Hjälp med ActionScript 2 kod (Randomize+fade in och fade out)

Permalänk
Medlem

Hjälp med ActionScript 2 kod (Randomize+fade in och fade out)

Håller på med ett arbete till skolan där vi ska använda AS2. Det jag är ute efter att randoma fram en bild samtidigt som den fadar in den och slutligen fadar ut den.

Har fått tag på en kod som fungerar riktigt bra förutom att den inte fadar ut bilderna. Jag har försökt komma på hur jag ska konvertera fade in funktionen till en fade out funktion alldeles för länge nu utan resultat. Någon som har har lite mer koll än jag som kan hjälpa mig?

Koden utan mina försök att bygga en fade out funktion ser ut som följande:

var randNum:Number; pics = ["Random/1.png","Random/2.png"]; var loadListen:Object = new Object(); loadListen.onLoadStart = function(target_mc) { target_mc._alpha = 0; } loadListen.onLoadInit = function(target_mc) { fadeInImage(target_mc); } var my_mcl.MovieClipLoader = new MovieClipLoader(); my_mcl.addListener(loadListen); function randomImage(oldN) { randNum = random(pics.length); if (randNum == oldN) { randomImage(randNum); } else { my_mcl.loadClip(pics[randNum], holder_mc); } } function fadeInImage(name) { holder_mc.onEnterFrame = function() { name._alpha += 5; if (name._alpha >= 100) { name._alpha = 100; delete holder_mc.onEnterFrame; } } } randomImage(randNum);

Väldigt tacksam för svar!

//Jesper

Visa signatur

Antec P182 | P35-DS4 | 8800GT | Q6600 | 4Gb ram | Corsair 520w

Permalänk

Det är väl bara att "vända" på fadeInImage funktionen?

function fadeOutImage(name) { holder_mc.onEnterFrame = function() { name._alpha -= 5; if (name._alpha <= 0) { name._alpha = 0; delete holder_mc.onEnterFrame; } } }

Varför ska ni använda AS2?
Är det till ett skolarbete ska man väl skriva koden själv?

Permalänk
Medlem

varför inte använda?
kirupa.com - Using the Tween Class

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman