Permalänk
Medlem

Ta bilder i 3:2?

Hejsan,
Har en fråga som antagligen är väldigt korkad, men eftersom jag saknar kunskap som behövs för att googla på något sådant frågar jag här.
Jag har en Canon Ixus 960 IS. Nämligen, kan man - och i så fall, hur? - ta bilder i 3:2 (eller 1:1,5 som det också kallas) format med kameran? Jag undrar eftersom det är så hemskt krångligt att behöva "croppa" varje bild för sig innan man skriver ut den eller skickar in den för utskrift.

Tack på förhand,
/YPro.

Permalänk
Medlem

http://files.canon-europe.com/files/soft31117/manual/IXUS-960...

Nej det finns inte - 3:2 är vanligast för systemkameror. vissa kompaktkameror har 16:9
Fast man måste ju inte utnyttja 3:2 jämt, t.ex fujifilm skriver aldrig ut mer än 4:3
Sedan har det ju funnits bättre och sämre program för uppladdning där man får hjälp
med klippningen istället för att det görs automatiskt.

Permalänk

varför har man inte fyrkantiga sensorer än?

Permalänk

Varför skulle man vilja har fyrkantiga sensorer? Man vill väl oftast likna det formatet vi ser i vilket inte är fyrkantigt iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YPro:

Jag undrar eftersom det är så hemskt krångligt att behöva "croppa" varje bild för sig innan man skriver ut den eller skickar in den för utskrift.

De flesta labb med lite självaktning borde ha ett antal format som har sidoförhållande 4:3 att välja på.
Oftast komponerar man ju bilden efter det format kameran använder och oftast passar det sämre i något annat, med en del undantag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diphallia:

varför har man inte fyrkantiga sensorer än?

Jag visste inte att sensorerna inte var fyrkantiga? vad är dom då? runda
Tror du menar kvadratiska väl?

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diphallia:

varför har man inte fyrkantiga sensorer än?

Kvadratiska bilder var ju poppis på 70-talet (ex Polaroid och Instamatic). Blir ju mycket lättare att komponera i bredbild!

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diphallia:

varför har man inte fyrkantiga sensorer än?

Haha som ChipZ säger, brukar inte sensorer vara rätt fyrkantiga? Kodak hade nån kul film för länge sedan som hade runda negativ, men längre än så har vi nog inte kommit på de området^^

99% av alla kompakter har sensorer i 4:3 förhållande, vilket i mitt tycke är rätt kvadratiskt. Vissa modeller kan exponera bilderna i 3:2 och till o med 16:9 med lite fusk, att helt enkelt beskära bilderna till det förhållandet direkt i fotoögonblicket. Man förlorar såklart lite pixlar på höjden då, men beroende på kamera spelar det nog tveksamt mycket roll så många pixlar dagens kompaktkameror har. Huruvida Ixus 960 IS kan göra detta har jag ingen aning om, men rota lite inställningarna så borde du springa på det om funktionen finns där. Jag vet att min gamla Panasonic FZ-7 kunde beskära till både 3:2 och 16:9.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om