Dator som hänger sig och inte går att stänga av...

Permalänk

Dator som hänger sig och inte går att stänga av...

Tjenare!

Min tjej köpte för ca ett och ett halvt år sedan en HP DV5...

Nu har den börjat krångla i form av att den hänger sig ca: 10 minuter efter start oavsett om man gör nått med den eller inte dessutom går den inte att stänga av eftersom den fastnar på "windows avslutas".

Har funderat på om man skulle installera om Oset men eftersom jag aldrig gjort det på en bärbar så vet jag inte om det är nått särskilt man borde tänka på? Funderar då på att byta ut vista mot win 7.
Eftersom det är en Hp så vet jag inte hur man skall göra med drivrutiner osv eftersom allt sånt sköts genom ett program i datorn? går det att ladda ner dem separat?

Oerhört tacksam för svar...

Visa signatur

Intel i7 920 (4,0 Ghz) | Asus P6t v2 Deluxe | Corsair 6 GB Dominator CL7 | WD Black 640 GB | Corsair HX 750w | AMD 6970 2GB

Permalänk
Skrivet av VanLarZen:

Tjenare!

Min tjej köpte för ca ett och ett halvt år sedan en HP DV5...

Nu har den börjat krångla i form av att den hänger sig ca: 10 minuter efter start oavsett om man gör nått med den eller inte dessutom går den inte att stänga av eftersom den fastnar på "windows avslutas".

Har funderat på om man skulle installera om Oset men eftersom jag aldrig gjort det på en bärbar så vet jag inte om det är nått särskilt man borde tänka på? Funderar då på att byta ut vista mot win 7.
Eftersom det är en Hp så vet jag inte hur man skall göra med drivrutiner osv eftersom allt sånt sköts genom ett program i datorn? går det att ladda ner dem separat?

Oerhört tacksam för svar...

Skadar inte att prova med en ominstallation av OS och självklart bör du passa på att uppgradera till win 7 om du har möjlighet. Rätt drivrutiner hittar du här HP - Support och drivrutiner genom att fylla i produktnamn/-nummer.

Har du bara den datorn är det en god idé att ladda ner alla drivrutiner i förväg eftersom ex. nätverkskorten kanske inte kommer att fungera utan dessa. Grafikkortet kan också vara skönt att ha på ex. en sticka på direkten. Lycka till!

Permalänk

Måste det vara någon särskilld typ av os som är speciellt för bärbara eller går det bra med vilket os som helst? det får ju bli ett 32-bit då datorn endast har 3 gb inbyggt ändå

Visa signatur

Intel i7 920 (4,0 Ghz) | Asus P6t v2 Deluxe | Corsair 6 GB Dominator CL7 | WD Black 640 GB | Corsair HX 750w | AMD 6970 2GB

Permalänk
Medlem

I manualen står hur du återställer windows från återställningspartition eller skiva. Gör du det så slipper du att hålla på med drivers men får med allt skit som hp skickar med på sina datorer.
ska du installera windows 7 så får du leta upp datorn på hp's hemsida, tanka ner drivrutiner. När du installerat kör du drivrutinerna och sedan kan hon tuta och köra igen.

Permalänk

Grymt! tacka alla för hjälpen!

Visa signatur

Intel i7 920 (4,0 Ghz) | Asus P6t v2 Deluxe | Corsair 6 GB Dominator CL7 | WD Black 640 GB | Corsair HX 750w | AMD 6970 2GB