidan än att riskera sabba massa dyra komponenter.

Permalänk
Medlem

Jag brukar använda två sugrör och blåsa

Permalänk
Medlem

Med tryckluft kan du ha den oturen att dammet sugs in i komponenterna istället, speciellt vanligt då det ofta är små fina damkorn som inte "parat" sig med andra, dvs, skapat en större klump. När man skjuter luft på dessa trycks de ihop och bildar en större klump.

Råkade ut för detta för ett par år sedan när jag skulle blåsa rent mitt nätagg och det ledde till att det blev överhettat då dammet hade fastnat i fläkten.

Jobbade på ett företag för ett par år sedan där de hade en väldigt fin liten apparat (dammsugare) som min chef hade jordat och haft sig. Den dammsög jag väl lite mer än 350 datorer med och alla fungerade fint efteråt.

Jag tror mer på sunt förnuft i det här fallet och gå inte på impuls. Tänk efter före.

Permalänk
Medlem

vaddå dammsuga, räcker väll me att köpa nåra 5000rpm fläktar så ere klart haha. ironi för den som inte fattar.

har alltid dammsugit min dator, inte hänt nått än iaf!

sen så upptäckte jag dammfilter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_sQuinty
gå ut på balkongen och använd lungorna , dammsugare rekommenderas inte

Finns en risk, speciellt nu när det är lite kallare att din utandningsluft kondenserar mot komponenterna = vatten bildas. Och alla som kan något om ellära vet att vatten+el inte går ihop

Permalänk
Medlem

Om ni nu skall dammsuga, avlägsna då alla komponenter ifrån datorlådan innan ni ger er på en sådan operation, att rekommendera någon att inte vara försiktigt är inte särskilt vänligt mot de som inte är så insatta.

Tryckluft på burk är då ett mycket smidigare alternativ.

Semi offtopic:
Vad är det för skolor vi har här i landet, sedan när skulle ett munstycke i plast vara en försäkring mot ESD-skador? Detsamma gäller munstycken med borst, sålänge det inte är tagel eller andra naturborst, men det tror jag inte är så vanligt.

Plast är en bra elektrisk isolator, ja, men också väldigt tacksamt för att få till praktfulla ESD-laddningar.

Om ni vill ha ett praktiskt exempel, ta på er så många klädesplagg utav fleece ni bara kan, sätt er sedan i en bil med sätesöverdrag i polyester, sen sitter ni och gnider lite en stund, efter det så avlägsna ner från bilen, gå sedan mot första metallföremål ni kan hitta, en lyktstolpe är mycket lämplig, sen ser ni hur nära metallföremålet ni måste föra handen innan det smäller till. Detta är dock något som fungerar extra bra vintertid med då vi har en förhållandevis låg luftfuktighet.

Lycka till.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Rekordmedlem

Det kanske finns kolfibermunnstycken med jordanslutning?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Se till att köra på lägsta effekten och inget munstycke på. Håll handen så att du inte råkar "fastna" i något kort/sladd i datorn.

Det är absolut inte farligt att dammsuga i datorn, ha inte strömsladden i och ha inte dammsugaren för nära datorn om du är nojjig.

Jag har dammsugit mina datorer i flera år, och aldrig haft några problem. Spara pengarna du annars hade lagt på tryckluft och köp nåt roligare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pierretox
Jag får inte riktigt ihop den här förklaringen/meningen
Vad har den med ESD skador att göra?

Tryckluft är inte luft? utan en gas?
som dessutom förvinner efter en sekund, vart försvinner den då?
till den femte dimensionen.

Luften vi andas är också en gasblandning som består av 78% kväve, 21% syre och lite annat smått och gått...

Sen tror jag gasblandingen i tryckluftsburkar liknar den i vanliga luften kanske i lite andra halter bara..

Jag är ganska säker på att det inte är något nyttigt, det är Dust Off frå classe jag snackar om nu och jag hittar ingen information om innehållet men ventilerad plats rekommenderas.
Det har inte direkt med ESD att göra men indirekt så är det bästa sättet att motarbeta det, finns flera andra olika sorters "luft på burk" som också funkar.

Permalänk
Medlem

Ni som inte tror på ESD kan ju knappa in bokstäverna i första, bästa sökmotor och läsa på lite, det är ett riktigt problem, och kostar millioner varje år i trasiga komponenter.
Med tanke på att vissa kretsar inte tål mera än 15v eller så så krävs det inte mycket fantasi för att fatta att 15000v inte är hälsosamt för samma krets
(15000v är i runda slängar vad det krävs för att få en synlig ljusbåge)

Några som ser lite seriöst på det: http://www.esda.org/

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frankof
Ni som inte tror på ESD kan ju knappa in bokstäverna i första, bästa sökmotor och läsa på lite, det är ett riktigt problem, och kostar millioner varje år i trasiga komponenter.
Med tanke på att vissa kretsar inte tål mera än 15v eller så så krävs det inte mycket fantasi för att fatta att 15000v inte är hälsosamt för samma krets
(15000v är i runda slängar vad det krävs för att få en synlig ljusbåge)

Några som ser lite seriöst på det: http://www.esda.org/

Perfekt, dom flesta tror att det bara är att plugga in och köra men faktum är att ESD är ett problem liksom vårat elnät som är horribelt dåligt med massor med spikar varje år som tur är så kan man skydda sig men då kostar det en slant också.

Permalänk
Medlem

Vad jag brukar göra ett par gånger om året utöver traditionell städning med tryckluft är att planera en mindre storstädning.

Jag gör alla nödvändiga backups innan, sedan fortsätter jag med att plocka ut samtliga komponenter, även moderkortet, ur chassiet och varje komponent stoppar jag ner i sina respektive anti-stat påsar. Jag plockar sedan ut nätaggregaten (har en Antec P183) och sedan dammsuger jag hela chassiet samt torkar av och skulle någon fläkt visa tecken på slitage och börjat låta så byts även de ut.

Efter det så är det ju bara en fråga om att bygga upp datorn igen, bättra på sina kabeldragningsskillz och då kan man även passa på med en nyinstallation av OS'et.

Lite overkill kanske, men tjusigt blir det.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Så här är det. Att dammsuga en dator är relativt riskfritt
så länge du är naken (kläder skapar ESD) och det är plusgrader
utomhus. Vet inte varför men minugrader utomhus ger statisk
elektricitet inomhus. Är det din egen dator så kör i vind.

Dessutom ska du absolut ha nätkabeln inkopplad så att du hela
tiden kan hålla handen på chassit då det gör att du hela tiden
är jordad och inte släpper ut plötsliga stötar. Dammsugaren ska
ha ett metallrör och du måste hela tiden hålla i metallen för
att förebygga att stora laddningar byggs upp.

Är det någon annans burk så se till att ha plånboken med dig.

En fantastiskt grej med ESD-skador är att de är så uberjävliga
att felsöka. De inte bara tar god tid på sig innan de gör sig
påminda, de sprider sig dessutom. Gav du ditt grafikkort en
50000 volts stöt så kan den rackaren ha spridit sig vidare
till delar av moderkortet.

Prova att kamma ditt hår med en plastkam framför spegeln i ett
mörkt rum. Kan du se gnistorna så ligger de på ca 50000 volt.
Gnistor du inte kan se i burken när du suger av den kanske ligger
på 5000 volt.

Skulle du vilja koppla in burken direkt till ett kärnkraft-
verk utan transformation?

Bild på en ESD-skada

Permalänk

Jag har i över tio år alltid dammsugit mina datorer. Och då menar jag grundligt. Jag tar borsten på dammsugaren och borstar noga av alla kort och komponenter och fläktar - helt enkelt precis alla ytor i hela datorn. Ingenting har någonsin gått sönder. Jag vet att statisk elektricitet kan skapa skador som långt senare förstör komponenter, men detta har heller aldrig hänt mig. Jag tror att folk är lite väl paranoida.

Visa signatur

"plattan som moderkortet är uppbyggt på (minns ej vad det heter)" - muhihihaha

Permalänk

brukar köra med farsans kompressor och vattenfiltret till hans färgspruta för att det inte ska spotta ut massa kondensvatten ur slangen

fungerar ypperligt om man känner nån med kompressor

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pierretox
Jag får inte riktigt ihop den här förklaringen/meningen
Vad har den med ESD skador att göra?

Tryckluft är inte luft? utan en gas?
som dessutom förvinner efter en sekund, vart försvinner den då?
till den femte dimensionen.

Luften vi andas är också en gasblandning som består av 78% kväve, 21% syre och lite annat smått och gått...

Sen tror jag gasblandingen i tryckluftsburkar liknar den i vanliga luften kanske i lite andra halter bara..

Vattenånga som finns i luften består av H20. Om du minns från skolan är det en starkt polär molekyl, med en minus och en plussida. Experimentet med en laddad plastkam mot en tunn vattenstråle från kranen är en klassiker, iaf för mig.
Burkluft innehåller inget fukt överhuvudtaget och drivs av butan/propangas, ej polära molekyler.

När man dammsuger slås (bl a) vattenmolekylerna mot sidorna av röret och pga sin polaritet kommer insidan laddas gentemot utsidan = ESD. Likadant med andra laddade partiklar av okänt ursprung som man antingen suger in eller blåser ut i en dammsugare. Samma sak där. Man gnider allehanda partiklar och molekyler mot rörets insida med mycket stor kraft och hastighet. Allt detta leder till potentialskillnader.

Vill man vara hyfsat säker fäster man finmaskigt metallnät över rörets ände och 1dm upp, samt fäster detta med en jordtråd till chassiet/komponenterna man ska jobba med.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wixerone när du suger av den

Oj oj... Här var det barnförbjudna grejer minsann. =0)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
brukar köra med farsans kompressor och vattenfiltret till hans färgspruta för att det inte ska spotta ut massa kondensvatten ur slangen

fungerar ypperligt om man känner nån med kompressor

Japp, om man har en smörjfri kompressor annars kan du tom med vattenfilter ersätta luften med handkräm. Ett mikroskopiskt lager av olja och annan dynga som finns i slangen vill alla gärna ha på sitt moderkort.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pierretox
Damsuga, damsuga inte..
Plastmunstycke, absolut inte plastmynstycke..
vojne, vojne vad göra??

Antagligen så kommer de små ESD urladdningarna tillsammans med Nvidia kretsarna på grafikkortet skapa ett mikroskåpiskt svart hål som suger i sig hela datorn...

Jag har alltid damsugit ur mina burkar tom nuddat kretsar på moderkortet etc,
och ingen förkortad livslängd eller misstänkt ESD skada har jag behövt uppleva iaf....

Visst jag e bara en person och statistiken blir lite vek, men jag e iaf inte orolig att damsuga ur min burk. Tror riskerna är avsevärt överdrivna...

Jag brukar dammsuga min burk. Jag är har hört allt pratet om ESD osv och det låter rimligt att plast kan bygga upp skadliga laddningar som kan skada komponenter.

Så när jag dammsuger min burk så håller jag munstycket ett par centimeter ifrån komponenterna, så att det inte blir någon kontakt. Sedan så finnes det några krångliga områden, nämligen cpu-flänsarna. Där brukade jag ta en liten smal mejsel och skrapa fram dammet för att sedan dammsuga bort dem.

Har aldrig dammsugit sönder en dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sensuella Sven
Oj oj... Här var det barnförbjudna grejer minsann. =0)

Det var meningen att meningen skulle se ut så men jag trodde inte att någon skulle vara så billig och hugga på den men ditt nick.......

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tipsaossgärna
Jag har i över tio år alltid dammsugit mina datorer. Och då menar jag grundligt. Jag tar borsten på dammsugaren och borstar noga av alla kort och komponenter och fläktar - helt enkelt precis alla ytor i hela datorn. Ingenting har någonsin gått sönder. Jag vet att statisk elektricitet kan skapa skador som långt senare förstör komponenter, men detta har heller aldrig hänt mig. Jag tror att folk är lite väl paranoida.

Njaa paranoida, jag vet inte. Jag har aldrig dammsugit sönder en dator, men ESD har jag erfaranhet av. Har någon gång i tiden för länge sedan dödat ett par minnen med ESD. Sedan så var det en god vän till mig som fick mitt 4800 Ti grafikkort av mig när jag bytte upp mig.

Han skruvade in grafikkortet i datorn utan att jorda sig. Det kortet höll i en vecka.
Höll på att trixa med mitt gamla 4850 graffekort, och glömde jorda mig vid ett par tillfällen. Ett par månader senare dog kortet. Jag kan ge ett par exempel till som jag har varit med om, men orkar inte.

Å andra sidan så har man ju fipplat med datordelar VÄÄÄÄÄÄlDIGT många gånger utan att jorda sig, och grejjerna har inte gått sönder. Men det finns en reell risk att det kan hända. Skulle gissa på 10% kanske. Lite taget ur luften men visst.

Permalänk
Medlem

Jag använder denna. Till min kamera!

Bilden är inte den jag har min är större och bättre

Borde nog ha tänkt på det tidigare men funkar den på en sensor på en systemkamera så borde den vara säker i en burk. Sorry mig att jag inte tänkte på det tidigare.