Apple löser antennproblem i Iphone 4 med kosmetisk uppdatering

Permalänk
Melding Plague

Apple löser antennproblem i Iphone 4 med kosmetisk uppdatering

Det omtalade antennproblemet som orsakar dålig mottagning med Iphone 4 beror på att telefonen visar fel signalstyrka, enligt Apples interna utredning.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Intressant, tappar man samtal och får sämre internethastighet när man håller den på ett sätt så är det nog snarare ett designfel. Men det blir iaf ett köp

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk

Hmm, låter lite märkligt att de inte väljer att bemöta varför användarna faktiskt upplever sämre hastighet och tappade samtal när de håller luren på ett visst sätt, om det nu bara var ett visningsfel.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Så problemet är att telefonen bara har visat fel antal pluppar?

Hur förklaras då att folk har testat med TPTEST och liknadnde saker och fått sämre resultat när dom "kortslutigt" antennerna?
YouTube - Simple Illustration of iPhone 4 Antenna Problem / Flaw / Reception Issues When You Hold in Your Hand

Permalänk
Medlem

vilket bull!
dom menar alltså att om man håller telefonen på "fel" sätt, så skulle den automagiskt plötsligt visa rätt staplar?

Permalänk
Medlem

Känns som att vad mjukvaran visar är irrelevant när samtal droppas och datahastigheten över 3g sjunker rejält när man tar på antennen, så detta är knappast en lösning.

Visa signatur

CCNP

Permalänk

att ett sådant fel finns på en sådan svindyr mobil är ju regelrätt pinsamt.

Visa signatur

Lian Li O11 XL | Asus Crosshair VII Dark Hero | AMD 5950x, Watercool IV Pro| 32gb G-skill trident-z neo @ 3600 Mhz | EVGA 3090 FTW3 Ultra | Seasonic Prime PX 1000 | Asus ROG Swift PG348q

Permalänk
Medlem

Ett sätt att "lösa" ett problem är ju att vägra erkänna att det finns.

Bra Apple!

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Antagligen bara en lögn, om man går efter vad deras interna brev säger till deras kundtjänst att göra: Säga åt folk att inte hålla den så, och säga åt dem att köpa ett tillbehöver (En jävla gummiring, som de ABSOLUT INTE får ge bort, notera att det stora bokstäver i ABSOLUT INTE.)

Permalänk

Vadå? finns ju handsfree? Problem solved!

Permalänk

Fick en lite bättre uppfattning när jag läste hela deras uttalande:

Letter from Apple Regarding iPhone 4

Har läst runt lite på svenska iPhone-forum och det är en hel del som har importerat från England och Frankrike, men ingen verkar ha problemet. Är förmodligen värre i USA med AT&T eller nåt.

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem

Snyggt. Istället för att åtgärda problemet så ändrar dom indikatorn för täckning så att den visar att man har täckning när man inte har det, vilket kommer resultera i avbrutna samtal m.m trots att man har teckning och leda kundernas klagomål mot operatören snarare än mobiltillverkaren.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Med andra ord så fixxar man buggen genom att hålla telefonen "fel", hehe. Bra källor vittnar ju om att man tappar samtal varenda gång man håller över det det två metallbitarna. Det kan ju knappast förklaras med att signalmätaren visar fel. Sen stämmer det ioförsig att iphone 4 ska fungera ovanligt bra med dålig signalstyrka så det kan så klart vara en del av förklaringen. Vad som är ofattbart för mig är att detta inte upptäcktes under testningen. Hoppas i alla fall att de löser detta för jag är inne på att köpa den när den kommer...

Permalänk
Medlem

Där försvann den apple prudukten från min inköpslista

Detta klipp är bättre än klippet innan. Extended version. Själva slutet är ju otroligt.

YouTube - iPhone 4 Antenna Flaw, Reception Problem-- Continuous, uncut version of signal loss.

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk

thihi, there is no spoon.
till den som babblar om handsfree, hur surfar man handsfree?

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

Har man dasslock till händer så är kanske detta ändå fel mobiltyp.. pensionärs mobil ala stora knappar kanske passar bättre
Men av ren princip så tycker jag att man skall kunna hålla i sin mobil utan att sätta den i fodral eller sätta på sig handskar. Har man dasslock dessutom så känns det otympligt att hålla den mellan tummen å pekfingret.

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Medlem

haha de är livrädda att tappa försälnings siffror

Permalänk
Medlem

Man ska inte behöva använda handsfree för att telefonen man köpt ska fungera ordentligt. Snälla.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

ja det är ju inte direkt en billig telefon och då tycker man att allt ska fungera som tänkt. När det är väldigt många som har kunnat visa att detta problem faktiskt finns så känns det mer dumt att Apple inte tar till sig det. Däremot verkar det inte vara alla som har problemet med brytna anslutningar. Nej ska det bli ett köp för min del så får de fixa det här ordentligt, men vissa här verkar vara så pass frälsta så att det inte spelar någon roll vad som är fel på den.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Skrivet av joi93:

Så problemet är att telefonen bara har visat fel antal pluppar?

Hur förklaras då att folk har testat med TPTEST och liknadnde saker och fått sämre resultat när dom "kortslutigt" antennerna?
YouTube - Simple Illustration of iPhone 4 Antenna Problem / Flaw / Reception Issues When You Hold in Your Hand

Jag har haft alla iPhones, och har själv en masterexamen inom trådlös kommunikation och det stämmer som Apple säger. Det fanns egentligen inget fel från första början, men det framstod som ett designfel eftersom staplarna visade fel.

Alla mobiler upplever en dämpning av signalstyrkan när man håller i telefonen. iPhone 4 är förmodligen extra känslig eftersom antennen sitter utanpå, dämpningen blir därför lite större (ca 24 dB är det rapporterat). Men eftersom antennen är placerad på utsidan så får man en bättre signalstyrka redan från början!

Anledningen till att vissa personer sett staplarna gå från 5 till 1 när dom hållt i telefonen, är att iPhones stapel-mappning är väldigt olinjär. Egentligen skulle personerna i fråga bara ha 2 staplar, som minskar till 1 när handen täcker antennen.

Varför får då vissa personer tappade samtal eller dåliga TPTEST-resultat? Jo, för att dom redan har en signalstyrka som är väldigt låg (men dom vet inte om det, eftersom telefonen rapporterar 5 staplar felaktigt). Och när signalstyrkan är låg så krävs väldigt lite för att data ska förloras.

Jag har vetat om det här felet sen jag köpte min iPhone 3G för två år sen. Därför har jag gjort om mina staplar till dBm-värden (genom field test mode, *3001#12345#*). Se iPhones felaktiga signalmappning i bilden nedan.

Permalänk
Medlem

Apple har rätt... men ändå fel...

Förklaringen får ni om ni läser Anandtechs recension om hur dessa staplar fungerar. Samtalen kommer fortfarande brytas etc... men det kommer vara mer förståeligt, då användaren kan se att de bara hade 1-2 staplar istället för 5 när samtalet började. Så om man då ser 1-2 staplar så får man väl tänka lite mer på hur man håller telefonen.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Invectus:

haha de är livrädda att tappa försälnings siffror

Problemet är att dom grävt sin egen grav med att sälja så satans många iphone 4 att det skulle nog bankrupta dom om man skulle bli tvungen att kalla in alla för ersättning.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supermotard:

Bra att du jämför den med en mobil som inte ens säljs i Europa, iaf inte i Sverige.

Hade för övrigt aldrig köpt en HTC, dock såg den riktigt grym ut! Lite för stor i mitt tycke. Har lekt med många android-mobiler men de har aldrig fallit mig i smaken, ingen touch känns så bra som den i iPhone's. Gillar IOS mer än android, är ju en smaksak

Hört talas om HTC HD2, det är den svenska motsvarigheten fast med Winmo, du kan dock köra Android nästan problemfritt och därmed få ha både Winmo och Android, sug på den.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av gluttonous:

Jag har haft alla iPhones, och har själv en masterexamen inom trådlös kommunikation och det stämmer som Apple säger. Det fanns egentligen inget fel från första början, men det framstod som ett designfel eftersom staplarna visade fel.

Alla mobiler upplever en dämpning av signalstyrkan när man håller i telefonen. iPhone 4 är förmodligen extra känslig eftersom antennen sitter utanpå, dämpningen blir därför lite större (ca 24 dB är det rapporterat). Men eftersom antennen är placerad på utsidan så får man en bättre signalstyrka redan från början!

Anledningen till att vissa personer sett staplarna gå från 5 till 1 när dom hållt i telefonen, är att iPhones stapel-mappning är väldigt olinjär. Egentligen skulle personerna i fråga bara ha 2 staplar, som minskar till 1 när handen täcker antennen.

Varför får då vissa personer tappade samtal eller dåliga TPTEST-resultat? Jo, för att dom redan har en signalstyrka som är väldigt låg (men dom vet inte om det, eftersom telefonen rapporterar 5 staplar felaktigt). Och när signalstyrkan är låg så krävs väldigt lite för att data ska förloras.

Jag har vetat om det här felet sen jag köpte min iPhone 3G för två år sen. Därför har jag gjort om mina staplar till dBm-värden (genom field test mode, *3001#12345#*). Se iPhones felaktiga signalmappning i bilden nedan.

http://photos.appleinsider.com/reception-100630-2.jpg

Nämen där ser man, kan vara som du säger, får vänta och se till efter de har uppdaterat den.

Permalänk
Medlem

Antar att ni läste om en tjej med en Ipod som brann, Apple sa att om hon berättade det för media skulle hon inte få någon garanti,. De var helt allvarliga, kriminella perfektionistlögnare.

De är inte så perfekta som ni tror gott folk, bara att de hotar de som får problem.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Jo jag har en 3g och det är samma där, oavsätt om jag har 2 pluppar eller full styrka laddar jag hem saker lika fort, samma gäller wifi, lite skummt men jag bryr mig inte.

Sen kan det ju vara USA som har problem, dom lever ju i stenåldern gämfört med vårat mobilnät. Tror jag läste någonstans att Sverige är en av de mest utvecklade länder när det kommer till trådlös kommunikation internet uppkoppling i överhuvudtaget

Permalänk
Medlem

Stenhård bullshit rakt igenom, dom har gjort ett designfel och skyller på mjukvara för att inte behöva återkalla sin rekordsäljande produkt.

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Skrivet av Fire_Ice:

Hört talas om HTC HD2, det är den svenska motsvarigheten fast med Winmo, du kan dock köra Android nästan problemfritt och därmed få ha både Winmo och Android, sug på den.

Oja, min gamla klasskompis har en sån. Hade inte uttalat mig om jag inte hade lekt med några av HTC's bättre mobiler. Haha, min mobil som nyligen gick sönder hade Windows Mobile. Vet inte var jag ska börja, sämsta OS:et som någonsin har skådats i en mobiltelefon. Rutten app-store och inte bra nånstans. Använder syrrans gamla Motorola V3i Dolce Gabbana och den känns bättre x) Sug på den du...

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem

ja då vet man vilket företag apple är då. ett vettigt företag hade trots enorma kostnader återkallat mobilerna och eller delat ut gratis plast ringar samt någon form av kompensation till de drabbade. kostar otroligt mkt men det lönar sig i långa loppet. dom kommer nog förlora en del köpare på detta inte bara av den här produkten utan även av kommande.

jag var intresserad av iphone 4 men intresset har sjunkit ganska rejält sen man sett hur företaget hanterat detta. pinsamt att läsa steve jobs svar till en kund som klagat på problemet: just avoid holding it that way.
hur kan man svara så? varför inte bara säga att man är medveten om problemet och gör allt för att hitta en lösning?

lösningen verkar rolig samtalen bryts men man har iallafall 5 bars hela tiden haha!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Enligt Apple förekommer den felaktiga algoritmen i samtliga Iphone och företaget planerar att rätta till problemet i en framtida uppdatering av mjukvaran.

Kommer den uppdatringen i form av Iphone 4 3gs? För apple verkar ju ta betalt för allt. Snart tar de säkert ta ut extra avgifter för att ringa och surfa också.

Men det gör inget för apples kunder är så nöjda så. Alla produkter och tjänster som börjar på "i" kan det ju inte vara fel på... *ironi*