Måste man legitimera sig för polisen, även om man inte är misstänkt för något brott?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djonn
Polisen har inget lagligt stöd för att kräva att du identifierar dig, om du inte är misstänkt för något brott. Eller, ja, om du kör bil.

Hur är det med utländska medborgare? Jag menar de färdas ju i en bil med minst en av personerna som har utländsk medborgarskap. Kan inte polisen ha rimliga skäl att anta att de andra också är utländska medborgare och därmed ha skäl för ett grip om de inte kan identifiera sig?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Haha, så din bror är orolig att hans chaufför blev stoppad pga av att han kanske är känd av polisen så därmed kanske han också är med i en liten notis? (Notera alla kanske och liten) Tänk över saken, chansen är ytterst liten att allt ovannämnda stämmer + din bror håller inte på med fuffens tillsammans med den här snubben.

Har du ingen orsak till varför du inte skulle vilja legitimera dig så gör det! Orsaker kan vara undvika straff, storebror paranoia, vill visa mig tuff osv. Välj själv sug o svälj

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Hur är det med utländska medborgare? Jag menar de färdas ju i en bil med minst en av personerna som har utländsk medborgarskap. Kan inte polisen ha rimliga skäl att anta att de andra också är utländska medborgare och därmed ha skäl för ett grip om de inte kan identifiera sig?

Syftar du på identifikationskravet enligt utlänningslagen? För att göra en sådan kontroll måste polisen ha en befogad anledning att anta att utlänningen inte får uppehålla sig i landet. Det kräver däremot inte att polisen måste vara bergsäkra på att det är fråga om en utlänning och bara osäkra på huruvida utlänningen får uppehålla sig i riket. I vart fall verkar det inte som det. Norstedts kommentar till UtL säger att polismyndigheten i vart fall måste anta att personen i fråga är utlänning, men kommentaren är något tvekande då de hänvisar till ett förarbete gällande internordisk passkontroll, inte ett till utlänningslagen.

Av intresse är att enbart ett utländskt utseende inte kan berättiga en kontroll. Det krävs lite mer än så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djonn
Syftar du på identifikationskravet enligt utlänningslagen? För att göra en sådan kontroll måste polisen ha en befogad anledning att anta att utlänningen inte får uppehålla sig i landet. Det kräver däremot inte att polisen måste vara bergsäkra på att det är fråga om en utlänning och bara osäkra på huruvida utlänningen får uppehålla sig i riket. I vart fall verkar det inte som det. Norstedts kommentar till UtL säger att polismyndigheten i vart fall måste anta att personen i fråga är utlänning, men kommentaren är något tvekande då de hänvisar till ett förarbete gällande internordisk passkontroll, inte ett till utlänningslagen.

Av intresse är att enbart ett utländskt utseende inte kan berättiga en kontroll. Det krävs lite mer än så.

Jahaa det var så pass, jag trodde det handlade om att det i princip var omvänt att utlänningen skulle behöva bevisa att han hade rätt att vistas i landet.

*** EDIT ***

Det måste väl ha räckt med grund för misstanke mot de andra om föraren t.ex. uppehöll sig i landet olagligt?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Det måste väl ha räckt med grund för misstanke mot de andra om föraren t.ex. uppehöll sig i landet olagligt?

Ja, det tror jag säkerligen. Någon ursvensk från Arjeplog skulle nog inte antas vara utlänning, men med brytning och mörkare hudfärg, så visst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Vad man kan göra för att visa att man inte tar vad som helst, och för att jävlas lite, är att be om att få se legitimation av polisen. Ty vanligt folk kan inte kräva legitimation och vanligt folk som bär polisuniform eller kör polisbil är mig veterligen inte tillåtet. Ett utbyte borde kunna ske, vet jag att det är en polis som ber om identifikation så kan jag lugnt försäkra mig om att informaitonen tas om hand av proffs och inte vilken som helst.

Det är faktiskt fel, du har ingen rätt att kräva att polisen identifierar sig om denne har polisuniform och polisbil. Det är i sådant fall hans identifikation. Är han däremot civilklädd eller om det finns möjlighet att han inte är polis av andra anledningar så kan en rätt anse att han borde ha identifierat sig.

Däremot skulle det förvåna mig stort om polisen inte skulle identifiera sig om det inte verkar uppenbart att du gör det för att trakassera förstås.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Det är faktiskt fel, du har ingen rätt att kräva att polisen identifierar sig om denne har polisuniform och polisbil. Det är i sådant fall hans identifikation. Är han däremot civilklädd eller om det finns möjlighet att han inte är polis av andra anledningar så kan en rätt anse att han borde ha identifierat sig.

Däremot skulle det förvåna mig stort om polisen inte skulle identifiera sig om det inte verkar uppenbart att du gör det för att trakassera förstås.

Eftersom klockan är fem på morgonen och jag har outsinligt tråkigt så kollade jag upp det här. Justitieombudsmannen har sagt att poliser har en skyldighet att visa sin polislegitimation, förutsatt att det inte finns risk för trakasserier eller annars är ogrundat. Det finns inget direkt lagstöd för detta, utan det verkar vara en extensiv tolkning av något spännande lagrum i antingen polislagen eller -förordningen.

Anmälan mot två polismän för olämpligt uppträdande i samband med trafikkontroll. Från JO. Lite bättre källa än mitt raljerande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djonn
Eftersom klockan är fem på morgonen och jag har outsinligt tråkigt så kollade jag upp det här. Justitieombudsmannen har sagt att poliser har en skyldighet att visa sin polislegitimation, förutsatt att det inte finns risk för trakasserier eller annars är ogrundat. Det finns inget direkt lagstöd för detta, utan det verkar vara en extensiv tolkning av något spännande lagrum i antingen polislagen eller -förordningen.

Anmälan mot två polismän för olämpligt uppträdande i samband med trafikkontroll. Från JO. Lite bättre källa än mitt raljerande.

Ahh jag tänkte faktiskt svara innan jag skummade igenom det och mycket riktigt så handlade det ju om en civilbil. Vad jag menade är att om man blir stoppad av polisen när de står med tjänstebil OCH uniform så tror jag det är väldigt svårt att inte tycka det är onödigt.

Vad jag vidare menade var att i exemplet som jag kommenterade så känns det som att det väldigt lätt kan ses som trakasserier faktiskt. Jag betvivlar inte att polisen mer än gärna identifierar sig men om man börjar uppträda som "visa din så visar jag min" så tror jag nog det kommer bedömas som att man enbart tjafsar och så länge polisen poängterar detta i saklig ton så kommer de inte heller fällas för att de vägrar visa. Men visst det är en gissning.

*** EDIT ***

Jag har ju totalt glömt bort att lägga till en allmän reflektion som jag jämt tar upp i sådana här diskussioner:

Legitimera innebär att man visar upp en legitimation, dvs något som legitimerar en att göra något, t.ex. legitimera sig för att låna en bok, eller datorkörkort och allt vad det heter. Givetvis är ett körkort en legitimation också. Men det är framförallt en identifikation. Och det är det man oftast är ute efter. Något som identifierar en som en viss person. Inte legitimation.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

annars är ju paranoia typiskt för folk som känner sig skyldiga

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
annars är ju paranoia typiskt för folk som känner sig skyldiga

Blame the victim!

F.ö. är ditt påstående helt uppåt väggarna fel. Typiskt för paranoida är att de känner att alla andra är skyldiga.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Blame the victim!

Jag är främst orolig att din bror kan ha fått men för livet pga detta.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Jag är främst orolig att din bror kan ha fått men för livet pga detta.

Det är jag med. Förr trodde han att polisen var vår vän och att deras jobb var att skydda oss från stygga människor. Nu har hans världsbild rubbats väsentligt och det är inte troligt att den någonsin kommer att bli återställd.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Det är jag med. Förr trodde han att polisen var vår vän och att deras jobb var att skydda oss från stygga människor. Nu har hans världsbild rubbats väsentligt och det är inte troligt att den någonsin kommer att bli återställd.

Haha ja det var lite underligt att han fått för sig att polisens uppgift är att skydda personer från elaka personer.

Polisen i Sverige utreder många olika slags brott och jobbar förebyggande för att förhindra nya brott.

Eller:

Polisen ska förebygga brott, övervaka den allmänna ordningen och säkerheten, bedriva spaning och göra brottsutredningar.

*** EDIT ***

Att skydda personer och objekt från brottslighet sker främst inte genom polisens verksamhet utan av privata intressen.

*** EDIT 2 ***

Här har din bror en länk så han kan få tag i nån som kan skydda honom från stygga människor:

http://www.livvaktsskydd.se/vara_tjanster.html

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Det är faktiskt fel, du har ingen rätt att kräva att polisen identifierar sig om denne har polisuniform och polisbil. Det är i sådant fall hans identifikation. Är han däremot civilklädd eller om det finns möjlighet att han inte är polis av andra anledningar så kan en rätt anse att han borde ha identifierat sig.

Däremot skulle det förvåna mig stort om polisen inte skulle identifiera sig om det inte verkar uppenbart att du gör det för att trakassera förstås.

Har bara ett exempel från en krogkö (snarare en bit ifrån), där det tidigare tydligen varit något bråk med blodspillan och polisen stod och kollade efter bråkstakarnas polare, uppenbart lokalt kända bråkstakar. De önskade se legitimation av flera av de manliga i kön och när de frågade om mitt frågade jag tillbaka, samtidigt som jag gav min legitimation. Det gick säkert bra just den gången ioma de var fyra stycken, allt gick lugnt till, jag stod med prydliga vänner och jag hade redan lämnat mitt leg så de visste vem jag var osv.
Jag gjorde det delvist för att jävlas men mest för att det kändes bra.
Kul att de var medgörliga och höll god min och professionalism trots allvaret och tidigare bråk jag inte fick bevittna.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

för att slippa dess problem ska man helt enkelt lämna legget hemma. det gör jag. det positiva är att om nån inte ser mitt namn ser jag ut som en random svensson. ergo, polisen låter mig vara.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Har bara ett exempel från en krogkö (snarare en bit ifrån), där det tidigare tydligen varit något bråk med blodspillan och polisen stod och kollade efter bråkstakarnas polare, uppenbart lokalt kända bråkstakar. De önskade se legitimation av flera av de manliga i kön och när de frågade om mitt frågade jag tillbaka, samtidigt som jag gav min legitimation. Det gick säkert bra just den gången ioma de var fyra stycken, allt gick lugnt till, jag stod med prydliga vänner och jag hade redan lämnat mitt leg så de visste vem jag var osv.
Jag gjorde det delvist för att jävlas men mest för att det kändes bra.
Kul att de var medgörliga och höll god min och professionalism trots allvaret och tidigare bråk jag inte fick bevittna.

Ahaa, ja det är klart polisen kan visa även om de känner att det kan vara bara för att provocera. Det beror nog helt på personen. Men jag trodde faktiskt inte att uniformerad polis i polisbil behövde identifiera sig för allmänheten. Jag tror dock fortfarande att det ska krävas rätt så mkt för att deras bedömning av trakasserier inte ska hålla vid vanliga gripanden.

Jag arbetar i ett yrke där identifiering ofta efterfrågas av allmänheten och jag har inga som helst problem att visa upp det hittills i alla fall. Många av mina kollegor däremot har sin identifikation dolt och visar bara upp det när de själv väljer.

Jag har visat upp min identifikation vid tillfällen då det förmodligen bara varit för att provocera. Jag har inte lidit någon skada av det. Faktum är att jag har mitt id fullt synligt oftast när jag arbetar. Däremot så har jag en kollega som fått mordhot och annat i hennes mobilsvar efter att hon identifierat sig för en person.

Men det är nog främst det som polisen har problem med att personer söker upp dem efteråt för att trakassera dem. Att folk vill veta att de är poliser är nog inga problem men oftast så kan man räkna ut varför de vill se identifikationen.

*** EDIT ***

Jag har för övrigt blivit stoppad av polis på min fritid, det var inte min bil, jag hade ingen identifikation överhuvudtaget på mig och jag svarade fel på kontrollfrågorna pga missförstånd. Inga böter, ingen varning och jag fick åka direkt, ja eller jag fick göra ett nykterhetstest förstås. (nej jag kände inte dem och min passagerare var utländsk, jag har själv utländsk medborgarskap också)

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Ahaa, ja det är klart polisen kan visa även om de känner att det kan vara bara för att provocera. Det beror nog helt på personen. Men jag trodde faktiskt inte att uniformerad polis i polisbil behövde identifiera sig för allmänheten. Jag tror dock fortfarande att det ska krävas rätt så mkt för att deras bedömning av trakasserier inte ska hålla vid vanliga gripanden.

Jag arbetar i ett yrke där identifiering ofta efterfrågas av allmänheten och jag har inga som helst problem att visa upp det hittills i alla fall. Många av mina kollegor däremot har sin identifikation dolt och visar bara upp det när de själv väljer.

Jag har visat upp min identifikation vid tillfällen då det förmodligen bara varit för att provocera. Jag har inte lidit någon skada av det. Faktum är att jag har mitt id fullt synligt oftast när jag arbetar. Däremot så har jag en kollega som fått mordhot och annat i hennes mobilsvar efter att hon identifierat sig för en person.

Men det är nog främst det som polisen har problem med att personer söker upp dem efteråt för att trakassera dem. Att folk vill veta att de är poliser är nog inga problem men oftast så kan man räkna ut varför de vill se identifikationen.

*** EDIT ***

Jag har för övrigt blivit stoppad av polis på min fritid, det var inte min bil, jag hade ingen identifikation överhuvudtaget på mig och jag svarade fel på kontrollfrågorna pga missförstånd. Inga böter, ingen varning och jag fick åka direkt, ja eller jag fick göra ett nykterhetstest förstås. (nej jag kände inte dem och min passagerare var utländsk, jag har själv utländsk medborgarskap också)

Parkeringsvakt?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Parkeringsvakt?

Nej. Jag tror de som arbetar som parkeringsvakter mindre sällan behöver identifiera sig då deras bötesblock gör det åt dem så att säga. Jag har arbetat i olika slags väktaruppgifter av varierande säkerhetsklass.

Dock inte parkeringsvakt-uppgifter alltså.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

I Sverige finns det ingen lag som säger att man alltid måste bära legitimation varav ingen kan kräva att du behöver visa detta.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
I Sverige finns det ingen lag som säger att man alltid måste bära legitimation varav ingen kan kräva att du behöver visa detta.

Jo, om du framför ett motorfordon ska du kunna styrka din identitet. Inte nödvändigtvis en legitimation alltså

Körkortslagen

3e kap.
15§ Den som kör ett fordon som avses i 2 kap. 1 § skall ha med sig

1. körkortet, eller
2. ett bevis att körkort utfärdats och handling som styrker förarens identitet.
På begäran av bilinspektör eller polis skall handlingarna överlämnas för kontroll. Lag (2003:216).

Men självklart kan man komma undan med rapporteftergift om man glömt sin identifikation hemma

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Jo, om du framför ett motorfordon ska du kunna styrka din identitet. Inte nödvändigtvis en legitimation alltså

Körkortslagen

3e kap.
15§ Den som kör ett fordon som avses i 2 kap. 1 § skall ha med sig

1. körkortet, eller
2. ett bevis att körkort utfärdats och handling som styrker förarens identitet.
På begäran av bilinspektör eller polis skall handlingarna överlämnas för kontroll. Lag (2003:216).

Men självklart kan man komma undan med rapporteftergift om man glömt sin identifikation hemma

Var att alla i fordonet hade fått legitimera sig som jag syftade på.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
Var att alla i fordonet hade fått legitimera sig som jag syftade på.

Ja okay, men det som KAN bli problem är just att om polisen letar efter någon så kan det vara bra att kunna bli utesluten via identifikationsmöjlighet. Säg att du är väldigt lik en våldtäktsman som finns i området, och så kan du inte identifiera dig. Då blir det färd ner till polisstationen som misstänkt och då kan de gripa dig också.

Har du däremot med ditt id-kort så kan du förmodligen avskrivas istället.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Man kan bli LOB:ad pga att man är för berusad helt enkelt.

Man kan även bli "lobbad" av helt andra anledningar. Som t ex att polisen blir sur på en, eller att man ser ut som en zigenare.

http://www.magasinetneo.se/blog/2010/02/12/poliser-hotar-jour...

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Man kan även bli "lobbad" av helt andra anledningar. Som t ex att polisen blir sur på en, eller att man ser ut som en zigenare.

http://www.magasinetneo.se/blog/2010/02/12/poliser-hotar-jour...

Det du länkar till är ju ingen LOB-åtgärd. Dessutom kan man inte BLI LOB:ad för att polisen är sur eller för att man ser ut som en zigenare. Skriver polisen det på sin åtgärdsrapport som skäl till ett LOB så blir det ju en skriftlig varning direkt.

Vad som påvisas på filmen är polisen som har dålig attityd och ungen som är en välkänd rättshaverist med en hemsida som heter "Dagens konflikt" som stör dem i en åtgärd.(Det är dessutom inte polismannens bedömning enbart som gäller utan vakthavande vid häktet skall givetvis bekräfta åtgärden också vid t.ex. LOB.)=

("5 § Polisman som har omhändertagit någon enligt denna lag skall så skyndsamt som möjligt anmäla åtgärden till sin förman. Har omhändertagandet ej redan upphört, skall förmannen omedelbart pröva om åtgärden skall bestå. ")

Hade jag varit polisen hade jag kört en PL13 , motivering ofredande och sedan gripit honom helt enkelt och låtit åklagaren bedöma saken. Nu ville polisen bara få bort eventuella bilder på de oskyldiga personerna som de höll på att gripa kombinerat med att skydda deras egen identitet. Därav erbjuder de honom rapporteftergift på detta.

Självklart är båda poliserna väldigt klantiga i det här men Herr "Dagens Konflikt"-Jesper är knappast någon oskyldig förbipasserande ute efter att göra dagens goda gärning.

"Tankesmedjan Konflikt är en organisation med ambitioner att förändra det politiska landskapet i Sverige. Vi, liksom vänsterns många idétraditioner, bejakar konflikten som vårt samhälles främsta drivkraft, så till den milda grad att det får pryda vårt namn. Vi menar att en förståelse med motsättningar och konflikter som grund är den enda möjligheten för en progressiv politik."

http://www.dagenskonflikt.se/om-tankesmedjan-konflikt/

Men som sagt utan att spåra ut alltför mkt så har inte det där ingripandet något som helst med en LOB-åtgärd att göra.

Psst. Om de skulle utföra en LOB-åtgärd så behövs ju inget drogtest. De kan ju inte motivera ett omhändertagandet av en berusad person för att göra ett drogtest på honom. Det fyller ju ingen funktion förutom om de skulle vilja sätta dit honom för olagliga droger också möjligen. Har de LOB:at honom så är det ju redan klart för cellen så att säga. Hade de haft underlag för det så hade saken varit löst från deras sida.

+ Att jag är osäker på om man överhuvudtaget kan lämna en rapporteftergift på en LOB-åtgärd då det är polisens skyldighet att ta hand om en sådan person och inget man kan lämna utan åtgärd.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Papieren bitte!

Permalänk
Medlem

Kuriosa: Jag har för närvarande tillgång till ett otroligt omfattande bibliotek (förmodligen en av de största samlingarna ) med polishistoria i olika slags former. Här hittade jag ett fall från 1976 om en person som blivit stoppad på en gata i Skövde-trakten av en målad polisbil med två poliser. Bilföraren blev anmäld för brott mot körkortskungörelsen men blev ej fälld då poliserna inte legitimerade sig som poliser.

Om någon till äventyrs har nån fråga om polishistoria så kan jag säkert svara på den efter lite efterforskningar, ja så länge det inte hindrar mina egna sådana förstås. Samt självklart inget som är sekretessbelagt, men det antar jag alla kunde lista ut. (tillfälligt anställd av RPS )

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Vilket hat många av er har verkar det som?

Liksom jag tror inte man hamnar i något register mer än att de poliserna som stoppade han kommer ihåg han ett tag framöver kanske evt skriver en liten lapp och sätter i bilen på sin höjd. Tror inte de lägger ner tid på småsaker.. liksom är man snäll mot polisen så är de snälla tillbaka börjar man käfta så får man bara igen det så mycket hådare istället för de hade sett genom fingrarna.

sen vad gör det om man är i ett register? bara för man åkt bil med en person så är man inte stämplad för det? lite som att på bussen sitter en pedofil och polisen gör ett ingripande är då bussens passagerare och föraren misstänkte för nått i stil med tex ' samrörande vänskapskrets mm?'

tänk lite...

Större risk att du bus kör med bilen ett par gånger och polisen skriver en lapp och nästa gång de ser dig så tar de dig om de känner för det annars bryr de sig inte..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Vilket hat många av er har verkar det som?

Liksom jag tror inte man hamnar i något register mer än att de poliserna som stoppade han kommer ihåg han ett tag framöver kanske evt skriver en liten lapp och sätter i bilen på sin höjd. Tror inte de lägger ner tid på småsaker.. liksom är man snäll mot polisen så är de snälla tillbaka börjar man käfta så får man bara igen det så mycket hådare istället för de hade sett genom fingrarna.

sen vad gör det om man är i ett register? bara för man åkt bil med en person så är man inte stämplad för det? lite som att på bussen sitter en pedofil och polisen gör ett ingripande är då bussens passagerare och föraren misstänkte för nått i stil med tex ' samrörande vänskapskrets mm?'

tänk lite...

Större risk att du bus kör med bilen ett par gånger och polisen skriver en lapp och nästa gång de ser dig så tar de dig om de känner för det annars bryr de sig inte..

Vad du tror och inte tror att polisen bryr sig om är liksom inte ett dugg relevant. Visst vore det trevligt om alla kunde snälla mot varann, men i praktiken är det lika naivt som att tro på jultomten om man tror att snuten aldrig kommer att fucka en om man bara är "snäll" och sköter sitt. Nu handlade dock tråden inte om detta, utan om när polisen kan kräva att man uppvisar identitetshandlingar.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Polisen har som skyldighet att identifiera sig om de tillfrågas. Vägrar de begår de tjänstefel.

Privatperson har ingen skyldighet att identifiera sig alls, varken för polis, väktare, ordningsvakt eller annan uniformerad personal. Man kan inte få straff eller böter för att man inte legitimerar sig. Däremot kan man får böter om man kör bil utan att kunna uppvisa ett giltigt körkort.

Men som andra har sagt så är det enklast att samarbeta med polisen och göra som de säger så slipper man de problem som uppstår om man INTE identifierar sig, med kvarhållning och möjligen misstanke om brott som följd.

Detta är hur det är enligt min kusin, som är polis.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Polisen har som skyldighet att identifiera sig om de tillfrågas. Vägrar de begår de tjänstefel.

Privatperson har ingen skyldighet att identifiera sig alls, varken för polis, väktare, ordningsvakt eller annan uniformerad personal. Man kan inte få straff eller böter för att man inte legitimerar sig. Däremot kan man får böter om man kör bil utan att kunna uppvisa ett giltigt körkort.

Men som andra har sagt så är det enklast att samarbeta med polisen och göra som de säger så slipper man de problem som uppstår om man INTE identifierar sig, med kvarhållning och möjligen misstanke om brott som följd.

Detta är hur det är enligt min kusin, som är polis.

Riktigt så enkelt är det inte. Du kan självklart bli frihetsberövad om du inte identifierar dig till en polis för att denna ska kunna styrka din identitet när polisen spanar efter någon. Ur polislagen:

14 § Anträffas en okänd person av en polisman och finns det särskild anledning anta att han är efterspanad eller efterlyst och med stöd av lag skall berövas friheten vid anträffandet, får han omhändertas för identifiering, om han vägrar att lämna uppgift om sin identitet eller det finns anledning anta att hans uppgift om denna är oriktig

Samma sak med att kräva identifikation av polisen. Om de tror det handlar om trakasserier eller uppfattar det som sådant har de ingen skyldighet att identifiera sig om de är uniformerade.

Som en liten notis kan jag meddela för intresserade att jag för en vecka sen fann när polisen tog bort sin identifikation från uniformen. Stockholmspolisen gjorde detta år 1919. Det fanns ett beslut från 1854 där man tog upp att polisen skall ha identifikation på sin uniform. Detta återinfördes i samband med Salem-demonstrationen 1999 till viss del. (Källor o.s.v. kan fås via PM. om intresse finns.)

Återigen om någon vill ha svar på en historisk polisfråga kan jag säkerligen hitta det, tidsspannet för litteraturen är från 1821-2010. Har även rätt så stor mängd lagböcker också tillhands. Kriminalfall, polisförfattningar,polistidningar osv osv.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"