Permalänk
Entusiast

Små enkla lösningar.

Vi alla gillar enkla, men smidiga lösningar.

Modifiering av chassin, tillbehör som inte alltid passar, nått är ivägen, kablar är för korta eller för långa...
Problemen är små, men många. I synnerhet om man inte har tillgång till en verkstad eller är så händig.
-"Man tager vad man haver" var det någon som sa.
Strapes, eltejp, snöre, katten, slakta brödrosten, en bit planka... Resultat blir inte alltid det bästa, men dem fungerar.

Jag själv gillar lösningar som inte kräver en hel verkstad och 5 års arbete och planering.
Jag vill lösa mitt problem här och nu!
Genom tiderna har jag hittat på diverse MacGyver-lösningar som fungerat bättre än förväntat.
Jag brukar i regel kliva ner till Clas Ohlson, Kjell&Co, den lokala järnhandeln med flera andra närliggande butiker och köper det som finns tillhands och löser mitt problem.
Gärna med så lite verktyg som möjligt.

Vad jag kommer att göra med detta album är att posta bilder på dem diverse MacGyver-lösningar jag hittar i min dator-vardag och dela med mig av dem till er.
Håll till godo.

Uppdatering:

Dags igen. Fronten på "Fractal Design R2" är rätt knepig att böka med. I synnerhet när man måste knöla runt med strömbrytaren som inte är så lätt att montera bort.
Krävs tre armar för att klara av konst-stycket.

Tyvärr tillhör jag skaran som bara har två armar.

Dags och råda bot på det. Se bilderna lite längre ner om detta.

Besök galleriet här

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

smart :D, sista bilden, 7.32sec, har du kollat upp det ellr?

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk

Inte snyggt men sjukt skönt och inspererande

Permalänk
Medlem

helt klart vettig lösning. men har du ingen dämpning mellan hårddiskarna och spikblecken? lite o-ringar skulle ju säkert funkat.

Visa signatur

Smidig som ett kylskåp, skillad som en lolkatt

Permalänk
Medlem

gnaahaahaahaa 7.32 =P

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Medlem

5p dirr! Mer, tack

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Påhittigt och snyggt. Ljuddämpningen lär inte var så bra men du lär kunna fylla på med ett par diskar. 4P

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

6.732 min är en rätt bra tid för bygget..

Permalänk
Medlem

Två smällar på samma fluga?
Inte två flugor i en smäll då? xD

Visa signatur

i5 760 | 4gb dominator| XFX 5850 XXX | Coolermaster Wave Master | asus p7p55d |Corsair Vertex 2 60gb | Samsung 500gb, 1tb (ext) , 160 gb Maxtor , 80gb maxtor ext | Seagate 250gb | Tagan Easycon 580W Tgu-15 w.Noctua NF-P12| Samsung 225bw | Logitech Z-2300

Permalänk

Bra att du fixade artikel nummer med

Visa signatur

CPU: E2500k 4.9ghz GPU: AMD 290x

Permalänk
Medlem

Tänk om man kunde komma på sådana där enkla saker själv, känner mig allmänt korkad över att ha köpt två hårddiskburar för hela 400 spänn när jag kunde löst det såhär.

Har du fler idéer på lager?

Permalänk
Medlem

hehe så härligt, du får en femma av mig bara för att det är så orginellt

Permalänk
Entusiast

Uppdaterad!
SATA-kablar snyggt instoppade i en kabelkanal.
Mycket enkelt, men ack så smidig.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

ficksa de i svart så blir de en 10

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Henrikfotograf:

ficksa de i svart så blir de en 10

Njaa, Då Fractal Design Define R2 chassit har vita detaljer som en del av dess interna design, tänkte jag låta den vara.

Se: Define R2, Titanium Grey - Fractal Design

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

bra jobbat

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Avstängd

Vad ska du med hdd stacken till?

Permalänk
Medlem

Snabbt, enkelt, väl refererat. Pra joppat helt enkelt

Permalänk
Medlem

Kabelkanalen var en mycket god idé, den har jag stor nytta av nu när jag ska bygga ny hemmaserver med en sjuttons massa diskar i.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av facedark:

Vad ska du med hdd stacken till?

Man kan bygga in det i en egen customburk. Är man lat kan man även skippa det ena spikblecket och bara fästa hårddiskarna på en sida.

Permalänk
Medlem

smart lösning

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk

ser att du gillar byggmax har oxå använt mycke av deras saker för mitt bygge :>