Permalänk
Hedersmedlem

Vet inte hur det är i din omgivning bud_bundy. Jag har då inte hört att något lemlästar lik och springer runt på stan med kroppsdelarna här omkring iaf.

Angående att bry sig om vad som händer efter man dör så ja, det gör jag. Även om inget kan påverka mig efter jag är död så kan jag påverka andra efter att jag är död genom att donera.

Permalänk

Jag ska se till att donera mig till någon riktigt galen vetenskapsman som får i order att försöka väcka mig till liv igen. Och misslyckas han så ska min hjärna läggas i en kapsel och skjutas ut i rymden för att hamna i omloppsbana kring mars. Tror nämligen att människan kommer kolonisera mars ungefär samtidigt som de lär sig operera in gamla frysta hjärnor in i robotkroppar... Jag har redan börjat arbeta på att förverkliga planen i och med att jag försöker förbereda hjärnan genom att bada den i alkohol några gånger i veckan så att den blir bättre konserverad.

Resten av kroppen bryr jag mig inte så mycket om. Den får dem göra vad de vill med. Så länge inte organdonationen räddar livet på något aftonbladsläsande spåtant eller liknande utan faktiskt går till någonting som är bra för mänskligheten så bryr jag mig inte alls vart mina likdelar hamnar.

Edit: syftningsfel.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk

Jag är inne på trådskaparens idé om vikingabegravning, med modifikationen att det skulle göras på ett sätt som konserverar det som blir kvar efter bränningen. Detta för att förbrylla framtida arkeologer så de tror att vikingar levde kvar många hundra år längre än man tidiagare trott.

Permalänk
Avstängd

Jag bryr mig som de flesta inte alls vad som sker med min kropp. Men jag bryr mig om vad mina anhöriga bryr sig om.
Så vad som händer med min kropp efter eventuell organdonation får de sköta.

Om detta sedan innefattar grotesk nekrofili eller inte spelar ingen roll för mig.

Fanns möjligheten att frysa ner mitt huvud eller hela mig så hade jag nog valt det. Men då jag inte är speciellt rädd för döden är det inget jag skulle lägga allt för stor vikt vid.

Permalänk
Medlem

Jag ska stoppas upp och ställas ut.

Visa signatur

REFUSED

Permalänk
Medlem

Om inte någon metod för uppväckning av "Cryofrysning" har uppstått innan jag fyllt 40, så heldonerar jag min kropp till vetenskapen när den tar sitt sista suck. Just nu så finns det ingen vettig lösning (vad jag vet) för att kunna behålla personligheten, minnen, moralen utan "oxygen deprivation" ska ske i hjärnan och därav döda hjärnceller.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Visst igen borde egentligen bry sig om vad som händer med ens kropp med tanke på att "jag" är borta.
Men det är den kropp som har varit värd till ditt "jag" hela tiden. De flesta bryr sig om vad som händer med deras näras kroppar så varför skulle man då inte bry sig om sin egen? Jag känner ett nära samband till min kropp vilket i sin tur gör att jag skulle vilja att den respekteras även efter "jag" har lämnat den.

Flummigt värre men jag tror ni fattar

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Kunde inte bry mig mindre, folket som lever kvar får göra absolut vad dem vill med den, förhoppningsvis används till något vettigt, typ vetenskaplig forskning, om inte, vem bryr sig, inte jag iaf. Fast om pengarna finns så hade nerfrysningen varit lika, man har ju inget att förlora liksom.

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Medlem

Det är ert problem, men jag kan säga så här för att underlätta för er, riddarholmskyrkan är fullbelagd. Nog löser ni det till slut och så blir jag stolt över er.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av 037180:

Om inte någon metod för uppväckning av "Cryofrysning" har uppstått innan jag fyllt 40, så heldonerar jag min kropp till vetenskapen när den tar sitt sista suck. Just nu så finns det ingen vettig lösning (vad jag vet) för att kunna behålla personligheten, minnen, moralen utan "oxygen deprivation" ska ske i hjärnan och därav döda hjärnceller.

Jag antar att du då inte är medveten om att problemen med "cryofrysning" (alltså Frys-frysning) är lite mer omfattande än så.

Om man fryser en människa så förstör man cellerna, detta går ej att undvika. Tinar man upp det man har kvar så får man en äcklig sörja som förmodligen inte skulle duga till mer än att blanda ut koskit med för att sprida på åkrar.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk

Kremering, vill helst inte ruttna i nån kista, ett ruttnande och stinkande lik är ingen vacker syn.
Fast iofs spelar det ingen större roll när man ändå är död men om man måste välja mellan begravning och kremering så väljer jag utan tvekan kremering.
Nedfrysning är bara idiotiskt. Speciellt om man fryses ner EFTER att man har dött. Tror inte heller att återupplivning av hjärndöda nerfrysta lik direkt är forskarnas prio ett ^^ Så jag tror att det aldrig kommer gå att återuppliva nerfrysta människor.

Permalänk
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Nedfrysning är bara idiotiskt. Speciellt om man fryses ner EFTER att man har dött. Tror inte heller att återupplivning av hjärndöda nerfrysta lik direkt är forskarnas prio ett ^^ Så jag tror att det aldrig kommer gå att återuppliva nerfrysta människor.

Vilket tramseri, hör du ens själv hur dumt ditt argumenterande låter?
Så eftersom forskarnas nuvarande högsta prioritet knappast går till kryopreservationsforskning så kommer återupplivning av kryopreserverade objekt aldrig att fungera? Det påståenden går verkligen inte ihop.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Allt ska bort! Någon annan har säkert nytta av något, alternativt forskningen. Resterna skall brännas och allt skall kastas åt naturen/havet. Inga minnesmärken eller något. Vill mina efterlevande minnas mig behöver de bara vistas i naturen då jag är en del av den.

Permalänk
Medlem

Kommer donera alla mina organ samt min swec profil

Permalänk
Skrivet av Random-person:

Vilket tramseri, hör du ens själv hur dumt ditt argumenterande låter?
Så eftersom forskarnas nuvarande högsta prioritet knappast går till kryopreservationsforskning så kommer återupplivning av kryopreserverade objekt aldrig att fungera? Det påståenden går verkligen inte ihop.

Det är inte bara därför som jag tror att det är omöjligt att återuppliva döda.
Jisses.. oavsett hur jävla bra teknik man har så finns det gränser för vad man kan göra, återuppliva döda är en sån sak.
Tycker det är roligt när du säger "tramseri" till mig när jag säger att det inte kommer vara omöjligt att återuppväcka döda, vad är det som är tramseri egentligen.
Tycker synd om folk som tror på sånt skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcars:

Jag antar att du då inte är medveten om att problemen med "cryofrysning" (alltså Frys-frysning) är lite mer omfattande än så.

Om man fryser en människa så förstör man cellerna, detta går ej att undvika. Tinar man upp det man har kvar så får man en äcklig sörja som förmodligen inte skulle duga till mer än att blanda ut koskit med för att sprida på åkrar.

Visst en del celler dör, men experiment förr och nu på djur (bl.a. hundar) har visat att det medvetandet fortfarande var intakt efter en veckas frysning - men det är främst oxygen deprivation som visar sig vara farligast för hjärncellerna. Det finns också alternativt "Neuropreservation" som är tydligen lättare att hantera än hela kroppen, inte många institut(?) som erbjuder detta dock.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Min kropps ska balsameras och placeras i en 50m hög trappstegspyramid byggd av granit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Det är inte bara därför som jag tror att det är omöjligt att återuppliva döda.
Jisses.. oavsett hur jävla bra teknik man har så finns det gränser för vad man kan göra, återuppliva döda är en sån sak.

Vad baserar du det påståendet på?

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Skrivet av Cloudstone:

Vad baserar du det påståendet på?

Herregud, vad sägs om lite sunt förnuft?
1: Skulle tippa på att det tar cirka 7 timmar efter döden innan man är nedfryst, eller troligtvis längre. Efter att man har dött så måste man göra en 6 timmar lång operation innan man kan frysas ner.
Efter så lång tid är hjärnan lika död som en sten, skulle tro att man är hjärndöd efter typ 20 minuter utan syre i hjärnan, så efter 7 timmar är hjärnan.. ptja, stendöd.
2: Celler som fryser sönder.
3: Människokroppen är ingen jävla maskin, om man har dött av ålderdom t.ex. så vet kroppen ofta när det kommer dö, och ställer in sig på att dö, t.ex. så kan katter lukta typ ett dygn i förväg innan en person dör av ålderdom, för att kroppen börjar då utsöndra en speciell "dödslukt", kroppen börjar alltså ställa in sig på att dö, och när man väl har dött så är typ hela kroppen stendöd.
4: är man död så är man, att frysa ner en död person är som att frysa ner rutten mat, efter upptiningen så är maten fortfarande rutten.
5: Har man dött av ålderdom, och man skulle på nåt mirakulöst sätt kunna återuppliva hjärnan i framtiden så kommer alla andra organ också att stängas av efter ganska kort tid pga. åldern.
Lycka till med att byta ut varenda organ i kroppen, samt typ all vävnad. Isåfall vore det väl bättre att såga loss huvudet och sätta huvudet på en robot.
6: även hjärnan kommer självdö med åldern, det är inte bara t.ex. hjärtat som kommer ge upp. Ett hjärta kan man kanske ersätta, men en hjärna?

Permalänk
Hedersmedlem

Och källor för dina påståenden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Herregud, vad sägs om lite sunt förnuft?
1: Skulle tippa på att det tar cirka 7 timmar efter döden innan man är nedfryst, eller troligtvis längre. Efter att man har dött så måste man göra en 6 timmar lång operation innan man kan frysas ner.
Efter så lång tid är hjärnan lika död som en sten, skulle tro att man är hjärndöd efter typ 20 minuter utan syre i hjärnan, så efter 7 timmar är hjärnan.. ptja, stendöd.
2: Celler som fryser sönder.
3: Människokroppen är ingen jävla maskin, om man har dött av ålderdom t.ex. så vet kroppen ofta när det kommer dö, och ställer in sig på att dö, t.ex. så kan katter lukta typ ett dygn i förväg innan en person dör av ålderdom, för att kroppen börjar då utsöndra en speciell "dödslukt", kroppen börjar alltså ställa in sig på att dö, och när man väl har dött så är typ hela kroppen stendöd.
4: är man död så är man, att frysa ner en död person är som att frysa ner rutten mat, efter upptiningen så är maten fortfarande rutten.
5: Har man dött av ålderdom, och man skulle på nåt mirakulöst sätt kunna återuppliva hjärnan i framtiden så kommer alla andra organ också att stängas av efter ganska kort tid pga. åldern.
Lycka till med att byta ut varenda organ i kroppen, samt typ all vävnad. Isåfall vore det väl bättre att såga loss huvudet och sätta huvudet på en robot.
6: även hjärnan kommer självdö med åldern, det är inte bara t.ex. hjärtat som kommer ge upp. Ett hjärta kan man kanske ersätta, men en hjärna?

Det är ju dagens begränsningar om det stämmer det du skriver. Men hur kan du påstå dig veta framtidens tekniska begränsningar? I framtiden när vi vet mer hur kroppen egentligen fungerar så kanske man kan återuppliva döda människor. Jag säger inte att vi kommer kunna göra det, men det är naivt att tycka att dagens sunda förnuft ska bestämma om det är möjligt eller inte.

Det sunda förnuftet tyckte ju att jorden var platt för länge sedan. Men det visade ju sig vara fel. Dra tillbaka tiden 300år och skriv en artikel om vi kommer kunna sända rörlig bild genom en sladd, du kommer bli totalt utskrattad. Det sunda förnuftet kommer ju då att säga att hur ska man kunna ta en bild av verkligheten och sen stoppa in den i en sladd och visa upp den igen på andra ändan på en skärm?

Man kan ju inte avfärda saker och ting innan det är bevisat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Det är ju dagens begränsningar om det stämmer det du skriver. Men hur kan du påstå dig veta framtidens tekniska begränsningar? I framtiden när vi vet mer hur kroppen egentligen fungerar så kanske man kan återuppliva döda människor. Jag säger inte att vi kommer kunna göra det, men det är naivt att tycka att dagens sunda förnuft ska bestämma om det är möjligt eller inte.

Det är ju inte som om folk dör för att vi inte listat ut varför. Vi vet varför folk dör, vi vet också att det inte är något som vi kan ändra på utan att skriva om det mänskliga DNA't, och om vi kunde det så skulle det ändå inte kunna göra någon nytta för folk när de väl var döda, för då är de döda.

När en person är död slutar all verksamhet i kroppen, that's all she wrote. Att man då flera timmar senare skulle kunna frysa ner kroppen, sen smälta den och hoppas att personen skulle kunna återupplivas på något sätt är rena fantasier.

Varför finns det företag som erbjuder dylika tjänster? De vill blåsa folk på pengar, om någon är korkad nog att bränna sina stålar på något så idiotiskt så förtjänar de ingen respekt från någon.

Skrivet av sunnis:

Det sunda förnuftet tyckte ju att jorden var platt för länge sedan. Men det visade ju sig vara fel. Dra tillbaka tiden 300år och skriv en artikel om vi kommer kunna sända rörlig bild genom en sladd, du kommer bli totalt utskrattad. Det sunda förnuftet kommer ju då att säga att hur ska man kunna ta en bild av verkligheten och sen stoppa in den i en sladd och visa upp den igen på andra ändan på en skärm?

1. Man har vetat mycket väl att jorden är rund åtminstone de senaste 2000 åren, i vissa kulturer har det varit allmän kunskap långt längre. Denna uppfattning att folk var kompletta idioter fram till renässansen är ett sentida påhitt.
2. Om du misrepresenterar ett fysiskt fenomen så kommer du nog bli utskrattad oavsett vilket århundrade du reser till. Vilken sorts idiot tror egentligen att man stoppar in en bild i en sladd som kommer ut på andra sidan?

Skrivet av sunnis:

Man kan ju inte avfärda saker och ting innan det är bevisat.

Återigen, det är inte som om vi inte har en aning om vad som händer när någon dör; vi vet vad som händer, varför det händer, och varför det inte går att undvika. Hur mycket mer måste vi veta för att du inte ska bli blåst av ett blufföretag som vill lura av dig pengarna?

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk

Det där med DNA:t var bra skrivet, hela människokroppen har en biologisk klocka, och det går inte att ändra på den utan att man ändrar typ DNA:t.
Iofs kan jag tänka mig att man kan odla kroppsdelar i laboratorium och sen byta ut de slitna kroppsdelarna, det är faktiskt inte så jättelångt borta.
Men det kommer bli omöjligt att ersätta hjärnan, sinnet, och det som troende kallar för "själen".

Men jag förstår din poäng sunnis, jag håller delvis med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcars:

Det är ju inte som om folk dör för att vi inte listat ut varför. Vi vet varför folk dör, vi vet också att det inte är något som vi kan ändra på utan att skriva om det mänskliga DNA't, och om vi kunde det så skulle det ändå inte kunna göra någon nytta för folk när de väl var döda, för då är de döda.

När en person är död slutar all verksamhet i kroppen, that's all she wrote. Att man då flera timmar senare skulle kunna frysa ner kroppen, sen smälta den och hoppas att personen skulle kunna återupplivas på något sätt är rena fantasier.

Varför finns det företag som erbjuder dylika tjänster? De vill blåsa folk på pengar, om någon är korkad nog att bränna sina stålar på något så idiotiskt så förtjänar de ingen respekt från någon.

1. Man har vetat mycket väl att jorden är rund åtminstone de senaste 2000 åren, i vissa kulturer har det varit allmän kunskap långt längre. Denna uppfattning att folk var kompletta idioter fram till renässansen är ett sentida påhitt.
2. Om du misrepresenterar ett fysiskt fenomen så kommer du nog bli utskrattad oavsett vilket århundrade du reser till. Vilken sorts idiot tror egentligen att man stoppar in en bild i en sladd som kommer ut på andra sidan?

Återigen, det är inte som om vi inte har en aning om vad som händer när någon dör; vi vet vad som händer, varför det händer, och varför det inte går att undvika. Hur mycket mer måste vi veta för att du inte ska bli blåst av ett blufföretag som vill lura av dig pengarna?

Jag har inte heller argumenterat för att kunna väcka döda männsikor. Det enda jag har skrivit är att det _kanske_ är möjligt i framtiden, jag avfärdar det inte och jag påstår inte heller att det kommer vara möjligt.

Det jag reagera var Blackbird_CaD sätt att se på saken, nämligen om det "Sunda förnuftet" menar på att det är omöjligt så kommer det alltid vara omöjligt.

Fanns säkert kulturer som redan tidigt kom på att jorden var rund. Men min poäng kvarstår, ett "sunt förnuft" skulle kunna resonera att den är platt om man inte vet bättre.

Jag menade inte heller att misrepresentera ett fysiskt fenomen. Utan tvärt om, att presentera ett fysiskt fenomen på ett korrekt sätt och berätta att det är möjligt. Poängen som du uppenbarligen missade var att det "sunda förnuftet" hos läsarna tar över och avfärdar det med att det är omöjligt överföra bildinformation genom en sladd, liksom hur skulle det gå till? De avisar ideén för att bonnförnuftet tar över. Rena fantasier skulle de kalla det.

Det enda jag vill komma fram till är att det korkat att avfärda saker i allmänhet för att det förnuftet just nu säger annat. Historiskt sett har vi gjort det felet många gånger.

Permalänk

Måste bara få bråka lite här då detta var kul.

Skrivet av Blackbird_CaD_:

Herregud, vad sägs om lite sunt förnuft?

Sunt förnuft har tyvärr inte mycket med vetenskap att göra. Sunt förnuft förklarade först att svarta hål inte kunde "avdunsta". Senare kom nytt sunt förnuft och sade att de kunde det.

Skrivet av Blackbird_CaD_:

1: Skulle tippa på att det tar cirka 7 timmar efter döden innan man är nedfryst, eller troligtvis längre. Efter att man har dött så måste man göra en 6 timmar lång operation innan man kan frysas ner.
Efter så lång tid är hjärnan lika död som en sten, skulle tro att man är hjärndöd efter typ 20 minuter utan syre i hjärnan, så efter 7 timmar är hjärnan.. ptja, stendöd.

En hjärna kan klara sig upp till sex minuter efter att hjärtat stannat utan att ta skada. Sex minuter borde vara mer än tillräckligt ifall man är noga förberedd att frysa ner en hjärna eller på annat sätt hindra att nedbrytning börjar.

Skrivet av Blackbird_CaD_:

2: Celler som fryser sönder.

Denna är jobbig och är en av de större hindren. jag gissar på att lösningen ligger i att byta ut vatten i hjärnan mot en lösning av någonting som inte expanderar när det fryser. Kom ihåg att det vi talar om är att frysa ner så pass bra så att information är intakt. Hur den sedan ska tas till vara på om tio millennium när någon tinar upp en är ju omöjligt att spekulera om.

Skrivet av Blackbird_CaD_:

3: Människokroppen är ingen jävla maskin, om man har dött av ålderdom t.ex. så vet kroppen ofta när det kommer dö, och ställer in sig på att dö, t.ex. så kan katter lukta typ ett dygn i förväg innan en person dör av ålderdom, för att kroppen börjar då utsöndra en speciell "dödslukt", kroppen börjar alltså ställa in sig på att dö, och när man väl har dött så är typ hela kroppen stendöd.

Människokroppen är en "jävla maskin", bara en riktigt jävla komplicerad sådan. När en person dör av ålder så dör personen inte bara av ålder utan att någon av organen sviktar. De andra organen kan mycket väl klara sig flertalet år till. Jag tvivlar dock på att det finns mekanismer i kroppen som "ställer in sig på att dö". Detta tycker jag låter ganska så orimligt.

Skrivet av Blackbird_CaD_:

4: är man död så är man, att frysa ner en död person är som att frysa ner rutten mat, efter upptiningen så är maten fortfarande rutten.

Det som är intressant är inte ifall man passerat bäst före datumet eller inte. Det som är intressant är om tillräckligt mycket information finns kvar i kroppen för att återskapa människan. Är kroppen "rutten" så går det nog som du säger inte att återställa då det är svårt att spåra hur ett förfall har skett.

Skrivet av Blackbird_CaD_:

5: Har man dött av ålderdom, och man skulle på nåt mirakulöst sätt kunna återuppliva hjärnan i framtiden så kommer alla andra organ också att stängas av efter ganska kort tid pga. åldern.
Lycka till med att byta ut varenda organ i kroppen, samt typ all vävnad. Isåfall vore det väl bättre att såga loss huvudet och sätta huvudet på en robot.

Ehm, idag byter vi ut stora delar av kroppen, till exempel hjärta, hörsel, syn, lämmar, lever (till viss del), lungor etc etc. Hur lång tid tror du det kommer ta innan vi byter ut alla delar med tanke på hur mycket av våra resurser som går åt till just att förlänga liv...

Skrivet av Blackbird_CaD_:

6: även hjärnan kommer självdö med åldern, det är inte bara t.ex. hjärtat som kommer ge upp. Ett hjärta kan man kanske ersätta, men en hjärna?

Varför kommer den självdö? De bakomliggande orsakerna till döden är inte riktigt klarlagt ännu men det är inte helt orimligt att kunna göra modifikationer så att celler inte slutar dela sig och samtidigt föra in spärrar för att undvika för stora mutationsrisker.

Just nu är det helt orimligt att kunna återuppliva någon. Men talar vi om en längre tidsaspekt så finns det saker som pekar på att det kan gå ifall vi kollar på vetenskapens framsteg och extrapolerar lite. Men hej, det sunda förnuftet säger ju att vi inte kan veta någonting om framtiden. Kanske bäst att vi lyssnar på det då.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

Jag vill att min kropp ska användas som motstånd till nästa kommande komet.

Dv.s skjut upp skiten mot kometen och hoppas på det bästa!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Mikael_Berglund:

En hjärna kan klara sig upp till sex minuter efter att hjärtat stannat utan att ta skada. Sex minuter borde vara mer än tillräckligt ifall man är noga förberedd att frysa ner en hjärna eller på annat sätt hindra att nedbrytning börjar.

Inte en chans att man hinner frysa ner hjärnan inom 6 minuter efter dödsfallet.
Inte sålänge man inte kan förutspå när döden kommer ske.
Någon bil måste komma och hämta upp liket, och köra den till stället där liket fryses ner.
Där jag bor tar det typ 30-40 min eller längre innan ambulansen kommer. Så hur ska nåt litet pissföretag som har kanske 2 kontor i hela världen kunna hinna köra till stället där dödsfallet skett och sen tillbaks till nedfrysningspltsen, och sen frysa ner hjärnan, allt inom 6 minuter. Dessutom måste nedfrysningen ske mycket snabbt isåfall, med typ flytande kväve om man ska ha nån chans att hålla tidschemat, men med flytande kväve så blir ju vävnaden förstört och skördare än glas.
Slår vad om att det här företaget inte har något kontor i Sverige, så hur ska de hinna flyga från USA hit och tillbaks inom 6 minuter? ^^
Jaja nu kommer ni säga att vi pratar om framtiden, men jag kan inte se att de kommer ha fler "nedfrysningsposter" än vad det finns ambulanscentraler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Inte en chans att man hinner frysa ner hjärnan inom 6 minuter efter dödsfallet.
Inte sålänge man inte kan förutspå när döden kommer ske.
Någon bil måste komma och hämta upp liket, och köra den till stället där liket fryses ner.
Där jag bor tar det typ 30-40 min eller längre innan ambulansen kommer. Så hur ska nåt litet pissföretag som har kanske 2 kontor i hela världen kunna hinna köra till stället där dödsfallet skett och sen tillbaks till nedfrysningspltsen, och sen frysa ner hjärnan, allt inom 6 minuter. Dessutom måste nedfrysningen ske mycket snabbt isåfall, med typ flytande kväve om man ska ha nån chans att hålla tidschemat, men med flytande kväve så blir ju vävnaden förstört och skördare än glas.
Slår vad om att det här företaget inte har något kontor i Sverige, så hur ska de hinna flyga från USA hit och tillbaks inom 6 minuter? ^^
Jaja nu kommer ni säga att vi pratar om framtiden, men jag kan inte se att de kommer ha fler "nedfrysningsposter" än vad det finns ambulanscentraler.

Det här fungerar inte i längden Blackbird, att diskutera detaljer om en teknologi som inte finns än. Du måste väl förstå att bara för att en teknologi inte finns idag, betyder inte att den inte kommer finnas om 100 år? Redan idag är det möjligt och enkelt att odla organ och kroppsdelar på din egen kropp. Det finns inga gränser för vad mänskligheten kan hitta på härnäst, frågan är bara när.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Avstängd

Att celldöd och/eller iskristallbildning hinner ske innan hjärnan är fryst är kanske störst problem om man är inställd på att behålla sin hjärna.
Andra, som jag, som bryr sig om hjärnfunktionen och inget annat skulle inte ha några problem med en ny hjärna eller en mer generell maskin programmerad för att utföra hjärnans funktion.

Så länge man kan räkna ut hur hjärnan var med tillräckligt hög noggrannhet så går det ändå.
Egentligen skulle jag kanske lika gärna låta min hjärna bli avscannad i nog hög upplösning för en funktionell modell som att låta den frysas.

Permalänk
Avstängd

Jag måste nog hålla med Blackbird_CaD_ lite grann här; nedfrysning efter döden i syfte att kunna ta till vara på medvetande och minne i efterhand inte bara är, utan förblir, science fiction.

Vilket inte gör något! Jag är som Haricots övertygad om att medvetandet är substratneutralt och alltså inte finns därför att just råkar vara i en hjärna. Så nedfrysning är fel väg att gå, dels för att det inte kommer fungera problemfritt av de skäl som Blackbird_CaD_ anger, dels för att det faktiskt inte är så intressant. Tekniken att få en person att leva vidare vid fullt medvetande är inte alls omöjlig, men den kommer antagligen inte vara fixerad vi våra befintliga kroppar och hjärnor.

Idén med nedkylning och återuppväckning påminner lite om att försöka återskapa tillståndet hos en dator efter att den stängts av och varit avstängd väldigt länge. Det är en opraktisk väg att gå. Kännetecknande för modern teknik är att den är mindre omständlig och mer avancerad än vad man föreställde sig i gårdagens science fiction.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."