Windows Vista: Mappomdirigering misslyckades

Permalänk

Windows Vista: Mappomdirigering misslyckades

Jag har ändrat standardplatsen för flera av mina användarmappar i Vista genom att högerklicka på respektive mapp, välja fliken Plats och klicka på Flytta knappen. För varje mapp som skulle flyttas har jag i dialogrutan som visas gått in i enhet F och däri skapat en ny mapp med samma namn som Vista använder på standardplatserna. Men en av mapparna som jag har flyttat har jag valt att inte skapa en egen mapp för på enhet F utan har placerat den på roten på enhet F. Den mappen har jag nu fått problem med.

Det har alltså gått till så här ungefär.

Gammal plats: C:\Users\User\Documents
Ny plats: F:\Documents

Gammal plats: C:\Users\User\Downloads
Ny plats: F:\Downloads

Gammal plats: C:\Users\User\Favorites
Ny plats: F:\Favorites

et cetera...

Tur i otur är att jag har valt såna här mappar där jag ändå inte har några viktiga filer i. Jag ville först testa hur det här skulle fungera.

Sedan återställde jag deras platser till det ursprungliga genom att klicka på knappen Återställ standardvärden på fliken Plats i dialogrutan Egenskaper för respektive mapp. Det första som händer är att sökvägen ändras tillbaka till det som är standard. Sedan klickar man på OK och får en förfrågan.

Citat:

"Vill du flytta alla filer från den gamla platsen till den nya platsen?"

Det svarar man ja på och så börjar Vista arbeta och flyttar duktigt tillbaka allt som det var innan. Men för Favorites mappen blir det inte så. När jag ska flytta tillbaka den mappen och har svarat ja på förfrågan så visas ett felmeddelande.

Citat:

"Det gick inte att skapa listan med normala undermappar under F:\System Volume Information Åtkomst nekad."

Då undrar jag så här.
[list="1"]
[*]Vad menas med "normala undermappar"?
[*]Vadå för "lista"?
[*]Vad försöker den göra i F:\System Volume Information?
[*]Varför går det inte att återställa Favorites mappen lika enkelt som de övriga?
[*]Vad ska jag göra för att lösa det här problemet nu?
[/list=1]
Tack på förhand!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Här är lite bilder på fenomenet.

Är det någon som förstår vad jag gör för fel? Jag vill gärna försöka göra det här rätt innan jag börjar ändra i Windows registret manuellt.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Okej, nu är det fixat.

I User Shell Folders nyckeln fick jag ändra värdet för Favorites strängen från F:\ till %USERPROFILE%\Favorites.

En ny mapp med namnet Favorites skapades då i min användarprofil-mapp på %USERPROFILE%. Notera att den inte automatiskt har fått det svenska namnet Favoriter. Dessutom var ikonen en standard gul Windows mapp ikon. Och dessutom var den dold.

I dialogrutan Egenskaper för Favorites mappen kunde jag inte bocka av Dold attributet då man inte kunde klicka på den. Jag ändrade tillbaka attributen genom att öppna nytt CMD fönster med förhöjda användarprivilegier och använda kommandot "attrib +r -s -h %USERPROFILE%\Favorites /S /D".

För att återställa den gula ikonen till den speciella gröna ikonen så fick jag gå in i Favorites mappen och däri skapa en ny desktop.ini fil med följande rader.

[.ShellClassInfo] LocalizedResourceName=@%SystemRoot%\system32\shell32.dll,-21796 IconResource=%SystemRoot%\system32\imageres.dll,-115 IconFile=%SystemRoot%\system32\shell32.dll IconIndex=-173

Sedan fick jag manuellt flytta tillbaka länkarna från F:\ till %USERPROFILE%\Favorites.

Sedan formaterade jag om också partition F för säkerhets skull i fall det har blivit något fel på återställningsfunktionen (System Restore) för den enheten, eftersom felmeddelandet jag fick tyder på att det kan vara något fel på System Volume Information mappen. Det här är egentligen inget nödvändigt steg men jag gjorde det i alla fall.

Hoppas att det här är till hjälp för den som upplever samma problem.

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Hej
Har liknande fel, dock med dokumentmappen som jag flyttade utan att lägga i en mapp. Flyttade den till H:\
i User shell folders är det Personal nyckeln som det står H:\
Har provat första stycket i förklaringen

Citat:

User Shell Folders

men får inte upp någon ny mapp med dokument. Jag har inställningarna så att jag kan se dolda mappar.
Hjälp behövs!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Okej, nu är det fixat.

I User Shell Folders nyckeln fick jag ändra värdet för Favorites strängen från F:\ till %USERPROFILE%\Favorites.

En ny mapp med namnet Favorites skapades då i min användarprofil-mapp på %USERPROFILE%. Notera att den inte automatiskt har fått det svenska namnet Favoriter. Dessutom var ikonen en standard gul Windows mapp ikon. Och dessutom var den dold.

I dialogrutan Egenskaper för Favorites mappen kunde jag inte bocka av Dold attributet då man inte kunde klicka på den. Jag ändrade tillbaka attributen genom att öppna nytt CMD fönster med förhöjda användarprivilegier och använda kommandot "attrib +r -s -h %USERPROFILE%\Favorites /S /D".

För att återställa den gula ikonen till den speciella gröna ikonen så fick jag gå in i Favorites mappen och däri skapa en ny desktop.ini fil med följande rader.

[.ShellClassInfo] LocalizedResourceName=@%SystemRoot%\system32\shell32.dll,-21796 IconResource=%SystemRoot%\system32\imageres.dll,-115 IconFile=%SystemRoot%\system32\shell32.dll IconIndex=-173

Sedan fick jag manuellt flytta tillbaka länkarna från F:\ till %USERPROFILE%\Favorites.

Sedan formaterade jag om också partition F för säkerhets skull i fall det har blivit något fel på återställningsfunktionen (System Restore) för den enheten, eftersom felmeddelandet jag fick tyder på att det kan vara något fel på System Volume Information mappen. Det här är egentligen inget nödvändigt steg men jag gjorde det i alla fall.

Hoppas att det här är till hjälp för den som upplever samma problem.

du är en hjälte, men hur får jag en "videos" ikon istället för favorites?

Visa signatur

PSN: SoL-WiK (PS3 250gb + 1000gb My Book + 500gb My Book @ Sony BRAVIA + Logitech Z-5500 + PS Vita)
Eigenbrötler - I dont give a FööK, cant fail if i dont try.