Permalänk

CPU-Z ger fel info?

har börjat fundera på ny dator då den här inte är speciellt bra, men eftersom det saknas pengar så funderade jag på att överklocka. Dock går inte det (märkte jag) och när jag kollade info om datorn med cpu-z så stämde det inte riktigt med det jag lärt mig. Startade sen upp everest och öppnade cpuid som visade ännu konstigare... något tips om vad det kan vara som är konstigt?

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem

Du har väl cool n quiet igång så den klockar ner sig i idle om det är hastigheten du menar.

Visa signatur

Phenom II 955 3,2ghz, M4N98TD EVO, 4gb Corsair 1600mhz, Corsair TX 550w, Sparkle GTX470, Fractal Design R2, Win7 Ultimate 64-bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille3002:

har börjat fundera på ny dator då den här inte är speciellt bra, men eftersom det saknas pengar så funderade jag på att överklocka. Dock går inte det (märkte jag) och när jag kollade info om datorn med cpu-z så stämde det inte riktigt med det jag lärt mig. Startade sen upp everest och öppnade cpuid som visade ännu konstigare... något tips om vad det kan vara som är konstigt?

Du kommer inte kunna överklocka dendär processorn så att datorn känns "ny"..

Överklockning ger nästan inget, om inte kanske 500p extra i 3dmark

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

Märkesdator, dålig processor. Nepp, du vinner ingenting på att överklocka.

Permalänk

tänkte inte klocka den som en "ny" cpu... det är bara det att

fsb * multplier = cpu clock

eller?

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Avstängd

Märkesdatorer är väl risk att det inte går att klocka? brukar dom inte låsa såna funktioner i BIOS'et?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Det går att "mjukvaruklocka" (med typ setfsb) märkesdatorer, men det kommer inte ge mycket och är bara drygt. Du kan ju alltid fundera över att köpa ett nytt moderkort till den...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille3002:

tänkte inte klocka den som en "ny" cpu... det är bara det att

fsb * multplier = cpu clock

eller?

Det ska vara så, men av din bild att döma är det något som inte stämmer. 200*5=1800 i CPU-Z resp 200*9=1400 i lavalys.
Något fel är det, men jag har aldrig sett fenomenet förr.

CPU-Z uppdaterar i realtid, vad visas om du startar något processorintensivt, tex super-pi?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Det är väl helt enkelt Cool & Quiet som är igång..

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

CPU-Z uppdaterar i realtid, vad visas om du startar något processorintensivt, tex super-pi?

stämmer fortfarande inte

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk

är det för mycket begärt att få er att läsa det jag skrev, istället för att bara gissa sig till var jag vill ha svar på?

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem

Ja CPU-z visar fel, everest ser nog ut att funka bra bara att det är i idle så den e segare än vanligt.

Permalänk

det är svårt att läsa frågan, eller hur? FSB * multiplier = cpu clock, men inte i detta fallet.

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Antielefant
Skrivet av fille3002:

det är svårt att läsa frågan, eller hur? FSB * multiplier = cpu clock, men inte i detta fallet.

Mjo, men i och med att multipliern pendlar på grund av cool & quiet ändrar sig cpu clock konstant, och jag är inte förvånad att CPU-Z eller Everest inte uppdaterar det samtidigt i och med OEM-moderkortet.

Kort sagt, du tänker rätt, men ditt moderkort och din processor ger programmen informationen vid olika tillfällen och/eller håller den inte uppdaterad.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

Läs igenom §1 i reglerna, kontakta mig om du har frågor.

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.