Phenom II X6 leveransdatum bekräftat

Permalänk
Melding Plague

Phenom II X6 leveransdatum bekräftat

Svenska distributörer bekräftar att AMD:s sexkärniga processorer i Phenom II X6-serien börjar säljas den 27 april.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mycket bra pris! Nu blir jag lite sugen, även om man kanske inte behöver 6st kärnor till spel^^

Passar den i ett Gigabyte GA-MA770-DS3 med AM2+ tro?

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk

i 4 trådade applikationer lär den ju kunna spöa vanliga quads, samt i 3 trådade tack vare turboboost, men sen är det bara att hoppas att dom har fixat en ny stepping/uppdaterat c3 lite så vi får nån promille mer arbete per klockfrekvens

Permalänk
Avstängd

Sweeeeeeet!!!! Hoppas priset går ner tills jag uppgraderar nästa år Aja Bulldozer kommer ju då

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sonyboj:

Mycket bra pris! Nu blir jag lite sugen, även om man kanske inte behöver 6st kärnor till spel^^

Passar den i ett Gigabyte GA-MA770-DS3 med AM2+ tro?

Borde göra det om du uppdaterar bios

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Hedersmedlem

Är den dyrare den främsta cpun nu eller kommer det någon värre senare? (förmodligen gör det) men jag undrar om Amd kommer släppa en 6kärnig typ en månad senare som kommer utklassa 1090t.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att se hur den presterar speciellt emot tex i7 930, oklockat och klockat, om en vecka vet man ungefär om man ska gå på intel eller AMD som nästa CPU/moderkort mest prestanda i FSX som är intressant för min del som kan utnyttja många cores, men dröjer ju inte så länge förrän spel kommer få ett bättre (över 4 kärnor) multicore stöd rent allmänt

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Snacka om dilemma... Tänkt bygga nytt system efter sommaren då man har pengar. Men då känns det nästan värt att vänta i ett halvår till och spara ihop lite mer för att istället satsa på kommande Bulldozer, eller satsa på den då billigare Thuban om zambezi blir alltför dyrt/inte så bra som de säger.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk

än så länge någon som vet den större skillnaden mellan den billigare och den dyrare Black edition ? förutom att stock klockan är lite högre men dock går att klocka upp på den billigare ?

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonyboj:

Mycket bra pris! Nu blir jag lite sugen, även om man kanske inte behöver 6st kärnor till spel^^

Passar den i ett Gigabyte GA-MA770-DS3 med AM2+ tro?

Kolla Gigabytes hemsida. Dom har väldigt bra information om vilka processorer specifika moderkort stödjer.

Visa signatur

HTPC

Permalänk

Spännande! Kanske blir en i min nya burk om en månad.
Eller är det ovärt ifall Bulldozer kommer nästa år?

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 3600X, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 1TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell 2417DG

Permalänk

Längtar tills testerna kommer. Denna kommer nog vara ett multitasking monster!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Pepperflame:

Spännande! Kanske blir en i min nya burk om en månad.
Eller är det ovärt ifall Bulldozer kommer nästa år?

beror ju på, man kan alltid vänta, och om 1år så kommer det ännu en bättre prolle etc etc så ska man ta något så är det man känner för inte bara för väntades skull och se ifall den kommer vara bättre eller vad som kommer skilja

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Skrivet av MulleEng:

Är den dyrare den främsta cpun nu eller kommer det någon värre senare? (förmodligen gör det) men jag undrar om Amd kommer släppa en 6kärnig typ en månad senare som kommer utklassa 1090t.

På de roadmaps jag sett kommer det inte komma någon värre PhII x6 än 1090T. Kommer däremot ett par sämre än 1055T och nån mellan 1055T och 1090T.

Skrivet av ggustavsson:

Ska bli kul att se hur den presterar speciellt emot tex i7 930, oklockat och klockat, om en vecka vet man ungefär om man ska gå på intel eller AMD som nästa CPU/moderkort mest prestanda i FSX som är intressant för min del som kan utnyttja många cores, men dröjer ju inte så länge förrän spel kommer få ett bättre (över 4 kärnor) multicore stöd rent allmänt

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=249434&p...
Finns en del i den tråden... Bläddra runt en del så hittar du det du söker Sök i XS flrum för samma info på 1090T.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Finns redan jättemånga tester och den presterar lite bättre än en i7 920/930 när båda är på 4GHz men det är i flertrådade program som cinebench.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

undrar om X6 1055T är bättre än i5 750

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av visa:

Undrar när inet får in dom, ingen av affärerna lockade mig på prisjakts lista

Jag skulle gissa på den 27

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Undrar när inet får in dom, ingen av affärerna lockade mig på prisjakts lista

Permalänk

x6 hade inte support för ddr2 va ?

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem

Ja det har den, om ditt moderkort är rev 2.0 så är det inga problem http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/CPUSupport_Mod... .

Skrivet av wingman92:

x6 hade inte support för ddr2 va ?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk

x6 hade inte support för ddr2 va ?

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoBb3:

undrar om X6 1055T är bättre än i5 750

Som jag skrev i en annan tråd, en Phenom II X4 965 är ungefär lika snabb som en i5 750:
http://ixbtlabs.com/articles3/cpu/cpu-2009-summary-p1.html
Så X6 borde vara snabbare än en i5 750, åtminstone för program som kan använda fler trådar än 4. Får se hur mycket 'Turbo Core' lyften den också...

Permalänk

Spännande som sagt verkar vara en bra propp till billigt pris!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Är den dyrare den främsta cpun nu eller kommer det någon värre senare? (förmodligen gör det) men jag undrar om Amd kommer släppa en 6kärnig typ en månad senare som kommer utklassa 1090t.

Det finns många googleträffar på 1095T om du kollar. Såg en roadmap icke-officiell som visade att Q4/10 skulle 1095T komma. Kanske är 3,4 GHz 6-core då.

Vem vet.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Vilken underbar vecka det blir snart

Permalänk
Medlem

För att beskriva hur jag känner över denna nyhet så har jag gjort en dikt.

Som en fågel med ett brutet ben känner vindens smäckra leende åka utanför
Där är lärkan som hade ett träd som blev till aska innan den sa farväl: Jag dör
Tyvärr var dess tankar av en annan ras, körde inte bilmärket Vaas, den hade ju inte ens körkort.
Det enda den gjorde som tonåring var inte ens värt benämningen: Lägga en LORT!
Så den flyger vidare med ett brutet ben.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk

Hm.... tycker ändo det är suspekt att den inte är dyrare. Intels nya 6'a kommer kosta runt 10k, det måste ju finnas en ganska stor skilldnad.

Förresten är inget proffs på cpu men har amd processorer hyper threading ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Hm.... tycker ändo det är suspekt att den inte är dyrare. Intels nya 6'a kommer kosta runt 10k, det måste ju finnas en ganska stor skilldnad.

Förresten är inget proffs på cpu men har amd processorer hyper threading ?

Intels nya processorer brukar vara dyra när de kommer ut. Sen brukar de justera priserna i takt med att de får ned utvecklingskostnaderna och får ut fler modeller på marknaden. Dock brukar alltid toppmodellerna vara bra mycket dyrare än de som ligger strax under prestandamässigt. AMD konkurrerar med prestanda till ett bra pris. Dock har de inte haft prestandakronan sen Athlon64 serien. Men förutom den så har AMD alltid skuggat Intel och deras affärsidé har nästan alltid riktat sig till folk som vill ha bra prestanda till ett bra pris.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Hm.... tycker ändo det är suspekt att den inte är dyrare. Intels nya 6'a kommer kosta runt 10k, det måste ju finnas en ganska stor skilldnad.

Förresten är inget proffs på cpu men har amd processorer hyper threading ?

AMD har inte HT, och att inte ha det då funktionen är ingen större förlust, vissa program kan tjäna på det, dock sällan spel.

Intel släpper en billigare variant än 980X till 1366 med benämning 970 som har 6 kärnor, ingen aning vad den kommer kosta, men antagligen en del mer än AMD variant, visserligen mer prestanda också men skulle inte bli förvånad om den kostar närmare 4000+

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av shaglord:

Det finns många googleträffar på 1095T om du kollar. Såg en roadmap icke-officiell som visade att Q4/10 skulle 1095T komma. Kanske är 3,4 GHz 6-core då.

Vem vet.

/s

Kanske som de gjort med nuvarande AM3 bräda. Släppte 955 sedan ett tag senare 965 med bara lite högre klockfrekvenser.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.