Permalänk

Router från Bredband2

Jag har en router från Bredband2!
Omkring 08.15, nästan varje morgon så försvinner mitt Internet, kommer tillbaka efter cirka 20 minuter!
Jag reklamera routern, fick en ny, och den är har samma problem!
OM jag kopplar förbi router, så funkar Internet perfekt!
OM jag byter till en annan router så funkar det också perfekt!
Frågan: Gör min router något omkring 08.15?
Uppdatering?? eller...Brandvägg??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morfarmarre:

Jag har en router från Bredband2!
Omkring 08.15, nästan varje morgon så försvinner mitt Internet, kommer tillbaka efter cirka 20 minuter!
Jag reklamera routern, fick en ny, och den är har samma problem!
OM jag kopplar förbi router, så funkar Internet perfekt!
OM jag byter till en annan router så funkar det också perfekt!
Frågan: Gör min router något omkring 08.15?
Uppdatering?? eller...Brandvägg??

Finns det några loggar som du kommer åt genom att logga in i routerns webgränssnitt? Isåfall bör ju dom skvallra om vad som händer vid 08.15-tiden varje dag.
Vad so supporten hos Bredband2 när du reklamerade routern?

Permalänk

Dom är lika frågande som alla andra "experter"......

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morfarmarre:

Dom är lika frågande som alla andra "experter"......

Och loggar?

Permalänk

Jag ska be dom kolla, men tror att hen har gjord det....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morfarmarre:

Jag ska be dom kolla, men tror att hen har gjord det....

Vad hindrar dig att ta fram instruktionerna för hur man loggar in i just den routermodellen från just den internetleverantören och titta efter själv?

Är det skillnad på att köra sladd eller WiFi? Skillnad på 2,4 och 5 GHz WiFi? Ger LED:arna indikation på att routern startar om?

Jag fick mitt livs första DFS-event igår och blev jäkligt paff. Det tog en halvtimme innan WiFi:t kom tillbaka, enligt loggen. Det skulle till exempel kunna vara så att en väderradar i närheten av dig kör en viss schemalagd tid och därmed sabbar 5 GHz WiFi.

Permalänk
Medlem

Undra om det är nån dhcp-lease som går ut då och renew tar lång tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morfarmarre:

Jag ska be dom kolla, men tror att hen har gjord det....

Som sagt, varför loggar du inte in själv i routerns webgränssnitt?

Permalänk

Jaha, och hur gör jag det, och vad kommer jag att se....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morfarmarre:

Jaha, och hur gör jag det, och vad kommer jag att se....

Gissningsvis står inloggningsuppgifterna på baksidan/undersidan av routern.

Men jag har också hört talas om hört talas om något som kallas Google, men jag vet inte, det är nog bara en fluga...
Bredband2 router login

Permalänk
Skrivet av No_Jah:

Gissningsvis står inloggningsuppgifterna på baksidan/undersidan av routern.

Men jag har också hört talas om hört talas om något som kallas Google, men jag vet inte, det är nog bara en fluga...
Bredband2 router login

Det där google. är det en ny elektrorouter eller? Har ett svagt minne av att jag läst om det någonstans men kan inte riktigt placera det.

Permalänk

Nytt svar från Bredband2:
"En vanlig orsak till detta är att routrar använder sig av radiosignaler och ställer därav in sig på olika kanaler. Problem kan då uppstå om exempelvis du och din granne har två olika routrar som ställer in sig på exakt samma kanal vilket gör så att ingen router kan nå internet."

Kan det vara så??

Permalänk

Låter orimligt att du och din granne ställer in sig varje morgon på samma kanal så routern går ned. Tror snarare det kan ha göra med att leasing av dhcp adress går ut och förnyas av router eller liknande.

Permalänk

Uppdatering:
tre mornar, tre olika routers, samma problem!
Drar jag en nätverkssladd direkt till mediaskåpet (förbi routern) funkar internet perfekt!

Skulle vara jäkligt kul att få veta vart "mina signaler" tar vägen och till vem 08.00 till 08.30!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morfarmarre:

Uppdatering:
tre mornar, tre olika routers, samma problem!
Drar jag en nätverkssladd direkt till mediaskåpet (förbi routern) funkar internet perfekt!

Skulle vara jäkligt kul att få veta vart "mina signaler" tar vägen och till vem 08.00 till 08.30!

Ja du bidrog ju inte till mycket på dom svaren du fick tidigare. Har du bara prövat bredband2 router eller har du prövat med en egen också?
Vad sa loggen?

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morfarmarre:

Uppdatering:
tre mornar, tre olika routers, samma problem!
Drar jag en nätverkssladd direkt till mediaskåpet (förbi routern) funkar internet perfekt!

Skulle vara jäkligt kul att få veta vart "mina signaler" tar vägen och till vem 08.00 till 08.30!

Är det bara deras routrar som uppvisar detta problemet eller har du provat med en router som inte kommer ifrån Bredband2?
Det vore nog bra om du kunde komma in i routern och se om det finns någon logg i den som kan säga vad som har hänt eller posta bilder på det så kanske vi här kan se något som kan ställa till det.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Jag hade kopplat in ngt där det faktiskt går att få ut lite relevant info.
Tills dess kan det enbart vara mer eller mindre kvalificerade gissningar.
Se om nån polare har vettig brandvägg att koppla in.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Bredband2
Skrivet av Morfarmarre:

Jag har en router från Bredband2!
Omkring 08.15, nästan varje morgon så försvinner mitt Internet, kommer tillbaka efter cirka 20 minuter!
Jag reklamera routern, fick en ny, och den är har samma problem!
OM jag kopplar förbi router, så funkar Internet perfekt!
OM jag byter till en annan router så funkar det också perfekt!
Frågan: Gör min router något omkring 08.15?
Uppdatering?? eller...Brandvägg??

Hej!

Skumt problem.
Är det bara ditt wifi som slutar fungera eller är det dina LAN uppkopplade enheter också? Testat olika mobiler/PCs?

Permalänk
Skrivet av Bredband2:

Hej!

Skumt problem.
Är det bara ditt wifi som slutar fungera eller är det dina LAN uppkopplade enheter också? Testat olika mobiler/PCs?

Ja, det är bara mitt trådlösanätverk som slutar fungera!

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

Är det bara deras routrar som uppvisar detta problemet eller har du provat med en router som inte kommer ifrån Bredband2?
Det vore nog bra om du kunde komma in i routern och se om det finns någon logg i den som kan säga vad som har hänt eller posta bilder på det så kanske vi här kan se något som kan ställa till det.

Fredag: Bredbands2 router
Måndag: Tilgin (Bahnhofs)
Tisdag : Router från Telia.
Uräkta hur kommer jag in i router och ser logg??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morfarmarre:

Ja, det är bara mitt trådlösanätverk som slutar fungera!

Då borde man verkligen kunna se i loggen vad som händer, om det bara är trådlöst som blir påverkat.

Skrivet av Morfarmarre:

Fredag: Bredbands2 router
Måndag: Tilgin (Bahnhofs)
Tisdag : Router från Telia.
Uräkta hur kommer jag in i router och ser logg??

Info om det borde finnas på baksidan av din router.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Bredband2
Skrivet av Morfarmarre:

Ja, det är bara mitt trådlösanätverk som slutar fungera!

Ok.

Du eller en granne har ingen stark elektromagnetisk källa nära som kanske stör samma tid varje morgon?
Har du testat med olika enheter om alla får samma problem samtidigt?

Är wifi symbolen borta i mobilen eller ser du symbolen men kommer inte ut på internet bara?

Permalänk
Skrivet av Bredband2:

Ok.

Du eller en granne har ingen stark elektromagnetisk källa nära som kanske stör samma tid varje morgon?
Har du testat med olika enheter om alla får samma problem samtidigt?

Är wifi symbolen borta i mobilen eller ser du symbolen men kommer inte ut på internet bara?

?? Internet försöker starta, men kopplar ner hela tiden... 08.30 funkar allt igen!
Lite svårt att förklara, typ

Permalänk
Bredband2
Skrivet av Morfarmarre:

?? Internet försöker starta, men kopplar ner hela tiden... 08.30 funkar allt igen!
Lite svårt att förklara, typ

Hur menar du försöker starta, är det din wifi signal ikon i mobilen som kommer och går eller? Hade du testat på fler mobiler?

Permalänk

Låter ju isf som att något på typ timer kör igång vid denna tiden som stör ut ditt wifi.

Eller typ grannen kör igång sin induktionhäll å lagar gröt till ungarna eller nått sånt.

Låter ju inte som ett problem som är utanför ditt hem nånstans på fibern för isf borde även sladdbundna enheter tappa kontakt vid dessa tider.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Kolla loggarna i routern, där bör du ser vad det är som händer angiven tid.
Läs manualen till din router så ser du hur man loggar in.

Permalänk
Medlem

Om du har möjlighet att dra kabel till datorn kanske du kan testa flytta routern till datorn istället och se om det blir samma problem. Om det nu skulle vara störningar från någonting i näromgivningen.

Har du kollat om dina grannar har samma problem?

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Skrivet av Bredband2:

Hur menar du försöker starta, är det din wifi signal ikon i mobilen som kommer och går eller? Hade du testat på fler mobiler?

Det är som en dålig bil, som inte startar, den försöker, går 10 sekunder, stannar, går 10 sekunder, stanna osv.

Permalänk
Skrivet av Maskaren:

Om du har möjlighet att dra kabel till datorn kanske du kan testa flytta routern till datorn istället och se om det blir samma problem. Om det nu skulle vara störningar från någonting i näromgivningen.

Har du kollat om dina grannar har samma problem?

Nej, den sitter direkt under mitt mediaskåp...

Permalänk
Skrivet av Maskaren:

Om du har möjlighet att dra kabel till datorn kanske du kan testa flytta routern till datorn istället och se om det blir samma problem. Om det nu skulle vara störningar från någonting i näromgivningen.

Har du kollat om dina grannar har samma problem?

Jag tror att alla, har det som är "standard" typ Comhem (Telo2) dessutom är jag dålig på andra språk!