WikiLeaks släpper video: amerikansk helikopterattack på civila och journalister

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
De ber om tillstånd att avbryta verksamheten där, dvs evakueringen.

Det är ju bara semantik.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Det är ju bara semantik.

Javisst. De är inte där för att plocka blommor. Vad händer om den här bilen får åka iväg med alla vapen och alla männen som är skadade, vad innehåller bilen? Kan de vara ett hot mot gruppen som han är satt att skydda 100m bort?

Det är HANS ansvar att den där bilen och allt den innehåller INTE är ett hot. Visar det sig att den innehåller en grupp män som sedan anfaller gruppen 100m längre bort och dödar dessa så är det helikopterns fel. Ingen annans. Deras liv är hans att skydda.

Det han vet är att personerna runtomkring har haft RPGs och automatvapen. Hans skyddsobjekt står helt oskyddad 100m bort, det tar några fåtal sekunder att skjuta en rpg och förinta hummern, det är omöjligt att missa den. Vilka finns i bilen? Fler trupper? Är det en självmordsbil? osv osv.

de där killarna 100m bort litar på att han skyddar deras liv mot fienden.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Jag förstår inte problemet? Det finns vapen och de är ett hot mot marktrupperna. Detta är inget spel vart man får respawna igen om man gör fel.
Men jag tycker synd om barnen som fick åka med till striden

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIFFo_BEast
Jag förstår inte problemet? Det finns vapen och de är ett hot mot marktrupperna. Detta är inget spel vart man får respawna igen om man gör fel.
Men jag tycker synd om barnen som fick åka med till striden

Givetvis skulle helikoptern använda högtalaren och ropa ut åt dem att ge upp och skjuta varningsskott. Sedan skulle helikoptern förstås genast sluta skjuta om nån snubblar eller om de slänger sitt vapen. Annars är de ju elaka.

Man kan ju inte fortsätta skjuta om någon är obeväpnad, det är ju knappast ridderligt. Då väntar man tills han plockar upp ett vapen och ser vad han gör med vapnet innan man skjuter.

Självklart får man bara skjuta på personer som har vapen också. Det är helt kört om de beväpnade soldaterna har med sig kompisar som inte har vapen. Då får man inte skjuta och bara tacka och ta emot.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Hehe vilka toner du tar. Ja du har uppenbarligen inte riktigt förstått det här med varför de öppnar eld och varför de får tillstånd att öppna eld även mot bilen där. Du tar upp civila som om det är något självklart. Hur menar du att du bedömer dem som civila, ser du inte hur de är grupperade med personer som är beväpnade med automatvapen och raketgevär. Varför står de bland dessa individer tror du? Ser det ut som att det är militärer de öppnar eld mot, de är inte klädda som militärer men de har ändå automatvapen och raketgevär.

Helikopterns ansvar är att skydda hummern och de grupper som är med hummern, förstår du att det kan vara problematiskt att en beväpnad grupp evakuerar och tar med sig eventuella vapen och liknande. Att de inte hinner dit med marktrupp som kan attackera dem?

Förstår du även att gruppen som senare kommer dit och evakuerar de skadade för vård är under konstant eldgivning av de fientliga trupper som finns i området?

Vad tror du de civila gör tillsammans med personer med RPG och automatvapen? Fikapause i paradiset? Snälla nån.

Litet tips åt dig om du åker till en krigshärd. Stanna inte och umgås med folk med automatvapen och raketgevär även om de har civila kläder. Det är inte bra sällskap att umgås med. Och rikta inte avlånga föremål mot militära fordon ur skymda platser. De som skyddar militärerna kan få för sig att du riktar vapen mot dem och de har inte heller möjlighet att analysera huruvida du som står 2m från raketgevären och automatvapen i själva verket är helt oksyldig i sammanhanget.

Du kanske även tror att när du beskjuter någon som du sett som ett hot så ska du sluta skjuta när han lägger sig ner eller blir träffad? Så är det möjligen i vattenkrig men nu är det här en krigsituation och han beskjuter det han fått tillstånd till för att förinta den enheten. Det är ingen lekstuga precis.

Det hjälper alltså inte att släppa vapnet och halta lite för att undkomma i krig. Det är lite det som är grejjen. Det vore väldigt pinsamma stridssituationer om man kunde klara sig genom att göra på det sättet.

Fantastiskt!
Först så handlar fullt ut om hur rapporten säger si och så men när det påpekas att detta inte stämmer fullt ut med videon så är det istället från min sida bristande förståelse som är på tapeten. Någonting säger mig att du aldrig vart närmare riktig strid än vad jag har vart så hur du blev experten på det finner jag smått luddigt. Men det spelar väl som vanligt ingen roll vad du baserar någonting på så länge man kan kasta skit på någon annan, eller hur?

Ja! Vid tveksamhet så skjut först och ställ frågor senare. Det har jag inga protester mot. Men ska man gå den stigen så ska man banne mig ha mage att stå för det och inte i efterhand på ett sådär lagom bekvämt sätt försöka framställa det hela på ett för sig själv betydligt mer vänligt sätt så som rapporten gör.

Jag säger nu för tredje gången (Underligt hur det magiskt verkar försvinna när det inte passar in) sagt att jag inte ser någonting fel i första attacken. Det var rätt av dem att skjuta och reportrarna VAR idioter. Den enda invändningen jag har där är just att det klart och tydligt är en av reportrarna de sedan jagar med extra salvor trots att det är tydligt att han varken innan eller efter attacken var stridande. Ja han uppehäll sig med stridande, Ja han var ett pucko, Ja han får skylla sig själv. Men vad hade de tänkt att han skulle göra, börja slänga linsfilter på någon?

Och säg mig då nu eftersom jag inte förstått det och du har sådan insyn i det hela, exakt varför fick de tillstånd att öppna eld mot minibussen. Var det det falska påståendet att de plockade upp vapen eller var det någon mystiskt synfel som fick de två som springer och tar skydd att se ut som minibussar, eftersom det enligt rapporten var just minibussen de skulle stoppa? (Och vi vet ju alla att rapporten är det viktiga, inte vad som faktiskt visas på filmen). Och de tre!? extra salvorna efter att de själva konstaterat att minibussen var satt ur spel, vilket återigen enligt rapporten var målsättningen, de var till för vad? Extra krydda utifall den fanns en hollywood-producent i faggorna? Så exakt varför fick de öppna eld mot minibussen?

Och jo, att släppa vapnet och ge upp är precis det som ska krävas för att undkomma i krig. Har man gett upp så skall man betraktas som krigsfånge och får inte bara skjutas ner för att det kliar i någons avtryckarfinger.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Javisst. De är inte där för att plocka blommor. Vad händer om den här bilen får åka iväg med alla vapen och alla männen som är skadade, vad innehåller bilen? Kan de vara ett hot mot gruppen som han är satt att skydda 100m bort?

Det är HANS ansvar att den där bilen och allt den innehåller INTE är ett hot. Visar det sig att den innehåller en grupp män som sedan anfaller gruppen 100m längre bort och dödar dessa så är det helikopterns fel. Ingen annans. Deras liv är hans att skydda.

Det han vet är att personerna runtomkring har haft RPGs och automatvapen. Hans skyddsobjekt står helt oskyddad 100m bort, det tar några fåtal sekunder att skjuta en rpg och förinta hummern, det är omöjligt att missa den. Vilka finns i bilen? Fler trupper? Är det en självmordsbil? osv osv.

de där killarna 100m bort litar på att han skyddar deras liv mot fienden.

Jag förstår deras agerande så du behöver inte övertala mig, men man kan ändå inte påstå att det gick bra. Det var ju inte lyckat, alltså var det någons fel. Vad berodde det hela på? Vad kan man göra så det inte händer igen? Det är sådana frågor som bör ställas tycker jag.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Fantastiskt!
Först så handlar fullt ut om hur rapporten säger si och så men när det påpekas att detta inte stämmer fullt ut med videon så är det istället från min sida bristande förståelse som är på tapeten. Någonting säger mig att du aldrig vart närmare riktig strid än vad jag har vart så hur du blev experten på det finner jag smått luddigt. Men det spelar väl som vanligt ingen roll vad du baserar någonting på så länge man kan kasta skit på någon annan, eller hur?

Ja! Vid tveksamhet så skjut först och ställ frågor senare. Det har jag inga protester mot. Men ska man gå den stigen så ska man banne mig ha mage att stå för det och inte i efterhand på ett sådär lagom bekvämt sätt försöka framställa det hela på ett för sig själv betydligt mer vänligt sätt så som rapporten gör.

Jag säger nu för tredje gången (Underligt hur det magiskt verkar försvinna när det inte passar in) sagt att jag inte ser någonting fel i första attacken. Det var rätt av dem att skjuta och reportrarna VAR idioter. Den enda invändningen jag har där är just att det klart och tydligt är en av reportrarna de sedan jagar med extra salvor trots att det är tydligt att han varken innan eller efter attacken var stridande. Ja han uppehäll sig med stridande, Ja han var ett pucko, Ja han får skylla sig själv. Men vad hade de tänkt att han skulle göra, börja slänga linsfilter på någon?

Och säg mig då nu eftersom jag inte förstått det och du har sådan insyn i det hela, exakt varför fick de tillstånd att öppna eld mot minibussen. Var det det falska påståendet att de plockade upp vapen eller var det någon mystiskt synfel som fick de två som springer och tar skydd att se ut som minibussar, eftersom det enligt rapporten var just minibussen de skulle stoppa? (Och vi vet ju alla att rapporten är det viktiga, inte vad som faktiskt visas på filmen). Och de tre!? extra salvorna efter att de själva konstaterat att minibussen var satt ur spel, vilket återigen enligt rapporten var målsättningen, de var till för vad? Extra krydda utifall den fanns en hollywood-producent i faggorna? Så exakt varför fick de öppna eld mot minibussen?

Och jo, att släppa vapnet och ge upp är precis det som ska krävas för att undkomma i krig. Har man gett upp så skall man betraktas som krigsfånge och får inte bara skjutas ner för att det kliar i någons avtryckarfinger.

Nej att släppa vapnet är inte att ge upp. Hur har du tänkt ge upp för en attackhelikopter?

Ja varför fick de tillstånd att öppna eld mot minibussen? För att det är en okänd enhet i stridsområdet 100m från deras skyddsobjekt. Det är inge gissningslek utan det är krig. Nej målsättningen var inte att försätta minibussen ur spel. Snälla du tror inte ens själv på det. Det är självklart inte minibussen som är målet utan alla som är i den och omkring dem.

Det står i rapporten varför de får tillstånd att öppna eld på minibussen. Så att fienden inte kan fly.

Varför tror du de inte blir fällda för attacken mot minibussen när de helt uppenbart skjuter mot de som flyr därifrån? JO! För att de är alla de som är i bussen som var målet. Att neutralisera det eventuella hotet från de beväpnade styrkorna.

Jag har inte målat upp mig som någon expert. Jag är däremot relativt kunnig på det militära området både vad det gäller slagfält och militär ledning. jag har ingen aning om vad du har för kunskaper i ämnet men du framstår som väldigt naiv i dina tolkanden här. Framförallt att du som sagt upprepar att du tror att det är bilen som de får tillstånd att angripa. Jag tror inte vi behöver gå in på semantiken i vad man menar med bilen egentligen utan du väljer att inte förstå att det är människor man angriper inte fordon. Fordonen kan vara det som man siktar in sig på men det är människorna i fordonen som är målet. Dvs alldeles oavsett om de springer från fordonet så är de giltiga mål.

Eller menar du att han ska begära om tillstånd att angripa "förare" "passagerare" osv osv efter att han angripit fordonet och de strömmar ut?

Det är inte counter strike som sagt utan till och med du skulle springa ut ur ett fordon som blir beskjuten. Det innebär alltså att du fortfarande är en del av målet. Eller behöver vi verkligen gå igenom det här?

För att personerna ska kunna avbrytas att vara mål så kan de göra som individen gör i filmen , ligga stilla/krypa utan något i händerna. Då blir de inte beskjutna. Det är inte alls lätt att göra i en stridssituation. Men då räknas de som neutraliserade. De är inget hot längre. Detta är något för t.ex. helikoptrar och liknande fordon.

Hade det varit en infanteri-enhet. Ja då är de närmare målet och har helt andra kontrollmetoder. Då kan man specificera mer. Då kan man även signalera till fienden sina intentioner. Dvs rör du dig så skjuter vi, släpp vapnet osv osv. Det gör man inte i en attackhelikopter som utför skydd som i det här fallet. De neutraliserar tills fienden är nedkämpad och stilla. Det är helt enkelt lite mindre finlir med så pass stark eldstyrka.

Återigen, huvudansvaret för helikoptern är inte de där beväpnade fienderna på marken. Alldeles oavsett om de tappat vapnen eller om alla inte är beväpnade. De nerkämpar och förintar hot OCH potentiella hot som de bedömer från ett mkt stort avstånd.

*** EDIT ***

Seriöst måste vi älta det här? Du tror att om man begär att få skjuta på ett fordon att det innebär att så snart motorn gått sönder eller fordonet är sönder så har man alltså inget mål längre och ska begära nytt tillstånd för att angripa?

Är det så du menar?

Det är alltså så att de som sitter i fordonet och de i anslutningen till fordonet är giltiga mål. Särskilt när du angriper utifrån eldunderstödsposition. Är du med på detta eller håller du inte alls med?

Ja jag vet att det är jättehemskt och att det innebär att folk som är obeväpnade och folk som eventuellt till och med är helt oskyldiga kommer att dö i flerta situationer. Men det är en krigssituation. Hans uppgift är att skydda de där som är 100m bort. Det är jättehemskt och sorgligt.

*** EDIT 2 ***

Du gjorde säkert vanligt eldöverfall mot fordon under din värnplikt. Föraren till bilen brukar kasta sig ut under ett anfall. Skjuter du inte mot föraren för att han är obeväpnad och inte del av anfallet mot fordonet som sker? Är det den instruktionen du hade?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

War is hell. Det finns väl egentligen inget annat att säga.
Speciellt den här sortens krig som förs i Irak/Afghanistan där, som flera gånger påpekats, motståndaren inte är klädd som vapenförande kombatant utan allt som oftast som civilklädd person. Sedan att huxflux nån, relativ, bekantskap ett tu tre spränger sig själv i ansiktet på en hjälper väl knappast, må det ha varit frivilligt eller icke.

Faktum är ju dock det att detta krig inte kan vinnas med konventionella taktiker och strategier, lättaste sättet att vinna vore att gå fram som tysken och ryssen gjorde på östfronten 41-45. Tyvärr.

För att vinna detta krig borde man... Ja. Vetefan. Tyskarna med sina allierade klarade inte heller av partisankrigföringen trots oerhörd brutalitet (där de mest brutala var av Waffen-SS uppsatta inhemska förband), vad säger att Amerika ska klara av detta?

Pöh, way offtopic. Vi behöver en ny militär/krigstråd, jag hittar inte den gamla från tidigt 2000-tal längre, finns den ens längre?

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Allt annat åt sidan, civila person som vistas i sin egen stad kan dom inte ställa så jävla höga krav på. Amerikanerna vistas is staden som främlingar och om det nu inte är så att dom ska göra sig skyldiga för diverse krigsbrott så måste dom ju givetvis agera runt omkring den lokala befolkningen. Skiter väl i soldater som dör i strid, det är ju det puckona är till för, men att ge sig på civila som skulle kunna ha bott i området hela sina liv med underlag för att dom skulle kunna framstå som ett hot mot dina armépolare är sjukt. Det var amerikanerna som tog striden till dom och det minsta irakierna kan begära är väl att inte bli skjutna bara för att dom gör saker som vanligtvis skulle göra, t.ex. stanna och hjälpa någon på sidan av gatan.

Jag antog att dom fick tillåtelse att skjuta för att dom ljög och sa att personerna i bilen plockade upp vapen och döda kroppar när dom redan tidigare konstaterat att personen i fråga var skadad och obeväpnad. Men enligt några av er så hade det ju varit okej oavsett om dom ljög eller inte.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinin
Jag antog att dom fick tillåtelse att skjuta för att dom ljög och sa att personerna i bilen plockade upp vapen och döda kroppar när dom redan tidigare konstaterat att personen i fråga var skadad och obeväpnad. Men enligt några av er så hade det ju varit okej oavsett om dom ljög eller inte.

Varken rapporten eller videon visar/hävdar att de plockade upp vapnen. Det som hände var att ur helikopterns synvinkel kommer en buss med två medelålders män ut som kastar sig ut och plockar upp en av de skadade stridande. Personen i helikoptern antar att det var fler fiender och vill se till att den skadade inte kommer undan. Hade de inte anfallit så hade det funnits en chans att den skadade hade överlevt och kunnat anfalla igen.

Jag säger inte att det de gjorde var rätt ur en moralisk aspekt. Är lite tveksam till detta själv. Men jag tror att de agerade som de ska enligt alla regler när det gäller krig. Jag vet inte om det kommer bli någon process här ens, men om de blir fällda för någonting nu så är det snarare av politiska anledningar än rättvisan skulle jag tippa på.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H-can
Nej men dom flesta här har ändå spelat CS. Så dom vet precis hur det känns "under pressure" i en krigs-zon.

Du kan väl för....... inte jämföra ett spel skapat för underhållning med krig?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem

För att vinna detta krig borde man... Ja. Vetefan. Tyskarna med sina allierade klarade inte heller av partisankrigföringen trots oerhörd brutalitet (där de mest brutala var av Waffen-SS uppsatta inhemska förband), vad säger att Amerika ska klara av detta?

De har ju i princip vunnit i Irak.
Nog för att de fortfarande måste kunna dra ur sina trupper utan att landet rasar samman, men det ska de väl snart börja med?

Permalänk
Medlem

På vilket sätt utgör en evakuering av en skadad ett hot? För det första anfallet krävdes det tydligen att man identifierade vapen men för männen som kom i minibussen räckte det med att de var "military aged males"? Är det själva räddningen av en potentiell terrorist/motståndsman som utgör ett (indirekt) hot?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Muji
På vilket sätt utgör en evakuering av en skadad ett hot? För det första anfallet krävdes det tydligen att man identifierade vapen men för männen som kom i minibussen räckte det med att de var "military aged males"? Är det själva räddningen av en potentiell terrorist/motståndsman som utgör ett (indirekt) hot?

Japp indirekt hot. Han är inget hot mot helikoptern som är mkt långt borta. Han är ett indirekt hot mot bilen som står 100m bort. Helikoptern gör den här bedömningen från kilometeravstånd. Han har alltså inte någon möjlighet att diskutera detta med personerna där.

Helikoptern huvudmål är att skydda personerna som står 100m bort. Han har angripit en enhet där han noterat RPG-skott , automatvapen osv. Han måste förutsäga framtiden och anfalla då om han ser att de t.ex. lyfter upp ett vapen så är det redan för sent för att skotten hinner inte fram så snabbt.

Helikoptern kan inte heller ta fångar, han är där för att utföra skydd för den där enheten som varit hotad tidigare. Deras liv är på hans ansvar i den här krigssituationen. Han vet inte vilka som är i bilen , hade det varit något annat än krigsläge hade han inte fått tillstånd att förinta den där enheten. Däremot i en krigssituation med skyddsobjekt 100m från ett ställe med beväpnad trupp så får han det tillståndet.

Han utför skyddet till hotet är stilla och förstört. Det korrekta från fienden sida är alltså att ligga helt stilla utan vapen i hand. Detta är självklart näst intill omöjligt att göra när adrealinet pumpar och allt är som det är i krig. Hade de gjort det så hade helikoptern inte fått något tillstånd att skjuta. Nu håller de på och evakuerar skadade, skyddar sina vapen för att därmed kunna fortsätta krigsaktioner mot trupperna senare.

Precis som man alltid gör. Så hade ju USA också gjort i motsvarande situation. De hade försökt evakuera sina egna enheter, omgruppera och fortsätta sina krigsaktioner.

Som du kanske märker i slutet av filmen så evakueras sårade sedan av USA. De var alltså inte ute efter att döda sårade och skadade, i sådant fall hade de bara gett dem nackskott när de kom fram. Deras uppgift var att förstöra fiendens möjligheter att evakuera från platsen.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Musikälskare

Äckligt...

Vilka jävla svin, sitter å skrockar högt att de dödade en oskyldig... Stängde av klippet sen

Seriöst hur kan man bli så naiv och avtrubbad? (USA är svaret?)

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Äckligt...

Vilka jävla svin, sitter å skrockar högt att de dödade en oskyldig... Stängde av klippet sen

Seriöst hur kan man bli så naiv och avtrubbad? (USA är svaret?)

Du menar att det enbart är USAs soldater som blir avtrubbade av krig? Vet du inte att det är en allmänt observerad försvarsmekanism när människors utsätts för t.ex. sådana situationer som konstant livsfara under långa perioder?

*** EDIT ***

Vad tror du har hänt med de soldater som ser varje individ som en person med folk som älskar dem, som har barn hemma som väntar på dem osv osv? Han tvekar i nån sekund innan han trycker av avtryckaren. Han får inte åka hem till sina nära och kära längre.

Det finns som flera påpekat innan inga spawnpoints i det här spelet.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Du menar att det enbart är USAs soldater som blir avtrubbade av krig? Vet du inte att det är en allmänt observerad försvarsmekanism när människors utsätts för t.ex. sådana situationer som konstant livsfara under långa perioder?

*** EDIT ***

Vad tror du har hänt med de soldater som ser varje individ som en person med folk som älskar dem, som har barn hemma som väntar på dem osv osv? Han tvekar i nån sekund innan han trycker av avtryckaren. Han får inte åka hem till sina nära och kära längre.

Det finns som flera påpekat innan inga spawnpoints i det här spelet.

Jo. I sak håller jag med dig. Allt det du sagt om förhållandena för de amerikanska soldaterna stämmer väl med de intryck jag fått från videon. Jag har dock inte varit en så duktig pojke att jag läst rapporten. Men jag vill tillägga att det inte riktigt "räcker".

För det första anser inte jag det klarlagt att det funnits några vapen i omlopp som varit där för att användas mot amerikanerna. Detta är viktigt, inte för att det motiverar eldgivning mot civila, utan för att det kanske kan förklara den. Förekomsten av ak-47:or var enligt en icke inbäddad journalist på plats dagen efter, mycket omfattande. Varje kvarter hade sina egna vaktstyrkor för att försvara sig mot rövare och banditer. Vi har alltså en situation där irakier tvingas beväpna sig för att skydda sig själva mot det kaos som amerikanarna skapat, men samtidigt riskerar eldgivning från sagda amerikaner.

http://www.democracynow.org/2010/4/8/exclusive_witnesses_desc...

Vad är det nu som "inte räcker"? Jo, det är det faktumet att här har helt uppenbarligen ett stort antal civila dödats. Detta får inte komma i skymundan för att "shit happens". Sådana förklaringar fungerar också som ett slags frikort för vidare krigsförbrytelser. Trots att de kanske stämmer i varje enskillt fall, blir de för många för att det skall vara acceptabelt i det långa loppet. Det är därför som dylika fall också hålls hemliga av den amerikanska militären så långt som det är möjligt. Så länge man i det stora hela lyckas hålla sådana här incidenter borta från nyhetsflödet kan man komma undan de få som kommer ut med olika åtgärder om åtal eller att man ska "se över" vad det nu kan vara som tycks ha felat. Eller som i detta fall, där man helt kallt nekar till något slags ansvar. Det var irakiernas fel att de stod i grupp. Dom borde vetat bättre än att stå så nära varandra när en helikopter på avstånd tittar på dem. Det blir i slutändan en för mig absurd och otillräcklig "slutsats".

Sedan undrar jag med vilka glasögon du läst rapporten. Jag antar att den går att läsa både kritiskt och välmenande. Vilka detaljer väljer amerikanska militären att ta upp, och vilka inte? Varför i så fall? Vilken bild är det dom försöker förmedla? Mitt tips, och det får stöd av det du berättat om den, inget annat, är att det just handlar om att vilja skapa en "shit happens" känsla över hela incidenten. Detta går mot det som jag skrivit ovan.
Det är här som det tankeexperiment som Ilja skrev om gör en nytta, trots sina uppenbara brister i jämförbarhet i stort. Det är här man kan få en liten inblick i hur lite det som skrivs om kriget, i stort, har med det som faktiskt händer "på marken".

/K

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laurinkalle
Jo. I sak håller jag med dig. Allt det du sagt om förhållandena för de amerikanska soldaterna stämmer väl med de intryck jag fått från videon. Jag har dock inte varit en så duktig pojke att jag läst rapporten. Men jag vill tillägga att det inte riktigt "räcker".

För det första anser inte jag det klarlagt att det funnits några vapen i omlopp som varit där för att användas mot amerikanerna. Detta är viktigt, inte för att det motiverar eldgivning mot civila, utan för att det kanske kan förklara den. Förekomsten av ak-47:or var enligt en icke inbäddad journalist på plats dagen efter, mycket omfattande. Varje kvarter hade sina egna vaktstyrkor för att försvara sig mot rövare och banditer. Vi har alltså en situation där irakier tvingas beväpna sig för att skydda sig själva mot det kaos som amerikanarna skapat, men samtidigt riskerar eldgivning från sagda amerikaner.

http://www.democracynow.org/2010/4/8/exclusive_witnesses_desc...

Vad är det nu som "inte räcker"? Jo, det är det faktumet att här har helt uppenbarligen ett stort antal civila dödats. Detta får inte komma i skymundan för att "shit happens". Sådana förklaringar fungerar också som ett slags frikort för vidare krigsförbrytelser. Trots att de kanske stämmer i varje enskillt fall, blir de för många för att det skall vara acceptabelt i det långa loppet. Det är därför som dylika fall också hålls hemliga av den amerikanska militären så långt som det är möjligt. Så länge man i det stora hela lyckas hålla sådana här incidenter borta från nyhetsflödet kan man komma undan de få som kommer ut med olika åtgärder om åtal eller att man ska "se över" vad det nu kan vara som tycks ha felat. Eller som i detta fall, där man helt kallt nekar till något slags ansvar. Det var irakiernas fel att de stod i grupp. Dom borde vetat bättre än att stå så nära varandra när en helikopter på avstånd tittar på dem. Det blir i slutändan en för mig absurd och otillräcklig "slutsats".

Sedan undrar jag med vilka glasögon du läst rapporten. Jag antar att den går att läsa både kritiskt och välmenande. Vilka detaljer väljer amerikanska militären att ta upp, och vilka inte? Varför i så fall? Vilken bild är det dom försöker förmedla? Mitt tips, och det får stöd av det du berättat om den, inget annat, är att det just handlar om att vilja skapa en "shit happens" känsla över hela incidenten. Detta går mot det som jag skrivit ovan.
Det är här som det tankeexperiment som Ilja skrev om gör en nytta, trots sina uppenbara brister i jämförbarhet i stort. Det är här man kan få en liten inblick i hur lite det som skrivs om kriget, i stort, har med det som faktiskt händer "på marken".

/K

Jag läste, sen läste jag igen, och tredje gången så börjar jag undra om jag är trött eller om du skrivit något utan poäng?
Du har inte läst rapporten säger du och sedan kritiserar du någon som gjort det men ändå inte?

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Japp indirekt hot. Han är inget hot mot helikoptern som är mkt långt borta. Han är ett indirekt hot mot bilen som står 100m bort. Helikoptern gör den här bedömningen från kilometeravstånd. Han har alltså inte någon möjlighet att diskutera detta med personerna där.

varför skulle han inte kunna ha någon möjlighet att diskutera detta med marktrupperna? om helikopterns uppdrag var att skydda dessa personer vore det inte logiskt om det fanns ett sätt att kommunalisera med dom också?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Helikoptern huvudmål är att skydda personerna som står 100m bort. Han har angripit en enhet där han noterat RPG-skott , automatvapen osv. Han måste förutsäga framtiden och anfalla då om han ser att de t.ex. lyfter upp ett vapen så är det redan för sent för att skotten hinner inte fram så snabbt.

RPG-skott?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naton
varför skulle han inte kunna ha någon möjlighet att diskutera detta med marktrupperna? om helikopterns uppdrag var att skydda dessa personer vore det inte logiskt om det fanns ett sätt att kommunalisera med dom också?

RPG-skott?

Det tar en sec för rpg granaten att färdas 100m, träffar rpgn bilen så dör troligen alla i den av trycket som uppstår i den om den är bepansrad för fincalibrig eld. träffar den något annat så skickar den iväg massa annat skit istället. Om jag nu inte missminner mig så snackar helikoptern med marktrupperna.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Raketgev%C3%A4r
som du kan se i filmen så är det en som håller i en

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIFFo_BEast
Det tar en sec för rpg granaten att färdas 100m, träffar rpgn bilen så dör troligen alla i den av trycket som uppstår i den om den är bepansrad för fincalibrig eld. träffar den något annat så skickar den iväg massa annat skit istället. Om jag nu inte missminner mig så snackar helikoptern med marktrupperna.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Raketgev%C3%A4r
som du kan se i filmen så är det en som håller i en

eller är det?

Permalänk

jovisst är det så kolla 02:22 in i klippet så ser du när han lutar sitt 1meter långa objektiv i marken... efter det går han mot huset och försvinner i bild.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIFFo_BEast
Jag läste, sen läste jag igen, och tredje gången så börjar jag undra om jag är trött eller om du skrivit något utan poäng?
Du har inte läst rapporten säger du och sedan kritiserar du någon som gjort det men ändå inte?

Försök att se följderna av ditt resonemang. Om soldaterna kan anses ha agerat korrekt utifrån gällande regler har alltså inga fel begåtts. Förfarandet är alltså korrekt. Trots att civila dödats. Det finns här alltså ett problem (anser iaf jag).

Skippa brösttonerna.

/K

Permalänk
Medlem

Det är alltid tragiskt när civila stryker med i krig. Eller det är väll alltid tragiskt när människor oavsett yrke dör i krig. Men med dom "smarta" vapnen så kom tron på ett krig utan onödiga civila förluster. Så fin är dock inte verkligheten. I krig dör folk.

Ett par saker:
1. Huruvida det var en RPG eller en kamera som soldaterna såg är svårt att avgöra för oss. Det är dessutom troligen betydligt svårare att avgöra det för soldaterna som inte har samma möjlighet att detaljstudera händelsen. Att dom dessutom har tjänstgjort i en krigshärd i ett okänt antal månader gör inte saken lättare. Vi ser nämligen det vi förväntar oss att se(med andra ord, vår perception styrs fantastiskt mycket av våra förväntningar)

2. I en krigzon finns det sällan utrymme för att tveka. Då blir man som en av mina fänrikar i värnplikten uttryckte det "pucktvåa och är det är dåligt! för är man pucktvå vad är man då? DÅ ÄR MAN DÖÖÖÖD".

3. Humor är en extremt vanlig copingstrategi och detta speciellt hos män. Det är dessutom en extremt effektiv copingstrategi. Skrattet har alltså inte ett dugg att göra med deras nationalitet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Japp indirekt hot. Han är inget hot mot helikoptern som är mkt långt borta. Han är ett indirekt hot mot bilen som står 100m bort. Helikoptern gör den här bedömningen från kilometeravstånd. Han har alltså inte någon möjlighet att diskutera detta med personerna där.

Helikoptern huvudmål är att skydda personerna som står 100m bort. Han har angripit en enhet där han noterat RPG-skott , automatvapen osv. Han måste förutsäga framtiden och anfalla då om han ser att de t.ex. lyfter upp ett vapen så är det redan för sent för att skotten hinner inte fram så snabbt.

Helikoptern kan inte heller ta fångar, han är där för att utföra skydd för den där enheten som varit hotad tidigare. Deras liv är på hans ansvar i den här krigssituationen. Han vet inte vilka som är i bilen , hade det varit något annat än krigsläge hade han inte fått tillstånd att förinta den där enheten. Däremot i en krigssituation med skyddsobjekt 100m från ett ställe med beväpnad trupp så får han det tillståndet.

Han utför skyddet till hotet är stilla och förstört. Det korrekta från fienden sida är alltså att ligga helt stilla utan vapen i hand. Detta är självklart näst intill omöjligt att göra när adrealinet pumpar och allt är som det är i krig. Hade de gjort det så hade helikoptern inte fått något tillstånd att skjuta. Nu håller de på och evakuerar skadade, skyddar sina vapen för att därmed kunna fortsätta krigsaktioner mot trupperna senare.

Precis som man alltid gör. Så hade ju USA också gjort i motsvarande situation. De hade försökt evakuera sina egna enheter, omgruppera och fortsätta sina krigsaktioner.

Som du kanske märker i slutet av filmen så evakueras sårade sedan av USA. De var alltså inte ute efter att döda sårade och skadade, i sådant fall hade de bara gett dem nackskott när de kom fram. Deras uppgift var att förstöra fiendens möjligheter att evakuera från platsen.

En fråga... får du en lov enligt internationell lag att skjuta någon som försöker rädda en skadad person?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
En fråga... får du en lov enligt internationell lag att skjuta någon som försöker rädda en skadad person?

Bra fråga då jag också tyckte det var fel, fast å andra sidan så var det väl inga kombattanter och därmed så har de ej samma skydd enligt genèvekonventionen.
Sedan är det väl alltid en definitionsfråga kring rädda, men i detta aktuella fallet var det en ren räddningsaktion(t.o.m. av icke krigande part), där de inte utgjorde något hot mer än att de kunde ta bort/förstöra bevis.

Så min gissning är att de ej räknas som kombattanter och det är därför usa kan göra som de gör där nere, bl.a. lite tortyr på fångstläger m.m. Som ej ser bra ut i medier, varvid de bör undvika detta. Men hade det varit riktiga soldater som de hade behandlat så, hade andra länder sagt till högre.

*edit*
Orsaken till att illegala kombattanter saknar skydd i genèvekonventionen m.m, är att dessa skiter i genèvekonventionen m.m. T.ex. kriga utan tydliga markeringar så man kan skilja dem från civila personer.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
En fråga... får du en lov enligt internationell lag att skjuta någon som försöker rädda en skadad person?

Det finns ett antal saker som är reglerat i konventioner, de flesta handlar inte om vilka man inte får skjuta utan behandling av t.e.x krigsfångar, rättigheter osv. Man ska enligt riktlinjer *undvika* att skjuta på personer som evakuerar sårade och som därmed tydligt indikerar t.ex. med första hjälpen bindel osv som givetvis uppfyller även resten av genevekonvetionen för hur kombatanter skall sköta sig.

Personligen så skulle jag givetvis säga att det är bättre att se till att de är skadade än döda. Mycket mer effektivt men mindre humant förstås. Tar upp bra mkt mer resurser att vårda än att ta hand om döda.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Bra fråga då jag också tyckte det var fel, fast å andra sidan så var det väl inga kombattanter och därmed så har de ej samma skydd enligt genèvekonventionen.
Sedan är det väl alltid en definitionsfråga kring rädda, men i detta aktuella fallet var det en ren räddningsaktion(t.o.m. av icke krigande part), där de inte utgjorde något hot mer än att de kunde ta bort/förstöra bevis.

Så min gissning är att de ej räknas som kombattanter och det är därför usa kan göra som de gör där nere, bl.a. lite tortyr på fångstläger m.m. Som ej ser bra ut i medier, varvid de bör undvika detta. Men hade det varit riktiga soldater som de hade behandlat så, hade andra länder sagt till högre.

*edit*
Orsaken till att illegala kombattanter saknar skydd i genèvekonventionen m.m, är att dessa skiter i genèvekonventionen m.m. T.ex. kriga utan tydliga markeringar så man kan skilja dem från civila personer.

Vad jag förstod av reglerna så spelar det ingen som helst roll ifall det är soldater/civila m.m. du får inte lova att skjuta en skadad fiende eller någon som försöker rädda livet på en skadad person...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Vad jag förstod av reglerna så spelar det ingen som helst roll ifall det är soldater/civila m.m. du får inte lova att skjuta en skadad fiende eller någon som försöker rädda livet på en skadad person...

Först så jag tycker också det är konstigt att de fick skjuta dessa personer som flydde och det medier i efterhand kritiserar är främst att de skjuter civila personer i tro att de var "terrorister".

Men om man pratar om rättigheter så måste man först ha klart för sig vad personerna ska räknas som, och se till vilka rättigheter de har.

Det de skulle kunna uppfylla är att bli klassade som motståndsrörelse, http://sv.wikipedia.org/wiki/Motst%C3%A5ndsr%C3%B6relse
Där det som det står att de har begränsningar i folkrätten som bl.a. innehåller de mänskliga rättigheterna. Vad exakt nu detta innebär?
Men ser man till vanliga terrorister, så kan länders myndigheter göra en hel del utan att det strider mot de mänskliga rättigheterna, men nu borde väl en motståndsrörelse ha lite högre rättigheter?

Nå jag är ingen juridisk lagd person, men mitt antagande på varför inte FN m.m. agerar på denna strategi är just att de ej räknas som kombattanter.

För vad som framgår i filmen så sökte de tillstånd för att få skjuta personer som räddade andra och flydde och de fick detta, då kan man anta att detta inte är en engångshändelse. Utan det är en strategi som de har emot "terrorn" där nere.
I detta fall så var det väl bevisföringen på att de hade begått brott och hindra att vapnen (som visade sig vara en filmkamera) kom i omlopp igen.

*edit*
Detta med att personer ej ska räknas som kombattanter om de ej uppfyller kraven är otroligt viktigt, annars skulle varenda galning på stan kunna hävda att de ska bli behandlade som krigsfångar istället för vanliga kriminella m.m. Tar vi Irak så är det inte krig där nu, så det är alltså folk som bryter mot irakisk lag. Nu kan man dock hävda motståndsrörelse som jag tidigare nämnde.

*edit2*
När jag tänker efter så handlar det om att soldaterna på usas sida ville undvika att vapen kom i omlopp igen och därmed attackerade personer som de trodde beslagtog vapnen.
Lagtstiftning kring detta är nog inte Haagkonventionerna eller Genèvekonventionerna, utan de mänskliga rättigheterna kring att folk ska ha en rättvis prövning och lite annat.

Jag misstänker det hela är mycket komplicerat, vilken är orsaken till varför "inget land" agerar mot usas beteende.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

De kan inte skylla på stress när de skött de som försökte hjälpa.