Permalänk

Jag är en harcore gamer som också håller på med mkt Photoshop på fritiden, kan det här vara skärmen för mig?
Spelar CoD4 så 75hz vore bra.

Har alltid haft TN och vill testa IPS. och den här är i en bra prisklass.

Är denna skärmen för mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av naquid:

Visst du kan få bättre svärta och kontrast med 0 brightness och 100 contrast.
Problemet du får istället en gamma på 2.0 som måste kompenseras med färgprofil för att få tillbaks den till 2.2.

Detta går väll lätt att göra, men sen blir det mer strul när du ska starta något spel så ligger inte färgprofilen kvar och då måste du använder något roligt program för att behålla färgprofilen igång. Har hört man kan göra just detta med RivaTurner men inte testat det själv.

Så visst du kan få till svärtan och kontrasten lätt i windows och program, men det är så mycket strul när man ska spela att det känns mer värt att köpa en annan skärm ifall detta är något man tänkt använda skärmen till.

Men om man inte spelar spel så kan man alltså kalibrera bort problemen?
Men en kalibrator kostar väl lika mycket som skärmen antar jag.
Kan man kalibrera den manuellt så att det blir bra?

Sitter nu med en Samsung 193P som är ganska OK men det hade inte varit fel med större skärm och mer upplösning nu när jag redigerar HD-video. Har sneglat lite på Dell U2410 men den här verkar ju mer prisvärd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Men om man inte spelar spel så kan man alltså kalibrera bort problemen?
Men en kalibrator kostar väl lika mycket som skärmen antar jag.
Kan man kalibrera den manuellt så att det blir bra?

Sitter nu med en Samsung 193P som är ganska OK men det hade inte varit fel med större skärm och mer upplösning nu när jag redigerar HD-video. Har sneglat lite på Dell U2410 men den här verkar ju mer prisvärd.

Jo, recensenten kunde göra det med sin skärm i vart fall. Men alla skärmar är ju "unika".
Kalibrator finns från 1000-lappen. Hårdvarukalibratorer - Hitta de bästa priserna, information och omdömen

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Du kan alltid testa en färdig icc profil innan du lägger ut pengar på en kalibrator.

Permalänk
Citat:

Jag är en harcore gamer som också håller på med mkt Photoshop på fritiden, kan det här vara skärmen för mig?
Spelar CoD4 så 75hz vore bra.

Har alltid haft TN och vill testa IPS. och den här är i en bra prisklass.

Är denna skärmen för mig?

Snälla kan någon svara utav erfarenhet av skärmen? Ska inhandla ny skärm snart.

:/

Permalänk
Skrivet av fluff3n:

Snälla kan någon svara utav erfarenhet av skärmen? Ska inhandla ny skärm snart.

:/

Ja, du har inte så värst många alternativ i den här prisklassen så. Den här kan nog vara det allra bästa alternativet dessutom.
Dock har jag inte sett någon som testat och fått upp den i 75Hz än så länge, men det är tyvärr inte så många som har kunskap i hur man ska ändra timing-inställningarna för uppdateringsfrekvenser.

Hah, jag svarade på två minuter! Nog dags att lämna datorn

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;10073940']Ja, du har inte så värst många alternativ i den här prisklassen så. Den här kan nog vara det allra bästa alternativet dessutom.
Dock har jag inte sett någon som testat och fått upp den i 75Hz än så länge, men det är tyvärr inte så många som har kunskap i hur man ska ändra timing-inställningarna för uppdateringsfrekvenser.

Hah, jag svarade på två minuter! Nog dags att lämna datorn

Tack för svar

Men det känns inte laggigt på 60Hz? nu förtiden är man van vid 75 och sätter man på 60 blir det seeegt.

Kan ju köpa en 120hz men om denna är bra för gaming så why not IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluff3n:

Snälla kan någon svara utav erfarenhet av skärmen? Ska inhandla ny skärm snart.

:/

Du hittar ingen bättre skärm till allmänt användande än denna. Jag spelar mmo's,kollar serier/filmer samt surfar en hel de på min. Har inget att klaga på i något av dom användningsområdena.

Du skulle egentligen slutat fega för ett tag sen. Jag köpte min för 3.5k och nu ligger den på 3.7k.
Priset kommer snarare gå upp innan det går ner. Sen står sig monitorer väldigt bra i pris över tid.
Gämfört med andra dator relaterade produkter. Jag hade svårt att hitta en bättre skärm än min 4 år gamla.
Det fanns helt enkelt ingen avsebärt bättre. Bara större.

Visa signatur

[]i5-2500k[]16gb[]R9-290[]

Permalänk
Skrivet av wa:

Du hittar ingen bättre skärm till allmänt användande än denna. Jag spelar mmo's,kollar serier/filmer samt surfar en hel de på min. Har inget att klaga på i något av dom användningsområdena.

Du skulle egentligen slutat fega för ett tag sen. Jag köpte min för 3.5k och nu ligger den på 3.7k.
Priset kommer snarare gå upp innan det går ner. Sen står sig monitorer väldigt bra i pris över tid.
Gämfört med andra dator relaterade produkter. Jag hade svårt att hitta en bättre skärm än min 4 år gamla.
Det fanns helt enkelt ingen avsebärt bättre. Bara större.

Ok, tack för svar Ska köpa den i månadens slut :/

Permalänk
Skrivet av fluff3n:

Tack för svar

Men det känns inte laggigt på 60Hz? nu förtiden är man van vid 75 och sätter man på 60 blir det seeegt.

Kan ju köpa en 120hz men om denna är bra för gaming så why not IPS

Det kan säkert kännas lite segt för dig att gå tillbaka till 60Hz men samtidigt tror jag du vänjer dig rätt snabbt.
Finns en stor tråd om skärmen på Hardforum, men ingen som testat 75Hz. Tydligen har DVI-gränssnittet för låg bandbredd för att klara 1920*1200@75Hz. Även om skärmarna levereras med duallink-kablar nu för tiden så drar skärmarna tydligen inte nytta av det enligt någon där.
Så enda chansen att kunna köra den i ~75Hz är via displayport, och det är väl tydligen inte så många som har såna grafikkort än för ingen har testat.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

Spelar det nån roll från vilken butik man köper en skärm. Tänker på pixelgarantier o annat strul som det kan vara med dessa skärmar. Börjar bli dags att gå ifrån den gamla 19 tums crt Philipsen. Är det lättare att ha att göra med vissa butiker än andra när det gäller sånt?

Visa signatur

ASUS Maximus VIII Hero / Intel Core i7 6700K Skylake / Noctua NH-D15 / Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 Black 3000MHz / Samsung 850-Series EVO 500GB / Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB / 2*Western Digital Caviar Green WD15EARS 64MB 1.5TB / EVGA GeForce RTX 3060 Ti 8GB FTW3 ULTRA / Cooler Master ATCS 840 / Corsair CMPSU-850HX / LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Ok fick precis hem skärmen och har testat lite gran.
Svärtan upplever jag inte som något problem, den ser bra ut för mig, inte lika bra som min crt med trinitron rör men det bör man heller inte förvänta sig ifrån lcd teknologi. Möjligen är svärtan lite för ljus om man sitter i ett mörkt rum och tittar på mörka scener.
I övrigt är färgerna bra, betraktningsvinklarna likaså. Inga oljud ifrån skärmen. Kontrasten är 88 och ljusstyrkan på 10, srgb mode.
Kommer att jämföra med min CRT nästa vecka eller så och testa lite olika inställningar. Jag är nöjd med mitt köp.

Permalänk
Medlem

Kul att höra omdömen om den.
Jag kommer själv att skriva lite omdömen och ta bilder på min 19" crt, 24" benq med led och denna för att jämföra lite olika saker om en vecka eller två när jag har tid.

Skrivet av Mr Dirkschneider:

Spelar det nån roll från vilken butik man köper en skärm. Tänker på pixelgarantier o annat strul som det kan vara med dessa skärmar. Börjar bli dags att gå ifrån den gamla 19 tums crt Philipsen. Är det lättare att ha att göra med vissa butiker än andra när det gäller sånt?

Jag hade köpt från en stabil butik iaf. Sen spelar det inte så stor roll vilken.
Inet, Dustin, Komplett osv.

Permalänk
Skrivet av Mr Dirkschneider:

Spelar det nån roll från vilken butik man köper en skärm. Tänker på pixelgarantier o annat strul som det kan vara med dessa skärmar. Börjar bli dags att gå ifrån den gamla 19 tums crt Philipsen. Är det lättare att ha att göra med vissa butiker än andra när det gäller sånt?

Vill du ha pixelgaranti så är det nog Tyskland som gäller, kostar 200kr hos t.ex. Mindfactory.
3700kr inklusive frakt och pixelgaranti om jag har räknat rätt.

Skärmen är mycket billigare i Tyskland än i Sverige!

HP ZR24w - Hitta lägsta pris, omdömen och information om TFT-skärmar

Visa signatur

Why? I was bored.

Permalänk

Borde man gå på 22" för gaming eller är 24 helt ok?

Permalänk
Skrivet av fluff3n:

Borde man gå på 22" för gaming eller är 24 helt ok?

beror väl på din budget... står väl mellan denna och en 24" 120hz tn isf, ska du köra 3d/är hardcore fps/bilspelsnörd är det väl värt det annars är väl dessa tillräckligt bra.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Skrivet av femkantig:

beror väl på din budget... står väl mellan denna och en 24" 120hz tn isf, ska du köra 3d/är hardcore fps/bilspelsnörd är det väl värt det annars är väl dessa tillräckligt bra.

Någon som vet om HP ZR22W är 75hz?

Permalänk
Medlem

Efter några veckors användande så har jag märkt att styrkan i ljuset på denna skärm inte är att leka med...
ännu mer.
Har nu sänkt ljuset eller brightness avsevärt. Men om man sitter i 30 minuter i ett mörkt rum och bara kollar på skärmen så får man såna solfläckar när man reser sig upp och ska gå ut ur rummet.
Ser knappt något alls ett tag.

Som att kolla direkt in i solen i 20 sekunder en klar sommardag. Sen gå in i ett mörkt rum.
Aldrig upplevt sån styrka på någon annan skärm.

Visa signatur

[]i5-2500k[]16gb[]R9-290[]

Permalänk
Medlem
Skrivet av wa:

Har nu sänkt ljuset eller brightness avsevärt. Men om man sitter i 30 minuter i ett mörkt rum och bara kollar på skärmen så får man såna solfläckar när man reser sig upp och ska gå ut ur rummet.
Ser knappt något alls ett tag.

Som att kolla direkt in i solen i 20 sekunder en klar sommardag. Sen gå in i ett mörkt rum.
Aldrig upplevt sån styrka på någon annan skärm.

Upplever du det även efter att du har sänkt brightness? hur mycket har du sänkt till?

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Medlem

När man kalibrerar brukar man vilja ha som mål 120 cd/m2 vilket ska vara lagom för ett normalt upplyst kontorsrum utan att anstränga ögonen. Sitter man i ett mörkt rum vill man nog ha ännu lägre.

Enligt en recension så verkar den default ge 222 cd/m2 och genom att sänka ljusstyrkan från 90% till 25% med 80% på kontrast så gick ljusstyrkan ner till 120 cd/m2. Men då blev svärtan inte så bra. Så de kalibrerade om med 100% kontrast och fick då sänka ljuset till 7 och fick då rätt så bra svartnivå.

Länk: HP ZR24W Review

Kan tänka mig man får dra ner ljusstyrkan till 0 om det ska funka i ett halvmörkt rum som man kanske har hemma på kvällen. Men vad är anledningen till att de gör nya skärmar så väldigt ljusstarka? Är det bara för att kunna skryta med ett högt värde på "contrast ratio"? Om man sätter vitt till bländade ljusstarkt så behöver inte svart vara lika ljussvagt för att få ett högt värde på kontrastförhållandet...

Man kanske skulle kunna lansera "solglasögon för bildskärmar" (tips på affärsidé). Finns ju ljusdämpande filter man kan sätta framför kameraobjektiv för att kunna fotografera med längre exponeringstid eller större ljusöppning i omgivningar med starkt ljus. Skulle man inte kunna tillverka glasögon med sådana filter så kan man få bra kontrastförhållande från bildskärmen med bra svärta och slippa bli bländad...

Jag har inte skärmen själv men är lite sugen på att köpa den, men blir tveksam när man läser hur väldigt ljusstark den verkar vara (precis som alla andra nya skärmar)...

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Enligt en recension så verkar den default ge 222 cd/m2 och genom att sänka ljusstyrkan från 90% till 25% med 80% på kontrast så gick ljusstyrkan ner till 120 cd/m2. Men då blev svärtan inte så bra. Så de kalibrerade om med 100% kontrast och fick då sänka ljuset till 7 och fick då rätt så bra svartnivå.

Länk: HP ZR24W Review

Jag har inte skärmen själv men är lite sugen på att köpa den, men blir tveksam när man läser hur väldigt ljusstark den verkar vara (precis som alla andra nya skärmar)...

120 cd/m2 vid 25% brigthness är bs, det är något fel på artikeln/recensionen/testmetoden eller nåt.
För att ge dig ett hum om ljusstyrkan så får jag cirka 150 cd/m2 vid 0 brightness, ja du läste rätt, 0.
Fast då är det vid 'Custom Color' mode, vid '6500K - sRGB' läge så får jag 120 cd/m2 vid 6 i brightness.
Om jag vill komma ner till 120 cd/m2 medans jag kör med 'Custom Color' så måste jag dra ner RGB värdena så mycket att jag kommer ner till 120.

Att de fick dålig svartluminans i testet har inte att göra med att de sänkte ljusstyrkan till 25.
Att höja kontrasten till 100 är ett trick för att eventuellt få bättre svartfärg, men med det medföljer vissa problem, som man måste kalibrera bort med en colorimeter, och eftersom man fixar "problemet" med en colorimeter så kommer problemet att återuppstå vid applikationer som inte är color aware så att säga.. spel t.ex.
"Tricket" att göra svartluminans bättre fungerade inte för mig, jag fick ingen bättre svartluminans med metoden.

Jag tycker inte att man ska avstå från att köpa skärmen pga. att den är så ljusstark.

Permalänk
Medlem

Velar fortfarande.
Funderar fortfarande på Dell Ultrasharp 2209W.
Spelar inte, håller på en del med Photoshop, kollar på bilder, vanlig surf och lite svt/Tv4-play.
Den är ju drygt 1000-lappen billigare och har överlag bara för bra recensioner.

Lite vägledning tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av joa:

Velar fortfarande.
Funderar fortfarande på Dell Ultrasharp 2209W.
Spelar inte, håller på en del med Photoshop, kollar på bilder, vanlig surf och lite svt/Tv4-play.
Den är ju drygt 1000-lappen billigare och har överlag bara för bra recensioner.

Lite vägledning tack

Den är ju 22 tum och har en upplösning på 1680 x 1050, inte direkt jämförbar enligt mig.
Men om du nöjer dig med den storleken och den upplösningen så ser jag ingen anledning till att köpa den här HP-skärmen.

Permalänk

Damn men den här skärmen lider av riktigt mycket IPS glow, så jäkla synd.. hade varit en killer skärm om den inte hade haft IPS glow.
Jag ser IPS glow hela tiden när jag spelar spel, så jäkla irriterande..

Permalänk
Medlem

Kan inte någon posta lite bilder?

Permalänk

NEC EA231, hur står sig denna skärmen jämfört med den? Inet har fått in NECn

Permalänk
Skrivet av ':

-[ELMET;10096396']Kan inte någon posta lite bilder?

IMG_1789.JPG @ pici.se
IMG_1790.JPG @ pici.se
IMG_1792.JPG @ pici.se
IMG_1793.JPG @ pici.se

På den andra bilden (IMG_1790) kan ni se IPS glow och reflektioner lite blandat, det ser dock inte riktigt ut sådär i verkligheten. Ni får ursäkta att rummet inte är mörklagt, men bättre än inget alls allafall..
Och på IMG_1789 kan ni se att IPS glow försvinner rätt så mycket när man går längre bort från skärmen.. men jag kan dock inte sitta så extremt långt bort från skärmen, jag skulle behöva använda teleskop om jag skulle sitta så långt borta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Den är ju 22 tum och har en upplösning på 1680 x 1050, inte direkt jämförbar enligt mig.
Men om du nöjer dig med den storleken och den upplösningen så ser jag ingen anledning till att köpa den här HP-skärmen.

22 eller 24 är inte så noga.
Upplösningen då, hur stor roll spelar den om man bara kollar på bilder/redigerar bilder och kollar på svt-play och surfar?
Kommer inte att spela eller kolla på film på den.
Sedan verkar ju "alla" nöjda med Dell 2209W medan denna verkar få lite blandad kritik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

IMG_1789.JPG @ pici.se
IMG_1790.JPG @ pici.se
IMG_1792.JPG @ pici.se
IMG_1793.JPG @ pici.se

På den andra bilden (IMG_1790) kan ni se IPS glow och reflektioner lite blandat, det ser dock inte riktigt ut sådär i verkligheten. Ni får ursäkta att rummet inte är mörklagt, men bättre än inget alls allafall..
Och på IMG_1789 kan ni se att IPS glow försvinner rätt så mycket när man går längre bort från skärmen.. men jag kan dock inte sitta så extremt långt bort från skärmen, jag skulle behöva använda teleskop om jag skulle sitta så långt borta.

Super! Fler bilder tack !:):)=:D Jag är 60% säker på att jag vill köpa zr22w, men NEC EA231 och Dell 2209w delar på några procent där så jag vet ej än. Övertyga mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av joa:

22 eller 24 är inte så noga.
Upplösningen då, hur stor roll spelar den om man bara kollar på bilder/redigerar bilder och kollar på svt-play och surfar?
Kommer inte att spela eller kolla på film på den.
Sedan verkar ju "alla" nöjda med Dell 2209W medan denna verkar få lite blandad kritik.

För mig personligen så är bildredigering det som tjänar mest på en högre upplösning. Jag känner mig otroligt begränsad och inträngd om jag jobbar vid en lägre upplösning än 1600x1200 som jag är van med.

Spel och film kvittar totalt för mig mellan dom upplösningarna.