Permalänk

Hjälp med datorbygge

Hejsan, bygger ihop en ny dator här hemma och jag har stött på lite problem. Ett av dom är, hur vet man vad som är + och - på sladdarna som kommer ifrån av/på switchen, reset switchen osv.

Ett annat problem är, moderkortet har en ATX 2*4 ingång. men mitt nättagg har bara 1*4 sladd. Kommer moderkortet att fungera med endast 1 av 2 anslutna?'

Moderkortet är ett GA-790XTA-UD4.

Permalänk
Medlem

Det brukar vara uppmärkt på chassits kontakter vad som är + och -, sen får du kolla i moderkortets manual vad som är +/- på moderkortet. Vad gäller reset- samt powerswitch så har det ingen betydelse åt vilket håll du sätter dom.

Jag är ganska säker på att ditt moderkort vill ha alla kontakter, som förser moderkortet med ström, inkopplade. Kolla med närmaste datorbutik efter adapter.

Permalänk
Hedersmedlem

+ och - på powerswich och resetswitch spelar ingen roll. När det gäller de övriga sladdarna brukar jag räkna med att vit är jord. Skulle det bli fel så är det bara till att vända på dem.

Ja, det funkar oftast med en 2x2 sladd. Hur du ska koppla den är jag rätt säker på att det står i din manual. Man använder halva kontakten på moderkortet. Det går inte att sätta sladden fel om man inte använder våld för att få dit den.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

OK tack så mycket grappar. Får fyra igång den å se om det börjar spraka eller inte.

Edit: Den fungerar