Nvidia Geforce GTX 480

Permalänk
Medlem

Arkitektur..

Många pratar om Flopp och att AMDe såå mycket bättre,
Men faktum är att Nvidia faktiskt har tagit fram en helt ny arkitektur.
AMD kör samma Arkitektur som med 48xx serien och det kommer en dag då dem också kommer behöva gå över till en ny arkitektur.
då kommer nog Nvidia köra över dem som AMD kör över Nvidia idag..

FÖ. tror jag att Nvidias nästa kortserie kommer rocka loss då dem fått mer tid att optimera den nya arkitekturen och jobba med drivare och mjukvara..

AMD är dom som kommer få det svårt i framtiden, Gammal arkitektur som förmodligen går mot sin egen död. frågan är bara när är den nuvarande AMD arkitekturen färdig utvecklad, hur långt till räcker den till.

Nvidia är pionjärerna nyskapande, roligt! kul att AMD har köpt ATI och kan på sikt göra egna GPUer de kan sluta med mer hemlighetsmakeri mellan ATI och Nvidia ända ner på GPU och transistor nivå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jensih:

AMD kör samma Arkitektur som med 48xx serien och det kommer en dag då dem också kommer behöva gå över till en ny arkitektur.

FÖ. tror jag att Nvidias nästa kortserie kommer rocka loss då dem fått mer tid att optimera den nya arkitekturen och jobba med drivare och mjukvara..

AMD är dom som kommer få det svårt i framtiden, Gammal arkitektur som förmodligen går mot sin egen död. frågan är bara när är den nuvarande AMD arkitekturen färdig utvecklad, hur långt till räcker den till.

Nvidia är pionjärerna nyskapande, roligt! kul att AMD har köpt ATI och kan på sikt göra egna GPUer de kan sluta med mer hemlighetsmakeri mellan ATI och Nvidia ända ner på GPU och transistor nivå

Varför gör man en ny arkitektur? För skojs skull? För att verka nytänkande? Nää, för att göra chippen mer effektiva. Eller varför skulle man annats göra det?

Detta har dock Nvidia misslyckats med. Men vad vet jag, nästa serie från dem kanske blir riktiga monster. När de får fixa till arkitekturen.

Men sen låter det på dej som om AMD sitter på sin arkitektur och tänker fortsätta använda den tills de går i konkurs. Det är så att AMD:s nästa generations grafikkort ska vara en ny arkitektur, Northern Island. Men, på grund av att det inte finns någon so kan tillverka chip i 32 eller 28 nm så har de tänkt släppa Southern Island istället vilken ska vara byggt i 40 nm. Det kommer att bli en hybrid mellan Northern Island och dagens evergreen.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Ursäkta

Skrivet av Klimpen2:

Varför gör man en ny arkitektur? För skojs skull? För att verka nytänkande? Nää, för att göra chippen mer effektiva. Eller varför skulle man annats göra det?

Detta har dock Nvidia misslyckats med. Men vad vet jag, nästa serie från dem kanske blir riktiga monster. När de får fixa till arkitekturen.

Men sen låter det på dej som om AMD sitter på sin arkitektur och tänker fortsätta använda den tills de går i konkurs. Det är så att AMD:s nästa generations grafikkort ska vara en ny arkitektur, Northern Island. Men, på grund av att det inte finns någon so kan tillverka chip i 32 eller 28 nm så har de tänkt släppa Southern Island istället vilken ska vara byggt i 40 nm. Det kommer att bli en hybrid mellan Northern Island och dagens evergreen.

Jag ber om ursäkt om jag var otydlig :), det jag menar var att det kan vara jobbigt att ta fram en ny arkitektur under så stark tidspress. den har nog inte uppnått sin fulla potential och har säkert massa mer att ta av i framtiden, medans evergreen säkert ligger på 95% av sin potential. jag e säker på att det kommer gå tungt för AMD att byta arkitektur också..

Frågan är nu kommer Nvidia släppa kort som inte stödjer 3d-vision och liknande om man nu inte vill ha alla finesser utan bara dx11 CUDA och PhysX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jensih:

Jag ber om ursäkt om jag var otydlig :), det jag menar var att det kan vara jobbigt att ta fram en ny arkitektur under så stark tidspress. den har nog inte uppnått sin fulla potential och har säkert massa mer att ta av i framtiden, medans evergreen säkert ligger på 95% av sin potential. jag e säker på att det kommer gå tungt för AMD att byta arkitektur också..

Att ta fram en ny arkitektur gör man inte riktigt på ett halvår. Det tar många år och AMD har redan hållit på med deras nästa arkitektur i flera år. En sak man får komma ihåg är att arkitekturbyten inte behöver betyder problem och ineffektivitet. Det finns både arkitekturer som har lyckats riktigt bra(t.ex: G80) och arkitekturer som har lyckars mindre bra. Men om det kommer att bli en hitt, en till "GTX400" eller något helt annat är det nog inte så många som vet i dagsläget. Man spekulera kan man ju alltid!

Själv tror jag att AMD:s nästa serie kommer att vara riktigt bra

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jensih:

Istället för att gissa och tro så läs mitt inlägg:

En arkitektur är inte omodern sålänge som den håller hög effektivitet, vilket AMD har skyhögt i dagens arkitektur. HD6xxx serien är redan på väg med en ny arkitektur. Det är för nVidia som det ser mycket svårt ut.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jensih:

Jag ber om ursäkt om jag var otydlig :), det jag menar var att det kan vara jobbigt att ta fram en ny arkitektur under så stark tidspress. den har nog inte uppnått sin fulla potential och har säkert massa mer att ta av i framtiden, medans evergreen säkert ligger på 95% av sin potential. jag e säker på att det kommer gå tungt för AMD att byta arkitektur också...

Som många balanserade personer sagt så är Fermi-arkitekturen väldigt lovande på många sätt men GTX4xx är fortfarande riktigt ineffektiva kretsar.
Jag tror, och hoppas, också att nästa generation från Nvidia kommer vara mycket bättre och effektivare. Men samtidigt finns det inte så mycket utrymme till utökningar av arkitekturen eftersom det man redan har idag är jättestort.
På så vis har AMD mycket större outnyttjad potential i utvecklingen av nästa generation.

Alltså, 4xx består idag av 3 miljarder transistorer medan 58xx består av 2 miljarder vilket gör att AMD har mycket större möjligheter att öka antalet transistorer till nästa generation jämfört med Nvidia.

För att ge ett annat perspektiv på det här med "potential" som jag tycker du kan behöva.

Att Nvidia automatiskt har ett försprång på nästa generation eftersom deras nuvarande arkitektur är nyare är helt fel av många anledningar.

För att göra en liknelse,
Pentium 4 var en mycket nyare arkitektur än AMDs motsvarighet men är helt borta idag medan AMD fortfarande använder sig av i princip samma arkitektur nu som då.
Bara för att en arkitektur är nyare behöver den inte vara bättre för framtiden.

Nu tror jag att Fermi är det men samtidigt vet jag ingenting om AMDs kommande generation så det är omöjligt att säga hur Fermi G2 står sig mot AMDs kommande arkitektur.

Skrivet av Jensih:

Frågan är nu kommer Nvidia släppa kort som inte stödjer 3d-vision och liknande om man nu inte vill ha alla finesser utan bara dx11 CUDA och PhysX

Alltså, nu minns jag inte riktigt hur det där funkar, men, jag känner mig rätt säker på att det inte funkar sådär iaf.
Stöd för 3d-vision är väll ganska djupt i kärnan och i drivrutinerna och ingenting man kan skala av för att spara pengar och släppa ett enklare och billigare kort?

Permalänk
Avstängd

När nVidia har fixat fläktljudet så slår jag till med ett fermi kort. Temperaturen kan de gärna sänka några grader så att det inte ser ut så här och skadar övriga komponenter: http://www.geeks3d.com/20100405/infrared-pictures-of-the-gefo...

Intressant att se att ATI hade samma värmeutväckling på deras 4xxx kort: http://www.geeks3d.com/20090121/graphics-cards-and-thermograp...

Strömförbrukningen är ingen problem då el är så billig här hemma i Sverige :). Maxa kortet, och så släcker du de 2 onödiga glödlampor som du har i hemmet då kompenserar du de där "jätte problematiska" extra 100W som Fermi förbrukar.

Visa signatur

Core i7 920 C0 @ 3.5Ghz stock volt || Gigabyte GA-EX58-UD5 BIOS V. F12|| Noctua NH-U12P SE1366 || 12GB Ram 1333Mhz Corsair 1.5V || WD Caviar Black 640GB - WD Caviar Black 1TB || Gigabyte GTX 580 || Be Quiet! Dark Power 650W || - HAF-X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jj_viking:

Strömförbrukningen är ingen problem då el är så billig här hemma i Sverige :). Maxa kortet, och så släcker du de 2 onödiga glödlampor som du har i hemmet då kompenserar du de där "jätte problematiska" extra 100W som Fermi förbrukar.

Vet inte om du insett det, svårt att se på ditt inlägg men någonsin tänkt på att dom där 100w som dras, också betyder att det faktiskt blir mycket varma.

Energi blir ju värme.

Permalänk
Hjälpsam

Ser inte heller själva effektförbrukningen i sig, som något större problem, däremot gillar jag inte vad den innebär, besvärligare kylning och större krav på nätaggregatet

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ser inte heller själva effektförbrukningen i sig, som något större problem, däremot gillar jag inte vad den innebär, besvärligare kylning och större krav på nätaggregatet

Jag kan rent av ha överseende med de besvärligare kraven på kylningen, eftersom jag antingen är nöjd med vad jag får från tillverkaren, eller monterar vattenkylning. Jag ser det däremot inte som realistiskt att köra 2, 3, eller fler av de här GPU'erna med tanke på de krav det ställer på strömförsörjningen.
Det är inte utan att jag undrar varför i glödheta man inte tagit fram en specifikation för 24v strömmatning till grafikkorten.Det skulle minska mängden A man behövde leverera rätt drastiskt, och göra det mer realistiskt att driva det här på sikt...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon134512:

Vet inte om du insett det, svårt att se på ditt inlägg men någonsin tänkt på att dom där 100w som dras, också betyder att det faktiskt blir mycket varma.

Energi blir ju värme.

Ja, men jag tänkte att kanske Gigabyte eller Sparkle kan tillverka en 480/470 med deras egna fläktar och kylflänsar? Mitt Sparkle 9800GT som har en passiv kylfläns (dvs utan fläkt) blir max 45 grader när jag kör furmark 1+timme :).
Det kanske kommer något liknande om några månader och kanske sänker tempen på 480/470 med 15-20 grader?
Skulle va gött ju. Om jag har insett denna behov, då har säkert andra "grafikkorts tillverkare " redan insett detta och håller på o designar kylning til Fermi baserade kort :).

Visa signatur

Core i7 920 C0 @ 3.5Ghz stock volt || Gigabyte GA-EX58-UD5 BIOS V. F12|| Noctua NH-U12P SE1366 || 12GB Ram 1333Mhz Corsair 1.5V || WD Caviar Black 640GB - WD Caviar Black 1TB || Gigabyte GTX 580 || Be Quiet! Dark Power 650W || - HAF-X

Permalänk
Medlem

Jag ska snart få ett 480 från gainward(beställt) och tänkte använda mitt 9800gtx+ som physx kort... klarar mitt 750w nättagg från corsair det eller måste jag skaffa ett bättre nätagg?

Visa signatur

nuvarande dator: ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 7800X3D, Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Vengeance, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Hjälpsam

Med ett 750W från Corsair är det säkert lugnt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jj_viking:

Ja, men jag tänkte att kanske Gigabyte eller Sparkle kan tillverka en 480/470 med deras egna fläktar och kylflänsar? Mitt Sparkle 9800GT som har en passiv kylfläns (dvs utan fläkt) blir max 45 grader när jag kör furmark 1+timme :).
Det kanske kommer något liknande om några månader och kanske sänker tempen på 480/470 med 15-20 grader?
Skulle va gött ju. Om jag har insett denna behov, då har säkert andra "grafikkorts tillverkare " redan insett detta och håller på o designar kylning til Fermi baserade kort :).

200+watt (250) som ska kylas bort passivt... Du skojar va? Du kommer behöva luftcirkulation utan dess like i chassit så det gör ingen nytta att ha själva GFX'et passivt kylt. Då är det att föredra en stor och effektiv kylningsdesign med ett par lågvarviga fläktar så att kortet klarar av att göra sig av med värmen på egen hand, och det enda chassifläktarna behöver bråka med är att få ut det ur chassit.

Ditt 9800GT har en effektförbrukning på max 105w som en jämförelse...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Läser du dåligt eller ? shagy skrev ju "Nvidia har världens snabbaste gpu, obestridligt !"

fail

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

200+watt (250) som ska kylas bort passivt... Du skojar va? Du kommer behöva luftcirkulation utan dess like i chassit så det gör ingen nytta att ha själva GFX'et passivt kylt. Då är det att föredra en stor och effektiv kylningsdesign med ett par lågvarviga fläktar så att kortet klarar av att göra sig av med värmen på egen hand, och det enda chassifläktarna behöver bråka med är att få ut det ur chassit.

Ditt 9800GT har en effektförbrukning på max 105w som en jämförelse...
B!

Jo, men jag menade liknande kylfläns + fläkt.
"Ja, men jag tänkte att kanske Gigabyte eller Sparkle kan tillverka en 480/470 med deras egna fläktar och kylflänsar?"
Kan du läsa?

Visa signatur

Permalänk

Jag känner en som bytte en ljusslinga mot ett GTX 480..
En dansk snubbe som bygger saker ville ha en ljusslinga, och hans dator hade nyligen brunnit upp så han hade ingen användning för sitt 480, så en kompis bytte sin ljusslinga mot 480't..

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator

Permalänk
Medlem

04-29-2010 08:56:01 - Microsoft Windows 7 Ultimate

DirectX 10 ENTHUSIAST 1X @ Map: avalanche @ 0 1680 x 1050 AA 8xx
==> Framerate [ Min: 25.74 Max: 55.77 Avg: 39.95 ]

DirectX 10 ENTHUSIAST 1X @ Map: avalanche @ 0 1680 x 1050 AA 4xx
==> Framerate [ Min: 26.71 Max: 58.44 Avg: 40.82 ]

DirectX 10 ENTHUSIAST 1X @ Map: avalanche @ 0 1680 x 1050 AA 2xx
==> Framerate [ Min: 28.74 Max: 53.46 Avg: 40.45 ]

DirectX 10 ENTHUSIAST 1X @ Map: avalanche @ 0 1680 x 1050 AA 0xx
==> Framerate [ Min: 33.27 Max: 61.23 Avg: 46.55 ]

Detta med ett Gainward GTX 480 med ett 9800GTX+ som PhysX
nu vet jag inte om 9800gtx+ räknades in i testet men nästan 40fps avg är rätt så bra enligt mig i Crysis Warhead med 8x AA ALLT på Enthusiast i 1680x1050... då jag bara kör testet 1gång per AA är det återigen väldigt bra resultat
Nu vet jag inte vad 5970 eller 5870 presterar i samma resolution men men

Visa signatur

nuvarande dator: ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 7800X3D, Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Vengeance, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Istället för att gissa och tro så läs mitt inlägg:

En arkitektur är inte omodern sålänge som den håller hög effektivitet, vilket AMD har skyhögt i dagens arkitektur. HD6xxx serien är redan på väg med en ny arkitektur. Det är för nVidia som det ser mycket svårt ut.

Länken kunde lika gärna varit från stollen Charlie.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av kurdpopcorn:

Jag känner en som bytte en ljusslinga mot ett GTX 480..
En dansk snubbe som bygger saker ville ha en ljusslinga, och hans dator hade nyligen brunnit upp så han hade ingen användning för sitt 480, så en kompis bytte sin ljusslinga mot 480't..

På ett dygn produceras ca 180 liter primärurin i våra njurar, som koncentreras till en dryg liter urin genom att 99 % av vattnet sugs tillbaka till blodet från njurkanalerna.

Var jag mest intressant eller vann du?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantheus:

Länken kunde lika gärna varit från stollen Charlie.

Givande svar, speciellt när du inte motiverar varför. Eftersom jag ändå fattar vad du syftar efter så kan du ju försöka peka ut vad som är fel i det som är skrivet. Som vanligt inget vettigt att komma med.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

WOW har äntligen nått slutet av tråden, fast den lär ju växa mer senare.

ONTOPIC
Måste säga att jag är besviken på 480 förhög prislapp och förmycket värme. Jag har svårt att se NVIDIA klämma in två GPU:er i ett kort och stjäla kronan från ATI.

TACK Sweclockers för ett trevligt test och till alla moderatorer som städat tråden.

Visa signatur

Jag behöver inget krypto...
jag skriver kryptiskt, det räcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Nu förstår jag inte? Vad är det för fel på Fermi?
Det klår lätt HD5870.

Nu förstår jag inte? Vad är det för fel på dig?
Ett 480 kostar ju bara 50% mer än ett 5870

XFX Radeon HD5870 1GB + Aliens vs Predator - Inet.se

Gigabyte GeForce GTX 480 1536MB - Inet.se

Och så vill jag se en källa på att Fermi är bättre än 5870?

Permalänk
Skrivet av SayZk:

Nu förstår jag inte? Vad är det för fel på dig?
Ett 480 kostar ju bara 50% mer än ett 5870

XFX Radeon HD5870 1GB + Aliens vs Predator - Inet.se

Gigabyte GeForce GTX 480 1536MB - Inet.se

och och så vill jag se en källa på att Fermi är bättre än 5870?

Ja det kostar mer än 5870, men det gör ju inte att Fermi (GTX 480) presterar sämre, eller hur? Pris är en sak, prestanda är en annan sak.
Jag snackade om GTX 480, visste du inte att 480 presterar bättre än 5870? Speciellt i minimum fps. Gå och läs vilket test som helst så ska du se.

Permalänk
Medlem

Kan ju citera mig själv från en annan tråd då.

TechSweden.org: MSI N480GTX M2D15 mot XFX HD 5870 XXX i 22 benchmarks
Tycker GTX480 verkar skala ricktigt bra nu med senaste drivrutinerna. I det testet vinner det i majoriteten av fallen ofta med 10-20% utan problem över HD5870 och i en del tester är det grymt mycket, nästan 2 falldigt i vissa tester.

GeForce GTX 480 3-way SLI review
Någon kollat detta testet av 3st GTX480 i sli?
Skalar grymt bra. 2 vägs SLi 1.7-1,9x facktor enligt reviewn.
3 vägs SLi som dom testade primärt skalade också med den facktorn så LÄNGE inte processorn var flaskhals. Det krävdes i många tester 2560x1600 med en del AA för att en i7 975 tror jag det var eller 965 i ca 3.8Ghz inte skull flaska 3 kort. Men när processorn räckte till så i vissa tester var 3st GTX480 3 gånger så snabbt.

Nvidia har verkligen med senaste drivrutinerna fått fart å Fermi korten.
Går inte att neka till att fermi är varm, dyr men den är high end.

vid 32 eller 28nm får vi nog se dual GPU kort och skalar 3 GPU:er så här grymt bra så GTX480X2 28nm tex kommer bli GRYMT snabbt. 2st sådana ja en i7 kommer få problem. Som dom skriver i reviewn i det läget så är det Next Gen CPU som gäller för att driva FERMI fullt ut.

Får säga vad man vill om fermis senas och problemfyllda start men jag tror nvidia gjorde rätt i satsningen på mer GPGPU liknande design som är mer programmerbar då dom förutspår med senaste trenderna sedan G80 att spel går mot mer GPGPU liknande implementationer än traditionell GPU som ej är programmerbar.

Och man kan nog förutspå att GTX470 och GTX460/GTX465 kommer skala rätt bra i SLI också så man kan nog få ganska grym 2 elelr 3 vägs SLi setup för en inte allt för stor summa i framtiden.

Bara tänkta tillbaks när GTX260 216sp kostade 1400Kr för ett år sedan och ett par sådan i SLI var redigt snabbt då.

Folk är så förbannat pessimistiska till Fermi att dom inte ens bryr sig om att kolla vad Fermi korten blivit kapabla av efter släppet. Mer förbättringar lär komma i form av drivrutiner och mer optimerad hårdvara.

Nästa match med krympta Fermis VS HD6000 serien lär inte bli lika ojämn tror jag.

Permalänk
Medlem

Ja det kostar mer än 5870, men det gör ju inte att Fermi (GTX 480) presterar sämre, eller hur? Pris är en sak, prestanda är en annan sak.
Jag snackade om GTX 480, visste du inte att 480 presterar bättre än 5870? Speciellt i minimum fps. Gå och läs vilket test som helst så ska du se.

om pris är en annan sak varför kan vi då inte ta och jämföra 5970 med 470 istället? För det spelar ju ingen roll. Du påstod att Fermi klår 5870 lätt vilket jag inte har sett i några tester, det ligger bara några få procent över i prestanda och det är inte vad jag kallar att klå...

Permalänk
Hedersmedlem

Hur förklarar ni grönögda människor med bristande objektivitet, detta resultatet: Apples to Apples Comparisons - Just Cause 2 Gameplay Performance and Image Quality | [H]ard|OCP i ett TWIMTBP-spel dessutom. Ok, man kan få lite bättre bildkvalitet med nVidia, men GF100 blir slagna rejält på hemmaplan, med samma inställningar och det gäller även min-FPS, som är så älskat plötsligt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Kan ju citera mig själv från en annan tråd då.

TechSweden.org: MSI N480GTX M2D15 mot XFX HD 5870 XXX i 22 benchmarks
Tycker GTX480 verkar skala ricktigt bra nu med senaste drivrutinerna. I det testet vinner det i majoriteten av fallen ofta med 10-20% utan problem över HD5870 och i en del tester är det grymt mycket, nästan 2 falldigt i vissa tester.

Jag nekar inte att gtx480 är en bit bättre än 5870 med jag tycker fortfaande att man bokstavligen är helt körd om man jämför kort i sådana olika prisklasser.

sen att du nämner att en i7 har svårt att hänga med 3st 480 är ju inget man blir förvånad över, korten kostar 5k och är nvidias bästa för tillfället, men jag är säker att på om du skulle trycka in flera 5970 i crossfire (som förövrigt ligger i samma prisklass men som folk vägrar att jämföra med) så skulle det prestera bättre i kraft, prestanda och ljudnivå än 480 (nu vet jag inte om de har bättre fläktar i de nyare 480 men det senaste jag hörde irl lät förjävligt).

Permalänk
Skrivet av SayZk:

om pris är en annan sak varför kan vi då inte ta och jämföra 5970 med 470 istället? För det spelar ju ingen roll. Du påstod att Fermi klår 5870 lätt vilket jag inte har sett i några tester, det ligger bara några få procent över i prestanda och det är inte vad jag kallar att klå...

Jag svarade ursprungligen på ett inlägg där det framstods som att Fermi suger häströv, vilket det verkligen inte gör. GTX 480 är det snabbaste singel-GPU kortet i världen, hur kan det då suga häströv? Det går inte riktigt ihop tycker jag.

Skrivet av MultiMan:

Hur förklarar ni grönögda människor med bristande objektivitet, detta resultatet: Apples to Apples Comparisons - Just Cause 2 Gameplay Performance and Image Quality | [H]ard|OCP i ett TWIMTBP-spel dessutom. Ok, man kan få lite bättre bildkvalitet med nVidia, men GF100 blir slagna rejält på hemmaplan, med samma inställningar och det gäller även min-FPS, som är så älskat plötsligt.

Du tar upp ett enda spel som exempel? Jisses.. det finns ALLTID vissa spel där det blir knasiga resultat, det finns säkert något spel där 8800GTX utklassar GTX295, kanske inte ett klockrent exempel men du fattar poängen.

btw, jag är inte ett Nvidia fanboi, gör det mig automatiskt ett fanboi om jag äger ett GTX 480? Jag övervägde att köpa HD5870 crossfire under lång tid.

Permalänk
Medlem

Jag svarade ursprungligen på ett inlägg där det framstods som att Fermi suger häströv, vilket det verkligen inte gör. GTX 480 är det snabbaste singel-GPU kortet i världen, hur kan det då suga häströv? Det går inte riktigt ihop tycker jag.

Har jag i något av mina inlägg här sagt att 480 suger häsströv? du drar konstiga slutsatser..
Mina tankar om Fermi är att hela serien är överbeprisade, otroligt högljuda och drar för mycket ström.
Om du tar illa upp av en fu comic kanske du ska tänka över möjligheten att sluta surfa på internet.
Du säger att det inte går ihop, men det ända som inte går ihop är en hög med retards som sitter och jämför ett kort för 5.2k med ett kort för 3.7k och säger att det inte är någon skillnad.
Och sluta snacka om bullshitet att 480 är singel gpu medans 5970 är dubbel för det bevisar bara hur jävligt mycket bättre ATI är som ger det dubbla för pengarna...