Hur kommer omvärlden reagera på Israels skeppsbordning?

Permalänk

Israel utreder dödsräden | Utrikes | TT | Senaste nytt | Aftonbladet

Sjukaste jag läst på länge.
Varför inte låta brottslingar få döma sin egna rättegångar också, när vi ändå håller på?
Om man ska lita på vissa aktivister (Vilket jag nog gör), så ska mycket sjukt ha ägt rum på båtarna. Fotograf skjuten i bakhuvud, rygg och ansikte, andra personer skjutna i bakhuvudet osv. Med andra ord inte självförsvar.
Det fanns ca 60 säkerhetskameror ombord. Utöver det fanns diverse kameror, mobiler osv. Allting beslagtogs eller stals (Hur man nu vill se det) av Israel. Detta är (självklart) i allra högsta grad bevismaterial. Och av detta har Israel endast släppt en bråkdel (Som de kan använda till egen fördel). Detta är mitt tycke helt sinnessjukt.
FN bör ta tag i utredningen och få allt bevismaterial för att sedan kunna fälla en rättvis och korrekt dom. Genom att själva ta tag i utredningen och hålla fast i allt bevismaterial gör sig Israel till åtlöje. Det mer eller mindre skriker om det att de har saker att dölja.
FN måste börja agera och inte bara säga "Aja baja".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av laurinkalle:

På denna sida är det brukligt att ge ett slags omdöme om ovanstående; fail.

Ok, så du menar att Israeler inte dominerar media? Hur förklarar du alla länkar som jag visat i "Styr Israel över USA" tråden? Att svenska journalister censureras av sina chefer, t.ex.?

Ojojoj, här ser vi att "IHH som är en terrororganisation" inte verkar vara det. Alla såna uttalanden, om de spåras tillräckligt långt, kommer från pro Israeler och Israel själva. Var detta rena lögner, det också? Det kryllar av länkar, titta på dem. Skit i själva texten. Om ni vill, så kan jag klistra in alla länkar här, så slipper ni gå in på själva bloggen. Nån som vill det?
“Sänk flottiljen – med er ombord” : Motbilder
Israelisk propaganda om IHH : Motbilder

Att Gaza vägrar ta emot varorna som nu faktiskt kom med fartygen, beror på att Gaza kräver att alla varor förs in. Inte att Israel konfiskerar det de vill ha, och skickar in resten. Israel bryter mot internationell lag när de gör sådär. Enligt Geneve konventionen, så måste ett land som ockuperar ett annat, hjälpa till att föra in bistånd till det ockuperade landet.

Ett land som ockuperar ett annat, är även skyldigt att försörja den ockuperade befolkningen. Visst sker det med lastbilar in till Gaza, men som länkarna ovan visar, så finns webbsidor som förklarar att Israel släpper in en bråkdel av alla lastbilar: "2,300 lastbilar per månad släpps in. Innan blockaden inleddes, så var det 10,400 lastbilar per månad. Manhattan som har lika många invånare som Gaza, tar emot 30.000 lastbilar. Per dag. Exportvis, så har endast 259 lastbilar fått lämna Gaza sedan juni 2007."

Att Gaza inte tar emot hjälp landvägen, beror på att landvägen är avstängd. Hjälp kan inte passera den vägen. Men nu verkar Egypten, Israels lakej ha lättat lite på avstängningen?

Permalänk
Medlem

Motbilder är ju ett skämt...

Först så är IHH extremister
"IHH’s bureau in Istanbul was thoroughly searched,
and its local officers were arrested. Security forces uncovered an array of disturbing items,
including firearms, explosives, bomb-making instructions, and a “jihad flag.” After analyzing
seized IHH documents, Turkish authorities concluded that “detained members of IHH were
going to fight in Afghanistan, Bosnia, and Chechnya.”"

Vad ska en fredlig hjälp organisation vapen och sprängmedel till för?

Turkiska regeringen förbjöd IHH att hjälpa till under jordbävning 1999 i Turkiet, just för att det är fundamentalister och har flera "hemliga bankkonton", pengarna skulle inte komma fram till de drabbade utan sättas undan för att finansiera vapen/sprängmedel...
http://www.diis.dk/graphics/Publications/WP2006/DIIS%20WP%202...

Sen försöker motbilder måla upp att det var fredliga rättsaktivister på båten. Om de är så fredliga varför skriker de "Död åt judarna"...
YouTube - Gaza flotilla participants invoked killing of Jews
Khaibar syftar på ett slag då muslimerna år 629 anföll och dödade över 10 000 judar...

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalkyckling:

Genom att själva ta tag i utredningen och hålla fast i allt bevismaterial gör sig Israel till åtlöje.

Håller med. Tydligen har Israel något att dölja, och vi lär inte få reda på vad det är, tyvärr.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Skrivet av saddam:

Ok, så du menar att Israeler inte dominerar media? Hur förklarar du alla länkar som jag visat i "Styr Israel över USA" tråden? Att svenska journalister censureras av sina chefer, t.ex.

Ja, det är ganska exakt det jag menar. Här har du ett resonemang som förklarar hur jag menar ganska bra.

/K

Permalänk
Medlem

en fråga: hur skulle Israels piratstyrka reagera om någon ombord på båten höll upp ett diplomat pass? för då får man inte gripa personen, eller?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Skrivet av flancen:

en fråga: hur skulle Israels piratstyrka reagera om någon ombord på båten höll upp ett diplomat pass? för då får man inte gripa personen, eller?

Du är en plan på spåren! Sverige behöver ju ingen militär överhuvudtaget. Det är ju bara att göra hela svenska försvaret till diplomater och så viftar man med diplomatpassen när soldaterna kommer för att invadera Sverige.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Du är en plan på spåren! Sverige behöver ju ingen militär överhuvudtaget. Det är ju bara att göra hela svenska försvaret till diplomater och så viftar man med diplomatpassen när soldaterna kommer för att invadera Sverige.

anledningen till att jag frågade är att det var väl någon riksdagsledamot ombord väl?

sen får väl diplomater inte inneha någon stridande befattning?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Skrivet av flancen:

anledningen till att jag frågade är att det var väl någon riksdagsledamot ombord väl?

sen får väl diplomater inte inneha någon stridande befattning?

För att inneha ett diplomatpass så måste du ha en officiellt sanktionerad ställning också. Det är nog inte så att personen var där i egenskap av rikdsagsledamot precis. Diplomatpass är inget magiskt som man kan vifta med för att slippa repressalier utan är väldigt snävt definierat och skall självklart vara godkänt av båda parter i diplomatförhållandet.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Ett skepp kommer lastat med fred.

LiveLeak.com - Redefining the Media

Visa signatur

CPU: E2500k 4.9ghz GPU: AMD 290x

Permalänk
Skrivet av Rastafelix:

Ett skepp kommer lastat med fred.

LiveLeak.com - Redefining the Media

Du är medveten om att detta inte är skeppen tråden handlar om va?

Permalänk
Skrivet av Generalkyckling:

Du är medveten om att detta inte är skeppen tråden handlar om va?

Så den handlar om så onda och elaka Israel är för att dom skydda sitt land? Kanske dom skulle låtit alla vapen komma i land för att dom ska uppfattas som snällare. Nejdå tyckte mitt inlägg passade då jag läste de första raderna i op.

Visa signatur

CPU: E2500k 4.9ghz GPU: AMD 290x

Permalänk
Skrivet av Rastafelix:

Så den handlar om så onda och elaka Israel är för att dom skydda sitt land? Kanske dom skulle låtit alla vapen komma i land för att dom ska uppfattas som snällare. Nejdå tyckte mitt inlägg passade då jag läste de första raderna i op.

Handlar om ganska mycket mer än så.
Rekommenderar dig att läsa igenom tråden, när du får tid och ork. Mycket intressant läsning, vare sig du sympatiserar med Israel eller ej. Argument både för och emot samt mycket intressanta länkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rastafelix:

Ett skepp kommer lastat med fred.

LiveLeak.com - Redefining the Media

kan även vara propaganda video. länken på sidan är till en wikipedia. wikipedia hänvisar till israelisk press. jaha?

Här kommer något mer intressant från knesset
YouTube - knesset members attacks haneen zoabi after free gaza fortilla

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazen:

Motbilder är ju ett skämt...

Först så är IHH extremister
"IHH’s bureau in Istanbul was thoroughly searched,
and its local officers were arrested. Security forces uncovered an array of disturbing items,
including firearms, explosives, bomb-making instructions, and a “jihad flag.” After analyzing
seized IHH documents, Turkish authorities concluded that “detained members of IHH were
going to fight in Afghanistan, Bosnia, and Chechnya.”"

http://www.diis.dk/graphics/Publications/WP2006/DIIS%20WP%202...

Så på grund av vad en lokalenhet sysslar med så ska en hel organisation sågas? Skönt, jag har ändå aldrig gillat FN. Och sen bör även pdf;ens källor granskas. De kan ju inte sägas vara balanserade.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

kan även vara propaganda video. länken på sidan är till en wikipedia. wikipedia hänvisar till israelisk press. jaha?

Här kommer något mer intressant från knesset
YouTube - knesset members attacks haneen zoabi after free gaza fortilla

Fyfan vad vidrigt. Man blir rädd att det faktiskt är verklighet.

Edit: Hon ska dock ha credits som vågar framföra dessa punkter.

Permalänk

Läste precis detta (Välsmakande copypasta):

Det israeliska utrikesministeriet har nu konstaterat att det inte fanns någon humanitär hjälp på Mavi Marmara. Istället fanns bara saker som:

* 300 rullstolar

* 100 specialscooters för handikappade

* Hundratals kryckor

* 250 sjukhussängar

* Fyra ton medicin

* Blandad Sjukhusutrustning…

OCH:

En italiensk journalist upptäckte att hennes kreditkort använts efter att det beslagtagits av israelisk militär.

Jävla tur att den leveransen stoppades. Tänk vilka hemskheter den hade kunnat användas till.
Rullstolsbundna terroristiska terminators utrustade med livsfarliga kryckor, med målet: Utplåna Israel.
Och bra att kreditkortet kommer till användning, right?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalkyckling:

Läste precis detta (Välsmakande copypasta):

Det israeliska utrikesministeriet har nu konstaterat att det inte fanns någon humanitär hjälp på Mavi Marmara. Istället fanns bara saker som:

* 300 rullstolar

* 100 specialscooters för handikappade

* Hundratals kryckor

* 250 sjukhussängar

* Fyra ton medicin

* Blandad Sjukhusutrustning…

OCH:

En italiensk journalist upptäckte att hennes kreditkort använts efter att det beslagtagits av israelisk militär.

Jävla tur att den leveransen stoppades. Tänk vilka hemskheter den hade kunnat användas till.
Rullstolsbundna terroristiska terminators utrustade med livsfarliga kryckor, med målet: Utplåna Israel.
Och bra att kreditkortet kommer till användning, right?

Hela poängen med den där listan var väl ändå inte att säga att det inte fanns någon humanitär hjälp utan att det stora fina passagerarskeppet endast och enbart hade det där innehållet vilket är rätt så lite även för att vara ett passagerarskepp.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Skrivet av Sentenced:

Hela poängen med den där listan var väl ändå inte att säga att det inte fanns någon humanitär hjälp utan att det stora fina passagerarskeppet endast och enbart hade det där innehållet vilket är rätt så lite även för att vara ett passagerarskepp.

Nu (förstod jag det som iaf) var detta bara exempel på föremål, och inte allt som fanns i lasten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalkyckling:

Nu (förstod jag det som iaf) var detta bara exempel på föremål, och inte allt som fanns i lasten.

Report: No Aid Aboard Mavi Marmara

detta är väl någon partisk sida osv men vad jag menar är att det är från den typen av kontext lastbeskrivningen kommer. Vad den verkliga lasten är kommer vi nog inte få reda på utan är något mittemellan vad ship to gaza och vad israel säger.

Det primära är dock att jag personligen i vart fall självklart förstår att ship to gaza är en protest mot blockaden inte en humanitär insats, detta är ju något som även stöds av personer inblandade i det, därav är själva humanitärinsats delen tröttsam.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Report: No Aid Aboard Mavi Marmara

detta är väl någon partisk sida osv....

och därför är den lika värdelös som en länk till aftonbladet (mfl) där någon på skeppet hävdar saker och ting.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

och därför är den lika värdelös som en länk till aftonbladet (mfl) där någon på skeppet hävdar saker och ting.

Ja? Det var inte källkritiken som var poängen med länken. Det var att i sammanhanget när man tar upp listan så använder man den som bakgrund på just det sättet som t.ex. i den där länken.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Ja? Det var inte källkritiken som var poängen med länken. Det var att i sammanhanget när man tar upp listan så använder man den som bakgrund på just det sättet som t.ex. i den där länken.

Du använde länken för att förklara din förståelse av ship to gaza. och utan källkritk så är man ute på "djupt vatten".

om jag nu förstod ditt inlägg rätt.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Du använde länken för att förklara din förståelse av ship to gaza. och utan källkritk så är man ute på "djupt vatten".

om jag nu förstod ditt inlägg rätt.

Nej det gjorde jag inte och nej det gjorde du inte. Jag beskrev i vilken kontext den listan som presenterades förrut används i media. Den publiceras i partisk media, proisraelisk för att visa på hur lite humanitära insatsföremål det finns ombord.

Jag skulle däremot inte vara förvånad över om det vore så pass lite då det primära med Ship to gaza är att demonstrera mot blockaden , INTE humanitär insats. Det håller personer i båda lägren också med om.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Skrivet av Sentenced:

Report: No Aid Aboard Mavi Marmara

detta är väl någon partisk sida osv men vad jag menar är att det är från den typen av kontext lastbeskrivningen kommer. Vad den verkliga lasten är kommer vi nog inte få reda på utan är något mittemellan vad ship to gaza och vad israel säger.

Det primära är dock att jag personligen i vart fall självklart förstår att ship to gaza är en protest mot blockaden inte en humanitär insats, detta är ju något som även stöds av personer inblandade i det, därav är själva humanitärinsats delen tröttsam.

Men alltså, de två utesluter ju inte varandra. Det kan ju vara (är) en humanitär insats samtidigt som det blir en ganska kraftfull protest och demonstration när Israel hindrar den från att komma fram. Och för mig är det lika självklart att det humanitära arbetet går före. Varför skulle folk inte vilja hjälpa palestinier?

/K

Permalänk
Medlem
Skrivet av laurinkalle:

Men alltså, de två utesluter ju inte varandra. Det kan ju vara (är) en humanitär insats samtidigt som det blir en ganska kraftfull protest och demonstration när Israel hindrar den från att komma fram. Och för mig är det lika självklart att det humanitära arbetet går före. Varför skulle folk inte vilja hjälpa palestinier?

/K

Det primära syftet är en demonstration mot blockaden. Om den humanitära insatsen går före så fyller man självklart inte passagerarbåtar med aktivister utan man fyller den med humanitär hjälp. Framför allt så använder man fraktbåtar och inte passagerarbåtar.

Slutligen att skriva "varför skulle folk inte vilja hjälpa palestinierna" är ju en sådan enorm floskel att jag vet inte vad jag ska säga. Menar du att så snart man säger att man vill hjälpa palestinierna så finns det inga andra motiv eller handlingar som kan ligga bakom förutom just hjälp?

Självklart vill alla människor hjälpa alla andra medmänniskor i nöd. Men nu är inte världen någon slags saga utan verkligheten ser ofta lite mer nyanserad och komplex ut. Men det kanske du redan visste?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Skrivet av Sentenced:

Det primära syftet är en demonstration mot blockaden. Om den humanitära insatsen går före så fyller man självklart inte passagerarbåtar med aktivister utan man fyller den med humanitär hjälp. Framför allt så använder man fraktbåtar och inte passagerarbåtar.

Slutligen att skriva "varför skulle folk inte vilja hjälpa palestinierna" är ju en sådan enorm floskel att jag vet inte vad jag ska säga. Menar du att så snart man säger att man vill hjälpa palestinierna så finns det inga andra motiv eller handlingar som kan ligga bakom förutom just hjälp?

Självklart vill alla människor hjälpa alla andra medmänniskor i nöd. Men nu är inte världen någon slags saga utan verkligheten ser ofta lite mer nyanserad och komplex ut. Men det kanske du redan visste?

Problemet här är ju att man försökt bryta blockaden tidigare, och fått allting som Israel bedömer som farligt beslagtaget. Då blir ju blockaden ett hinder mot hjälpen. För att få blockaden att försvinna måste den uppmärksammas. Eller är det naivt?

Sen går blockaden in i ett för palestinaaktivister mycket välkänt mönster. Så jag antar att jag någonstans håller med dig. Det finns helt klart en kritik mot blockaden i sig, som en del i ett mönster över tid, som har mer med israel-palestina konflikten att göra, än gaza-bornas situation idag.

Jag skrev så bara för att din argumentation verkade utmåla aktivisterna som väl cyniska. Som om de använde palestinierna för sitt egna politiska (oklart vilket) syfte. Jag ville väl bara försäkra mig om att du inte ansåg att aktivisterna ser palestinierna som ovärdiga hjälp, förutom som spelpjäser i syfte att "krossa israel" eller andra dumheter.

/K

Permalänk
Medlem
Skrivet av laurinkalle:

Problemet här är ju att man försökt bryta blockaden tidigare, och fått allting som Israel bedömer som farligt beslagtaget. Då blir ju blockaden ett hinder mot hjälpen. För att få blockaden att försvinna måste den uppmärksammas. Eller är det naivt?

Sen går blockaden in i ett för palestinaaktivister mycket välkänt mönster. Så jag antar att jag någonstans håller med dig. Det finns helt klart en kritik mot blockaden i sig, som en del i ett mönster över tid, som har mer med israel-palestina konflikten att göra, än gaza-bornas situation idag.

Jag skrev så bara för att din argumentation verkade utmåla aktivisterna som väl cyniska. Som om de använde palestinierna för sitt egna politiska (oklart vilket) syfte. Jag ville väl bara försäkra mig om att du inte ansåg att aktivisterna ser palestinierna som ovärdiga hjälp, förutom som spelpjäser i syfte att "krossa israel" eller andra dumheter.

/K

JAG är cynisk och jag litar varken på israeliska eller konvoj-källor när det gäller den här saken. Lika lite som jag tror Israelerna upprätthåller blockaden enbart för att stoppa Hamas så tror jag på att konvojen enbart är där för ideella syften. Självklart är jag säker på att i princip alla som är med i konvojen ytterst är ute efter att hjälpa palestinierna. Men det behöver inte betyda att de inte kan ta till fula knep för att nå dit.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Skrivet av Sentenced:

JAG är cynisk och jag litar varken på israeliska eller konvoj-källor när det gäller den här saken. Lika lite som jag tror Israelerna upprätthåller blockaden enbart för att stoppa Hamas så tror jag på att konvojen enbart är där för ideella syften. Självklart är jag säker på att i princip alla som är med i konvojen ytterst är ute efter att hjälpa palestinierna. Men det behöver inte betyda att de inte kan ta till fula knep för att nå dit.

Helvetet kanske inte frös till is direkt, men det svalkade iaf till lite. Är vi överens om något?

/K

Permalänk
Medlem
Skrivet av laurinkalle:

Helvetet kanske inte frös till is direkt, men det svalkade iaf till lite. Är vi överens om något?

/K

Är det första ggr? Tycker mig ha sett det förrut också men jag kommer väl ihåg fel. Jag för ingen bok.

Men det är klart att du kan ha fel ibland

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"