AMD Opteron i ny superdator på KTH

Permalänk
Melding Plague

AMD Opteron i ny superdator på KTH

Kungliga Tekniska Högskolan installerar AMD Opteron "Magny Cours" och ökar antalet processorkärnor till 36 384 stycken – bäst i Sverige.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Räcker till att köra Crysis i 1920x1080

Visa signatur

Mmmarabou

Permalänk

Okej den är bäst i sverige men Hur bra är den med internationella mått sett?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0nnie:

Räcker till att köra Crysis i 1920x1080

Den flaskar nog inte iaf.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

När det handlar om såna här siffror börjar jag få ont i huvudet ......men ordet Terraflop får mig på bättre humör

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Okej den är bäst i sverige men Hur bra är den med internationella mått sett?

Där står ju ingenting om grafikkort så vem vet, den kanske inte alls klarar det:) kanske processorerna klarar det ensama

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk

Undra om man kan köra 8bit super mario på den eller om den är för stark för det ;P

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem

Inte säkert att det går så bra eftersom Crysis bara kna utnyttja upp till 4 kärnor om jag inte misstar mig.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul att veta vad den kostar

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwid:

Inte säkert att det går så bra eftersom Crysis bara kna utnyttja upp till 4 kärnor om jag inte misstar mig.

Maskinen har troligtivis inget grafikkort ö.h.t. så kan bli svårt att köra spel alls.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

Fan nu får Chalmers komma igång och bräcka dem med en ännu större Epeen! >:3

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Okej den är bäst i sverige men Hur bra är den med internationella mått sett?

Om inget nytt händer innan den är klar så hamnar den på plats 14 i världen enligt TOP500 List - June 2010 (1-100) | TOP500 Supercomputing Sites
Då beräknat på 305 TFlops...

Permalänk

Någon på KTH måste ju köra wPrime 1024 för att se hur den presterar!

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Skrivet av Szandman:

Om inget nytt händer innan den är klar så hamnar den på plats 14 i världen enligt TOP500 List - June 2010 (1-100) | TOP500 Supercomputing Sites
Då beräknat på 305 TFlops...

Just nu ligger den på plats 76 enligt länken.

Visa signatur

[ Derp ]

Permalänk
Medlem

folda any1?

Visa signatur

i7 3770k @ 4.2, 16gb dominator platinum @ 1866, 2x 780Ti Classified, FT02, Corsair m65 vit, Ducky Shine 3 MX Brown vita keycaps, Asus Xonar STX, Sennheiser HD650, Asus Rog Swift PG278Q

Permalänk
Skrivet av lolbarn5:

folda any1?

Men först måste ju KTH joina SweC's lag

Permalänk
Medlem

Äntligen spela Harpan utan FPS-drop!

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Skrivet av z2k:

Just nu ligger den på plats 76 enligt länken.

Och det förstår du om du läser artikeln som du kommenterar.

Citat:

Inledningsvis består systemet av 11 040 kärnor, men till hösten uppgraderas superdatorn till 36 384 kärnor. Det innebär 93 teraflops just nu, och när datorn är fullt utbyggd i höst, drygt 305 teraflops.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av z2k:

Just nu ligger den på plats 76 enligt länken.

Ja??

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Skulle vara kul att veta vad den kostar

"Den totala budgeten för projektet inklusive uppgradering, installation, program och driftkostnader ligger på 133 miljoner kronor under en fyraårsperiod"
Enligt Computer Sweden

Permalänk
Skrivet av voro12:

Skulle vara kul att veta vad den kostar

Enligt SVT Rapport:
"Den totala budgeten för projektet inklusive uppgradering, installation, program och driftskostnader ligger på 133 miljoner kronor under en fyraårsperiod, berättar Gert Svensson på KTH"

Visa signatur

"Keep burning your bridges as you like, but sooner or later you are going to find out that ash makes for a shitty support system"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Den flaskar nog inte iaf.

Men eftersom crysis inte drar någon vettig nytta av mer än 2 kärnor så skulle den nog faktiskt flaska då magny cours kör väldigt låg frekv

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Jag slår den i beräkningskapacitet med min casio och vänsterhanden!

Permalänk
Medlem

...vad alla började bry sig om crysis...

Permalänk
Skrivet av RemixV2:

...vad alla började bry sig om crysis...

Ja men varje gång en ny superdator har byggts eller ska byggas så börjar alltid någon med "MAXAR DEN CRYSIS?", sen spinner alla vidare på den. De har svårt för att hålla sig on topic.
Tankespridda, vilseledda, stackars barn !

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

En såndäringa superduperklump är omodern om 2 år - så då blir det slaktparty för alla swecare, en kasse CPUer till oss alla, så kan vi vinna foldingräjset på en vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

När det handlar om såna här siffror börjar jag få ont i huvudet ......men ordet Terraflop får mig på bättre humör

Skrivet av Darkst@r:

Fan nu får Chalmers komma igång och bräcka dem med en ännu större Epeen! >:3

Skrivet av jookeer:

En såndäringa superduperklump är omodern om 2 år - så då blir det slaktparty för alla swecare, en kasse CPUer till oss alla, så kan vi vinna foldingräjset på en vecka.

Haha
Folding på natten?

Edit:
7 av top10 på listan är i USA..

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Och det förstår du om du läser artikeln som du kommenterar.

Jasså? Jag måste vara blind, för jag kan inte se det varken i artikeln eller ditt quote att den för närvarande ligger på 76:e plats.

Visa signatur

[ Derp ]

Permalänk
Medlem

Gött för AMD att sälja fler prollar.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron