Permalänk

Problem med Ubuntu i VirtualBox

Jag har problem med Ubuntu i Virtualbox, mitt värdsystem är Windows 7.
Ubuntu ska fungera som en webbserver. ISO-filen jag installerade från var "ubuntu-10.04-server-amd64.iso".

I Virtualbox har jag nätverks-inställningen:
Anslutet till: Endast värd-kort

Nu kan jag genom Putty ansluta via SSH till Ubuntu. Men om jag till exempel försöker köra "wget www.google.com"
så står det "Resolving to Google failed. Temporary failure in name resolution.".

Om jag nu ändrar nätverks-inställningen i Virtualbox till "Anslutet till: NAS".
Då fungerar wget, men istället kan jag inte ansluta med Putty. Om jag kör kommandot "ifconfig" så ser jag att IP-adressen ser konstig ut(10.0.2.15).

Hur fixar jag så Ubuntu kan nå internet samtidigt som Ubuntu får en IP som jag kan koppla upp mig mot med Putty?

Permalänk
Medlem

Kanske bättre o köra Bryggat då? då hamnar ju ubuntu på samma nätverk som din windows 7 och får ip o inställningar från samma dhcp server. Vet dock inte om de finns som alternativ om man har windows 7 som hostos.

Permalänk

Bryggat gjorde att det varken fick IP eller att get gick att köra wget-kommandot.

Om jag installerar om Ubuntu med Virtualbox nätverks-inställningen: Anslutet till: Endast värd-kort
Så kommer denna ruta upp:

Om jag väljer "Yes" så ska jag skriva in en namnserver, men vad jag vet så har jag ingen...

Permalänk
Medlem

Om du trycker Yes där så borde få skriva in en default gateway. Men allt du ska behöva göra är att välja bryggad nätverksanslutning i Virtualbox och aktivera DHCP på Ubuntu. Sen ska allt lira.

Permalänk

Är det med sudo dhclient eth0 man aktiverar DHCP?

Iaf så får den ingen vettig IP. Det är samma skit.

Permalänk
Medlem

Bridged är det du ska köra om du vill få ett IP av en extern DHCP-server. Host only är till för att enbart tillåta kommunikation internt inom maskinen.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk

Okej tack, dock så får den ingen vettig IP iuaf men jag antar att jag måste ändra några inställningar i Ubuntu.

Ubuntu verkar använda nätmasken 255.255.255.255. Men min router använder 255.255.255.0. Hur fixar jag det här?

Permalänk

Hade ett liknande problem när jag satte upp FreeNAS under VirtualBox, med Win7 som värdsystem. I mitt fall löstes det genom att gå in under "Properties" på värdsystemets interna NIC, och bocka i "Allow other network user to connect through... etc. etc." under "Sharing" fliken.

Minns inte vad för nätverks-val jag satte på den virtuella maskinen (och nu när jag ska kontrollera så får jag inte ens igång VirtualBox) - men fungerade gjorde det iaf. Då erhöll FreeNAS en ip-adress direkt från routern, och jag kunde accessa den både internt och externt..

Vet ej om det kan vara samma sak i ditt fall, men värt att testa?

EDIT: Nu när jag fått igång VirtualBox så ser jag att det var "Bryggat nätkort" jag hade valt... Borde jag kanske kunnat räkna ut.