Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Underklocka 550BE

Jag ska bygga ihop en liten server/burk/fildelare (whatever)...och är så jäkla snål/prismedveten att jag tycker priset på en Phenom 550 är för bra för att motstå... om man jämför med typ 240e. Men den ska sitta i en burk som är på 24/7, så tänkte kolla om jag kan klocka ner den lite, för att typ komma ner i lägre W?

Lite samma fråga om minnen - är det bättre att köpa 1333mhz istället för 1600?

Tacksam för alla svar, jag är lite noob... så.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

1600 mhz är för överklockare så köp 1333 istället. sen så kan du underklocka den ja. vet inte inte hur stor skillnad det gör dock

Permalänk
Medlem

Du behöver icke göra någonting eftersom coolnquiet klockar ner prollen automatiskt.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Du behöver icke göra någonting eftersom coolnquiet klockar ner prollen automatiskt.

Hur pass bra funkar det? Kommer det bli helt crazy med denna prolle i en serverburk?

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moron:

Hur pass bra funkar det? Kommer det bli helt crazy med denna prolle i en serverburk?

Alltså när CPU:n inte gör något så drar den ner frekvensen och spänningen till 800Mhz och 1,04v

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

när jag slö surfar med QnQ så drar den ner i 0.9v och 800 mhz, fungerar grymt! kan även tillåta den att gå lägre om du vill.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

Har du lika tur som jag kan du låsa upp till x4 och undervolta = samma temp ~ men dubbelt så snabb
annars som alla sagt funkar CnQ utmärkt tror den avaktiveras automatiskt om du ändrar spänning eller klock så skulle inte rekommendera det men du skulle ju kunna undervolta den.

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

Har du lika tur som jag kan du låsa upp till x4 och undervolta = samma temp ~ men dubbelt så snabb
annars som alla sagt funkar CnQ utmärkt tror den avaktiveras automatiskt om du ändrar spänning eller klock så skulle inte rekommendera det men du skulle ju kunna undervolta den.

dubbelt så snabb?
hur menar du då?

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Skrivet av Se33:

Har du lika tur som jag kan du låsa upp till x4 och undervolta = samma temp ~ men dubbelt så snabb
annars som alla sagt funkar CnQ utmärkt tror den avaktiveras automatiskt om du ändrar spänning eller klock så skulle inte rekommendera det men du skulle ju kunna undervolta den.

Svårt att tro att han kan undervolta den om han låser upp den. Och jag undrar också vad du menar med dubbel så snabb? Källa på det tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

Har du lika tur som jag kan du låsa upp till x4 och undervolta = samma temp ~ men dubbelt så snabb
annars som alla sagt funkar CnQ utmärkt tror den avaktiveras automatiskt om du ändrar spänning eller klock så skulle inte rekommendera det men du skulle ju kunna undervolta den.

Har haft en tanke i bakhuvudet om detta med... skulle det funka? Förstår att kärnorna går segare, men tjänar man nåt ändå på att ha 4 ist. för 2? Har du någon källa på det där?

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av moron:

Har haft en tanke i bakhuvudet om detta med... skulle det funka? Förstår att kärnorna går segare, men tjänar man nåt ändå på att ha 4 ist. för 2? Har du någon källa på det där?

Bättre multitaskingprestanda får du ju iallafall. Frågan är om det är värt det, för att inte tala om tiden och att kontrollera så att grejerna ens går stabilt.

Nu har jag enbart petat på Intel-system de senaste åren men det bör ju även gå att undervolta AMD's CPU'er vilket ytterliggare minskar energibehovet samt temperaturer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

Har haft en tanke i bakhuvudet om detta med... skulle det funka? Förstår att kärnorna går segare, men tjänar man nåt ändå på att ha 4 ist. för 2? Har du någon källa på det där?

JAJA kanske inte dubbelt så snabb men samma frekvens och dubbelt så många kärnor känns iallafall rappare i uppstart av windows och vid multitasking typ över 5 program öppna...

Jo jag kan köra den på -0.25 Vcore som x4 3.1 Ghz

om du vill ha den kall så är det dock kanske inte att rekommendera utan då bör du nog köra stock så CnQ går bra, för tror mitt iallafall stängs av så fort jag klockar

EDIT: CPU-Z Validator 3.1 finns ju i sign också

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk

Kör min 550 upplåst på 1.2375 ner ifrån 1.35 oklockad, sänkte temp med några grader, och cool'n'quiet funkar fortfarande (dock skalar inte den nerklockade volten med specificerade, den stannar på 1v ungefär då den e nerklockad)

Permalänk
Skrivet av mandrag0ran:

Kör min 550 upplåst på 1.2375 ner ifrån 1.35 oklockad, sänkte temp med några grader, och cool'n'quiet funkar fortfarande (dock skalar inte den nerklockade volten med specificerade, den stannar på 1v ungefär då den e nerklockad)

Vissa moderkort klarar dock att ställa in vilken spänning som ska användas när cool'n'quiet är aktiverat, tex så har mitt m4a785td-v evo funktion för detta i bios. Denna funktionen är säkert inbyggd i chipset eller nått så det gäller bara att ditt bios ska stödja det.

Edit: Kollade och i mitt bios så låg det under Advanced>Chipset>NorthBride Configuration>Alternate Vid som gick att justera mellan 0.800v-1.550v.

Visa signatur

i7 3930k | Rampage IV Gene | 32GB RAM | HD7950 | Silverstone SG10
Retina 15" | Sennheiser RS180 | Audioengine A5+ | Sound Blaster X-Fi HD