Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Nothing else matters gick lite för snabbt kände jag. Även Come as you are.
Ska börja med att se filmerna på den där sidan som någon ovan länkade. Känns som att det kan vara en bra början. Sedan testa att ta ackord osv.

Nothing else matters är en utmärkt nybörjarlåt för fingerplock. Eftersom du har Guitar Pro är det bara att dra ner en TAB, sänka tempot och nöta

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoz:

min uppfattning om Gibson är att deras kvalitetskontroll har enorma brister, gå in på en musikaffär och testa några olika guror av samma modell så förstår du vad jag menar, testa gärna epiphones motsvarighet också, inte sällan det finns gitarrer för en bråkdel av priset som känns bättre än en halvdan Gibson

O, fasen. I "min" musikaffär (Musikbörsen, Jönköping) hänger Gibson tre meter upp så jag har inte tagit i någon
av deras gitarrer på länge, faktiskt. Du har säkert rätt i det du säger.

Själv spelar jag Applause + Cort akustiskt, samt Ibanez 350 elektriskt. Cort:en är skönare än Applausen f.ö. ..

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av getskägg:

O, fasen. I "min" musikaffär (Musikbörsen, Jönköping) hänger Gibson tre meter upp så jag har inte tagit i någon
av deras gitarrer på länge, faktiskt. Du har säkert rätt i det du säger.

Själv spelar jag Applause + Cort akustiskt, samt Ibanez 350 elektriskt. Cort:en är skönare än Applausen f.ö. ..

Mvh

köpte en gibson les paul studio, och kunde i princip skruva isär hela gitarren för hand efter nån veckas lirande, halsen sprack för övrigt efter 6-7mån... fick dock en ny handplockad från luthmann som kändes rejält mycket bättre

gett upp Gibson helt och kör numera på en Taylor 516ce när det blir aukustiskt och en ESP Eclipse när det kommer till elgura

Permalänk
Medlem

Hur vanligt är det med gitarraffärer här i sverige? Och finns det någon i västernorrland?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

brukar väl finnas i dom flesta större samhällen, annars finns ju thomann, musikbörsen och 4sound etc...

Permalänk
Medlem

Dom på justinguitar-forumet tyckte jag skulle lämna in gitarren i någon affär så dom får byta strängar, rengöra pottarna (dom sprakar) och rengöra den osv. Lyckades inte ens med att övertala farsan att köpa nya strängar, så det blir nog svårt att få något bidrag alls.
Det går inte ens att ta ett D ackord eftersom G strängen bara buzzar liksom, samma med E.
Hade tänkt att ringa och kolla med någon affär i närheten vad det skulle kosta mig...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoz:

.. gett upp Gibson helt och kör numera på en Taylor 516ce när det blir aukustiskt och en ESP Eclipse när det kommer till elgura

Uj, det var tjusiga guror där, då spelar du förhoppningsvis massor.
Hade finare grejor förr när jag var med i band & så, fast Ibanez då med. (PL2550) Nu är det mest hobby.

Sorry, Ala för offtopic..
Strängar får du ju för mellan 1 & 2 hundra & byta dom klarar du själv.
Köp elektronikspray & regör pottarna med så slutar de spraka.

Mvh

Permalänk
Medlem

Har kollat med Musikbörsen ifall dom skulle kunna ta in gitarren, och vad det kostar. Kostar det väldigt mycket så litar jag på att jag kan själv

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

500-700:- kostar det hos musikbörsen.
Och enligt folket på Justinguitar.com så det enda som behöver göras är att byta strängar och rengöra/olja in "the fretboard" vilket jag antar är greppbrädan (eller vad det nu heter). Även kolla intoneringen, hur man nu gör det. Räcker det med att en gitarrnörd kollar det? Och vad har det för betydelse?

Över till gitarrspelandet...
Har spelat lite på introt till 4th of July med Soundgarden och det går inte speciellt bra. Däremot introt till Be Yourself med Audioslave går bra, tycker jag. Man hör att det är den låten jag försöker spela. Har bara suttit med det i typ 5 minuter och lärt mig typ 10 första sekunderna

Strängar, vad rekommenderar ni? Mest bang for the buck, vilka?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Vad sitter det för strängar på gitarren nu?

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | Aorus Xtreme WB 3080 | Samsung 970 EVO Plus | Corsair HX1000i | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Vad sitter det för strängar på gitarren nu?

Det ligger en tom Ernie Ball påse i lådan, antar att det är dom som sitter på nu. Strängarna är ca 20 år gamla men är spelade väldigt väldigt lite, men ska nog ta och byta ändå.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av getskägg:

Uj, det var tjusiga guror där, då spelar du förhoppningsvis massor.
Hade finare grejor förr när jag var med i band & så, fast Ibanez då med. (PL2550) Nu är det mest hobby.

Sorry, Ala för offtopic..
Strängar får du ju för mellan 1 & 2 hundra & byta dom klarar du själv.
Köp elektronikspray & regör pottarna med så slutar de spraka.

Mvh

spelar bara som avkoppling och för att göra något lite mer kreativt än att ligga framför tv:n hela kvällarna, men runt 3-6h/dag brukar det bli...

ontopic: strängar är rätt mycket upp till vad man själv gillar, men att tänka på är att om man byter strängtjocklek så får man oftast intonera gitarren på nytt.

personligen kör jag D'addarios EXL110 på elgitarren, går på 40-70:-/set.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Det ligger en tom Ernie Ball påse i lådan, antar att det är dom som sitter på nu. Strängarna är ca 20 år gamla men är spelade väldigt väldigt lite, men ska nog ta och byta ändå.

Tänkte mer på om det är nylon eller stålsträngar.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | Aorus Xtreme WB 3080 | Samsung 970 EVO Plus | Corsair HX1000i | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Tänkte mer på om det är nylon eller stålsträngar.

med tanke på att det är en elgitarr han har så skulle åtminstone jag bli rätt förvånad om det var nylonsträngar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoz:

med tanke på att det är en elgitarr han har så skulle åtminstone jag bli rätt förvånad om det var nylonsträngar...

Jag skulle också bli brydd om jag hittade nylonsträngar på elgitarr. Skulle väl inte gå alls?
Nej, men jag verkar ha några gamla Ernie Ball stålsträngar.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Trodde du hade en akustisk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Jag byter en gång/år även på de gitarrer jag inte spelat nämnvärt på.
Bruks/favvo - gitarrerna brukar behöva nya strängar varannan månad eller så.

Satsa på .10 - strängar. Lagom tjocka till både ackordspel & lite bending.

Mvh

Permalänk
Medlem

Hej!

Har pratat med FankN här på forumet och han tycker att jag ska köpa Ernie Ball Super Slinky 9-42 strängar.
Jag ska även köpa Dunlop Lemon Oil, ett gitarrställ, några plektrum och troligen några andra småsaker.
Dessutom så kunde han fixa intonation så det blir inget av att lämna in till Musikbörsen.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att bara nöta på! Se till att du spelar stämt, så att du verkligen lär dig att "höra rätt" ifall du förstår vad jag menar. Lyssna på hur det låter, det du spelar, spela inte för snabbt. Ifall du ska lära dig en svår låt, dra ner tempot rejält. Det kan låta riktigt fånigt långsamt, men kör långsamt tills det sitter. Själv brukar jag alltid spela för fort, då tar det skitlång tid att lära sig.

Testa gärna något annat instrument då och då, för att få lite variation, typ piano/keyboard. Bredden gör en till en duktig musiker.

Sjunger du något? Så småningom kan det vara kul att lära sig sjunga och spela samtidigt. Jag har aldrig sjungit särskilt seriöst alls. Men spelat bas i flera år, i band och i skola bl.a. Och för två år sedan började jag estetlinjen med musikinrikting, började sjunga i kör. Hade skitsvårt för detta, men fått jävligt bra hjälp så nu kan jag ta toner hyfsat bra (fick G i a-kursen ). Nu har jag fått mersmak, och håller på att öva mer, tillsammans med spelande. Ångrar att jag inte gjort detta tidigare, för det är kul att sjunga.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

Det är rätt så stämt, men ska byta strängar och FankN skulle fixa intoneringen. Kommer troligen låta mycket bättre då ;P
Jag brukar köra i guitar pro på 0.25x, ibland går det för snabbt så då gör jag genom att bara kolla på tabsen.
Har inget annat instrument, men ska testa sjunga lite sen ;P

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Du kommer att behöva stämma gitarren varje dag i början i princip med nya strängar btw.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Du kommer att behöva stämma gitarren varje dag i början i princip med nya strängar btw.

Japp - eller var femte minut beroende på bending-frekvens, temperatur, luftfuktighet och annat kul.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Skrivet av getskägg:

Japp - eller var femte minut beroende på bending-frekvens, temperatur, luftfuktighet och annat kul.

Mvh

eller så lär han sig att stränga om en gitarr ordentligt från början....

Permalänk
Medlem

Så har jag "alltid gjort" .. utom kanske användandet av "nutlube" .. tips på det?

Mvh

Permalänk
Medlem

Hehe, "Strings are good for a week or two of average play".

Kanske om man spelar 24/7.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så, gitarren är tillbaka från musikbörsen. Bandhöjdsjusteringar osv. Låter bättre nu kan jag säga.
Ska ta tag i detta när jag har tid

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Så, gitarren är tillbaka från musikbörsen. Bandhöjdsjusteringar osv. Låter bättre nu kan jag säga.
Ska ta tag i detta när jag har tid

Man har altid tid att spela gitarr
Let's Rock!

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoBb3:

Man har altid tid att spela gitarr
Let's Rock!

Nja... Högtalarbygge på gång, nätverket måste fixas. Sedan åker man bort ett tag på måndag igen...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Nja... Högtalarbygge på gång, nätverket måste fixas. Sedan åker man bort ett tag på måndag igen...

20min per dag lyckas du nog klämma in! :]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoz:

20min per dag lyckas du nog klämma in! :]

Jao... Kanske.
Ska träna på ackordbyten så man får det lite mer flytande. Testade lite förut ikväll och det gick allt annat än flytande

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000