Permalänk
Medlem

Datorn vägrar göra det den ska.

Hejhallå, nu är det såhär att min dator verkligen inte vill fungera som den ska, ska försöka förklara problemet så gott jag kan, Det börjar med att jag trycker på knappen för att få datorn att starta, inga problem alls den börjar boota, men efter några sekunder så klickar det till och den börjar starta om, så håller den på länge, ibland hela dagen, ibland kan den starta efter 5 minuter, ibland efter en halvtimme, men somsagt ibland startar den inte alls, och då är ju frågan, Vad är det som är fel? Vilken hårdvarudel är det dax att byta ut? Har provat bytt mellan hårddiskar, provat växlat minnen, Inget som går som det vill.
Datorn specs står i signaturen, har dock 3 hårddiskar nu. Snälla hjälp mig, behöver verkligen datorn nu.
Nätaggregatet är på 500w.

Visa signatur

robinsjodin.se

Permalänk

Du har kanske överklockat den lite för mycket. Har du prövat att resetta BIOS genom att ta ut CMOS-batteriet?

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem

Just nu är den inte överklockad alls, allt ska vara standard.

EDIT: Börjar faktist ana att det är nätaggregatet som ger upp, för fläkten startar inte på nätagget, ska kolla om jag kan låna ett av någon.

Visa signatur

robinsjodin.se

Permalänk
Hedersmedlem

Kan vara nätaggregatet som håller på att ge sig. Plocka ur så mycket delar du kan ur datorn och se om den funkar bättre.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Har provat med det med, så lite delar som möjligt, men den vill fortfarande inte.

Visa signatur

robinsjodin.se

Permalänk
Hedersmedlem

Har du provat att låna ett annat nätaggregat för att se om det blir bättre?

Du kan även prova att boota en Live CD av någon Linux för att se om den funkar bättre då.

Uppdatera drivrutinerna till alla enheter du har i datorn.

Prova att installera om för att se om det är någon drivrutin eller annat i datorn som inte funkar. Om du har flera hårddiskar kanske du har någon du kan göra en installation på så du har kvar din nuvarande installation ifall det inte skulle hjälpa.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Kommer ju inte så långt att jag kan boota upp en skiva, eller boota upp något alls, ska försöka på tag på ett annat nätaggregat,

Visa signatur

robinsjodin.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweCarn:

Hejhallå, nu är det såhär att min dator verkligen inte vill fungera som den ska, ska försöka förklara problemet så gott jag kan, Det börjar med att jag trycker på knappen för att få datorn att starta, inga problem alls den börjar boota, men efter några sekunder så klickar det till och den börjar starta om, så håller den på länge, ibland hela dagen, ibland kan den starta efter 5 minuter, ibland efter en halvtimme, men somsagt ibland startar den inte alls, och då är ju frågan, Vad är det som är fel? Vilken hårdvarudel är det dax att byta ut? Har provat bytt mellan hårddiskar, provat växlat minnen, Inget som går som det vill.
Datorn specs står i signaturen, har dock 3 hårddiskar nu. Snälla hjälp mig, behöver verkligen datorn nu.
Nätaggregatet är på 500w.

Hade också problem med mitt nya moderkort, skickade tillbaka det, dom uppdatera bios, det visade sig att det var min processor som var sönder. Köpte ny processor och vips så funkade allt :), kolla så du inte har råkat pajja processorn. Testa även att byta nätagg. Gjorde jag också.

Permalänk
Medlem

Ska prova byta nätagg imorgon, eller eventuellt idag, Processor har jag inte ens råd att byta! Fan då...

Visa signatur

robinsjodin.se

Permalänk
Medlem

Nätaggregatet hjälpte inte att byta, eventuellt moderkort eller processor som är pajj då..

Visa signatur

robinsjodin.se