Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cocain94
Skulle inte förvåna mig om du jobbade på det stället som han beställde grafikkortet från. Jävlar alltså, har du inget annat för dig än att sitta och klaga på andra? Han berättade en sak om ESD, varför börjar du ens? Så j*vla onödigt.

Tack!:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leqher
Gör det samma, några cm ifrån och det bör inte vara några problem

Samma här. Jag förstår liksom inte problemet. Självklart drar man ju inte en borste efter kretskorten.

Brukar som ni säger hålla den några centimeter ovanför. Sen är det väll mest i fläktarna och kylflänsarna man vill få bort dammet och då ska det väll inte vara något problem?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cocain94
Skulle inte förvåna mig om du jobbade på det stället som han beställde grafikkortet från. Jävlar alltså, har du inget annat för dig än att sitta och klaga på andra? Han berättade en sak om ESD, varför börjar du ens? Så j*vla onödigt.

Jag tolkar detta som att du uppmuntrar bedrägeri.

Intressant...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FatherOfThree
Jag tolkar detta som att du uppmuntrar bedrägeri.

Intressant...

Fo3

fel+fel=rätt ser jag det som
- + - = +
Enkel matte

Edit: Sista inlägget från min sida i den här tråden. Blev trött att man inte kan
hålla en diskussion utan att det ballar ur, och att man får ägna en massa tid åt
att försvara sig istället för att hålla sig till ämnet.

peace out

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FatherOfThree
Jag tolkar detta som att du uppmuntrar bedrägeri.

Intressant...

Fo3

Vad pratar du om? Jag var sarkastisk om du inte har hört det ordet förr. Jag tycker bara att det är så j*kla dålig stil att bli arg för att en kille berättar sin version om ett ämne. Exakt var säger jag något som bedrar folk?

Visa signatur

Fractal Design North, Intel i7 14700K, ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI, MSI Radeon RX 6900 XT 16GB GAMING X TRIO, Kingston 64GB 5200MHz DDR5, EK-AIO Elite 360 D-RGB, Corsair RM1200x Shift 1200W, WD Black SN850X 2TB Gen 4, Samsung 980 NVMe 1TB, Samsung 960 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Ni får väl läsa vad en professor i ämnet ESD svarar på den frågan, intressant läsning för båda läger

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=4...

Permalänk

Polisen vill säkert gärna suga ut damerna ur din dator. Att ha sådana i datorn är nog inte lagligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av necrodude
Ok. Ännu mer Of Topic. Kortfattat. Blev blåst av en oseriös nätbutik.----> Gick inte att lösa----->Blåste nätbutiken.
Usch vad äckligt! Fy fan vad vedervärdigt gjort av mig. Ve och fasa....:mad:
Jag förtjänar verkligen inget bättre..

Det är inte pajkastning vi sysslar med här inne. Det är en diskussion angående dammsugning av datorer. Låt oss fortsätta med det. Jag slängde fram ett argument angående ESD som visade att är rena lotteriet med ESD.

ESD är inget lotteri, du testkörde datorn lite men skadorna kan komma efter en längre tids användande eller så dör det direkt, allt beror ju på vad för något som tagit stryk.

"Dippar och spänningsvariationer förstör och skadar elapparater för närmare 800 miljoner kronor om året i svenska hem, enligt forskarnas beräkningar. Dipparna i näten är särskilt allvarliga, eftersom de sliter på el-utrustningen och förkortar apparaternas livslängd. I snitt sker årligen 20 dippar i varje eluttag - de orsakas av till exempel kortslutningar och jordfel och bottnar ofta i åskurladdningar."

En bra strömrenare/överspänningsskydd ger ett bra skydd även mot blixtnedslag eller en UPS.

Permalänk
Medlem

Har också damsugit alla mina datorer, direkt på kretsar etc och aldrig gått sönder ngt. Är inne på mitt fjärde femte bygge och inget av dem gick sönder.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daigle
Har också damsugit alla mina datorer, direkt på kretsar etc och aldrig gått sönder ngt. Är inne på mitt fjärde femte bygge och inget av dem gick sönder.

Ja, varför ska vi basera det moderna samhället på bevisade vetenskapliga fakta? Nu ska jag läsa horoskop, ses senare.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Det är verkligen ingen här som inser att en blåsbälg fungerar jäkligt bra. Nåja kör med dammsugare som visserligen funkar eller dyra luftburkar men en blåsbälg är suvve och billig. Eller kör vidare med det jag finner mest skrämmande. En kompressor.

Nåja så länge det funkar för dig så kör i vind

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Ja, varför ska vi basera det moderna samhället på bevisade vetenskapliga fakta? Nu ska jag läsa horoskop, ses senare.

Vilka bevisade vetenskapliga fakta??
Har du länkar till dessa vetenskapliga fakta som du refererar till?

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pierretox
Vilka bevisade vetenskapliga fakta??
Har du länkar till dessa vetenskapliga fakta som du refererar till?

Läs Pippirulls länk några poster tidigare...jag har personligen gått el i skolan där hade vi jordade mattor som vi arbetade på, stod på samt stolar av speciell plast sen ESD armband det gäller all hantering av kretsar även i kinafabriker som gör datordelar annars skulle RMAn vara bra mycket högre än vad den är nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PippiRull
Ni får väl läsa vad en professor i ämnet ESD svarar på den frågan, intressant läsning för båda läger

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=4...

I slutet på brevet från professorn så hittar jag
"De komponenter som sitter i vanliga PC-maskiner idag och dessutom är monterade på kort är vanligtvis inte alls så känsliga.."

Det här med tryckluft är för den kräsne som gärna vill överdriva lite grann. Man får då även ta bort plastslangen till munstycket och köpa en burk utan pappersomslag och med rätt typ av färg. Även jordning av PC, utövaren och burken är viktigt samt att det inte är för torrt.
Det ska nog gå bra att dammsuga under sommaren i vart fall.
När komponenterna tillverkas är de ofta mer öppna och mer mottagliga så där behövs det lite mer skydd mot ESD.

Permalänk
Keeper of Traditions
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Du jävlas MED ALLA! Tillverkaren står för garantin och ju fler defekta kort desto högre pris kommer det att bli och det drabbar ALLA!

Egoistiska småglin är så tragiskt.

Sjutton vilket liv det var på dig nu då... ta ett chillpill och sluta komma med så dumma inlägg.

OnTopic, som sagt tidigare så har jag och flera familjemedlemmar alltid dammsugit datorerna, ingen skada skedd. Den här ESD-hysterin är helt galen.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
ESD är inget lotteri, du testkörde datorn lite men skadorna kan komma efter en längre tids användande eller så dör det direkt, allt beror ju på vad för något som tagit stryk.

"Dippar och spänningsvariationer förstör och skadar elapparater för närmare 800 miljoner kronor om året i svenska hem, enligt forskarnas beräkningar. Dipparna i näten är särskilt allvarliga, eftersom de sliter på el-utrustningen och förkortar apparaternas livslängd. I snitt sker årligen 20 dippar i varje eluttag - de orsakas av till exempel kortslutningar och jordfel och bottnar ofta i åskurladdningar."

En bra strömrenare/överspänningsskydd ger ett bra skydd även mot blixtnedslag eller en UPS.

Kunde inte hålla mig för fler inlägg nu när diskussionen kom igång igen.

Jag var nog lite otydlig med min formulering. För att förtydliga lite så menade jag
att ESD är ett lotteri när du arbetar utan gummimatta och ett armband. Alltså när du kör ojordat. Håller med dig för övrigt.

Man bör vara försiktig när man arbetar med datorkomponenter.
Skulle det vara så att man saknar gummimatta och armband så kan man alltid greppa tag i en del av ett element som är anslutet direkt till jord(ren metall alltså) och hålla handen där i ett par sekunder.

Nackdelen med denna metoden är att man konstant måste hålla koll på vad man sysslar med. Man måste greppa tag i elementet så gott som hela tiden. Det räcker med att man kliar sig i skallen så har man laddat upp sig med statisk elektricitet. Man måste ta tag i elementet direkt innan man rör komponenten, och även efter att man har hållit komponenten en stund.

Men det funkar som en nödlösning.

En blåsfälg låter som en bra id'e.