Permalänk
Medlem

PhII x6 1090T, 5870 2gb Eyefinity 6 Editon, FD R2

Har köpt en ny rigg Jag har precis fyllt 14 och det här är den första datorn jag bygger. För er som hade tänkt kommentera "pappa betalar" - Gör inte det. Jag har själv tjänat ihop pengarna.

Komponenter:
Phenom II x6 1090T BE @ 4,08Ghz Idle ca 25 C Load ca 37 C
HD 5870 2gb Eyefinity 6 Edition @ 935/1315
Corsair H50 @PnP Scythe GT 1450rpm Utblås
GA-890GPA-UD3H (890GX, SB850, USB3, SataIII)
Fractal Design Define R2
Fractal Design Tesla 650w 80+
WD Caviar Black 640gb/64mb SataII
A-Data 2048mb 1333mhz (cl8?) Game Series (Snart 2x2+2x1gb för totalt 6gb)
Windows 7 Ultimate 64-bit

Kringutrustning:
3x Benq G2222HDL 1920x1080
Logitech G5 (Kvar sen gamla datorn)
Deltaco Slim Gaming Keyboard (*Suck*)
Evo-G HS-1 Skönt headset, ganska bra ljud
Roccat Sense Glacier Blue musmatta 280x400mm
(Snart en aktiv DP-DVI konverter)

Totalpris: Runt 21 000kr

Inköpslista (framtid)
[x] 1. Aktiv DP-DVI adapter 800-1000kr [773:-]
[x] 2. Identisk RAM-sticka 650kr (så fort jag har pengar) [1x2gb 544kr]
[x] 3. Musmatta 150kr (så fort jag har pengar) [179:-]
[ ] 4. En till hårddisk i RAID0 (Ev. framtid uppgradering)

Har inte ansträngt mig för att göra bilderna bra, utan jag tog kort när jag kände för det.
Kommer komma en update med lite fler bilder och Eyefinity.

Kommentera gärna vad ni betygsätter och varför

Mini-Update, har redigerat lite text, samt ersatt klockvärden. Fler bilder kommer i nästa update.

PhII x6 1090T, 5870 2gb Eyefinity 6 Editon, FD R2

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

14 år och har jobbat ihop 21k, hmmm, vad har du jobbat med?

Dock ganska nice bygge!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celcius:

14 år och har jobbat ihop 21k, hmmm, vad har du jobbat med?

Dock ganska nice bygge!

Tackar

Allt möjligt - pappa driver en bondgård och ett schaktföretag så det var inte svårt att tjäna pengar
Värt att nämna är dock att jag är HELT pank nu, så det är mina "life savings" som gått åt.

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk

Kör du inte 3e skärmen?

EDIT: Läste mer noga nu ^^

Men snyggt bygge och allt.

Glöm det
Permalänk
Medlem

Snyggt jobbat du

Många bra och några lite mindre bra bilder, typ "random halo bild"

Permalänk
Medlem

har du ändrat ngt på kabeldragningen?

Visa signatur

Bildskärm: Acer 27" WQHD 170Hz 2560x1440
Datorsystem: AMD Ryzen 3600 @4.0GHz - Nvidia RTX 3060 - ASUS TUF GAMING X570-PLUS - NZXT H440 Blue
Övrigt: Corsair K95 RGB - Corsair Scimitar - Corsair VOID Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av ÖverKlockaN:

har du ändrat ngt på kabeldragningen?

Sen jag tog bilderna?
Nej, om du inte menar H50s fläktkabel (syns på någon av dem sista bilderna) som jag dragit över H50 istället. Någon gång i framtiden kanske - Dock svårt att få till kabeldragning med icke modulärt och med minimal plats mellan moderkorts- och sidoplåten. Öppnas på egen risk :S

Citat:

Snyggt jobbat du

Många bra och några lite mindre bra bilder, typ "random halo bild"

Citat:

Kör du inte 3e skärmen?

EDIT: Läste mer noga nu ^^

Men snyggt bygge och allt.

Tackar

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk

fina grejer för att va 14 barre!

ser fram emot update (och fina bilder)

Permalänk
Medlem
Skrivet av smacked:

Tackar

Allt möjligt - pappa driver en bondgård och ett schaktföretag så det var inte svårt att tjäna pengar
Värt att nämna är dock att jag är HELT pank nu, så det är mina "life savings" som gått åt.

Lär ha tagit ett tag? Respektabelt med yngre som jobbar ihop till sina grejer.

Är den där musmattan tillfällig eller har du snålat på detaljerna? Blev nog ett bra bygge det där. Men, som säkert flera andra tkr, så skulle det uppskattas med något prestandatest när du tweakat klart

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Lär ha tagit ett tag? Respektabelt med yngre som jobbar ihop till sina grejer.

Är den där musmattan tillfällig eller har du snålat på detaljerna? Blev nog ett bra bygge det där. Men, som säkert flera andra tkr, så skulle det uppskattas med något prestandatest när du tweakat klart

Nja... ca 11 år kanske? (Dock inte med målet 'Eyefinity rigg för 20k' )

Snålat på detaljerna allt för länge - Den är den första som ryker vid uppgradering

Ska bli

(Btw, fortfarande ingen som vet varför vissa av bilderna inte ville visa sig normalt?)
Edit: Det vara tydligen bara en tillfällighet att bilderna inte visades - i skolan syns dem som vanligt.

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk

en 5a för 3 likadana skärmar jag skall köra sen har kollat på ett asus 5870 v2 men jag tror ej det kan ta eyefinity så jag skall nog köra på ett vanligt xfx 5870. undrar varför du tog ett eyefinity 6 kort mer minne jo men tror inte det behövs vad vet jag är inget profs på grafik kort

Visa signatur

CPU: Intel Core i9 11900K | GPU: EVGA RTX3080 FTW3 | Mobo: ASUS Maximus XIII HERO | RAM: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL18 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB Samsung 860 EVO 500GB | PSU: Corsair RM850X 850W v2 | Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X Anthracite Grey

Permalänk
Medlem
Skrivet av er_nilsson:

fina grejer för att va 14 barre!

ser fram emot update (och fina bilder)

Skrivet av silentpower:

en 5a för 3 likadana skärmar jag skall köra sen har kollat på ett asus 5870 v2 men jag tror ej det kan ta eyefinity så jag skall nog köra på ett vanligt xfx 5870. undrar varför du tog ett eyefinity 6 kort mer minne jo men tror inte det behövs vad vet jag är inget profs på grafik kort

Tack tack

Grafikkortet failade jag med - Den främsta tanken med E6E var att slippa köpa till aktiv adapter, vilket jag ändå kommer behöva Jag bytte från 5870 PCS+ med aktiv adapter till 5870 E6E utan adapter i sista sekund, så jag hann inte tänka så mycket på det, utan litade blint på att dem medföljande adaptrarna skulle funka.

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Skrivet av smacked:

Tack tack

Grafikkortet failade jag med - Den främsta tanken med E6E var att slippa köpa till aktiv adapter, vilket jag ändå kommer behöva Jag bytte från 5870 PCS+ med aktiv adapter till 5870 E6E utan adapter i sista sekund, så jag hann inte tänka så mycket på det, utan litade blint på att dem medföljande adaptrarna skulle funka.

men måste man han en aktiv adapter på eyefinity 6 kortet då efter som man han vell 2 st som inte är det?

Visa signatur

CPU: Intel Core i9 11900K | GPU: EVGA RTX3080 FTW3 | Mobo: ASUS Maximus XIII HERO | RAM: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL18 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB Samsung 860 EVO 500GB | PSU: Corsair RM850X 850W v2 | Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X Anthracite Grey

Permalänk
Medlem

Angående kabeldragning, jag tycker inte att det var så svårt att få ordning på kablarna bakom chassiplåten :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av silentpower:

men måste man han en aktiv adapter på eyefinity 6 kortet då efter som man han vell 2 st som inte är det?

Vad menar du?
Om man har skärmar med displayport, så nej, det behöver man inte. Tyvärr är det ju som med vanliga 5870 att det har 1 DVI chip, och ett kombinerat DVI/HDMI chip.

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordh:

Angående kabeldragning, jag tycker inte att det var så svårt att få ordning på kablarna bakom chassiplåten :).

Okej
Min chassiplåt har en ohälsosam utbuktning (om än liten). Känns lite sådär :/
Kan bifoga bild vid update.

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

Respektabell dator!

Bra att folk äntligen kan förstå att man kan tjänabpengar som 14 åring. Jag är själv 14 bast och tjänat ihop 27 lax på knappt 2 år, och som svar på någons fråga innan kan man lätt tjäna 1-2 tusen i månaden utan att jobbar speciellt mycket. Allt handlar om kontakter!

Permalänk
Medlem

14 år och en sådan redig dator? Ganska nice får jag säga... Kommer själv ihåg när man var 14 år.. för typ 14 år sedan. Då hade man en P133 eller om det var en P166 på den tiden och 15" CRT ryggdödare... Vad utvecklingen går framåt

Permalänk
Skrivet av smacked:

Vad menar du?
Om man har skärmar med displayport, så nej, det behöver man inte. Tyvärr är det ju som med vanliga 5870 att det har 1 DVI chip, och ett kombinerat DVI/HDMI chip.

ne asså på ett eyefinity 6 har man vell 6 st min DP så då bode vell man inte ha en aktivadapter till dvi? eller har jag fel?

Visa signatur

CPU: Intel Core i9 11900K | GPU: EVGA RTX3080 FTW3 | Mobo: ASUS Maximus XIII HERO | RAM: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL18 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB Samsung 860 EVO 500GB | PSU: Corsair RM850X 850W v2 | Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X Anthracite Grey

Permalänk

Skönt bygge

Angående m-DP så är det så att ATI's eyefinity kort kan ta 2 skärmar vanligt sen behövs aktiva adaptrar för resten sen spelar det ingen roll om man har 1 eller 6 m-DP utag på kortet.

Permalänk
Medlem

Fint bygge må jag säga, för att vara så ung. Den datorn lär du ha många trevliga stunder med!
Bara en sak jag tycker att du har missat, SSD:n!

Minns min dator jag köpte för 13k när jag fyllde 14... Jag hade inte ens jobbat ihop pengarna, utan gjorde det efterhand.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

Riktigt flottigt bygge, gött som fasen. Glöm inte köra en runda 3DMark också!!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Ska köra 3DMark när BIOS (CMOS antagligen?) har slutat trilskas - Settings vill inte sparas av någon anledning..

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk

Helvete! 14 bast och 21K nice

Permalänk
Medlem
Skrivet av snusglassen:

Helvete! 14 bast och 21K nice

Skrivet av anemic:

Riktigt flottigt bygge, gött som fasen. Glöm inte köra en runda 3DMark också!!

Skrivet av Afrasbaba:

Fint bygge må jag säga, för att vara så ung. Den datorn lär du ha många trevliga stunder med!
Bara en sak jag tycker att du har missat, SSD:n!

Minns min dator jag köpte för 13k när jag fyllde 14... Jag hade inte ens jobbat ihop pengarna, utan gjorde det efterhand.

Skrivet av Asheileon:

Skönt bygge

Angående m-DP så är det så att ATI's eyefinity kort kan ta 2 skärmar vanligt sen behövs aktiva adaptrar för resten sen spelar det ingen roll om man har 1 eller 6 m-DP utag på kortet.

Tackar

Ang SSD så valde jag bort det på tidigt stadium då jag planerade att antingen lägga allt på eyefinity (och således allt på spelprestanda) eller köra ett system med 5850 och 2st raidade WD 640gb/64mb SataIII hårddiskar (utan eyefinity)

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

Trevligt bygge. Var längesedan man körde flera skärmar. Körde twin-view på ett par burkar för men sedan jag började köra SLI i linux så fungerar bara en skärm tyvär.

Annars ser det bra ut. Ända som är suspekt är valet av singelchanel med en 2Gb sticka. Kommer vara primära flaskhalsen i datorn. Phenom 2 X6 behöver alla banbred den kan få så en extra sticka är nog starkt att rekommendera.
Skulle ta och fixa det så fort som möjligt madens du kan köpa en exakt lika dan sticka.

Vet inte vad du gör men antar att du spelar och för lite ram är värsta prestandadödaren som finns.

Sedan kan du ju ta en SSD efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Trevligt bygge. Var längesedan man körde flera skärmar. Körde twin-view på ett par burkar för men sedan jag började köra SLI i linux så fungerar bara en skärm tyvär.

Annars ser det bra ut. Ända som är suspekt är valet av singelchanel med en 2Gb sticka. Kommer vara primära flaskhalsen i datorn. Phenom 2 X6 behöver alla banbred den kan få så en extra sticka är nog starkt att rekommendera.
Skulle ta och fixa det så fort som möjligt madens du kan köpa en exakt lika dan sticka.

Vet inte vad du gör men antar att du spelar och för lite ram är värsta prestandadödaren som finns.

Sedan kan du ju ta en SSD efter det.

Jo. Se (ditredigerad) inköpslista (SSD känns inte aktuellt pga priset. Om priset sjunker kraftigt och prestandan ökar lite så visst )

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

kört med 2st Vertex SSD 30Gb i raid0 sedan i somras så 10+ månader. 400Mb/sek kontinuerlig läsning och 220Mb/ kontinuerlig skrivning. Körde innan dess 15K scsi och innan dess 10K raptor. har dessutom olika relativt moderna 7200 och 5400rpm sata 2 diskar från 500Gb-2Tb. SSD diskarna krossar min scsi och vanliga diskar 4-5 gånger om i parataktiska sladdtider av allt från små till stora program.
Det är redan prisvärt som det är. Jämfört med mekaniska alternativ som fans som SAS och velociraptor fram till generation 2 av SSD diskarna kom som Vertex och Intel X25 G1 så har mekaniska diskar hamnat efter flerfaldigt i ren praktisk prestanda det du upplever alltså. Går inte ens å jämföra.
Och en SAS setup kostar minst 4-5K för ett kort och ett ett antal tusen till för ett par diskar. Och då kommer ändå en billigare SSD setup krossa dom i prestanda.

Folk som ej provat SSD vet inte vad dom pratar om tyvärr. Att beskriva SSD'ns praktiska prestandalyft över en mekanisk disk är som att beskriva Färg TV med ord för någon som bara sett svartvitt TV i hela sitt liv.
Eller än bättre att beskriva skillnaden mellan 3D grafikkort och 2D grafik. Folk som testade voodoo när det kom ut kunde ofta inte ens föreställa sig att grafik kunde se ut på det viset. Folk hade en bild av vad en PC kunde göra och 3D grafik av den kvalitén existerade inte inom dom vanliga tankeramarna. SSD är lite samma sak. Folk är vana vid en marginell men knappt synlig ökning i prestanda hoss mekaniska diskar. Sällan märks skillnaden mellan dom i en vanlig PC om man inte testar en disk som är 3-4 år eller mer mot en nyare. SSD i dag är nog rent praktiskt vad en Mekanisk disk borde vara om 10 år vad det gäller sladdtider av program, boot av datorn etc. Men voodoo korten kom ut typ 96 eller något så det var ett tag sedan så dom som mins det brukar förstå jämförelsen.

Permalänk
Medlem
Citat:

2010-05-20 00:51Har samma låda och moderkort, går det att komma åt att monte...

Ditt inlägg verkar inte ha kommit med, bugg kanske? Hursomhelst, posta den igen eller skicka PM.
Jag kan se så långt i Kommentarer till galleriet längst ner i galleriet, men när jag klickar på den så finns den inte på kommentarsidan.

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk

Nice Gillar att du betala för allt själv !