Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gasol:

Efter att ha plöjt igenom hela denna tråd bestämde jag mig och beställde en GX740 som jag fick hem för en vecka sen. Avinstallerade självklart en del av de program som var för installerade (Norton, Office, m.m.).
Hitintills är jag kanon nöjd med laptopen! Stabil, presterar bra och är allmänt trevlig att ha att göra med.

Det enda jag stör mig på är:
- Att laptopen inte går ner i ryggsäcken med batteriet i, någon annan som stött på detta? Funderar nämligen på om jag fått en "defekt" ryggsäck.
- FN/Ctrl tangenterna (som omnämnts tidigare)
- Att pekplattan känns lite "sliten" i mitten redan efter en vecka, det är "glattare" där och glider inte lika bra när man drar fingret.
- Att det inte finns USB 3.0
- Tumknapparna på musen som man fick med var inget vidare

I övrigt känns den väldigt komplett, musen har skönt scrollhjul, 1080P inga problem, Blur med maxade settings funkar klockrent (FSAA on), Crysis med alla settings på High funka nästan perfekt (FSAA off), World of Warcraft med maxade settings var inte heller några som helst problem.

Förresten, torskar man inte garantin om man överklockar grafikkortet/CPU/RAM ? - Alltså även om det skulle bli fel på något annat som inte beror på överklockningen.

1. För mig går den ner i ryggan.
2. Håller med.
3. Använder nästan uteslutande mus så kan inte uttala mig.
4. Har inte haft något behov av usb 3.0 så ej påverkat mig.
5. Tycker dom var bra jag.

Du kan inte överklocka ram/cpu om du inte fått tag på ett upplåst bios. Man kan ställa tillbaks hänglåset igenom att fixa lite i registret för att få den att vara "oklockad" på grafikkortet.

Visa signatur

MSI GX740 17" 1680x1050
Intel Core i5 430@ 2,52 GHz
Mobility Radeon 5870 1GB DDR5@ 835/1100mhz
4GB RAM@ 1066mhz
500GB HDD(7200 RPM)

Permalänk
Medlem
Skrivet av St4lin:

1. För mig går den ner i ryggan.
2. Håller med.
3. Använder nästan uteslutande mus så kan inte uttala mig.
4. Har inte haft något behov av usb 3.0 så ej påverkat mig.
5. Tycker dom var bra jag.

Du kan inte överklocka ram/cpu om du inte fått tag på ett upplåst bios. Man kan ställa tillbaks hänglåset igenom att fixa lite i registret för att få den att vara "oklockad" på grafikkortet.

1. Och ditt batteri sticker ut lite när det sitter i laptopen?
4. Jag hade velat köpt en USB 3.0 hårddisk till laptopen.

Aha okej! Vart får man tag på ett upplåst BIOS då? Men teoretiskt sett har man bränt garantin, eller hur?

Visa signatur

- MSI GX740 + Zalman NC2000 + Samsung 24" T240 Rose Black + Logitech MX518 + Logitech Illuminated
- Sennheiser HD595
- Samsung Galaxy Note 3
- Samsung Galaxy Tab 10 Pro

Permalänk

"Du kan inte överklocka ram/cpu om du inte fått tag på ett upplåst bios." Så sant så, va inne å kollade lite i BIOS men hittade ingen "Advanced setup", väldigt tråkigt Hoppas på fix för det samt fn-knappen.

Visa signatur

Cpu: E6600 - RAM: Corsair 4GB Grafikkort: 9800GTX+ Moderkort: Asus Striker Extreme
MSI GX740

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gasol:

Aha okej! Vart får man tag på ett upplåst BIOS då? Men teoretiskt sett har man bränt garantin, eller hur?

Ja, de tär ju exakt samma dator. Upplåst finns inte att få tag på (kanske i framtiden, vem vet). Har ingen aning om garantin men jag vet att har man överklockat grafikkortet så går det "låsa" det igen så det ser ut som det aldrig varit klockat.

Visa signatur

MSI GX740 17" 1680x1050
4GB RAM@ 1066mhz
500GB HDD(7200 RPM)

Permalänk
Medlem
Skrivet av St4lin:

Ja, de tär ju exakt samma dator. Upplåst finns inte att få tag på (kanske i framtiden, vem vet). Har ingen aning om garantin men jag vet att har man överklockat grafikkortet så går det "låsa" det igen så det ser ut som det aldrig varit klockat.

All right.
Sätter du i den med batteriet neråt eller uppåt?

Visa signatur

- MSI GX740 + Zalman NC2000 + Samsung 24" T240 Rose Black + Logitech MX518 + Logitech Illuminated
- Sennheiser HD595
- Samsung Galaxy Note 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gasol:

All right.
Sätter du i den med batteriet neråt eller uppåt?

Neråt.

Visa signatur

MSI GX740 17" 1680x1050
4GB RAM@ 1066mhz
500GB HDD(7200 RPM)

Permalänk
Skrivet av Gasol:

Dom kan aldrig märka att du klockat grafikkortet, kör du in ett moddat bios så kan det möjligtvis påverka garantin om dom märker det.

Men klocka på grafikkortet genom windows inga problem, finns det nåt smidigt sätt att klocka cpu genom ett win program så kan dom inte ev. bevisa det om det skulle gå åt skogen.

Permalänk

Det finns ju mjukvara som kan dra upp FSBn, typ SysTool (finns andra program). Har ej testat detta och vet ej om det kommer att fungera pga att överklockning inte är tillgängligt i BIOS. Någon som kan skina lite ljus på detta ?

Visa signatur

Cpu: E6600 - RAM: Corsair 4GB Grafikkort: 9800GTX+ Moderkort: Asus Striker Extreme
MSI GX740

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thereal_twisted:

Dom kan aldrig märka att du klockat grafikkortet, kör du in ett moddat bios så kan det möjligtvis påverka garantin om dom märker det.

Men klocka på grafikkortet genom windows inga problem, finns det nåt smidigt sätt att klocka cpu genom ett win program så kan dom inte ev. bevisa det om det skulle gå åt skogen.

Eftersom du måste låsa upp "overdrive" så kan dom märka eftersom det visas i registret, men som sagt går detta att kringgå om man ändrar lite i registret.

Visa signatur

MSI GX740 17" 1680x1050
4GB RAM@ 1066mhz
500GB HDD(7200 RPM)

Permalänk

Man kör väl bara amd gpu clock tool .. ? Program som set fsb osv. brukar funka mindre bra på laptops, men det är bara att prova.

Sen att dom kan se att det är "upplåst" är inte det samma som att dom kan bevisa att datorn har dött pga oc.

Ta det lugnt med att flasha med moddat bios, jag har släjv förvandlat fullt fungerande moderkort till brevpressar när jag flashat med moddade bios som ej funkat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thereal_twisted:

Man kör väl bara amd gpu clock tool .. ? Program som set fsb osv. brukar funka mindre bra på laptops, men det är bara att prova.

Sen att dom kan se att det är "upplåst" är inte det samma som att dom kan bevisa att datorn har dött pga oc.

Ta det lugnt med att flasha med moddat bios, jag har släjv förvandlat fullt fungerande moderkort till brevpressar när jag flashat med moddade bios som ej funkat.

Håller med, flasha endast som du är 100% säker på att du gör rätt, och har bra anledning att göra detta för en misslyckad flash så är du nästan alltid körd.

Visa signatur

MSI GX740 17" 1680x1050
4GB RAM@ 1066mhz
500GB HDD(7200 RPM)

Permalänk

Hörni... P1 knappen uppe bland touch knapparna, hur binder jag den till ett program? o.O

Visa signatur

MSI GX740

Permalänk
Medlem

Vad gäller överklockning osv var jag mest nyfiken, jag har inga planer på att överklocka, är nöjd som det är

Skrivet av Kastro20K:

Hörni... P1 knappen uppe bland touch knapparna, hur binder jag den till ett program? o.O

Tryck på den så kommer det upp ett program där du kan ställa in vad som ska startas.

Visa signatur

- Sennheiser HD595
- Samsung Galaxy Note 3

Permalänk
Medlem

Någon annan som har problem med att hitta en "stabil" klockning? testat 835/1100 och rätt mkt lägre, men får ofta problem med grafik glitches och även med låga klockningar ploppar det upp små vita fyrkanter i GTA IV. Antar att det kanske är från dator till dator hur mkt man kan klocka graffet, antar att jag dratt nitlotten isåfall med mitt graffe ^^

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Keh:

Någon annan som har problem med att hitta en "stabil" klockning? testat 835/1100 och rätt mkt lägre, men får ofta problem med grafik glitches och även med låga klockningar ploppar det upp små vita fyrkanter i GTA IV. Antar att det kanske är från dator till dator hur mkt man kan klocka graffet, antar att jag dratt nitlotten isåfall med mitt graffe ^^

GTA IV är också känt att vara sämst optimerat till pc då det är en konsolport. Testa med typ crysis eller nått istället.

Visa signatur

MSI GX740 17" 1680x1050
4GB RAM@ 1066mhz
500GB HDD(7200 RPM)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keh:

835 är riktigt bra. Du har inte dragit en nitlott snarare tvärtom.

Jag kan bara klocka min gpu till 790, allt över och den tvärdör i 3dMark06.

Btw, jag fick 13060p med 775/1075! Galet bra. Höjde minnena till 1100 och fick 13046 ^^. Den kanske blev trött på mig

Visa signatur

Samsung Galaxy Note 10.1

Permalänk

Jag har lagt in en beställning hos MultiTech Data, ankommer 23 juni enligt deras hemsida. Men det jag tänkte höra med er som redan köpt den är ljuduttaget och ljudkortet, går nämligen och funderar vilken sorts headset jag skall införskaffa. Är nämligen lite sugen att köpa ett surround eller tom. 5.1 headset, kan jag köpa vanlig 3,5mm-headset eller klarar inte ljudkortet det? För jag vill helst spara på usb-portarna.

Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Har problemet med att ATI overdrive inte klockar min GPU-klocka, minnesklockan ändras men inte GPU-klockan. Kvittar vilket värde jag ökar den till varje gång jag tar verkställ står det alltid på "aktuella värden" 700 mhz under gpu-klocka. Nån som vet vad detta är?

Permalänk
Medlem

Jag får tacka för tråden om denna laptop

Jag funderar på att göra mig av med min stationära och denna laptop verkar ju riktigt intressant! Några små frågor, antar att den klarar av att hantera en TV via HDMI och sin egen skärm samtidigt? Hur ska man hantera batterierna, när man sitter hemma, ska man alltid ha elen inkopplad lr ska man låta den köra slut på batterierna innan man sätter in elen?

Visa signatur

anti-fascist antiX Linux på en MacBook Pro late 2013, Nintendo Switch, Samsung galaxy S23+

Intels fabrik på mark tagen av Israel

Permalänk
Medlem

Hejsan!!11

Lyckades fucka upp min laptop tror jag, jag klockade i ATI overdrive med 800/1075, tog testa klockning och sen blev skärmen svart, nu varje gång när jag startar datorn så får jag massa grafikglitches och sen blir skärmen typ linjerad brun, är detta farligt för datorn? hur ska jag fixxa det, fixxar det sig om jag kör driver sweeper i felsäkert läge? behöver hjälp snarast

Permalänk
Skrivet av Keh:

Har problemet med att ATI overdrive inte klockar min GPU-klocka, minnesklockan ändras men inte GPU-klockan. Kvittar vilket värde jag ökar den till varje gång jag tar verkställ står det alltid på "aktuella värden" 700 mhz under gpu-klocka. Nån som vet vad detta är?

Jag upplevde samma problem, så jag använde AMD GPU clock tool för att öka GPU-klockningen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Keh:

Det är idle-klocken som visas, när du startar något grafiskt krävande så kommer den gå upp i full fart.

Skrivet av Keh:

Hejsan!!11

Lyckades fucka upp min laptop tror jag, jag klockade i ATI overdrive med 800/1075, tog testa klockning och sen blev skärmen svart, nu varje gång när jag startar datorn så får jag massa grafikglitches och sen blir skärmen typ linjerad brun, är detta farligt för datorn? hur ska jag fixxa det, fixxar det sig om jag kör driver sweeper i felsäkert läge? behöver hjälp snarast

Starta i felsäkert och installera om drivarna.

Visa signatur

MSI GX740 17" 1680x1050
4GB RAM@ 1066mhz
500GB HDD(7200 RPM)

Permalänk

Hallå jag slänger mig också in i denna GX 740 tråd, med några frågor.

Vad ska man köpa som tillbehör när man skaffar en GX740?

Finns det något speciellt att tänka på när man köper tex väska, batteri, ström adapter osv.

Länka gärna till dom tillbehör som går/bör köra med GX740 på JME Data / Välkommen.

Är framförallt osäker på vad för extra batteri och adapter jag ska välja.

Verkar ju till exempel inte finnas några tillbehör alls att köpa från MSI. Funkar det att köra med andra tillverkares grejer? Som tex batteri från HP? Hur vet man vad för slags batteri man ska köra med? Några speciella benämningar man ska söka efter?

Tack på förhand!

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk

Du får med ett 9-cells batteri, ryggsäck och gaming-mus.
Kylplatta kan vara bra att ha, speciellt om du ska klocka den. Jag köpte också tangentbord till för att slippa sitta så nära när jag har den hemma och spelar.

Permalänk
Medlem

hade tänkt köpa en kylplatta till min gx740 och undrar om någon annan här har gjort det samt vilken modell köpte ni och hur blev resultatet? mvh

Permalänk
Skrivet av Keh:

Hejsan!!11

Det är därför man ska klocka med amd gpu tool

Avinstallera genom ati installern och sen ominstallera drivarna, och klocka med amd gpu tool i fortsättningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobs0n:

Jag får tacka för tråden om denna laptop

Jag funderar på att göra mig av med min stationära och denna laptop verkar ju riktigt intressant! Några små frågor, antar att den klarar av att hantera en TV via HDMI och sin egen skärm samtidigt? Hur ska man hantera batterierna, när man sitter hemma, ska man alltid ha elen inkopplad lr ska man låta den köra slut på batterierna innan man sätter in elen?

Ja du kan använda både skärmen och TVn. Jag kör utan batteri för det mesta, då jag så gott som alltid sitter vid ett eluttag, känns onödigt att slita på batteriet då.

Skrivet av Problematik:

Vad ska man köpa som tillbehör när man skaffar en GX740?
Finns det något speciellt att tänka på när man köper tex väska, batteri, ström adapter osv.

Jag har, som jag skrivit tidigare i denna tråd, problem att få ner laptopen i ryggsäcken när batteriet är inkopplat, måste nästan vålda för att få ner den då. Men det verkar som om det bara är jag som har detta problem, kanske en "defekt" väska. Annars så får du med alla tillbehör du behöver. Förutsatt att du inte vill ha ett tangentbord eller kanske en USB hårddisk.

Skrivet av jonox:

hade tänkt köpa en kylplatta till min gx740 och undrar om någon annan här har gjort det samt vilken modell köpte ni och hur blev resultatet? mvh

Jag köpte en WEBHALLEN.com - Zalman Notebook Kylare ZM-NC2000 - Svart till min, funkar bra tycker jag. Läste tidigare i tråden att någon hade moddat sin kylplatta med nån form av tätningslist och fått ännu bättre effekt.

Visa signatur

- Sennheiser HD595
- Samsung Galaxy Note 3

Permalänk
Medlem

Tack Gasol Jag hade fått för mig att elen alltid gick via batteriet. Mossans 7 år gamla laptops batteri dog och hon frågade om det och då sade dom att det inte var bra att alltid ha den inkopplad via el eftersom det slet extra hårt på batteriet. Var det rent skitsnack lr funkar laptoparna annorlunda nu?

Visa signatur

anti-fascist antiX Linux på en MacBook Pro late 2013, Nintendo Switch, Samsung galaxy S23+

Intels fabrik på mark tagen av Israel

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobs0n:

Tack Gasol Jag hade fått för mig att elen alltid gick via batteriet. Mossans 7 år gamla laptops batteri dog och hon frågade om det och då sade dom att det inte var bra att alltid ha den inkopplad via el eftersom det slet extra hårt på batteriet. Var det rent skitsnack lr funkar laptoparna annorlunda nu?

Alltså, jag använder bara batteriet när jag behöver det, dvs när jag inte sitter i närheten av ett eluttag. Annars kopplar jag helt enkelt inte in det. Alla batterier har ett visst antal "laddningstimmar", så med tiden slits de ut. Självklart har tekniken i batterierna utvecklas och de slits säkert inte lika mycket som förr.

Detta märks tydligt på exempelvis mobiltelefoner, alla minns vi väl våra gamla 3310:or, trotjänare som alltid fungerade, men som med tiden fick så dåligt batteri att de knappt gick att använda, trots att det inte var något direkt fel på själva telefonen.

Visa signatur

- Sennheiser HD595
- Samsung Galaxy Note 3

Permalänk
Medlem

Tja jag hade tänkt mig o skaffa en 740. klarar den Bad company 2 och GTA IV över 40 fps i multiplayer? tycker lägre än 40 är bara hackigt. och klarar den cod 4, mw2 på över 60?

Juste och blir den överhettad när man spelar? typ varm så att man bränner sig? säg gärna hur varm den blir. tack igen