Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Windows 7 mer energisnålt än Ubuntu 10.04

Permalänk
Medlem

Kan säga att effektmätare av den typen han använder är inte bra för små laster typ under 50W för då kan resultaten bli allt möjligt.
har en själv men jag använder inte laster under 100W.
Fler som påpekar det på sidan med.

Jag kör dock inte ubuntu kör gentoo linux och confar kernel själv osv och har då aldrig märkt något problem med strömsparfuktionerna i linux senaste 8-9 åren.

Men jag confar å andra sidan alltid dom helt själv efter smak istället för att låta ett OS köra med förinställda inställningar.

Ända som i princip kan påverka strömförbrukningen i testet är

Processorns frekvens och C-state
GPU:ns frekvens, fins ofta 2d och olika 3d lägen.
Hårdisken är i villoläge eller ej.
Ljustyrkan på skärmen.

Allt det går att ställa in i linux utan problem efter önskemål. Spara ström är inget problem om man vill det.

Behöver man dessutom installera drivrutiner manuellt på båda så varför inte se över strömsparfuktionerna med då i båda OS:en. jag brukar alltid hitta nåt jag vill ändra oavset OS. Och jo det rullar en å annan Windows burk i familjen med som jag byggt så och jag får alltid ställa in strömsparfunktionerna efter användarens behov även med Vista och windows 7.
Bara något man gör oavset Linux eller Windows efter en nyinstallation och för mig är båda lika naturligt.
Annars kunde dom varit huggna i sten om dom var tänkta att inte röras vid.

Det här testet visar bara 2st maskiner som ej är färdigkonfigurerade så inga slutsatser kan dras av det. Inkompetens snarare.
Men jag gillar varken Ubuntu eller Windows så mig rör det inte i ryggen egentligen

Permalänk
Medlem

Det här minskade verkligen mitt förtroende för Ubuntus drivrutiner. Jag var imponerad av dom förut, inte nu längre.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av flamur:

undrar vad min mormor hade valt..... När vi ändå jämför, kan du inte installera alla spel och så ser vi vem som fortast kommer igång och vem som får bäst prestanda?

För alla vanliga personer så är ju Windows det ända rätta. Jag är otroligt anti linux och skulle gärna få ett pm svar på vad vi kan göra i linux som INTE går i windows 7.

Tycker iaf denna nyhet understryker hur fånigt det är att säga att linux är bättre, är för mycket som är sämre uppenbarligen.

Ja, vad hade din mormor valt? Att behöva gå ut på internet för att installera program, eller helt enkelt Program -> Lägg till/Ta bort Program. Vi "power users" gör detsamma, fast från terminalen för att det går snabbare. (*alt+f1* -> sudo aptitude install vlc "y" ==> vlc är installerat) Detta är då en säker nedladdning (paketen är signerade) från en pålitlig källa, alltså ingen risk för malware.

Läste du ens vad han skrev förresten? W7 har många fördelar mot Ubuntu, men pakethanteraren är en stor fördel för Ubuntu.

EDIT: Du har PM med ett exempel jag inte tror du kan göra smärtfritt i Windows.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av MulleEng:

Det hade varit intressant om de hade optimerat båda OS'en så mycket som möjligt, jag undrar vilket som hade vunnit?

Båda hade isåfall givetvis varit likvärdiga.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

På servern när jag körde windows XP fick jag det varken lika strömsnålt eller lika responsivt som jag fått det med debian. Windows 7 slukar för mycket resurser för att jag ens skall våga använda det, plus att de har allt för mycket restriktioner som gör att jag inte kan använda servern som jag vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warzo:

På servern när jag körde windows XP fick jag det varken lika strömsnålt eller lika responsivt som jag fått det med debian. Windows 7 slukar för mycket resurser för att jag ens skall våga använda det, plus att de har allt för mycket restriktioner som gör att jag inte kan använda servern som jag vill.

En netbook-server?

Visa signatur

För mycket custom för att skriva.

Permalänk
Medlem

Finns anledning till varför ubunto är grattis själv gav jag upp flickvännens dator då det inte gick att komma in på det trådlösa nätverket "internet anslutning saknas" kom upp trots att jag hittat nätverket och loggat in på det, annars verkar ubunto riktigt trevligt men komplicerat i början. Dock så går det inte riktigt jämföras med Win 7 då det slår det mesta

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av flamur:

undrar vad min mormor hade valt..... När vi ändå jämför, kan du inte installera alla spel och så ser vi vem som fortast kommer igång och vem som får bäst prestanda?

För alla vanliga personer så är ju Windows det ända rätta. Jag är otroligt anti linux och skulle gärna få ett pm svar på vad vi kan göra i linux som INTE går i windows 7.

Tycker iaf denna nyhet understryker hur fånigt det är att säga att linux är bättre, är för mycket som är sämre uppenbarligen.

Din mormor hade valt Windows även fast Ubuntu kanske var mer användarvänligt för henne. Detta är pga. det inte finns någon kommersiell reklamsatsning inom Linux. I alla fall inte i Sverige. Linux får sprida sitt rykte via mun-till-mun metoden eller via akademiska utbildningar.

Vet inte om man kan generalisera så mycket som att vanliga människor använder Windows by default. Tror snarare att det varierar, men Windows har helt klart största andelen av skrivbordsmarknaden. Mycket pga. reklam och PR. Det gäller att synas.

Det enda den här nyheten understryker är att Ubuntu 10.04 kräver mer ström än Windows 7 på två olika bärbara datorer. Jag vet inte hur du läser in något annat i det.

Som andra har sagt i den här tråden så är Linux inte ett val när det gäller spel. Detta är för att spelutvecklare söker intäkter framför allt annat. Statistiken säger att om man ska utveckla ett spel som man vill ska nå ut till så många så möjligt väljer man Windows. Vilken målgrupp skulle du välja? Det operativet som har 90-98% av konsumentmarknaden eller den andra delen av kakan?

Om spel väl skulle utvecklas till Linux så har jag inget tvivel på att prestandan i dessa spel skulle vara likvärdig eller bättre i Linux gentemot Windows 7.

That being said. Skulle vi tävla om vem som kan installera ett program fortast så skulle Ubuntu 10.04 svepa mattan med Windows 7. Men det är inte ett skäl varför man väljer Ubuntu istället för Windows. Det är ett av många själ. För dig så är det uppenbarligen Windows eftersom du gillar spela på en PC.

Jag kör själv Windows 7 på min dator hemma. Jag virtualiserar flera olika Linux distributioner dock. Jag spelar mycket och om jag kunde spela på Linux så skulle jag utan tvekan slänga bort Windows 7 för Ubuntu 10.04.

Edit: Jag såg att du ville ha PM med saker man kan göra i Linux som man inte kan göra i Windows 7. Det finns mycket. Jag kör inte PM för visar hellre det till alla istället för bara en enda person.

Här har vi t. ex. ett exempel: swiftBoot Demo by MPC Data - Booting Linux in less than 1 second

Linux körs på annat än persondatorer. Det finns i mobiltelefoner. Android är t. ex. byggt på Linux. Det finns i TV-apparater och även kameror som i exemplet. Eftersom det är så anpassbart kan man skräddarsy det till exakt vad man vill ha. Du vill nog inte köra Windows 7 i din systemkamera.

Ett annat exempel som jag såg idag: Londonbörsen flyttar handelssystem till Linux Det är bara läsa. Flera olika länder har migrerat till Linux för att spara pengar. Svenska polisen kör t. ex. Linux i sina system.

Permalänk
Hedersmedlem

Ett ämne som upplagt för osansade kommentarer.

Mig veterligen är inte det här något särskilt anmärkningsvärt, utan har till och från varit ett problem för Linux på den bärbara marknaden, och ett av problemen anges i artikeln, stöd för ACPI. Ibland har Linux haft bättre batteritid, ibland lika och som här ibland sämre. Det skapar i sig ingen universell regel. Ifråga om Thinkpad T61 blir det mer statistik än relevans.

För Windows 7 finns det inga alternativ, men Ubuntu är bara en av flera Linux distributioner, och det finns skillnader i både prestanda och energiförbrukning mellan dessa. Sweclockers rubrik är därför korrekt, men vissa kommentarer här drar alldeles för stora slutsatser.

Det finns längre mer omfattande studier gjorda på servrar där tester även tar hänsyn till prestandan, dvs energiförbrukningen för att åstadkomma viss mängd arbete. På serversidan är Linux "grönare", och det har varit skälet till att vissa datacenter gått över till Linux. Det går säkert att hitta undantag i viss tillämpning.

För mig hade det varit intressantare och Phoronix tillfört testet en liknande aspekt: hur mycket energi går åt att åstadkomma dessa arbeten? Först då får det någon relevans för mig. Sedan att ION inte hunnit få tillräckligt bra stöd i Linux, alternativt endast i Ubuntu 10.04, blir tydligt, men är också något som kan komma att ändras snabbt.

Skrivet av flamur:

För alla vanliga personer så är ju Windows det ända rätta. Jag är otroligt anti linux och skulle gärna få ett pm svar på vad vi kan göra i linux som INTE går i windows 7.

Om du är "otroligt anti linux" är det ju ganska meningslöst att kommentera. Ditt svar är redan givet.

Det behövs inga PM, men om du ser längre än till ett Gnome skrivbord i Ubuntu så finns det många skäl till att jag både hemma och i arbetet väljer Linux. Alltifrån enkla ting som att Windows skrivbordsmiljö inte är särskilt optimerad för endast tangentbordsanvändning till att Windows ligger långt, ja väldigt långt, efter i utvecklandet av filsystem nu när Btrfs kommer att rulla ut mer och mer i kommande distributioner. Flera av dessa ting är inte unikt för Linux eftersom de fungerar i de flesta *nix system, men skiljer det ifrån Windows.

Permalänk
Medlem

Nej, jag har inte försökt cadda i Linux, och det är väl endå precis det jag sa? Att linux är dåligt om man behöver specifika program?

Jag får väl be om ursäkt för användandet av p12, det var väl lite malplacerat

Du som nu påstod att det är lättare att installera, uppdatera program etc har ju uppenbarligen inte en aning om vad han/hon pratar om.
Ubuntu's installer är mer kompetent, lättare och snabbare än windowsinstallern.

Jag försöker inte dra igång nåt flamewar nu, men att uttrycka sig som att motparten inte har någonting positivt alls är vansinnigt retarderat.
Program uppdateras automatiskt om man ställer in det, eller vid körandet av ett jäklans smidigt terminalkommando/uppdateringsmanagern.

Permalänk
Musikälskare

Har snackat med många som kört ubuntu men gått över till Win7 för det bara "fungerar" och ja de var inbitna användare

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av blomqvist:

Ja, varför köra något så smidigt som ett PnP-OS i form av Windows 7 eller Mac OSX när man alldeles själv kan få kompilera sina egna saker i en mysig terminal ett par timmar medan man surfar i lynx för att hitta rätt rad att skriva?

Installera PS3 Media Server på en Windowsdator: Next -> Next -> Finish
Installera PS3 Media Server på en Mac OSX-dator: cmd + c -> cmd + v
Installera PS3 Media Server på en linuxdator: HowTo: Install the very latest MPlayer under Jaunty Jackalope - Ubuntu Forums

Men du har rätt, det är anpassningsbart! Vi andra håller käften

Klockren jämförelse! Linux är kul för att det man kan detaljstyra det så mycket, men också frustrerande ibland för att man måste.
Med lite tid kan nog någon med fritid över optimera batteritiden i ubuntu en aning ska ni allt se.

Visa signatur

Hoppla hoppla, här va de helikoptersmörgås!

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Ja, varför köra något så smidigt som ett PnP-OS i form av Windows 7 eller Mac OSX när man alldeles själv kan få kompilera sina egna saker i en mysig terminal ett par timmar medan man surfar i lynx för att hitta rätt rad att skriva?

Installera PS3 Media Server på en Windowsdator: Next -> Next -> Finish
Installera PS3 Media Server på en Mac OSX-dator: cmd + c -> cmd + v
Installera PS3 Media Server på en linuxdator: HowTo: Install the very latest MPlayer under Jaunty Jackalope - Ubuntu Forums

Men du har rätt, det är anpassningsbart! Vi andra håller käften

Varför inte bara "sudo aptitude install mplayer"? Då slipper du stegen du inte har med från windows och Mac OS X dvs nedladdningen av programmet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ws0d:

Din mormor hade valt Windows även fast Ubuntu kanske var mer användarvänligt för henne. Detta är pga. det inte finns någon kommersiell reklamsatsning inom Linux. I alla fall inte i Sverige.

Min mormor kanske skulle kunna klara av linux bättre än mig, kanske, och således kunna valt Ubuntu. Det som gör mig så dålig på linux, är att jag har otroligt dåligt minne av text och bokstäver. För att ge dig en bild av det... jag jobbar som lastbilschaufför, men säger du en gata kan jag oftast inte äns i vilken del av min stad den ligger i, även om jag varit där. Nämner du däremot den lilla kiosken ingen tänker på, så vet jag exakt vart vi är och hur det ser ut i detalj. Windows och linux är för mig lite likt detta problem. Windows är grafiskt och jag behöver inte lägga text på minnet, utan känner igen mig något fruktansvärt bra i hela oset. Medans i linux skulle jag bli helt tafatt. Installera genom att skriva en mening, skulle ju vara överdrivet av mig att mena att jag inte kunde lära mig, men mer än så skulle det nog inte sträcka sig =P

Jag tänker avsluta mina dumheter i denna tråd, med att avsluta med ett stort tack till MarcusW (den ända trevliga linux användaren...) som upplyst mig i vad Linux gör bättre än Windows. Det jag kan sammanfatta från det jag förstått, så visst, är man kunnig och inte vill spela spel och använda vissa program (om än program som borde gå), så är linux det bästa valet (läs:bästa)... Mer än så ger jag inte med mig. För användarvänligt är det baske mig inte, då hade det inte behövts reklam för att ta Microsofts plats inom it.

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Avstängd

Synd att inte XP är med i testerna, för XP finns i netbooks

Visa signatur

Väldigt många tror på den där BLÅsta, BLÅljugande Moderaten... Mytoman, Myglare..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maerilyn:

En netbook-server?

Nej, men den är gjord att vara strömsnål iom att jag måste själv betala mina elräkningar och den står på dygnet runt.
Plus som sagt, det finns saker i windows man inte kan göra helt enkelt.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Diverse oseriösa inlägg samt vissa kommentarer till sådana har tagits bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ws0d:

Du kan även kompilera saker i Windows. Du kan knappast jämnföra installationen av ett förkompilerat program i Windows mot ett icke kompilerat program i Linux. Vad som vore en bra jämnförning är hur skillnaderna är mellan båda operativen när man väl installerar förkompilerad mjukvara.

T. ex. installera senaste VLC på Ubuntu 10.04 Lucid Lynx.

Öppna terminalen, skriv sudo apt-get install vlc. Tryck ja för att bekräfta om du verkligen vill installera. Det är allt som krävs.

Hah.. hahaha.. HAHAHAHAHAH.

Hur i helvete skulle det vara lättare för någon som är ovan med datorer än att bara klicka på "Nästa" 3-4 gånger? Du kan ju inte vara allvarlig, det där är INTE lättare. Fakta. Det är fan inte ens lättare för någon som hållit på med Linux i flera år och går fan inte snabbare än att klicka på en knapp några gånger heller såvida man inte skriver snabbt som in i helvete.

Och är man inte helt bakom flötet så märker man snabbt om det är en toolbar som vill installeras och så kryssar man ur den boxen. Done and done.

Här, om du har glömt bort hur Windows fungerar så gjorde jag en liten bild till dig. Alla knappar sitter på samma plats och det är bara att klicka nästa så är det klart på 2 sekunder (om man nu inte sitter med en HDD från tidigt 90 tal så att det tar ett år att installera).

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Entusiast

Drivrutiner under Windows 7 är alla anpassade efter "samma verktygslåda" när det kommer till strömhantering. Därmed har de flesta drivrutinerna bra/utmärkt strömhantering under Windows.

I Linux fall är det oftast ett hopkok av "reverse-engineered" drivrutiner till många komponenter, där strömhanteringen är långt ifrån "färdig".
Man ser bara till att enheten får ström, sedan får det vara och man skriver resten av koden för att få igång enheten efter bästa Linux-anda. God strömhantering under Linux har haft en låg efterfrågan, men på senare tid har detta ändrats.
Finns väl inga Linux-användare som är intresserade av effektiv strömhantering?

I en bärbar dator är dem tre delarna som drar ström: Bildskärm, Processor/grafikaccelerator, Hårddisk. Dessa hanterar de flesta Linux-distributioner utmärkt.
Andra delar däremot, som saknar eller har dåliga strömsparfunktioner under Linux, är oftast: LAN/WLAN, USB-chipsets, Expansionsplatser, grafikaccelerator, med mera.
Undantag finns dock.

Så dem som vill ha bättre strömhantering under Linux: Skriv koden som saknas på miljoner platser runtom i och omkring Linux-kärnans källkod. Någon måste ju göra det, så varför inte du?

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tysonayt:

Hah.. hahaha.. HAHAHAHAHAH.

Hur i helvete skulle det vara lättare för någon som är ovan med datorer än att bara klicka på "Nästa" 3-4 gånger? Du kan ju inte vara allvarlig, det där är INTE lättare. Fakta. Det är fan inte ens lättare för någon som hållit på med Linux i flera år och går fan inte snabbare än att klicka på en knapp några gånger heller såvida man inte skriver snabbt som in i helvete.

Och är man inte helt bakom flötet så märker man snabbt om det är en toolbar som vill installeras och så kryssar man ur den boxen. Done and done.

Här, om du har glömt bort hur Windows fungerar så gjorde jag en liten bild till dig. Alla knappar sitter på samma plats och det är bara att klicka nästa så är det klart på 2 sekunder (om man nu inte sitter med en HDD från tidigt 90 tal så att det tar ett år att installera).

[img]http://pici.se/pictures/RmEFVXYcv.png[img]

Det tog mig strax under 10 sek att öppna terminalen, skriva in kommandot och installera GIMP i Arch. Det tog strax under 50 sekunder att installera GIMP i Windows.

Du kan inte basera din egen kunskapsnivå på hur svårt GNU/Linux är.

Edit: Ber om ursäkt för OT. Men svårt att inte kommentera troll ibland.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Tyckte det var ett lite flummigt test det här, löjligt också att tråden blev nån slags Windows-Ubuntu pajkastning.

Att olika Linux-distar inte ännu är superoptimerade för netbooks och laptops som stora kommersialla märken fixar med samarbete Micrsoft<->datortillverkare är väl ingen jättesurprise?

Jag skulle rekommendera de som tycker det är så uselt att sätta sig ner och faktiskt testa nån populär Linux dist nuförtiden, om de nu klarar av det utan att ha kriter som "det måste vara exakt som Windows annars suger det" etc. Om du tvunget måste köra Photoshop, 3D Mark och WoW eller typ BF: BC2 så blir det ju fel per automatik.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Det tog mig strax under 10 sek att öppna terminalen, skriva in kommandot och installera GIMP i Arch. Det tog strax under 50 sekunder att installera GIMP i Windows.

Du kan inte basera din egen kunskapsnivå på hur svårt GNU/Linux är.

Edit: Ber om ursäkt för OT. Men svårt att inte kommentera troll ibland.

Ja visst, + i ubuntu finns ju ett nerladdnings interface vilket är lika lätt som appstore på iphonen, ganska simpelt eller hur?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av propan:

Ja visst, + i ubuntu finns ju ett nerladdnings interface vilket är lika lätt som appstore på iphonen, ganska simpelt eller hur?

Japp. Det är ett utmärkt alternativ för dom som föredrar ett grafiskt användargränssnitt.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra Ubuntu jämförs med Windows även om det är som många säger "i Windows funkar det bara". Dock måste det finnas konkurrens och det är tragiskt att t ex skolor i Sverige inte har olika OS så elever lär sig att det faktiskt finns en värld bortom Windows/MAC.

Det finns dock många installationer jag aldrig skulle välja Windows för. Här några exempel som Ubuntu gör bättre än M$:
1. Media Center. (Ubuntu+XBMC drar mycket mindre resurser än allt M$ kan snöra på dig, vem vill inte se 1080p filmer på sin ION utan lag/regionkodning?)
2. Filserver. (Ubuntu+Samba)
3. Hemsideserver/Blog (Apache2+Wordpress)
4. E-post server (DoveCot+SpamAssassin+ClamAV+MySQL+PostFix+Amavis+Roundcube, bland det svåraste man kan få igång men när det väl funkar... glädje! )
5. Mormors dator (hon kommer aldrig installera nått och den kommer aldrig krascha/få virus och du kan lätt fjärrstyra via SSH/FreeNX)

Sen kan även jag som gillar Linux säga att jag avskyr nya Lucid Lynx färger och Apple inspirerade knappar, men det ändrar man ju på 2sek. Grejen med Linux är att det är ditt, du kan mickla och skräddarsy och vara stolt när du löser något. Windows kan vilken grottmänniska som helst använda men kom inte och säg "jag kan datorer" om du inte kan Linux.

Fräckaste jag någonsin varit med om var en kund jag ringde för felsökning som var 70 år. Hon körde nyaste Ubuntu Karmic på sin huvuddator och hon var helnöjd

/Trötter

Permalänk
Medlem

För det första så använder inte många apt-get eller apt-cache för att söka och installera mjukvara i ubuntu distarna.
Dom kommer med en grafisk motsvarighet. har funnits lite olika varianter och namn.
Men i grund och botten startar du pakethanteraren från startmenyn eller liknande sedan får du upp en sökruta bland annat. Där kan du skriva in ett sökord. Tex VLC. Efter det får du upp alla träffar på VLC villket ofta brukar vara när det gäller program både programmet och dess bibliotek, addons av olika slag som för en medianspelare kanske fler codecs eller skins.
Kan också finans alternativa versioner av VLC av olika skäl. När du valt en version du vill ha som passar dina önskemål klickar du bara installera på den sedan verkställ. Du kan välja fler olika packet på en gång och köra in alla samtidigt.
Pakethanteraren kollar även dependency's eller beroenden som det heter på svenska. Tex kräver ett program i windows att du har andra program och biblotek installerade tex ett spel kräver ofta DirectX kanske lite codecs för video osv. Detta kallas för dependency's eller beroenden. För i tiden precis som i windows fick man lägga in mjuvkara efter mjukvara för att få den slutliga att fungera koreckt eller alls och göra det manuelt är tidsödande och det är lätt att missa något.
Paketsystemen i nästan alla linux distar har varje packet information om vad det behöver för packet så paketsystemet kollar dessa beroenden. Många kommer garanterat redan finnas installerade men ett par saknas säkert och då dras dessa ner också. Ofta informeras användaren att tex 2 packet utöver vad han valde tex VLC kommer att installeras och man får välja att fortsätta eller avbryta. Sedan tankar paketsystemet ner all nödvändig mjukvara, packar upp den och installerar den.

Så det är väldigt enkelet.
1. Starta packethanteraren.
2. Sök på packetet
3. Välj installera packetet
4. Verkställ
5 packeten tankas, installeras och är sedan klar för användning.

Det är vad packetsystemen oftast gör för användaren men dom är avsevärt mer kraftfulla än så.
Dom kan kolla efter senaste versionen och därmed uppgradera tex VLC och alla dess beroenden.
Det kan användas till att göra en hel systemuppgradering och eftersom paketsystemet hanterar allt i mjukvaruväg, drivrutiner(moduler),kernel,biblotek,program,spel ja i princip vad som helst. Allt från dom mäst grundläggande och vitala delarna av ett linux/gnu system till packet med bilder för skins till mediaspelare eller bakgrundsbilder till KDE.

Du kan i dom flesta paketsystem uppdatera ALL mjukvara på din Linux/GNU maskin. Allt från OS, till program och spel med ett par enkla knapptryck.

Dom kan självklart avinstallera mjukvara med och rensa upp systemet från packet som ej används som övriga inte är beroende av lägre tex osv.

Ubuntu distarna brukar dessutom uppdatera mjukvaran till senaste versionen så fort något kommer ut. Paketsystemen uppdateras antigen manuellt mot en databas eller automatisk ofta via någon bakgrundsprocess.

Polaren är en vanlig datoranvändare. Får ofta hjälpa han med datorproblem men sedan han testa ubuntu för några år sedan har jag inte behövt fixa saker speciellt ofta. Windows kraschade han jämt och det kunde han inte installera självt. Program osv hade han svårt att hitta på nätet.
Men ubuntu kunde han installera från skiva självt och använda paketsystemet själv utan assistans och lägga in programmen han ville ha.

Jag använde linux primärt men även windows men windows har inget att sätta i mot linux distarnas paketsystem. Primärt eftersom Windows inte har något paketsystem. Visst det har lägg till och ta bort program men används ju msät för att ta bort program. Det har windows update men det är för OS:et primärt inte mycket annat. Övrigt är manuellt arbete rakt igenom.

Själv kör jag Gentoo och det finns grafiska pakethanterare där men man välja knappast gentoo för det grafiska. Fungerar fint med terminalen. Vill jag installera ett nytt program skriver jag emerge följt av programmet alternativt söker jag på det först om jag inte redan vet vad det heter med emerge -s sökord.
Paketsystemet uppdateras mot en databas med emerge --sync.
Kan man köra i en terminal likt windows cmd. Så medans databasen uppdaterar eller jag drar hem ett program eller uppdatera hela systemet efter spenderat några sekunder på tangentbordet kan jag surfa vidare medans paketsystemet gör sitt.

Det fans en tid när det var enklare i windows att installera mjukvara men det är sedan länge förbi.
Tar ungefär lika låg tid att installera unbuntu av nåt slag på likvärdig maskin som vista eller win7 och efter det går det garanterat snabbare att dra hem allt till ubuntu maskinen i paketsystemet än att surfa runt nätet efter senaste versionen.

Detta kanske klarar upp lite av förvirringen bland dom som ej testat ett modärnt Linux/GNU system ett tag.

Den dagen Windows får ett paketsystem så kan jag hålla med om att MS är på rätt spår tills dess är det allt annat än optimalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Det finns inget som är "bäst". För vissa är Windows ett bättre val, för andra är GNU/Linux det givna valet.

Den som tycker annat är ett troll och dessa ska man inte mata har jag hört.

Håller med helt och hållet.

Permalänk
Medlem

Att Ubuntu skulle ha sämre energiförbrukning är enligt mig inte så förvånande. Eftersom många drivrutiner är skapade enbart för windows blir drivrutiner till *nix skapade genom reversed-engineering, vilket är allt annat än optimalt. Här har vi bara tillverkarna att skylla då de verkligen inte vinner mycket på att ha sluten källkod till sina drivrutiner som försvårar arbetet för linuxutvecklarna.

Sen angående flamewaret mellan Windows och Linux är det många som ser på saken på helt fel sätt. Man kan inte (som det sades tidigare) avgöra användarvänlighet baserad på sin egen kunskap!

Skulle vi ta mormor som exempel som aldrig suttit vid en dator i sitt liv så skulle det vara enormt ologiskt att behöva googla fram det program man vill ha installerat när man i Ubuntu endast behöver gå in i "Ubuntu software center", bläddra sig fram och klicka på installera. För en windowsanvändare kan jag tänka mig att det känns knasigt att inte kunna ladda ner en .exe-fil och dubbelklicka på, men Ubuntu är ett annat operativsystem. Det är väl inte så lustigt när det inte går till på samma sätt.

Och för er som tycker att tangenterna är tunga att knappa på. Ska man installera nåt i ubuntu behöver man bara skriva in lösenordet en gång när man ska installera nåt. Ska man installera nåt annat strax därefter eller samtidigt så behöver man bara skriva i det en gång totalt. Jämför det med allt googlande odyl som windowsanvändare verkar gilla!

Det finns en artikel skriven som tar upp windows vs linux-frågan med en väldigt bra liknelse :
Om vi tänker oss att windows är en bil så är det ett utmärkt transportmedel för att ta sig från A till B. Du lär dig att köra bilen väldigt bra och kan alla knepm för att kunna komma fram så snabbt som möjligt.
En dag så möter du en person på motorcykel(/linux). Du tycker att det ser spännande ut och du provar att köra en sväng med motorcykeln. Du menar, den har ju hul och motor precis som din bil, det ka ju inte vara några problem! Men motorcykeln har ingen ratt, den har bara två hjul så den beter sig inte alls som bilen och man gasar med handen och växlar med foten... jätteknas!

Så, bara för att man lärt sig köra bil så betyder det verkligen inte att man kan köra motorcykel och detsamma gäller tvärtom. MEN, om man inte har kört något av fordonen (operativsystemen) så är det en helt annan femma. Bara för att jag kört ett operativsystem i fem-tio år så är det inte det mest användarvänliga för människor överlag utan det mest användarvänliga för MIG.

Jag kan tillägga att jag var en inbiten Windowsfantast en gång i tiden. Brorsan hade tvingat på mig alla möjliga linux-distar och jag hatade allihop! Men ett jullov för ungefär 3,5 år sen hade jag lite tråkigt så jag installerade Ubuntu 6.10 och sen dess har jag inte suktat efter windows en sekund! Det handlar endast om att ha rätt inställning. Hårdvarustödet kan vara sämre och saker och ting fungerar på annorlunda sätt. Sen som det sagts tidigare att man har full kontroll över sitt operativsystem känns otroligt betryggande!

EDIT: Kan även tillägga att artikeln är måttligt utdaterad, utan den är mest med som referens.

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Medlem

Behöver inte vara lika orolig över att dator blir kapad eller infekterad om man kör Linux eftersom det mesta är inriktat på Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tysonayt:

Hah.. hahaha.. HAHAHAHAHAH.

Hur i helvete skulle det vara lättare för någon som är ovan med datorer än att bara klicka på "Nästa" 3-4 gånger? Du kan ju inte vara allvarlig, det där är INTE lättare. Fakta. Det är fan inte ens lättare för någon som hållit på med Linux i flera år och går fan inte snabbare än att klicka på en knapp några gånger heller såvida man inte skriver snabbt som in i helvete.

Och är man inte helt bakom flötet så märker man snabbt om det är en toolbar som vill installeras och så kryssar man ur den boxen. Done and done.

Här, om du har glömt bort hur Windows fungerar så gjorde jag en liten bild till dig. Alla knappar sitter på samma plats och det är bara att klicka nästa så är det klart på 2 sekunder (om man nu inte sitter med en HDD från tidigt 90 tal så att det tar ett år att installera).

Så rutan ploppar upp automatiskt när du tänker "vlc", eller hur menar du?

EDIT:
För att förtydliga är jag väldigt fascinerad över detta "trycka nästa några gånger sen klart" för det låter helt otroligt enkelt. När jag körde windows var man tvungen att gå in i en webbläsare, googla fram progranamnet och ta hem en .exe-fil först.

Visa signatur
Permalänk

Märkligt att denna debatt fortfarande orsakar så många heta känslor. Jag trodde vi konstaterade att varje plattform har sin för- och nackdelar och att det är upp till var och en att välja operativsystem utifrån sina egna preferenser. Jag kör fyra olika OS hemma hos mig - OSX på bildbehandlingsdatorn, Win 7 på HTPC, Windows Home Server på servern och Ubuntu 10.04 på min laptop. Varför? Jo för att varje OS är valt utifrån vad jag vill göra och åstadkomma.

Vidare tror jag att det inte enbart är tillgången till källkod som gör att företag väljer *nix-plattformar, snarare att du kan köra en avskalad installation med enbart det du behöver och därmed nyttja din hårdvara längre i kombination med att enterprise-licenser för windows kostar endel.

Så kan vi inte bara lägga ner hela fanboydiskussionerna och acceptera att olika OS har olika fördelar såväl som nackdelar.

Om det saknas några 'a' och 't' i texten ovan pga dåligt tangentbort har jag bifogat dem här: aaaaaaa ttttttt

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914