Hur kommer omvärlden reagera på Israels skeppsbordning?

Permalänk
Avstängd

Hur kommer omvärlden reagera på Israels skeppsbordning?

Flancen undrar hur omvärlden kommer att se på bordningen av biståndsskeppen till Gaza. Så vad säger ni?
Minst 10 döda i Ship to Gaza | Nyheter | Aftonbladet

Vad har hänt? Ship to Gaza har sänt bistånd in till Gaza (eftersom Israel håller Gaza på svältgränsen med mycket lite förnödenheter, bl.a. så är choklad, pasta, etc klassad som "förbjudet att sända in"), men Israel har bordat skeppen på internationellt vatten och folk har dött. Enligt Israelisk media så har passagerarna allra först, anfallit de israeliska elit kommandostyrkorna med kniv och yxa och israels elit kommandosoldater var tvungna att försvara sig med automatvapen med döda till följd. Tidigare så var besättningen alla överens om att tillgripa passivt motstånd, dvs obeväpnade, bara sitta där, så de tvingas flyttas på utav Israeliska styrkor. Som Gandhi. De har gjort passivt motstånd övningar på skeppen och kommit överens om att vara obeväpnade allihopa.

Jag tror Israel gör självmål. Visst, Israel kan behandla palestinierna så detta sätt, bakom stängda dörrar när ingen ser. Israel vägrar konsekvent FN observatörer i Gaza, med hänvisning till att "Israel är oroliga för deras personliga säkerhet". Lite lustigt när Israel bombat FN byggnader och personal utan problem tidigare, trots att Israel fått FN byggnadernas koordinater och utmärkta på kartor. En del tror att Israel inte vill ha FN observatörer där, pga alla övergrepp mot de "galna muslimska palestinierna".

Israel har blivit fartblinda, de är vana att kunna göra som de vill. Men när de fortsätter i samma takt, även mot andra länder så tar det stopp. De andra länderna är inte som palestinierna, de har faktiskt något att säga till om som omvärlden lyssnar på. Ingen lyssnar på Palestinierna, de är ju "galna aggressiva terrorister" - vilket passar Israel bra.

Jag anser det är dags för Israel att ändra strategi och arbeta med fredligare och demokratiska metoder. Man kommer ingen vart med våld, i långa loppet. Det måste till fred och samförstånd för att något ska hålla i långa loppet.

Vad tror du, Flancen?

Permalänk
Medlem

Jag ställer mig neutral. Man måste inte direkt ta sida när båda parterna är i permanent psykos.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maekh:

Jag ställer mig neutral. Man måste inte direkt ta sida när båda parterna är i permanent psykos.

Hahahaha!!! Skön kommentar! Men helt rätt att båda sidor är i psykos, ett exempel: "Israel kallar hjälpkonvojen för en armada av hat":
Israel kallar konvojen ?en armada av hat? - DN.se

Men det är väl därför vi har lagen? För att kunna veta vem som gör fel och vem som gör rätt? Eller?

Permalänk
Medlem

Man får inte borda skepp på internationellt vatten och skjuta ihjäl folk. Man får däremot försvara sig när beväpnade människor bordar ens skepp på internationellt vatten.

Jag tycker vi borde borda en Israelisk lyxkryssare ute på atlanten och skjuta ihjäl lite folk, se hur de reagerar. Mest för skojs skull.

Men ja, båda sidorna är i en psykos!

Visa signatur

moops

Permalänk
Medlem

Lär väl inte bli några reaktioner att tala om. Var ju så länge sedan gränserna började flyttas så sånt här borde kännas som vardagsmat för oss utomstående.

Permalänk
Medlem

Blir väll ett förbaskat liv i politiken och pressen som vanligt. Frågan är, varför bry sig? Hela den där terror/krig/förhandlingar/blockad karusellen där nere lär inte ta slut i alla fall.

Maekhs inlägg säger allt. Finns ingen sida att ställa sig på i detta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skaune:

Man får inte borda skepp på internationellt vatten och skjuta ihjäl folk. Man får däremot försvara sig när beväpnade människor bordar ens skepp på internationellt vatten.

Jag tycker vi borde borda en Israelisk lyxkryssare ute på atlanten och skjuta ihjäl lite folk, se hur de reagerar. Mest för skojs skull.

Men ja, båda sidorna är i en psykos!

Israelerna skulle ta in dem för inspektion vilket det har rätt till.

Om nu dessa idioter först går till attack med knivar och järnrör, sedan snor pistoler och börjar skjuta på soldaterna, så är det klart de skjuter tillbaka.

Så det var knappast en lugn fredsbåt de där. Utan våldsamma jubelidioter...

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Avstängd

Ok, här är Israels version. Det verkar som om Al Quaida, Hamas, etc ombord sett till att det blivit våldsamheter.
Biträdande utrikesministern: Deras metod var våldsam - Nyheter - Senaste nytt | Expressen - Nyheter Sport Ekonomi Nöje

Dock, han säger att blockaden är laglig, jag är tveksam till det då Gazas belägring ådragit sig mycket internationell uppmärksamhet, skulle inte förvåna mig om det FN resolutioner emot den? Han säger även att Israel erbjudit sig att skicka förnödenheterna vidare, jag är också tveksam till det då Israel fördröjer alla förnödenheter som har med Gaza att göra. Israel förnekar, t.ex. att det är någon "humanitär kris i Gaza" - vilket inte någon annan håller med om.
Freegaza - Israel's Disinformation Campaign Against the Gaza Freedom Flotilla

"Every international aid organization working in Gaza has documented this crisis in stark detail. Just released earlier this week, Amnesty International's Annual Human Rights Report stated that Israeli's siege on Gaza has "deepened the ongoing humanitarian crisis. Mass unemployment, extreme poverty, food insecurity and food price rises caused by shortages left four out of five Gazans dependent on humanitarian aid. The scope of the blockade and statements made by Israeli officials about its purpose showed that it was being imposed as a form of collective punishment of Gazans, a flagrant violation of international law."[1]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kazen:

Israelerna skulle ta in dem för inspektion vilket det har rätt till.

Om nu dessa idioter först går till attack med knivar och järnrör, sedan snor pistoler och börjar skjuta på soldaterna, så är det klart de skjuter tillbaka.

Så det var knappast en lugn fredsbåt de där. Utan våldsamma jubelidioter...

Om det är sant, så håller jag med dig till viss del. Men frågan är om det är sant? Det får vi se efteråt när de tillfångatagna har släppts och kan uttala sig om vad som verkligen hände.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Om det är sant, så håller jag med dig till viss del. Men frågan är om det är sant? Det får vi se efteråt när de tillfångatagna har släppts och kan uttala sig om vad som verkligen hände.

Att de gick till attack med järnrör och knivar ser man ju på Aftonbladets video. Och en soldat verkar ju bli riktigt hårt slagen.
Update på Haaretz "Ayalon: At least two guns found on Gaza flotilla (Haaretz)"

Skeppen borde bara ha lyssnat på Israeliska flottans varningar och åkt in till Ashdod, de måste inspektera alla skepp som går in i Gaza, annars öppnas en väg för vapensmuggling, vilket det troligen till viss del också var poängen med skeppen.

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

Väntar med att ta sida tills aktivisterna är släppta... Den stora frågan är om Israel har förstört kamera och filmmaterial från dem ombord skeppen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maekh:

Jag ställer mig neutral. Man måste inte direkt ta sida när båda parterna är i permanent psykos.

Du är lite Bjästa-neutral.

Israel har bordat civila fartyg på internationellt vatten och dödat obeväpnade aktivister. I de flesta fall skulle det betraktas som ett terrordåd och skäl nog för en krigsförklaring. Det var nationellt sanktionerad insats, till skillnad mot t.ex. terrordåden mot World Trade Center som utgjorde casus belli för USA:s krig mot Afghanistan och delvis också mot Irak.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazen:

Israelerna skulle ta in dem för inspektion vilket det har rätt till.

Om nu dessa idioter först går till attack med knivar och järnrör, sedan snor pistoler och börjar skjuta på soldaterna, så är det klart de skjuter tillbaka.

Så det var knappast en lugn fredsbåt de där. Utan våldsamma jubelidioter...

Jag kan självklart ha fel om vad som är lagligt eller ej, men jag tror inte man får göra såddär på internationellt vatten. De bör inte ha mer rätt där än vad svenska flottan har, eller pirater från Somalien.

Det är dock bara lösa spekulationer från min sida, hade varit roligt att veta vad som verkligen gäller.

Har Israel rätt att borda och kolla skeppen så bör självklart aktivisterna samarbeta.

Visa signatur

moops

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazen:

Israelerna skulle ta in dem för inspektion vilket det har rätt till.

Om nu dessa idioter först går till attack med knivar och järnrör, sedan snor pistoler och börjar skjuta på soldaterna, så är det klart de skjuter tillbaka.

Så det var knappast en lugn fredsbåt de där. Utan våldsamma jubelidioter...

på internationellt vatten har folket ombord på båtarna större rättigheter än dom som bordar väl?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Avstängd

En blogg som även visar den israeliska sidan:
Al Hamatzav Intressant just nu Israel Ett skepp kommer -inte- lastat

Intressant läsning. Bl.a. säger han att Israel har rätt att agera så som de gjorde.

Permalänk

Jag litar inte på uppgifter som man får från händelser där nere och jag tycker det är synd att de ska vara så extremt främlingsfientliga och rasistiska så att de ej kan leva tillsammans. Sedan all uppmärksamhet som de söker av omvärlden, liksom passivt motstånd syfte är endast att få sympati. Jag tycker det dock är synd om de som bor där som ej vill vara med på detta hat.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av flancen:

på internationellt vatten har folket ombord på båtarna större rättigheter än dom som bordar väl?

Är ju ingen sida som tar upp hur långt ut fartygen var... Enda som finns är Kaplands twitter "Obs: Internationellt vatten"... Som inte säger så mycket igentligen.

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk

Om ni bor i Göteborgsområdet och likt mig tycker Israel har handlat åt helvete fel, är det demonstation ikväll.
Logga in | Facebook

Permalänk
Medlem

Jag kan tycka att det är ett hyfsat osmidigt tillvägagångssätt av Israel. Men samtidigt så har Israel erbjudit sig att frakta in livsmedlem till Gaza själva(troligen för att undvika att vapen smugglas med) och detta nekade flottan till.

Nekandet(om det nu stämmer) får mig att misstänka att flottans besättning kanske inte hade helt ärliga intentioner med sin transport.

Dessutom är det väll knappast vidare begåvat att angripa en person som är utrustad med automatkarbin. Speciellt om man själv inte har något skjutvapen. Israeliska soldater är dessutom dom sista man bör gå i närkamp med. Alla som tränat Krav Maga vet vad jag pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazen:

Israelerna skulle ta in dem för inspektion vilket det har rätt till.

Om nu dessa idioter först går till attack med knivar och järnrör, sedan snor pistoler och börjar skjuta på soldaterna, så är det klart de skjuter tillbaka.

Så det var knappast en lugn fredsbåt de där. Utan våldsamma jubelidioter...

erm..

Israeliska tungt beväpnade soldater anfaller och bordar ett fartyg på internationellt vatten och du klagar på att de på båten försvarar sig med järnrör ?
De på båten har all rätt till självförsvar om de attackeras av pirater eller andra terrorister, stadsstödda eller inte (utför de israeliska soldaterna aggressionshandlingar utanför landets territorium så är just terrorister den naturliga benämningen på dem).
En fullständigt annan situation hade det varit om fartyget varit inne på Israeliskt vatten. Då hade skulden varit omvänd.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalkyckling:

Om ni bor i Göteborgsområdet och likt mig tycker Israel har handlat åt helvete fel, är det demonstation ikväll.
Logga in | Facebook

Hoppas inte ni står i brunnsparken och blockerar spårvagnar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

erm..

Israeliska tungt beväpnade soldater anfaller och bordar ett fartyg på internationellt vatten och du klagar på att de på båten försvarar sig med järnrör ?
De på båten har all rätt till självförsvar om de attackeras av pirater eller andra terrorister, stadsstödda eller inte (utför de israeliska soldaterna aggressionshandlingar utanför landets territorium så är just terrorister den naturliga benämningen på dem).
En fullständigt annan situation hade det varit om fartyget varit inne på Israeliskt vatten. Då hade skulden varit omvänd.

Anfaller? Nu anföll de inte utan de bordade skeppet för att göra en inspektion. Menar du att det inte finns risk att det finns vapen och dylikt ombord på ett skepp bara för att man säger att det är humanitära insatser?

Självklart måste man inspektera en sådan. Sen så okay att du inte anser att de på båten är tillräckligt intelligenta för att inse vad som händer om man anfaller beväpnade militärer med järnrör, (personligen tror jag att de nog förstår vad konsekvenserna kan bli men okay) så kan jag iaf berätta för dig att du nog inte bör angripa en beväpnad militär med sådana tillhyggen för då är risken överhängande att han uppfattar det som ett angrepp och därmed kan öppna eld, alldeles särskilt om de ombord är många fler än militärerna.

Underbart att man i vanlig ordning hänvisar till folkrätten som i sin grund handlar om enskilda staters rätt att terrorisera sin egen befolkning utan att omvärlden får agera. Dvs tyrannens rätt att göra vad han vill inom sina egna statsgränser. Hans rätt till folket.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

erm..

Israeliska tungt beväpnade soldater anfaller och bordar ett fartyg på internationellt vatten och du klagar på att de på båten försvarar sig med järnrör ?
De på båten har all rätt till självförsvar om de attackeras av pirater eller andra terrorister, stadsstödda eller inte (utför de israeliska soldaterna aggressionshandlingar utanför landets territorium så är just terrorister den naturliga benämningen på dem).
En fullständigt annan situation hade det varit om fartyget varit inne på Israeliskt vatten. Då hade skulden varit omvänd.

Skulle inte säga att det var anfall. Utan det var för att få in båten till en inspektion vilket kaptenerna vägrade, tror du de skulle stannat någonstans utanför? De skulle ju försökt fortsätta raka vägen till Gaza med ett skepp som högst troligt har vapen och annat kontraband på båten till för Hamas, en erkänd terrorist organisation. Klart man vill undersöka den. Skulle man lämna free pass som vissa vill, vad hindrar då att nästa mycket större skepp kommer lastat med raketer?

De försökte ta hand om situationen utan att bruka våld, men då de fanns troligen Hamas sympatisörer på båten och fick folk att anfalla soldaterna just i syfte att de skulle svara med eld. För att det just skulle få den här effekten att folk tror att Israel skjuter på allt och alla...

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

Procedurerna och lagarna över vad som får göras i den delen av havet där incidenten skedde behöver granskas för att få ett svar över huruvida Israel agerade rätt eller inte. Frågan som bör ställas är; Får Israels beväpnade militär borda ett fartyg och inspektera deras last utan deras medgivande ifall fartyget befinner sig på internationellt vatten?

Jag kan inget om internationell lag när det gäller haven så någon som är insatt får gärna förklara vad som gäller.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Anfaller? Nu anföll de inte utan de bordade skeppet för att göra en inspektion. Menar du att det inte finns risk att det finns vapen och dylikt ombord på ett skepp bara för att man säger att det är humanitära insatser?

Självklart måste man inspektera en sådan. Sen så okay att du inte anser att de på båten är tillräckligt intelligenta för att inse vad som händer om man anfaller beväpnade militärer med järnrör, (personligen tror jag att de nog förstår vad konsekvenserna kan bli men okay) så kan jag iaf berätta för dig att du nog inte bör angripa en beväpnad militär med sådana tillhyggen för då är risken överhängande att han uppfattar det som ett angrepp och därmed kan öppna eld, alldeles särskilt om de ombord är många fler än militärerna.

Underbart att man i vanlig ordning hänvisar till folkrätten som i sin grund handlar om enskilda staters rätt att terrorisera sin egen befolkning utan att omvärlden får agera. Dvs tyrannens rätt att göra vad han vill inom sina egna statsgränser. Hans rätt till folket.

Ett land har rätt att göra kontroller..På sitt EGET territorium.
Stormar de ett fartyg på internationellt vatten är det en terrorhandling, punkt slut.
Kanske fanns det vapen på skeppet, kanske inte, men det spelar ingen roll i sammanhanget. Det var internationellt vatten och Israel har ingen som helst rätt att utföra några "kontroller" där, speciellt inte med tungt beväpnade soldater.

Självklart kan man tycka att att det är lite dumt att attackera beväpnad militär med ett järnrör om man ser till personens egen säkerhet. Jag talade dock om rätten till självförsvar, inte det klokaste att göra för ens egen säkerhets skull. Han jag citerade verkade tycka att järnrör var att ta i för mycket mot de stackars Israeliska soldaterna med automatvapen.
Anfalls du av ett gäng pirater/soldater eller vad som helst beväpnade med tunga vapen har du rätt att använda samma mått av våld tillbaka enligt självförsvarsprincipen.

Att då klaga på att någon använder järnrör mot soldater med automatvapen är som att klaga på att på att någon spottar på en när man attackerar honom med tillhyggen och andra vapen..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Procedurerna och lagarna över vad som får göras i den delen av havet där incidenten skedde behöver granskas för att få ett svar över huruvida Israel agerade rätt eller inte. Frågan som bör ställas är; Får Israels beväpnade militär borda ett fartyg och inspektera deras last utan deras medgivande ifall fartyget befinner sig på internationellt vatten?

Exakt. Det är den enda viktiga frågan här och svaret är självfallet nej.

Det ska sägas att jag inte hyser någon större sympati för någon av "sidorna" därnere. Fanns/finns det massa vapen till Hamas på konvojen så är jag inte förvånad.
Båda sidor har visat prov på det värsta mänskligheten har att erbjuda i form av terror, attackar, trakasserier osv.
I det här fallet är det dock Israel som brutit mot internationell lag och det finns inte mycket mer att säga om det.

Sedan angående ordet "anfall" som jag använde mig av här.
Att beväpnade med automatvapen borda en båt och hota folket där är iallfall vad jag skulle klassa som ett anfall.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av brsk:

Jag kan tycka att det är ett hyfsat osmidigt tillvägagångssätt av Israel. Men samtidigt så har Israel erbjudit sig att frakta in livsmedlem till Gaza själva(troligen för att undvika att vapen smugglas med) och detta nekade flottan till.

Nekandet(om det nu stämmer) får mig att misstänka att flottans besättning kanske inte hade helt ärliga intentioner med sin transport.

Enligt konvojen så har Israel stängt landsvägen för hjälpsändningar och därför var de tvingade att transportera via sjöss:
Blockad mot Gaza måste hävas | Brännpunkt | SvD

"Slutligen, att vi kommer sjövägen beror på det enkla skälet att Israel och Egypten konsekvent stoppat adekvata hjälpsändningar landvägen, till stor frustration för professionella biståndsorganisationer som UNWRA, Oxfam och Diakonia. Enligt en rapport som publicerades av FN den 21 maj i år har den illegala blockaden medfört att trefjärdelar av det som bombades sönder under kriget ännu ligger i ruiner och Världsbanken konstaterar att 80 procent av Gazabornas importmarknad kommer från tunnlarna som förblivit områdets livlina."

I en nyligen publicerad rapport anklagar FN:s humanitära hjälporganisation Israel för att avsiktligt störa FN:s hjälpinsatser för palestinierna på Västbanken och i Gaza.
FN-organ: Israel stör avsiktligt FN:s hjälpinsatser - DN.se

Här ser vi att "någon" redan skrivit artikel om denna händelse på wikipedia. Somliga anser det vara vinklad information. Man bör även läsa "Discussion" fliken, allra högst upp. Där är det hetsiga diskussioner.
Gaza flotilla clash - Wikipedia, the free encyclopedia

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Ett land har rätt att göra kontroller..På sitt EGET territorium.
Stormar de ett fartyg på internationellt vatten är det en terrorhandling, punkt slut.
Kanske fanns det vapen på skeppet, kanske inte, men det spelar ingen roll i sammanhanget. Det var internationellt vatten och Israel har ingen som helst rätt att utföra några "kontroller" där, speciellt inte med tungt beväpnade soldater.

Självklart kan man tycka att att det är lite dumt att attackera beväpnad militär med ett järnrör om man ser till personens egen säkerhet. Jag talade dock om rätten till självförsvar, inte det klokaste att göra för ens egen säkerhets skull. Han jag citerade verkade tycka att järnrör var att ta i för mycket mot de stackars Israeliska soldaterna med automatvapen.
Anfalls du av ett gäng pirater/soldater eller vad som helst beväpnade med tunga vapen har du rätt att använda samma mått av våld tillbaka enligt självförsvarsprincipen.

Att då klaga på att någon använder järnrör mot soldater med automatvapen är som att klaga på att på att någon spottar på en när man attackerar honom med tillhyggen och andra vapen..

Sluta använda ord som storma och anfalla osv. det är bara larvigt. De har bordat skeppet för att göra inspektioner. Skeppet var på väg in på ett territorium. Självklart är järnrör för mkt för vilken människa som helst. Självklart kommer en soldat att besvara angreppet med de vapen och de rättigheter som han har. Därmed är det ytterst dumt att göra så.

Självförsvarsprincipen? Det har inget med den här saken att göra. Du blandar ihop civila med militära samt säkerligen även svensk självförsvarslagstiftning med andra länders. Det har inget med att göra om du angriper en militär i hans tjänsteutövning att göra.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Sluta använda ord som storma och anfalla osv. det är bara larvigt. De har bordat skeppet för att göra inspektioner. Skeppet var på väg in på ett territorium. Självklart är järnrör för mkt för vilken människa som helst. Självklart kommer en soldat att besvara angreppet med de vapen och de rättigheter som han har. Därmed är det ytterst dumt att göra så.

Självförsvarsprincipen? Det har inget med den här saken att göra. Du blandar ihop civila med militära samt säkerligen även svensk självförsvarslagstiftning med andra länders. Det har inget med att göra om du angriper en militär i hans tjänsteutövning att göra.

Det är ju en fråga om jurisdiktion. Med vilken rätt bordar israelisk militär ett fartyg på internationellt vatten?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

Det är ju en fråga om jurisdiktion. Med vilken rätt bordar israelisk militär ett fartyg på internationellt vatten?

Om det tvistar de lärde. Det är knappast första ggr som ett annat land borderar ett skepp på internationellt vatten. Det är ingen fredad zon för brottslig verksamhet i vart fall. I vilket land är skeppet flaggat o.s.v dessa skall väl föra fram sin sak i sådant fall.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"