Permalänk
Medlem

zfs och x86 (P4 2,6hz)

hur funkar det att köra zfs på en P4 2,6 Ghz, kommer kraften att räcka till eller är det inte att rekommendera att köra zfs alls på x86-system?

har 1GB i ram vilket är lite lite, har tänkt försöka få tag på 1 GB sticka till att sätta i.
arrayen jag tänkt köra zfs(raidz) över är 5x 1,5 TB.

det jag tänkt köra på dator i övrigt är ftp-server och nfs.
vill ha ut ~100 MB/s internt i datorn.

Vad rekommenderar ni för os, eller skall man satsa på en mjuk raid5 i linux?

FreeBSD, FreeNas:
- Laggar på releaserna

OpenSolaris:
- begränsat hårdvarustöd

Permalänk
Medlem

Det kommer nog att funka, har för mig att saddam här på forumet tidigare körde en liknande konfiguration (P4 med 1 GB RAM) med zfs på opnsolaris. MilaX kan kanske vara värt att titta på, det är en variant av opensolaris anpassad för att dra lite minne. Du kan ju prova lite hur det funkar med en LiveCD.

MilaX

Prestandan däremot är svårt att säga, det kan ju bli begränsat om du kör kontrollerkort och nätverkskort på PCI-bussen (men då blir det begränsat även om du väljer Linux).

Permalänk
Medlem

har inte införskaffat diskarna än, därför jag undrade om någon kört något liknande och var de fått för hastighet.

PCI Bussen - skall väll orka med strax över 100 MB/s

Tack för tipset

Permalänk
Medlem

Körde faktiskt precis in snv_134 utan GUI på min P4 3.2 GHz med 1.5 GB RAM.
Har dock inte konfat upp lagringsdiskarna än.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Problemet med PCI är att alla enheter delar på bandbredden. Så om bussen klarar 133 MB/s i teorin då blir det 66 MB/s till varje enhet om två stycken "pratar" för fullt samtidigt. Om man överför filer från ett kontrollerkort på PCI-bussen till ett gigabitkort på PCI-bussen ja då lär man ju inte komma upp i 100 MB/s ut mot nätverket. Däremot kanske man gör det lokalt om man jobbar direkt mot diskarna utan att gå via nätverket.

Har du hårddiskarna på SATA kopplade direkt till moderkortet och bara använder ett PCI nätverkskort eller om du bara kör någon enstaka hårddisk på en PCI-kontroller och resten på moderkortet så blir det inte så stor flaskhals.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Problemet med PCI är att alla enheter delar på bandbredden. Så om bussen klarar 133 MB/s i teorin då blir det 66 MB/s till varje enhet om två stycken "pratar" för fullt samtidigt. Om man överför filer från ett kontrollerkort på PCI-bussen till ett gigabitkort på PCI-bussen ja då lär man ju inte komma upp i 100 MB/s ut mot nätverket. Däremot kanske man gör det lokalt om man jobbar direkt mot diskarna utan att gå via nätverket.

Har du hårddiskarna på SATA kopplade direkt till moderkortet och bara använder ett PCI nätverkskort eller om du bara kör någon enstaka hårddisk på en PCI-kontroller och resten på moderkortet så blir det inte så stor flaskhals.

Så alla pci portar(platser) delar på totalt 133 MB/s , jag trodde var 133 för varje pci-plats

Permalänk
Avstängd

Jag körde P4@2.4GHz med 1GB RAM. 4 diskar a 500GB med raidz1. Jag fick 20-30MB/sek. Det beror på att ZFS är 128 bit. Och P4 är 32 bit. Det funkar inte så bra. Men om du har 64bits CPU så går det mycket snabbare, då får du lätt 100MB/sek.

Problemet är alltså 32 bits CPUer.

Permalänk

jag hade en p4a på 3.2ghz som jag lyckades dra in windows 7 x64 på, kan vara värt att kolla om din också klarar 64bits.