Permalänk
Medlem

Vattenförbrukning i husbil

Detta är ett långskott att skriva i forumet.
Men tänkte kolla här innan jag mailar till återförsäljaren.

Päronen köpte en husbil för 2v sen.
Sambon och jag funderar på norpa den 1-2v i sommar eller nästa sommar om det blir så illa.

Frågan är nu då att det sitter en 150L vattentank i den.
Och vi räknar med att INTE stanna på campingar m.m (det är bara för fjollor ) så det vankas riktigt semester.

Hur mycket användning räknas dessa 150L till?
Tex hur mycket vågar man dusha? använda handfat och diska i kökshörnan? m.m
Nog för att dessa är mer anpassade än vanlig bostads kranar och dushar.

150L låter ju mycket, men är man 2p och 1-2v ute på vägarna.

Det är en sådan här eller en liknande: Adria Coral 670 SL & Husbilar hos Camp4you
Dock står det 110L där, men om jag inte sett fel står det 150L på päronens papper.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

Det får nog bli rejäla snabbduschar varannan dag då

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem

Oj, 150 liter till ett "två personers hushåll" är inte direkt mycket. Två veckor tror jag knappast ni klarar er om ni inte vill lukta död. Ni får nog göra några snabbstopp på campingar och stugbyar under resans gång. Längesedan jag levde husbils liv dock

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martiis:

Oj, 150 liter till ett "två personers hushåll" är inte direkt mycket. Två veckor tror jag knappast ni klarar er om ni inte vill lukta död. Ni får nog göra några snabbstopp på campingar och stugbyar under resans gång. Längesedan jag levde husbils liv dock

Mjo, så blir tanken isåfall.
Vill ju inte behöva ränna in på en camping var och varannan dag bara.
Sen sa sambon att man behöver ju inte sova i dushen tex eller använda varje dag.

Frågan är dock var dom tar för att köra refill på kärran, samt hur många omtankningar det behövs tro

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Mjo, så blir tanken isåfall.
Vill ju inte behöva ränna in på en camping var och varannan dag bara.
Sen sa sambon att man behöver ju inte sova i dushen tex eller använda varje dag.

Frågan är dock var dom tar för att köra refill på kärran, samt hur många omtankningar det behövs tro

Ta med en slang och stanna till på rastplatser och fyll å ibland? Det är väl inte mycket till problem? Annars tar ni med några extra dunkar med vatten som ni kan diska i. Dusha går att göra lätt på under 15 liter om man snålar sköljer av sig snabbt tvålar in sig skäljer av sig. Sen finns det ju sjöar!

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Kan säga att duscha får man skita i om man inte vill fylla på vatten. Åk längs kusten o tvätta er i havet istället, annars gäller våtservetter och raggardusch. Man får tänka på vad man gör med vattnet också. Håll nere på disken och tvätta händerna snabbt. Septik?(bajs tanken) är ett annat problem också, så gå på toaletten på restranger och minimera toa besöken i husbilen.
Annars är husbil en jätte ball semester aktivitet efter att ha åkt ett tiotal somrar med farsans egenbyggda husbil:)

Lycka till med semestern

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Kan säga att duscha får man skita i om man inte vill fylla på vatten. Åk längs kusten o tvätta er i havet istället, annars gäller våtservetter och raggardusch. Man får tänka på vad man gör med vattnet också. Håll nere på disken och tvätta händerna snabbt. Septik?(bajs tanken) är ett annat problem också, så gå på toaletten på restranger och minimera toa besöken i husbilen.
Annars är husbil en jätte ball semester aktivitet efter att ha åkt ett tiotal somrar med farsans egenbyggda husbil:)

Lycka till med semestern

pissa kan man göra i naturen =P

har inget emot att fylla på tanken, men det är det att inte behöva göra det varje eller varannan dag =P
Vi räknar med dusha snabbisar varannan dag om det verkligen behövs.
diska fyller man bara på handfatet så det rinner ju inte oavbrutet som tur är.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Är väl bara att fylla på på bensinmackar och liknande. Om man är rädd för att det inte ska finnas tillgång till slang är det väl bara att ta med sig en 10 eller 25 literdunk eller ett par vattenkannor att fylla med.

Jag skulle nog vara mer bekymrad över var man kan tömma spillvattnet. Men det kanske man kan göra på vissa rastplatser osv?

edit
Nu har jag inte "campat" på många år men går ju utmärkt att tvätta sig i sjöar, bäckar, åar osv om man planerar att vara långt från civilsationen i 2 veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ed76:

Är väl bara att fylla på på bensinmackar och liknande. Om man är rädd för att det inte ska finnas tillgång till slang är det väl bara att ta med sig en 10 eller 25 literdunk eller ett par vattenkannor att fylla med.

Jag skulle nog vara mer bekymrad över var man kan tömma spillvattnet. Men det kanske man kan göra på vissa rastplatser osv?

edit
Nu har jag inte "campat" på många år men går ju utmärkt att tvätta sig i sjöar, bäckar, åar osv om man planerar att vara långt från civilsationen i 2 veckor.

Precis precis.
Syftet med tråden var lite mer hur långt man klarar sig på 150L, räcker det 3 dagar tex så är det ju kalas fint, suntförnuft behövs det bara laddas nytt 2 ggr i veckan +-.

Sen ang spillvattnet, går ju göra en fuling att tömma nånstans, värre vore det och tömma toan m.m slumpmässigt ställe.
Annars är det ju bara vanligt vatten med diskmedel/shampoo.
Dushningen handlar mer om när man behöver "sanera" sig, annars är det ju bara hoppa i sjön för avsvalkning m.m.

Måste ju planera lite =P

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Jag är ändå lite campingerfaren och jag känner en del som är ganska inbitna. Jag tycker frågan egentligen borde vara typ allmän kunnskap men att jag personligen nästan inte ens vågar gissa beror antagligen på följande:
Det är oftast inge vidare att dusha i en husbils/vagns dush. Sen drar det både vatten och gasol om man har gasolvärmt vatten. Och den värsta faktorn är att inga jag känner gillar att tömma lungan/tanken. Så jag tror inte ens jag kommer att få ett bra svar om jag frågar de mest inbitna kamparna jag känner.

Tycker man borde kunna ha ett hum om en så simpel fråga när man campat så mycket som jag gjort men det är väl bara att inse att jag inte har det.

Däremot så bör 150 liter normalt räcka till allt annat ett bra tag, förmodligen bra mycket längre än ni kommer vara borta.
Sen kan jag slå ett till slag för att tvätta sig i vattendrag osv. Om det inte är sjukt kallt vatten är det enklare att tvätta sig i en sjö eller bäck än de husbils/vagnsdushar som jag testat. Men kan ju tänkas att man inte tänker vara nära vatten och då finns ju inte ens det alternativet.

Hoppas att någon som faktiskt har pejl kommer svara för nu har man blivit nyfiken på något så löjligt som detta P. En extremt vild gissning är att det kanske brukar gå åt 10-20 liter per dushning.