"How Nvidia blacklists sites like Hardware Secrets"

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

För att hålla sig till verkligheten så är det inte värre än så att de sk "hårdvarusiterna" föväntar sig gratis exemplar av den senaste hårdvaran, som de kan leka runt lite med och i bästa fall skriva en recension.

Det Nvidia har gjort är att vägra leverans av gratisexemplar. De är sannerligen i sin fulla rätt att göra så, det är inte så att de har försökt stämma eller på annat sätt försökt att skada den aktuella siten. De har bara undanhållit gratis godis.

Om siten vore seriös ut i fingerspetsarna är det bara för dem att låna ett ex. av valfri kompis som råkar inneha ett för att testa och dissa skiten ur om de känner för det. Eller gud förbjude, göra som de stackars konsumenterna och faktiskt KÖPA ett exemplar. Ouch!

Det som är mer beklämmande är isåfall om man vänder på steken, att de som hela tiden matas med dessa gratisex utan att konstra och skriva "dåliga saker" förmodligen blir beroende och klarar inte av att skriva en enda dålig recension efter ett tag.

Men är felet Nvidias, eller redaktörernas? Nvidia får ju faktiskt ställa nästan vilka krav de vill i utbyte mot att dela ut gratisex, inget olagligt i det, det är fullt frivilligt att säga ja eller nej.

edit. kudos till xbitlabs som testade, och dissade, ett LÄCKT exemplar av GTX465

Sitter du och drömmer vid datorn? Isf. är det dags att vakna upp nu.

Testsiterna är inte ute efter "gratis exemplar av den senaste hårdvaran" för att "leka runt lite med och i bästa fall skriva en recension". De vill ha testexemplar för att skriva recensioner. Det enda vettiga sättet att testa en produkt innan den släpps är att låna ett testex av tillverkaren. Detta är gratis PR i bästa uppslaget för tillverkaren så länge man gjort en bra produkt.

"Nvidia får ju faktiskt ställa nästan vilka krav de vill i utbyte mot att dela ut gratisex, inget olagligt i det, det är fullt frivilligt att säga ja eller nej."
Så det är vettigt att när du läst en recension om något tex gtx480, en bil, telefon, barnvagn, så ska du inte veta ett dugg mer än innan du började läsa den. Allt som skrivits är ett ljugihop för att tillverkaren skulle ge produkten till den som recenserade. Låter riktigt genomtänkt det där....

Jag orkar inte gå in i detalj här men du borde inse hur fel din logik är.

Permalänk
Skrivet av tannat:

Tycker bara att det är synd att alla insiktsfulla människor på sweclockers blir marginaliserade till marionetter så ofta

Min kommentar var hårdhänd och slog till fel person vilket var inte menat dock så stå jag fast att denna diskussion misslyckas att ta upp aspekter som startade denna tvist.

Skrivet av tannat:

CUDA gör ingen större skillnad för den genomsnittlige användaren. Det är väl inget konstigt påstående? Inte heller ignorant eller idiotiskt. Jag kan tänka mig att tro på det påståendet.

Faktum är att de har kunnat nämna det vilket de inte gjorde. Det handlar inte heller om ett positivt eller negativt dömning, utan helt uteblivande av den.

Skrivet av tannat:

Vad gör CUDA för skillnad för den genomsnittlige användaren?

Video och bild redigering som de genomsnittliga användarna gör en eller annan gång.
nZone: And More
Sedan finns det många antal applikationer som power-användare har användning av CUDA.
CUDA-Accelerated Applications

Skrivet av tannat:

Och det är inte hårdvarusiternas uppgift att ge reklamtid för enstaka företags teknologier. Skall sådant behandlas som en artikel så gör det bäst i att bedömas efter nyhetsvärde, inte efter kalibern på påtryckningen.

Så kan man tycka. Men från nVIDIA’s håll så ses CUDA troligen som en produkt/tjänst som bör vara nämnd då det erbjuder många användbara och praktiska applikationer för olika typer av användare.Jag skulle förstå och håller med detta, dock ska man inte ge repressalier som i detta fall. Det är fel och ger bara dåligt PR.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Skrivet av tannat:

Nej, att muta eller pressa oberoende testsidor är ett ofog och gör de testsidorna "beroende" istället. Att det skulle vara standardbeteende i företagsvärlden bara för att för att nVidia gör det köper jag inte. Det är helt klart gråzonsagerande och skadar bara konsumenterna i längden.

Nej att muta är inte standard, men att inte vilja ge gratiskort till press som skriver dåligt om en tror jag inte är så ovanligt. Det är ju inte så att de försöker få bort alla dåliga recensioner, de bara vägrar att sponsra dem med ett gratis grafikkort. (jag antar att du inte räknar grafikkort som muta)

Visa signatur

Phenom II x 4 925 - Gigabyte 5750 - Asus M4A78T-E - 2x2GB Crucial BallistiX 1333 MHz 7-7-7-24 - OCZ Fatal1ty Series 550W PSU - WD Caviar black 640GB

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att det här låter som att hardware secrets inte ställde upp på nVidia's senaste marknadsföringskampanj som i det här fallet var PhysX och CUDA och det har jag full förståelse för. Jag har faktiskt lite svårt för att man med massiva kampanjer, framförallt på recensionsidor, lanserar om shaders och fysikacceleration som CUDA-cores och PhysX bara för att de märkerna bara får synas på vissa kort. Fast det som gör mest ont är väl att hårdvarusidorna i nio fall av tio köper hela kakan och glatt trycker ut varumärkesreklam för massiva mängder pengar utan att ta ett öre betalt och utan att ifrågasätta.

Permalänk
Medlem

Kan väll se mig som en "genomsnittlig entusiast" och jag ger faktiskt fan i båda physx och cuda, inget jag kommer använda någon gång. Som du själv säger datanusse, man kanske har nytta av det någon gång men är det fan då hållbara argument för köpa kortet om den har nån funktion "man använder nån gång". Nej, Physx och CUDA är inte nämnvärt enligt mig i recensioner.

Måste även börja undra över Swec's recension angående GF100 då den var slående positiv i förhållande till alla svagheter med GF100 arkitekturen.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Negima:

Nej att muta är inte standard, men att inte vilja ge gratiskort till press som skriver dåligt om en tror jag inte är så ovanligt. Det är ju inte så att de försöker få bort alla dåliga recensioner, de bara vägrar att sponsra dem med ett gratis grafikkort. (jag antar att du inte räknar grafikkort som muta)

nVidia stänger av all kommunikation med en avklippt sida. De svarar inte på frågor, de svarar inte på mail. Ingen information om drivrutinsuppdateringar...

Med tanke på att 95% av alla nyheter du läser om nvidia är baserade på pressreleaser från nvidia så blir det ganska torrt i bäcken för den avklippta sidan.

Lånekorten är nödvändiga för att kunna leverera recension när det verkligen gäller. Genom att stänga av den delen marginaliserar nvidia de som inte är beredda att ställa in sig i ledet. Som sagt, en recension en månad senare har ingen betydelse.

Dessutom är korten inte gåvor. Det är lånekort. Att du returnerar korten är ett minimikrav för att kallas seriös.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenir:

Dom flesta här inne är 12år? :/

Detta summerar iaf de flestas förståelse för hur företag fungerar väldigt väl.
Att andra även är "fanboys" av ett företag är minst lika löjligt (:

Heja på ett företag, haha.

Visa signatur

AMD 5900x | ASUS 3080GTX | ASUS Xonar Essence STX | 32GB | Fractal R5
Xtrfy XG1-R LED | Logitech G502 v2 | Sennheiser HD650 | Audio Engine A5+

Permalänk

Kul tråd Älskar lite flame-war sådär på måndagsmorgonen

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av DataNusse:

Faktum är att de har kunnat nämna det vilket de inte gjorde. Det handlar inte heller om ett positivt eller negativt dömning, utan helt uteblivande av den.

Självklart är det en fördel om en recension behandlar alla aspekter av en produkt, bra som dåliga, användbara som mindre användbara ... I just det här fallet är det förståeligt att utelämna physics, de jämförde två 260, båda med physics, m.a.o. var det inte ett argument för att köpa det ena eller det andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scoorch:

Kan väll se mig som en "genomsnittlig entusiast" och jag ger faktiskt fan i båda physx och cuda, inget jag kommer använda någon gång. Som du själv säger datanusse, man kanske har nytta av det någon gång men är det fan då hållbara argument för köpa kortet om den har nån funktion "man använder nån gång". Nej, Physx och CUDA är inte nämnvärt enligt mig i recensioner.

Måste även börja undra över Swec's recension angående GF100 då den var slående positiv i förhållande till alla svagheter med GF100 arkitekturen.

Även om det antagligen kommer ganska naturligt, då jag profilerat mig som en AMD-anhängare sedan länge, så ser jag inte heller grejen med CUDA och PhysX som mer än en liten "rolig grej". Men det skulle trots allt vara samma sak om det var funktioner jag kunde köra på mitt nuvarande grafikkort också - då jag helt enkelt inte använder program som stödjer funktionerna mer än någon gång då och då.

Permalänk
Skrivet av Mr.Borka:

Även om det antagligen kommer ganska naturligt, då jag profilerat mig som en AMD-anhängare sedan länge, så ser jag inte heller grejen med CUDA och PhysX som mer än en liten "rolig grej".

Skulle CUDA bara vare en rolig grej så skulle den inte bli etablerat på den professionella och industriella marknaden samt stå som grund för utveckling av OpenCL.

Om du inte ser inte grejen med CUDA så är det troligen pågrund av att du inte förstår.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ATI/AMD har ju gjort en hel del inte så snygga grejer genom åren, så har de flesta tillverkare. Men Nvidia leder ju verkligen ligan när det gäller sådant här. Känns nästan som att, om man räknar bort Ace of Sweden :), de andra får gå ihop för att nå upp till Nvidias lömska spel. Det konstiga är ju att de fortsätter med det även när de totalt dominerar marknaden med bra och prisvärda grafikkort. Då döper de om skiten och låtsas släppa nya produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Negima:

Det är ett företag som vill tjäna pengar, man tjänar inte pengar på dåliga rensessioner och då är det väll självklart att man inte skickar gratiskort till sidor som skriver dåligt om en?

Trodde denna modellen gällde alla stora företag inklusive ATI (som jag håller på). Go red team!

Fint att se att det finns fler människor som med sunt förnuft kan följa utvecklingen i en branch, "hålla" på en utvecklare, men fortfarande inse att de allihop troligen är lika goda kålsupare. Sen att vissa är klantiga nog att låta sig avslöjas är ju bara synd om dem.. Go nVidia, ni ligger långt efter för tillfället, men inte fan slutar man hoppas för det..

Permalänk
Skrivet av DataNusse:

Skulle CUDA bara vare en rolig grej så skulle den inte bli etablerat på den professionella och industriella marknaden samt stå som grund för utveckling av OpenCL.

Om du inte ser inte grejen med CUDA så är det troligen pågrund av att du inte förstår.

Jo visst, alla andra är dumma, ignoranta idioter för att de inte tycker CUDA är så speciellt. Bra argument.

Bättre att använda OpenCL då även ATI kan köra det och inte bara nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataNusse:

Jag ser inte CUDA som mer än en rolig grej för jag inte har någon nytta med tekniken. Vad "professionella och industriella" marknaden pysslar med skiter jag i, rätt upp och ned.

Permalänk
Skrivet av Woodlauncher:

Jo visst, alla andra är dumma, ignoranta idioter för att de inte tycker CUDA är så speciellt. Bra argument.

Bättre att använda OpenCL då även ATI kan köra det och inte bara nvidia.

Det var inte mitt arguemnt. Mitt argument är varför CUDA är inte bara en rolig grej. Läs och se skillnaden. Förövrig, att inte förstå är inte samma sak som vara ignorant och dum.

nVIDIA trycker på OpenCL, både genom support och utvekling. För att det ska nås ett gemensamt standar och att den ska användas, som OpenCL, så måste alla parter på marknaden vara inblandade i att utveckla applikationer och föra fram. Men detta uteblir i dagsläge. Mycket pågrund av AMD, som ska ses som en ytterst viktig del för att ett gensam standar (OpenCL) ska få bra mark då AMD har CPU och GPU plattform.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av DataNusse:

Det var inte mitt arguemnt. Mitt argument är varför CUDA är inte bara en rolig grej. Läs och se skillnaden. Förövrig, att inte förstå är inte samma sak som vara ignorant och dum.

nVIDIA trycker på OpenCL, både genom support och utvekling. För att det ska nås ett gemensamt standar och att den ska användas, som OpenCL, så måste alla parter på marknaden vara inblandade i att utveckla applikationer och föra fram. Men detta uteblir i dagsläge. Mycket pågrund av AMD, som ska ses som en ytterst viktig del för att ett gensam standar (OpenCL) ska få bra mark då AMD har CPU och GPU plattform.

Det är visst ditt argument. Get off your high horse.

Permalänk
Skrivet av Mr.Borka:

Jag ser inte CUDA som mer än en rolig grej för jag inte har någon nytta med tekniken. Vad "professionella och industriella" marknaden pysslar med skiter jag i, rätt upp och ned.

Jag förstår.

Skrivet av Woodlauncher:

Det är visst ditt argument. Get off your high horse.

Du kan börja med att sluta stoppa ord i min mun. Jag kallade ingen ignorant eller dum.

Det är slutlekt för mig i sandlådan, men du kan fortsätta.

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam

Har läst att även Hardocp inte får testkort numera, saknar tyvärr länk, så ni får ta det för vad det är värt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Har läst att även Hardocp inte får testkort numera, saknar tyvärr länk, så ni får ta det för vad det är värt.

De fick inte GTS250 från början men de fick GTX480 och GTX470. De är för stora för att kunna plockas bort utan vidare. Kyle var dock inte väldigt intresserad av att testa GTX250 eftersom det inte var ett nytt kort. Jag tror att de körde en recension av GTS250 senare ändå.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Hd5870@1052/1331

Permalänk
Medlem
Skrivet av tannat:

nVidia stänger av all kommunikation med en avklippt sida. De svarar inte på frågor, de svarar inte på mail. Ingen information om drivrutinsuppdateringar...

Med tanke på att 95% av alla nyheter du läser om nvidia är baserade på pressreleaser från nvidia så blir det ganska torrt i bäcken för den avklippta sidan.

Lånekorten är nödvändiga för att kunna leverera recension när det verkligen gäller. Genom att stänga av den delen marginaliserar nvidia de som inte är beredda att ställa in sig i ledet. Som sagt, en recension en månad senare har ingen betydelse.

Dessutom är korten inte gåvor. Det är lånekort. Att du returnerar korten är ett minimikrav för att kallas seriös.

Och vad kommer alla ATI nyheter ifrån då? Reviews, annat och "allmänt gnäll/gråtande offentligt" om att dom/de har mutat och gjort dumma saker och att vi AMD minsann är så mycket bättre och pushar OpenSource vilket dom andra inte gör.. Och att dom som använder PhysX är mutade och att vi minsann ska komma med något bättre (vilket ännu inte har hänt, efter år av gnäll).

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd

ATI/AMD gör aldrig sånt här.....Dom är änglarna på denna planet.....FSS ATI gör exakt likadant som Nvidia gör....

Så trött på ATI Cry fanboys... jefla P12'or

Hade man rotat runt lika mycket i ATI's hemligeter så tror jag att dom är minst lika ivriga/dåliga som Nvida påstås vara.

Just nu är median på Nvidia och rotar precis som median var på ATI när deras 2xxx-serie lanserades.

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Skrivet av piddeman:

ATI/AMD gör aldrig sånt här.....Dom är änglarna på denna planet.....FSS ATI gör exakt likadant som Nvidia gör....

Hade man rotat runt lika mycket i ATI's hemligeter så tror jag att dom är minst lika ivriga/dåliga som Nvida påstås vara.

Just nu är median på Nvidia och rotar precis som median var på ATI när deras 2xxx-serie lanserades.

Okej, om AMD beter sig precis så här, länka något bevis då?:) Varför har man aldrig hört det isåfall??

Amd har antagligen inte samma makt som nvidia att göra något sånt här.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Och vad kommer alla ATI nyheter ifrån då? Reviews, annat och "allmänt gnäll/gråtande offentligt" om att dom/de har mutat och gjort dumma saker och att vi AMD minsann är så mycket bättre och pushar OpenSource vilket dom andra inte gör.. Och att dom som använder PhysX är mutade och att vi minsann ska komma med något bättre (vilket ännu inte har hänt, efter år av gnäll).

Wow, . Klart att Ati släpper pressreleaser också. Vad har det med saken att göra? Och vem har sagt att det är av ondo? Och hur blev det här en Ati/Nvidia fråga?

Atis pr-maskin låter gräslig enligt din beskrivning. Jag känner inte igen den alls och beskrivningen, vad jag kan se, är irrelevant för diskussionen.

Visa signatur

Hd5870@1052/1331

Permalänk
Hjälpsam

En fråga som väcks av detta, tycker jag, är hur mycket kan vi lita på testsaiterna?
Vad är det som bestämmer, vilka spel, program, drivrutiner, upplösningar och inställningar som används i testerna?
Jat tycker också det är ganska vanligt att deras beskrivningar av prestandan, stämmer rätt illa med resultaten, det är ett tydligt tecken på att dom är tvungna att smöra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av piddeman:

Det här är ingen nvidia/ati diskussion men om du har exempel på att ati svartlistar siter efter vad de skriver så hade det självklart varit jätteintressant att se dem.

Vi diskuterar problemet och effekterna av det. Om något är kritiken balanserad. Jag hittar inte några överdrivet fientliga utfall gentemot nvidia i den här tråden.
Peka gärna på dem om jag är blind för dem.

Däremot är du den andra som gör fientliga utfall i tråden gentemot de andra postarna men ingen av er skulle jag vilja karakterisera som "ATI Cry fanboys" eller "jefla p12'or"

p35+ här förresten. Bara så du vet.

Visa signatur

Hd5870@1052/1331

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

En fråga som väcks av detta, tycker jag, är hur mycket kan vi lita på testsaiterna?
Vad är det som bestämmer, vilka spel, program, drivrutiner, upplösningar och inställningar som används i testerna?
Jat tycker också det är ganska vanligt att deras beskrivningar av prestandan, stämmer rätt illa med resultaten, det är ett tydligt tecken på att dom är tvungna att smöra.

jag tror att man vanligtvis kan lita på siffrorna men det är alltid bra att jämföra flera siter. Smörningen upplever jag också och den är ett större problem.
Det gamla vanliga gäller: Att försöka ha koll vilka som är bättre på att säga vad de tycker. Av äldre siter kan det vara bra att se om de har gjort sig ovän med fler än ett företag.

Ett exempel är ju [H] som har slaktat kort och cpu:er från alla tillverkare genom åren och anklagats för att att vara köpta av snart sagt alla läger. De säger vad de tycker och höjer vad de gillar men inte ens de verkar kunna ignorera trycket helt och hållet alltid.

Visa signatur

Hd5870@1052/1331

Permalänk
Medlem
Skrivet av piddeman:

Ditt klumpiga språkbruk talar ju knappast för att du är något annat än vad du själv försöker måla upp andra till att vara.

Skillnaden här är inte att man rotat runt bland några hemligheter - utan sidor och testare som fått sin kommunikation med Nvidia bruten sedan man valt att prioritera annat än vad Nvidia förutspråkar. Skulle AMD, eller ATi på sin tid, gjort samma sak så hade det självfallet uppmärksammats på samma sätt. Nu är det inte så idag, därför kan vi nog avfärda idéen av att AMD skulle vara så bekväma att de kan knuffa runt inflytelserika journalister utan vidare.

"Ingen rök utan eld" - är väl det usla talesättet som lätt hamnar på tapeten. Men visst, det är ingen hemlighet att utgivare vill ha makt över pressen. Men alla seriösa journalister vet när gränsen är nådd - och det är ungefär då när utgivare vill diktera resultat och/eller direkt hotar pressen med dåliga relationer.

... Vad var folk och rotade hos ATi/AMD för i och med HD2000-seriens lansering?

Permalänk
Skrivet av piddeman:

HAHA nu jäävlar fick jag ett skratt, alltid när man ser den där avataren vet man att det kommer 100 % nVidia-fanboyism i inlägget bredvid.

Men som Devrer sa, få fram konkreta bevis på att AMD har gjort samma sak, lyckas du tar jag bort kommentaren.

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av piddeman:

sågades inte mer eller mindre 2xxx seiren?

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |