Intel: GPU mångdubbelt snabbare än CPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluestreakfus:

Aha.. vet tydligen inte så mycket om det här. Så tex Nvidias geforce-kort, eller varför inte deras Tesla-kort konkurrerar med Intels processorer på samma marknad? Vilken marknad är det? forskning eller?

Man har börjat använda GPU'er i stordatorer (så kallade datacenter osv) för allt möjligt. Väderberäkningar, astronomiska kalkyler, generella forskningsinstitut osv. Man konstaterade rätt snabbt att "superdatorer" som var hela gymnastiksalar i storlek helt plötsligt hamnade i samma prestanda klass som en liten skrubb med 6-8 större rackskåp. (Ja, jag överdriver lite, men det var inte precis något oväntat resultat från den här forskningsrapporten.)

Skrivet av Bluestreakfus:

Borde inte ATIs grafikkort också vara konkurrerande då?

Jo visst. För stunden är det dock nVidia som är "bäst" om jag inte har fel för mig. (Måste dock erkänna att eftersom jag inte är speciellt intresserad, så har jag inte stenkoll. Vill dock minnas att nVidias kreation är "the way to go" för exempelvis F@H osv.)
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DataNusse:

Hur är det företagets fel att vissa kunder tar inte sitt ansvar som kunsumenter och läser på vad de köper?

För det är inte att det saknas information. Tar man en kvart på sig och gogglar så kan man få en bra bild på vad PhysX är för något tex. Att skylla sitt ansvar på företag är bara bekvämt och en ren lathet.

Jag skyller på dem för att de förvirrar/vilseleder konsumenten.
Till viss del har du min förståelse, och till viss del inte, det tar ett tag att vad PhysX är, och en kvart kan vara nog för det, men man kommer definitivt under tiden att ställa sig själv flera frågor som kommer att dyka upp, vad frekvenserna gör, vad streamprocessorer är och vad de gör för nytta, vad minnet har för funktion och om det är snabbt de minnen som är och så, vad gör CUDA-kärnorna, de blir bara alltmera frågor desto mera en konsument måste läsa på som inte kan någonting alls till en början.
Och det är detta som en konsument aldrig kommer att kunna göra utan istället så frågar de mig eller någon de vet kan området, och tro mig, jag har stött på de som har ställt sig frågande till vad PhysX är och trott att de har blitt helt utan fysik i spel när jag berättat att det hjälper till att ta hand om fysik och att ATi inte har något liknande i deras produkter.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jo visst. För stunden är det dock nVidia som är "bäst" om jag inte har fel för mig. (Måste dock erkänna att eftersom jag inte är speciellt intresserad, så har jag inte stenkoll. Vill dock minnas att nVidias kreation är "the way to go" för exempelvis F@H osv.)
B!

Amd har väl inte ens något rackmonterbart att komma med?

Permalänk
Skrivet av RazerBlader:

Till viss del har du min förståelse, och till viss del inte, det tar ett tag att vad PhysX är, och en kvart kan vara nog för det, men man kommer definitivt under tiden att ställa sig själv flera frågor som kommer att dyka upp, vad frekvenserna gör, vad streamprocessorer är och vad de gör för nytta, vad minnet har för funktion och om det är snabbt de minnen som är och så, vad gör CUDA-kärnorna, de blir bara alltmera frågor desto mera en konsument måste läsa på som inte kan någonting alls till en början.
Och det är detta som en konsument aldrig kommer att kunna göra utan istället så frågar de mig eller någon de vet kan området, och tro mig, jag har stött på de som har ställt sig frågande till vad PhysX är och trott att de har blitt helt utan fysik i spel när jag berättat att det hjälper till att ta hand om fysik och att ATi inte har något liknande i deras produkter.

Hur förvirrar/vilseleder de konsumenter? Står det att PhysX är ett måste till alla spel? Att CUDA är ett måste?

Det är pågrund av konsumenternas lathet som leder till ogrundade för uppfattade slutsatser om saker o ting, som t ex PhysX behövs till alla spel. Detta är inte företagets fel. Det är konsumentens ignorans och lathet att ta sitt ansvar att läsa på vad de köper. Företaget ger all information om sina tjänster och produkter på deras hemsidor. Företagen kan inte trycka in det i halsen på konsumenten för att konsumenten är en soffpotatis.

Om konsumenten är för lat eller förstår inte beskrivningen om företagets tjänst eller produkt då kan denne fråga en kunnig på områden eller företaget självt. Men om man tror att konsumenten har inget ansvar för sitt köp då har man hamnat snett.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Amd har väl inte ens något rackmonterbart att komma med?

Nu vet jag inte om jag tycker det är AMD's jobb att komma med färdiga servrar, men de erbjuder (och det gör självklart även OEM tillverkare av system baserade på deras komponenter) system med AMD FireStream komponenter i. Ett exempel lite snabbt innan jag går och sover:
Venom F1000-4 (Boston Limited)
4x AMD FireStream 9250 @ 120w st
Ger som bäst 4TeraFLOP & 0,8-1TeraFLOP double precision.
En kortplats över, för exempelvis InfiniBand, eller 10Gbit nätverk, finns med integrerad KVM över LAN som option... Och levereras i ett 1U chassi.
Jag får alltså utan vidare in 42 st i skåpet jag har bakom mig. Det skulle landa på vad, plats 34 i top 500 listan över superdatorer? I ett skåp...

Och, det är ju teoretiska siffror. Erfarenhet visar att det inte håller långt i verkliga världen. Men helt klart är att AMD med ATI i portföljen har ett konkurrenskraftigt erbjudande. Fördelen är återigen ATi produkternas lägre effektförbrukning i jämförelse med nVidias. I storleksordningen där man rör sig med datacenter blir elförbrukning, och medföljande värmeproduktion ganska fort en faktor att ta med i beräkningen. Men man skojar inte bort det språnget som top 500 listan kommer ta efterhand som befintliga system uppdateras med flytt-tals kapacitet. AMD gjorde ett smartare köp än många insåg när de köpte ATi. Deras chanser att ta fram en egen konkurrenskraftig flyttalsenhet med förmåga i klass med ATi's GPU'er var inte stor. I och med att man flyttar in GPU'n i CPU'n får man det på köpet. Vinsten för oss här hemma kan kanske vara små system utan dedikerad GPU, men vinsten för distribuerade system är mycket större...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag har ett gtx 280 kort och undrar om det är något man ska bekymra sig över efter denna nyhet?

Visa signatur

Aframo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mstandar:

Tesla är väl i grunden baserade på samma arkitetkur som geforce korten, fast väldigt optimerade för det dom ska göra, Tex så är kärnan i Quadro FX 5800 benämd (D10U-30 (GT200GL) Vilket antyder att den är baserad på GT200.

Håller för övrigt med #Datanusse
Man kan inte stå och skylla på en tillverkare, jag trodde att det var rätt självklart att man åtminstone försöker kolla upp vad man köper..

Och till RazerBlader, Ja det är väl klart dom försöker vilseleda konsumenterna med olika säljknep, det handlar ju först och främst att tjäna pengar, sen hur man tjänar dom pengarna är en annan sak. men att sen efteråt kasta skit på tillverkaren, för att man inte har gjort sin research är helt och hållet bara fel.

Nvidias chip likt många andra tilverkare är identiska från början. Olika funktioner slås av och på beroende på vad GPU:n ska bli. GeFroce, Quadro eller Tesla. Vissa saker är även mjukvara baserade i Tesla korten tex så som ECC. Offrar helt enkelt minne för att paritetsbitarna.
GeFroce har 1/4 vill jag minnas av sin Dual Precision flytals prestanda avacktiverad, exakt hur vet jag inte men troligen gjort i farbrik på GPU:n så man inte kan mjuvkarumodda dom till Tesla prestanda.

Kan även vara så att Chipen har en formware alltså en egen lite ROM, i7 har det för sin lila inbyggda dator som styr strömsparfutkionerna och allt som rör TDP, spänning, ström och tempratur och turbo boost mm och intel flashar chipet i fabrik och dom kan när dom vill börja falsha dom med nya mjukvaror i fall dom hittar ett problem.

men känt sedan länge att Nvidias kort är samma GPU i olika smaker, lika så gör ATI och CPU tillverkarna. Billigare och smidigare helt enkelt med universala delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataNusse:

Hur förvirrar/vilseleder de konsumenter? Står det att PhysX är ett måste till alla spel? Att CUDA är ett måste?

Det är pågrund av konsumenternas lathet som leder till ogrundade för uppfattade slutsatser om saker o ting, som t ex PhysX behövs till alla spel. Detta är inte företagets fel. Det är konsumentens ignorans och lathet att ta sitt ansvar att läsa på vad de köper. Företaget ger all information om sina tjänster och produkter på deras hemsidor. Företagen kan inte trycka in det i halsen på konsumenten för att konsumenten är en soffpotatis.

Om konsumenten är för lat eller förstår inte beskrivningen om företagets tjänst eller produkt då kan denne fråga en kunnig på områden eller företaget självt. Men om man tror att konsumenten har inget ansvar för sitt köp då har man hamnat snett.

Du visar ständigt en oförmåga att ta till dig scenarion som inte utspelar sig från ditt eget perspektiv.

Ser du på hur mycket frågor som dyker upp hos vanliga, gröna, konsumenter inom branschen så borde du nog kunna dra slutsatsen att informationen inte är så lättförståelig även om man hittar den. Som redan poängterats i tidigare trådinlägg så finns det ju trots allt frågor om hur stor skillnad vissa frekvenser gör, minnesmängder, minnestyper, DirectX API, etc. Om man sedan kryddar dessa oförståeliga komponenter med varumärke, CUDA, PhysX, Eyefinity, etc så blir det ju nästan helt hopplöst.

För när man letar information för att få svar på vad varje tjänst och funktion gör så hamnar man som oftast på tillverkarens egna hemsidor där du får vinklade svar och en ordentlig dos marknadsföring som försöker måla upp tekniken som mer än den någonsin kommer bli.

Att insistera på att konsumenten är lat för att informationen är genuint svårförståelig känns kanske inte riktigt hälsosamt. För en grön konsument finns det så mycket på datormarknaden, likt överallt annars, som gör det oerhört svårt att få en objektiv, konkret och lättförstådd inblick i vad det är man köper, eller vad man vill jämföra med.

Permalänk
Medlem

Borde väl kommenteras mer att den snittade runt 2.5 ggr snabbare och var sämre på en del saker. Inte så förvånande kanske att ett grafikkort är bättre på kollisionsdetektering GJK.

Permalänk
Skrivet av RazerBlader:

Vilseledning = Marknadsföring (tyvärr)

Intel är väl den största tillverkaren av gpu's så dom konkurrerar väl i allra högsta grad med nvidia. Varför bara nvidia är med i jämförelsen kan man bara spekulera i. Men artikeln skulle i mina ögon vara mera trovärdig/relevant om även ati vart med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Vilseledning = Marknadsföring (tyvärr)

Intel är väl den största tillverkaren av gpu's så dom konkurrerar väl i allra högsta grad med nvidia. Varför bara nvidia är med i jämförelsen kan man bara spekulera i. Men artikeln skulle i mina ögon vara mera trovärdig/relevant om även ati vart med.

Varför det?
Troligtvis tog rapporten en stund att skriva och uppenbart valde de förra generationens snabbaste single GPU grafikkort att jämföra med eftersom då fanns det inget annat. Att jämföra med sämre är inte speciellt intressant.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Skrivet av Mr.Borka:

Du visar ständigt en oförmåga att ta till dig scenarion som inte utspelar sig från ditt eget perspektiv.

Ser du på hur mycket frågor som dyker upp hos vanliga, gröna, konsumenter inom branschen så borde du nog kunna dra slutsatsen att informationen inte är så lättförståelig även om man hittar den. Som redan poängterats i tidigare trådinlägg så finns det ju trots allt frågor om hur stor skillnad vissa frekvenser gör, minnesmängder, minnestyper, DirectX API, etc. Om man sedan kryddar dessa oförståeliga komponenter med varumärke, CUDA, PhysX, Eyefinity, etc så blir det ju nästan helt hopplöst.

För när man letar information för att få svar på vad varje tjänst och funktion gör så hamnar man som oftast på tillverkarens egna hemsidor där du får vinklade svar och en ordentlig dos marknadsföring som försöker måla upp tekniken som mer än den någonsin kommer bli.

Att insistera på att konsumenten är lat för att informationen är genuint svårförståelig känns kanske inte riktigt hälsosamt. För en grön konsument finns det så mycket på datormarknaden, likt överallt annars, som gör det oerhört svårt att få en objektiv, konkret och lättförstådd inblick i vad det är man köper, eller vad man vill jämföra med.

Det är snarare tvärtom. Jag strävar efter att ta till mig scenarion som inte utspelar sig från mitt eget personliga perspektiv.

Hur är det företagens fel att det finns många benämningar och aspekter? Företagens ansvar är att upplysa beskrivning på sina tjänster och produkter. Det är konsumentens val och ansvar att ta till det. För det kan bara konsumenten själv som kan göra det.

Ta man PhysX så kräver det fyra klick för att få ett svar på vad det är och till vilken utsträckning används det. Fem till tio minuter tar det. Om man vill bekräfta detta så finns det många andra informationskällor som inte kör marknadsföring snacket. Detta gäller nästan alla produkter.

Om konsumenten fortfarande inte förstår så ställer han sina förfrågningar till en kunnig person eller en grupp av kunniga på området, tex Swec. Men felet kommet till när konsumenten som saknar förståelse av en produkt eller tjänst bildar en uppfattning på inga, lösa eller på icke underbyggda grunder som t ex att PhysX skulle behövas till alla spel.

Sedan känner sig denna konsument förvirrar/vilseleder av företaget när hans ogrundade uppfattning korrigeras av fakta. Hur är detta företagets fel? Är det företagets fel att denna konsument tog sin frihet att bilda en uppfattning om företagets tjänst eller produkter utan fakta eller grund?

Givetvis inte, för allt annat skulle vara skulle vara löjligt.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Ganska så kul att läsa faktiskt och ännu roligare att intel erkänner det, måste ju ge dom lite creds för det

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DataNusse:

Det är snarare tvärtom. Jag strävar efter att ta till mig scenarion som inte utspelar sig från mitt eget personliga perspektiv.

Vad bra, då kan du börja med att försöka sätta dig in i mina vänners perspektiv som är förvirrade över just PhysX som tror att man behöver en fysikmotor som tror att det verkligen behövs en när man säger att ATi inte har något motsvarande.

Skrivet av DataNusse:

Om konsumenten fortfarande inte förstår så ställer han sina förfrågningar till en kunnig person eller en grupp av kunniga på området, tex Swec. Men felet kommet till när konsumenten som saknar förståelse av en produkt eller tjänst bildar en uppfattning på inga, lösa eller på icke underbyggda grunder som t ex att PhysX skulle behövas till alla spel.

Och det är redan bevisat, och det är fortfarande samma perspektiv du borde sätta dig in i för att förstå vad jag menar med onödiga klisterlappar som i slutändan enligt mig leder till att förvirra/vilseleda den okunnigaste av konsumenter.
Medan den mer inbitne, som dig, förmodligen tar t ex PhysX med en stor nypa salt.
Sätt dig in i en nybörjares perspektiv så kanske du får mycket mera klarhet i vad jag försöker säga till dig.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Skrivet av Pantheus:

Varför det?
Troligtvis tog rapporten en stund att skriva och uppenbart valde de förra generationens snabbaste single GPU grafikkort att jämföra med eftersom då fanns det inget annat. Att jämföra med sämre är inte speciellt intressant.

Ett bredare test ger mer och mera relevant data. Detta säger inte så mycket egentligen. i7 är väl inte så jätte gammal för övrigt.

Permalänk

Denna diskussion om hur vida det är kundens ansvar att ta reda på saker ställer mig lite delad.
För visst, jag tycker att kunden borde iaf försöka ta reda på vad betäckningarna står för, så som jag fick göra innan jag visste nånting om datorer.
Men så finns det ju en ganska stor skara konsumenter som inte vill *behöva* kolla upp saker, eller helt enkelt tror att betäckningarna är lättare att förstå än vad de är och på så sätt tror att de förstår dom, och tror man det ser man heller ingen anledning att kolla upp det vidare.

Jag kan inte skylla på företagens marknadsföring, inte heller på konsumenternas oförståelse, men någonstans finns det något fel, troligtvis mitt emellan. som vanligt.

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Skrivet av RazerBlader:

Vad bra, då kan du börja med att försöka sätta dig in i mina vänners perspektiv som är förvirrade över just PhysX som tror att man behöver en fysikmotor som tror att det verkligen behövs en när man säger att ATi inte har något motsvarande.

Och det är redan bevisat, och det är fortfarande samma perspektiv du borde sätta dig in i för att förstå vad jag menar med onödiga klisterlappar som i slutändan enligt mig leder till att förvirra/vilseleda den okunnigaste av konsumenter.
Medan den mer inbitne, som dig, förmodligen tar t ex PhysX med en stor nypa salt.
Sätt dig in i en nybörjares perspektiv så kanske du får mycket mera klarhet i vad jag försöker säga till dig.

Jag är insatt i nybörjarens perspektiv på ämnet. Jag var där också en gång och fortfarande är på väldigt många saker.

Det är inte klistermärket som förvirrar eller är fel på. Det är konsumenternas icke fakta grundade slutsatser som leder till denna förvirring då de inte tar sin tid att bilda sig vad är för något det handlar om. Istället för att dra en slutsatt av de själva om något som de inte förstår eller vill ta sin tid att förstå så ska de fråga någon kunnig på ämnet som kan hjälpa de och förklara.

Jag förstår vad du säger men jag håller inte med dig bara. För all information som en konsument behöver för att förstå vad Eyefinity, PhysX osv är finns tillgängligt från företagen själva och oberoende källor. Sedan finns det forum där kunnigt folk kan hjälpa till att få en klarhet om saken. Att påstå att man blir förvirrad och lurad är bara en usel ursäkt och brist på ansvarstagande som en konsument.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Förvirrande marknadsföring kostar både konsumenten och företaget i längden.

Om en konsument upptäcker att han betalade mer för physx men att det inte användes i den utsträckning som det verkade på lådan och i reklamen så kommer han att antingen tycka att han inte gjorde läxan när han köpte kortet eller att att han blev vilseledd.

Utifrån det perspektivet är de konsumenterna som aldrig har koll de bästa

Sen är det nog mest en gråskala när det blir företagets "fel". Det är en åsiktsfråga.

Vad man lätt glömmer är att det är ännu mer en kontinuerlig gråskala mellan långsiktighet och kortsiktighet. Ett företag som är rädd om den långsiktiga kundrelationen gör bäst i att undvika formuleringar som kan missförstås.

Då kan det vara bättre att ge långsiktigheten åt fanders och bara förlita sig till att majoriteten är tillräckligt ignorant för att aldrig inse att de betalade extra för saker som inte användes.

Man förlorar mest hos de pålästa konsumenterna men det får man räkna med.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Men vad bra! Tror jag ska köpa ett gtx 280 och sätta den i min 1366 socket.

Permalänk
Medlem

Ett 280 och lite plastlim så har jag en skitbra processor till min 1366socket, superbt!

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem

Märkligt nog har ingen av er någonsin tänkt tanken att köra en Intel på ett moderkort avsett för AMD, eller tvärt om.
Så, vad är det ni egentligen försöker säga?
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men kom igen. Det finns alltid saker som en cpu är bättre på än en gpu och tvärt om, men i det här fallet handlar det om just ren beräknings förmåga, vilket är någonting som både gpu och cpu klarar av att göra.

Så nej ni behöver inte komma med några skämt om att köpa ett gtx280 och sätta i en 1366 sockel.
Och det intel ville göra var att slå hål på myten att gpu skulle vara över 100 gånger snabbare än en cpu på just ren beräkningsprestanda..

Permalänk
Medlem

I dagsläget så kan inte en GPU ersätta en CPU helt, däremot så kan den avlasta CPUn på dom punkter där GPUn presterar bättre.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Går det att bygga ett moderkort utan CPU? Dvs att man har ett mid/hi-end grafikkort som tar hand om hela biten?
Dvs att man börjar från scratch och ritar upp moderkortet osv.

Vad skulle man behöva göra för att åstadkomma detta? Jag antar att inte all x86 programvara skulle fungera så som Windows men däremot Photoshop t.ex.? Linux skulle väl vara det som vore något att satsa på iom att det finns en sån stor krets programmerare?

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Medlem

Varken GPU, eller CPU'erna är i dagsläget kapabla att klara sig på egen hand. De behöver stöd av varandra. På sikt kommer mer av GPU'ns enheter flytta in i CPU'n. Se det som en ganska ordentlig uppgradering av flyttals enheten, något som efterlystes redan för nästan 10 år sedan...
Sanningen är att GPU'n egentligen inte gör något CPU'n inte kan. Som jämförelse kan CPU'n flera saker som en GPU inte alls behärskar. GPU'n är alltså högt specialiserad, och därmed mycket snabbare på de få moment den behärskar.
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Exakt. Cpu kan göra allt som gpu kan, och mycket mer, bara så oändligt mycket långsammare eftersom den måste göra det i mjukvara istället för direkt på dedikerad hårdvara.

Man kan jämföra en gpu för bild med en hårdvaru-DSP för ljud vs en mjukvaru-VST, VST kan allt en DSP kan och mycket mer men otroligt mycket långsammare eftersom det är i mjukvara. Nu är det så att ljud är mycket mindre krävande än bild, så idag behövs knappt några DSPer, VST har ersatt i princip helt och hållet eftersom cpuer numera är tillräckligt kraftfulla för att svälja hela funktionaliteten utan att lagga. Tom att köra massor av VSTer simultant.

En annan liknelse är virtualisering av hårdvara, numera kan en dator köra flera OS samtidigt, så var det inte förr. En tillräckligt kraftfiull dator kör flera hundra OS simultant(serverhallar).

Detsamma kommer att hända med bild, cpuer kommer att bli så kraftfulla att de kan emulera allt i mjukvara, men vi har långt dit. Och eventuellt lär sig gpun att också göra allt en cpu kan på vägen, vem vinner då?

En kul sak är att inte längre tillbaka än när första Halflife kom så flöt det halvhyfsat i mjukvaruläge, alltså hela spelet inklusive grafik körde på cpu, visserligen var grafiken simpel men så var även 3D-korten på den tiden. Möjligen kommer cpuer såsmåningom att kunna köra hur avancerad 3D som helst, men vad gör gpuer då? Troligen kommer de att finnas kvar, men i en annan form, som Holodeck-generatorer kanske

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Cpu kan göra allt som gpu kan, och mycket mer, bara så oändligt mycket långsammare eftersom den måste göra det i mjukvara istället för direkt på dedikerad hårdvara.

Vadå "i mjukvara", hur tror du att en CPU fungerar egentligen? Dessutom är en CPU betydligt snabbare än en GPU på att genomföra beräkningar, skillnaden är att en GPU kan utföra stora mängder enkla beräkningar samtidigt förutsatt att beräkningarna är fristående från varandra och på så vis få ett bättre totalresultat, problemet är dock att det är extremt få typer av algoritmer som kan dra nytta av extrem parallellism.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Tog bort några inlägg som inte förde diskussionen vidare.

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DataNusse:

Jag förstår vad du säger men jag håller inte med dig bara.

Det låter bra det, då har jag uppnåt vad jag vill uppnå med detta

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramner:

Vadå "i mjukvara", hur tror du att en CPU fungerar egentligen? Dessutom är en CPU betydligt snabbare än en GPU på att genomföra beräkningar, skillnaden är att en GPU kan utföra stora mängder enkla beräkningar samtidigt förutsatt att beräkningarna är fristående från varandra och på så vis få ett bättre totalresultat, problemet är dock att det är extremt få typer av algoritmer som kan dra nytta av extrem parallellism.

Det mesta går ju att "emulera" på cpun eller vad man ska säga. Cpun kan ju göra allt som gpun gör, physx, grafik med mera, dock med extremt mycket sämre prestanda, eftersom t.ex physx inte alls är anpassat för cpuer.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg