Permalänk
Medlem

Undervolta fläkt

Ja, så beställde en 1850 Schyte Typhoon och vill undervolta den (köpte den ist för 1150 RPM bara för att den ska vara tystare när man undervoltat den)

så hur går jag tillväga för att undervolta fläkten?

mvh

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Begriper jagi nte redigt vad du menar med att du köpte 1850 istället för 1150. Är dom EXACKT identiska villket dom dock inte är men är blad, motordimension osv identiska och lindnigarna skiljer det som avgör delvis varvtalet så komemr dom låta precis lika dant och och lika mycke vid samma RPM.

Undervolta gör du genom att koppla dom till 7 eller 5V från nätaget antigen via adapter eller pula i hop nåt eget. Annat alternativ är en resistor antigen fast eller variabel. Nästa alternativt är en fläktkontroller. Enklaste brukar dock vara att anslut dom till moderkortet och enabla fläktstyrning i bios villket i princip alla moderkort i dag bör stödja.

personligen låter är allt över 1000rpm inte tyst så jag hade helt klart nöjt mig med 1150rpm modellen.
Dessutom ju högre RPM just större är OFTA DC motorn inte alltid med OFTA vilket betyder kraftigare magneter osv vilket betyder mer vibrationer och därmed mer oljud. Därför fläktar avseda för lågt rpm i praktiken är tystare vid just låga rpm än en undervoltad fläkt. Så man bör inte gå får lång utanför RPM spannet man vill köra när man väljer fläkt. Bara dumt att välja 1850 om du ska köra 600-800rpm. Ska du välja en 1100-1200rpm model som högst.

Permalänk
Medlem

har 1450 versionen och den är väldigt tyst på maxat, sitter 50 cm ifrån och hör den inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av enya:

har 1450 versionen och den är väldigt tyst på maxat, sitter 50 cm ifrån och hör den inte

döv???

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Gentle Typhoon är ganska tysta av sig, har en 1450 på min radiator, låter mindre än vad slipstream gör vid 1200 som oxå sitter på min radiator

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Begriper jagi nte redigt vad du menar med att du köpte 1850 istället för 1150. Är dom EXACKT identiska villket dom dock inte är men är blad, motordimension osv identiska och lindnigarna skiljer det som avgör delvis varvtalet så komemr dom låta precis lika dant och och lika mycke vid samma RPM.

Undervolta gör du genom att koppla dom till 7 eller 5V från nätaget antigen via adapter eller pula i hop nåt eget. Annat alternativ är en resistor antigen fast eller variabel. Nästa alternativt är en fläktkontroller. Enklaste brukar dock vara att anslut dom till moderkortet och enabla fläktstyrning i bios villket i princip alla moderkort i dag bör stödja.

personligen låter är allt över 1000rpm inte tyst så jag hade helt klart nöjt mig med 1150rpm modellen.
Dessutom ju högre RPM just större är OFTA DC motorn inte alltid med OFTA vilket betyder kraftigare magneter osv vilket betyder mer vibrationer och därmed mer oljud. Därför fläktar avseda för lågt rpm i praktiken är tystare vid just låga rpm än en undervoltad fläkt. Så man bör inte gå får lång utanför RPM spannet man vill köra när man väljer fläkt. Bara dumt att välja 1850 om du ska köra 600-800rpm. Ska du välja en 1100-1200rpm model som högst.

Klart det inte finns anledning att köpa för snabb fläkt men många långsamma modeller dras med dåligt motor-ljud och andra missljud som inte snabbare modeller får undervoltade, t.ex. Scythe Slipstream L, SL och S-Flex 800 rpm.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Klart det inte finns anledning att köpa för snabb fläkt men många långsamma modeller dras med dåligt motor-ljud och andra missljud som inte snabbare modeller får undervoltade, t.ex. Scythe Slipstream L, SL och S-Flex 800 rpm.

Skulle jag vilja se bevis på. Går totalt mot min erfarenhet senaste 10 åren.

Permalänk

jag kör med 2x 1850 RPM på min H50 radiator i Push/pull kan inte säga att jag hör den medans jag spelar (BFBC2,Starcraft 2, MW2) etc så nja kan inte säga att dagens läge att allt över 1000RPM låter mycke sen är det beronde på ifall den ska stå på 24/7 eller inte jag stänger dock av min dator och ibland är den på ett par dar i sträck och även fast den är på under natten så styr jag fläktarna med en fäkt kontroller och sänker dom till dryga 1200RPM och hör dom inte alls. när jag spelar sitter jag cirkus 50cm ifrån burken och sover cirka 1-2 meter ifrån burken och tycker inte att jag har några nämnvärda hörsel problem då jag fått full hörsel på alla tester jag gjort hittills

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D][MB: Asus ROG Strix B650E-F Gaming]
[GPU: Power Color RX 9070xt Red Devil 16GB -70mV/-10PL/2668MHz Vram OC]
[Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 Stealth][RAM: G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000MTs CL30]
[PSU: Asus ROG Strix 1000W Aura][Case: Lian Li O11D Evo RGB Black]
[DAC/Amp: Asus Xonar Essence One][Lurar: Sennheiser HD650]

Permalänk

Allt är väl relativt...
I min burk är det följande som låter:
WD Black HDD x2 upphängda med gummisnoddar.
2X Fläkt 120 mm:
700 RPM
500 RPM
Plus mitt tysta Seasonicagg

Den hörs ändå...

Visa signatur

Burk 1 Pentium II @ 400 MHz || Voodoo 2 SLI || 256 MiB PC-100 || ASUS P2B (Avställd)
Burk 2 Core 2 Duo X6800 E || 7950 GX2 Quad-SLI || 4096 MiB DDR II 800 || ABIT FP-IN9 SLI (I delar och används ej mer)
Burk 3 Core I5 2500K || GTX 295 Quad-SLI || 8126 MiB DDR III || Asus P8Z68 (Gammal, Orkar inte uppdatera... :P)

Permalänk
Medlem

Han frågade ju inte om ljudet...

1. Fläktkontroller.
2. Kabel som voltar ner.
3. Styr via Speedfan.

Permalänk
Medlem

Motstånd. Går att köpa billigt.

Permalänk
Medlem

Mitt råd är att köpa 1850 och koppla direkt till moderkortet. Ställ in den temperatur du vill hålla. Klart.

När du ska sova hörs inte fläkten. När du spelar, spelar det ingen roll om det låter för då har du ljudet från spelet som överröstar. Dessutom kan du klocka högre.

Permalänk
Medlem

Hur ställer jag in så den styrs efter temperatur? Jag kommer ju sätta på fläkten på ett Scythe Mugen 2 rev B - där en Schyte 120MM typhoon jag beställt. Så då kopplar jag den till typ.. Något_FAN sen vart ställer jag in för och kontrollera efter värme? Antar att jag ska göra det med den fläkten man får med till schythe också..

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Eventuellt finns det möjlighet att göra det i bios, annars så är speedfan mycket flexibelt med möjlighet att koppla fläktens hastighet till alla lämpliga sensorer, tex norbrygga, processor, hårddisk mm.

Permalänk
Medlem

Om jag gör det i speedfan- stängs inte inställningarna av varje gång man stänger av programmet?

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Man lägger det i autostart och ställer in det på att både starta minimerat och minimeras när man stänger det så ligger det hela tiden nere i hörnet och håller koll på varvtal och temperaturer. Kan vara lite knepigt att ställa in första gången, men det finns bra guider lite här och var

Permalänk
Medlem

Aa okej, är det de bästa eller finns de nå bättre sätt?

edit: kan du länka nån guide?

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Hmm, inne i speedfan nu och i "configure"

Gick in på Speeds och valde på speed1 2 3 -> 20-100 automatically variated på alla.
Core - desired 42 max 62

Ändå om jag höjer till 100 eller sänker till 50 t.ex så ligger den BARA på det jag ställer in... vad är felet?

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Så, satte allting på desired 45 så fixade det sig..
Dock när det kommer över 45 så sätter den på 100 fläkthastighet direkt...

Sådär, satte det på min hastighet 32% och då höll de sig under desired iaf

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av tannee:

Gentle Typhoon är ganska tysta av sig, har en 1450 på min radiator, låter mindre än vad slipstream gör vid 1200 som oxå sitter på min radiator

Klart dom gör då de flyttar hälften så mycket luft

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|