Systemkamera med bildstabilisator vid FILM-upptagning?

Permalänk
Medlem

Systemkamera med bildstabilisator vid FILM-upptagning?

Hej!

Ja, som titeln lyder: finns det någon digital systemkamera med bildstabilisator när man filmar?

Har en D90 nu men blir väldigt åksjuk när jag tittar på det jag filmat.
Jag försöker verkligen hålla kameran still men minsta lilla gör mycket på filmen...

Är därför ute för att isf byta ut min D90 mot valfri kamera med just bildstabilisator för filmning inbyggd...

Någon som vet något mer om detta?

Tacksam för alla svar och hjälp...

Tack!

Visa signatur

| Surface Pro 3 i5 |

Permalänk
Medlem

Köp ett nytt objektiv med VR helt enkelt. Det är bara(?) Sony som har det inbyggt i kamerahuset. De flesta märken har det i objektiven istället.

Visa signatur

antec sonata III, asus p5b, intel c2d e6550, 2gb mushkin PC6400, sapphire radeon x1950 pro,
mx518, saitec eclipse, sennheiser pc130

Permalänk
Medlem

Pentax har det också i huset, men som ovan nikon kör med det i objektiven (VR)

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Skulle det funka då?
Är det inte bara vid fotografering som den funktionen sätter in?

Tack för snabb svar och hoppas på svar på även denna fråga...

Visa signatur

| Surface Pro 3 i5 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hemmadvd:

Skulle det funka då?
Är det inte bara vid fotografering som den funktionen sätter in?

Tack för snabb svar och hoppas på svar på även denna fråga...

Nej, funktionen aktiveras även vid filmupptagning vad jag vet.

Visa signatur

antec sonata III, asus p5b, intel c2d e6550, 2gb mushkin PC6400, sapphire radeon x1950 pro,
mx518, saitec eclipse, sennheiser pc130

Permalänk
Medlem

Vill du helt få bort skakningar så kan du göra detta:
Köpa objektiv med VR
Undvika teleobjektiv
Bygga eller köpa en enklare form av steadycam (ett form av stativ)
Använda monopod eller tripod. Mono är mest flexibel men tripod är stabilare
Använda diverse stabiliseringsverktyg i redigeringsprogram.
Träna träna träna på tekniker för att hålla kameran mer stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Träna träna träna på tekniker för att hålla kameran mer stadigt

Tycker man kan få det rätt stadigt om man trasslar in västerarmen i kameraremmen,
håller kameran med enbart vänsterhanden & (enbart) trycker av med högerhanden.
Ungefär som man gör vid gevärsskytte. Alltså inte hålla upp med högern alls, bara trycka av.

Mvh

Permalänk
Medlem

VR är nog fel väg att gå.. Googla steadycam och se resultaten man får av det

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av getskägg:

Tycker man kan få det rätt stadigt om man trasslar in västerarmen i kameraremmen,
håller kameran med enbart vänsterhanden & (enbart) trycker av med högerhanden.
Ungefär som man gör vid gevärsskytte. Alltså inte hålla upp med högern alls, bara trycka av.

Mvh

Ok. Inte testat den. Men tänk även på omgivningen, finns det ett träd, husvägg, eller liknande så använd den som stabilisering (luta kroppen mot den). Finns det en pall eller liknande i närheten? Använd som stativ!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Knasen_M:

Köp ett nytt objektiv med VR helt enkelt. Det är bara(?) Sony som har det inbyggt i kamerahuset. De flesta märken har det i objektiven istället.

Sony, Pentax (Samsung) och Olympus har i kameran.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Sony, Pentax (Samsung) och Olympus har i kameran.

Fast det är bara Pentax som lyckas få sin sensorstabilisering att fungera i video.

Olympus, Sony och Samsung har bara video i sina spegellösa systemkameror, och där använder Sony och Samsung optisk stabilisering, och Olympus använder "digital" stabilisering för video.

Permalänk
Medlem

Det finns en teknik där man låter ett stativ med hopfällda ben hänga under kameran och så försöker man hålla i stativet i dess tyngdpunkt med handen när man filmar så får man en fattigmans-steadicam. Men det är tröttande för armen att hålla ett stativ så tycker jag och det kan vara svårt att hitta tyngdpunkten.

Läste också något tips om att fästa ett snöre i en skruv som man sätter i kamerans stativgänga och så står man på snörets andra ände och liksom lyfter kameran med sträckt snöre för att få det stabilt när man filmar. Man kan kanske ha någon stor mutter eller någon annan tyngd som man sätter foten på i snörets ända. Kan ju funka om man står stilla när man filmar. Men då är ju ett stativ med videohuvud en bättre lösning men svårare att bära med sig förstås.

Man kan fixa det efteråt i datorn med virtualdub och pluginet deshaker:
http://www.guthspot.se/video/deshaker.htm
Tyvärr kan det se onaturligt ut om man kör deshaker. Har man för lång slutartid för man rörelseoskärpa på en stabiliserad bild så det blir konstiga störningar när kameran skakar. Har man kort slutartid för att undvika detta ja då ser det onaturligt ut när det saknas rörelseoskärpa när personerna rör på sig. I och för sig finns det plugin för att skapa rörelseoskärpa också men allt trixandet i datorn ger ofta en overklig effekt över det hela.

Jag har optisk bildstabilisering i videokameran och det kan också ge knepiga effekter. T.ex. solblänk i kameralinsen som rör sig trots att bilden inte rör sig i övrigt (sådant märks inte när man tar stillbilder men blir tydligt när man filmar). Det kan bli plötsliga hopp i bilden när stabiliseringen släpper taget när man börjar panorera. Så det bästa är om man verkligen kan hålla kameran stabilt redan när man filmar.

Finns stedicam-prylar man kan köpa förstås. Ofta är det dyrt. Här är några modeller som jag inte vet huruvida de passar systemkamera:
HAGUE CAMCORDER STABILIZER HCS3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fogel70:

Fast det är bara Pentax som lyckas få sin sensorstabilisering att fungera i video.

Pentax K-7 har även ingång för extern ljudkälla/mikrofon, så du får en riktigt vass kamera att filma med för under tio tusen.

Permalänk

Kolla in cinema5D.com där hittar du massor med tips och diskussioner runt just filmning med hdslr.
Själv filmar jag med en Canon 1Dmk4 - utan stabiliserande objektiv, använder precis som nämndes en bit upp i tråden stativ som fattigmans steadycam när det behövs. Du kan ju också fundera på att skaffa dig en shoulder rig, den i kombination med en lupp till skärmen ger mer stabilitet vid filmning.

Är du lite händig så kan ju även detta $14 Steadycam The Poor Mans Steadicam vara ett alternativ, funkar enligt en polare som byggt en jäkligt bra o kostar i princip nada.

Visa signatur

CPU: i7 8086K, MK: Asus Maximus Apex, Minne: Corsair 32GB 3000
PSU: Seasonic 850W 80+P, Kylare: Corsair 150iPro, GK: MSI 1080ti Gaming X trio, Låda: Fractal design define r6 Blackout TG

Permalänk
Medlem

Jag har filmat sparsamt med min D90 men jag lånar alltid sambons 18-105VR om jag får chansen. Det är en heeelt annan grej med VR än utan. Kanske speciellt för mig som är ovan..

Kameran svajar och böljar lite, visst, men alla små parkinsons-skak försvinner helt. Nästan lite spöklikt ibland.

Permalänk

Hej,

Vad tycker du om EEMOV steadicams?

De verkar ha några bra och billiga produkter:

SOBERCAM 30 Lite

ESM-Micro Stabilizer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fogel70:

Fast det är bara Pentax som lyckas få sin sensorstabilisering att fungera i video.

Olympus, Sony och Samsung har bara video i sina spegellösa systemkameror, och där använder Sony och Samsung optisk stabilisering, och Olympus använder "digital" stabilisering för video.

Sony har sensorbaserad stabilisering i sina kameror a33 och a55, vilka förövrigt är de enda de har som kan filma, bortsett NEX-systemet som du nämner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eruda:

Sony har sensorbaserad stabilisering i sina kameror a33 och a55, vilka förövrigt är de enda de har som kan filma, bortsett NEX-systemet som du nämner.

Nu ja, men de fanns inte när jag skrev mitt tidigare inlägg för snart ett halvår sen.

Sonys A560 och A580 kan också filma (men utan AF), och de släpptes samtidigt som A33 och A55.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fogel70:

Nu ja, men de fanns inte när jag skrev mitt tidigare inlägg för snart ett halvår sen.

Sonys A560 och A580 kan också filma (men utan AF), och de släpptes samtidigt som A33 och A55.

Det var inte meningen att angripa dig och kalla dig okunnig, om du nu tog det på det sättet. Jag ansåg helt enkelt att en tråd bör uppdateras med releveant info när sådan finns.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Läste också något tips om att fästa ett snöre i en skruv som man sätter i kamerans stativgänga och så står man på snörets andra ände och liksom lyfter kameran med sträckt snöre för att få det stabilt när man filmar. Man kan kanske ha någon stor mutter eller någon annan tyngd som man sätter foten på i snörets ända. Kan ju funka om man står stilla när man filmar. Men då är ju ett stativ med videohuvud en bättre lösning men svårare att bära med sig förstås.

YouTube - Vlogging Tips 3; Secret MacGyver Steady-cam! - Blunty3000

Kolla från ca. 02.30. Jag har testat det själv och det hjälper