Permalänk
Medlem

Börjat spela gitarr

Hej!

Har bestämt mig för att börja spela gitarr.
Jag har just nu en Washburn Eagle gitarr och en Marshall Lead 12 förstärkare och lite olika plektrum i olika former och tjocklek. Har även något rör, vad man nu använder det till. Är det något mer som behövs eller är det bara att köra?
Kan tillägga att jag har Guitar Pro 5 på datorn också, ifall det kan vara bra att ha.

Har även tittat lite på Gitarrackord - lär dig spela ackord på gitarr och känt på lite olika ackord.

Har ni några tips att ge en nybörjare som mig? Jag har aldrig spelat något instrument förut och jag hade inte direkt något bra betyg i musik. Men jag vill lära mig, har massor av tid nu på sommarlovet.
Förresten, finns det någon jätteenkel låt jag kan lära mig? Vore kul att iaf kunna spela en låt, oavsett vilken

//Niklas

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Free Guitar Lessons: learn to play guitar with 14226 videos

En svensk som grundade sidan och håller i den än, med flera instruktörer världen över med olika stilar, lektioner, övningar samt forum - kolla runt och se. Sidan har ett stort arkiv med nybörjarlektioner och bra steg-för-steg.

Edit:

Lesson Series at Guitar Masterclass

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Som din första låt kan du ge dig på Nirvana - ( Come As You Are tab )

Det absolut bästa är dock att gå till en musiklärare så du får lära dig ordentligt, men vill du inte det så är det bara att spela hemma och lära dig ackorden och så. Lycka till!

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Musiklärare... Ja, har sommarlov nu men har för mig att jag valde musik som estetiskt val till nästa år. Då kan man ju spela på skolan också. Men jag hade tänkt att lära mig hemma, med hjälp av farsan och min kusin. Och självklart internet.
Tack för länkarna 037189 och Cloudstone!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Ehum...skaffa guitar pro. Bästa programmet att använda för att spela gitarr/bas/trummor etc.

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Kan tillägga att jag har Guitar Pro 5 på datorn också, ifall det kan vara bra att ha.

En kompis tyckte att jag skulle lära mig Nothing Else Matters, men den verkar svår tycker jag. Eller?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Aha, såg inte det

Joo, jag tycker nothing else matters är cpsvår. Fast jag har aldrig riktigt försökt lära mig den :/
Men ifall du sätter dig ner, och verkligen ska lära dig den. Så lär du blir rätt bra också? Du vinner rätt mkt på att lära dig den menar jag, fast det lär bli knepigt om du inte spelat länge.

Sen finns det en del sköna låtar från kill 'em all plattan som är rätt skoj att kunna.
Slayer är också skoj att kunna. Angel of Death är ju inte så svår egentligen, den går ju bara så jävla snabbt

Börja med det du vill lära dig spela

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem

Nothing else matters gick lite för snabbt kände jag. Även Come as you are.
Ska börja med att se filmerna på den där sidan som någon ovan länkade. Känns som att det kan vara en bra början. Sedan testa att ta ackord osv.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Du kanske kan lära dig introt på Smoke on the water, One kanske? var bland det första jag lärde mig Annars är det bara att köra på. Kolla på lite på youtube, ultimate guitar mm

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem

Smoke on the water, jo den kanske kan vara lätt att lära sig. Minns att spelade lite på den när man var yngre. Ska kolla upp den i guitar pro.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Är det någon speciel låt du vill lära dig är det bara att säka på det på youtube. Det är ganska lätt när dom säger tex 8e bandet e/1 strängen eller liknande. Fast börja med att lära dig några ackord först

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem

Jo, ska lära mig några ackord först. Och kolla på filmerna på den där sidan.
Det är ingen speciell låt jag vill lära mig, eller jo... Fell On Black Days med Soundgarden men inser att det tar ett tag att komma dit. Så det är bättre att börja från början och jobba sig uppåt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Det går utmärkt att lära sig själv, kolla tabs osv. Jamma med någon polare är ju kul när du börjat kunna låtar + så kan de hjälpa dig. AC/DC tyckte jag var bra i början, enkla men låter ändå bra. Guitar pro är skön hjälp det med. Ett tips sen när du börjat lära dig grunderna är att testa på alla genre tex reggae, det blir en utmaning men kommer definitivt gör dig bättre! Lycka till och jag får ursäkta mitt flummiga inlägg.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ska göra det, Johan
Har en kompis som har börjat lära sig spela bas, tror jag. Sedan har jag en kompis som kan spela det mesta, trombon, piano, trummor you name it some man skulle kunna spela med också

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Det är så kul med gitarr! Spelade en hel del förut, men tycker mig inte ha tid längre. Ibland sitter man ju och drömmer om att köpa sig en elgura och koppla in i datorn
Det finns ju en som sagt en hel del kända låtar som relativt enkla på gitarr. Bläddra lite i någon "gitarrbok" så kan man få lite inspiration vad gäller låtar. Jag menar: lätt att kolla upp dem sen när man kommer hem.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Har hittat en låt som verkar relativt enekel.
4th of July med Soundgarden. Ska testa den imorrn, den går inte för snabbt och den är inte allt för avancerad. Kan ju lära mig introt iaf, vore kul att sitta och spela med

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Free Guitar Lessons - How To Play Guitar - Justin's Beginners Guitar Course v2

börja för guds skull inte nöta tabs det första du gör, visst, man lär sig "spela" snabbare, men blir så oerhört slö när det kommer till att plocka ut låtar eller ens veta hur gitarren fungerar i grunden.

Permalänk
Medlem

Känns som att man kan börja med alla vanliga dur och moll ackord, förutom baréackorden då.
Kör någon låt med dem t ex Knockin on Heavens Door.
(G--D--Am*----, G--D--C----) Försök hålla bra takt etc. Börja sedan plocka ackorden.

Börja kolla tabs och försöka köra individuella noter hit och dit känns lite tråkigt i början.

*igentligen A7m

Permalänk
Medlem

Tack Hoz för länken. Anledningen till att jag vill lära mig en låt är för att jag vill känna att jag kan något, att jag har lärt mig något ändå.
Men ska kolla igenom alla dessa guider som länkats här i tråden.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoz:

Free Guitar Lessons - How To Play Guitar - Justin's Beginners Guitar Course v2

börja för guds skull inte nöta tabs det första du gör, visst, man lär sig "spela" snabbare, men blir så oerhört slö när det kommer till att plocka ut låtar eller ens veta hur gitarren fungerar i grunden.

Vad menar du med plocka ut låtar? Gehör?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av hoz:

Free Guitar Lessons - How To Play Guitar - Justin's Beginners Guitar Course v2

börja för guds skull inte nöta tabs det första du gör, visst, man lär sig "spela" snabbare, men blir så oerhört slö när det kommer till att plocka ut låtar eller ens veta hur gitarren fungerar i grunden.

För man lär ju sig spela gitarr över nätet -_-
Ifall snubben verkligen vill lära sig gitarr, hur den funkar, hur man tar ur ackord, vart alla ackord sitter osv. Så ska han leta upp en bra privatlärare...

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem

Det känns faktiskt som att jag kan sysselsätta mig fram till skolstarten igen genom att kolla på Justinguitar. Har kollat igenom alla "förebyggande" klipp och ska börja på ackorden.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cropsgrinder:

För man lär ju sig spela gitarr över nätet -_-
Ifall snubben verkligen vill lära sig gitarr, hur den funkar, hur man tar ur ackord, vart alla ackord sitter osv. Så ska han leta upp en bra privatlärare...

hur fan tänker du nu?
med intresse och självdisciplin är det inga som helst problem att lära sig spela gitarr med hjälp av kurser från nätet, är ju trots allt samma musikteori som du får i en kursbok av privatläraren >_<

ont: försök variera lirandet med/utan plektrum, trist att vara beroende av det för att kunna spela alls

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, ska göra det.

Förresten, är det någon som vet om gitarren jag har är lättspelad eller svårspelad? Washburn Eagle, från 80-tal tror jag. Det enda jag vet är att den är tung som attan.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Är det normalt att få nå otroligt ont i fingrarna efter typ 10 sekunder? Strängarna känns jättevassa och tunna och skär in i fingrarna :S
Sedan så får jag inte till ett D heller, alltid några strängar som inte är som dom ska :S

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Tack för tipset, ska göra det.

Förresten, är det någon som vet om gitarren jag har är lättspelad eller svårspelad? Washburn Eagle, från 80-tal tror jag. Det enda jag vet är att den är tung som attan.

Det är lite som att fråga om ditt handtag är skönt.
För att kunna svara på det måste man provspela först. Men Washburn gör oftast bra grejor & oddsen är höga för
att du har en trevlig gura. Wasburn samarbetar numera med Gibson, vilket bara i sig indikerar att de gör bra grejor.

Skrivet av Ala_95:

Är det normalt att få nå otroligt ont i fingrarna efter typ 10 sekunder? Strängarna känns jättevassa och tunna och skär in i fingrarna :S
Sedan så får jag inte till ett D heller, alltid några strängar som inte är som dom ska :S

Japp .., du får valkar sen ..
Själv lärde jag mig "Nobody knows you when you´re down and out" på fyra timmar häromkvällen
och kommer inte att kunna spela på en vecka iom med det. Bara att kämpa på.

Mvh

Permalänk
Medlem

Haha okej, ska försöka härda fingrarna varje dag. På gitarren eller på annat sätt.
Är alldeles öm nu och det gör ont att skriva på tangentbordet :S

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Haha okej, ska försöka härda fingrarna varje dag. På gitarren eller på annat sätt.
Är alldeles öm nu och det gör ont att skriva på tangentbordet :S

Du skulle kunna köpa en Nylonsträngad gitarr för typ 1000kr eller en begangnad om du har en stålsträngad nu

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem

Får då bli en begagnad isåfall. Har lite ont om pengar just nu. Och det får bli senare, vet inte riktigt om gitarr är min grej ännu

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Haha okej, ska försöka härda fingrarna varje dag. På gitarren eller på annat sätt.
Är alldeles öm nu och det gör ont att skriva på tangentbordet :S

helt normalt, bara nöta på.

Skrivet av getskägg:

Det är lite som att fråga om ditt handtag är skönt.
För att kunna svara på det måste man provspela först. Men Washburn gör oftast bra grejor & oddsen är höga för
att du har en trevlig gura. Wasburn samarbetar numera med Gibson, vilket bara i sig indikerar att de gör bra grejor.

Japp .., du får valkar sen ..
Själv lärde jag mig "Nobody knows you when you´re down and out" på fyra timmar häromkvällen
och kommer inte att kunna spela på en vecka iom med det. Bara att kämpa på.

Mvh

min uppfattning om Gibson är att deras kvalitetskontroll har enorma brister, gå in på en musikaffär och testa några olika guror av samma modell så förstår du vad jag menar, testa gärna epiphones motsvarighet också, inte sällan det finns gitarrer för en bråkdel av priset som känns bättre än en halvdan Gibson