Apple löser antennproblem i Iphone 4 med kosmetisk uppdatering

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att tro att alla som har problemet råkar bo ute i busken med dålig täckning. Det är ju uppenbarligen ett vanligt fenomen som gör att nedladdningar och browsing nästan avstannar helt när man håller mobilen "fel". En majoritet av de som köper en telefon som iPhone bor förmodligen i städer där täckningen borde räcka mer än väl.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av gluttonous:

Jag har haft alla iPhones, och har själv en masterexamen inom trådlös kommunikation och det stämmer som Apple säger. Det fanns egentligen inget fel från första början, men det framstod som ett designfel eftersom staplarna visade fel.

Alla mobiler upplever en dämpning av signalstyrkan när man håller i telefonen. iPhone 4 är förmodligen extra känslig eftersom antennen sitter utanpå, dämpningen blir därför lite större (ca 24 dB är det rapporterat). Men eftersom antennen är placerad på utsidan så får man en bättre signalstyrka redan från början!

Anledningen till att vissa personer sett staplarna gå från 5 till 1 när dom hållt i telefonen, är att iPhones stapel-mappning är väldigt olinjär. Egentligen skulle personerna i fråga bara ha 2 staplar, som minskar till 1 när handen täcker antennen.

Varför får då vissa personer tappade samtal eller dåliga TPTEST-resultat? Jo, för att dom redan har en signalstyrka som är väldigt låg (men dom vet inte om det, eftersom telefonen rapporterar 5 staplar felaktigt). Och när signalstyrkan är låg så krävs väldigt lite för att data ska förloras.

Jag har vetat om det här felet sen jag köpte min iPhone 3G för två år sen. Därför har jag gjort om mina staplar till dBm-värden (genom field test mode, *3001#12345#*). Se iPhones felaktiga signalmappning i bilden nedan.

http://photos.appleinsider.com/reception-100630-2.jpg

Varför har dom då inte sett till att kortslutningen förebyggs? Om dom nu har överlägsen signalstyrka från början (alltså att dom kan surfa på den trots signalen enligt Apple egentligen är låg) Varför designa den så ömtåligt att en normal användares hand kommer att tillintetgöra denna fördel som faktiskt gör sidan oladdningsbar?

Ledsen men jag kan inte se detta som något annat än designfel. Om de tvunget måste ha antennskarvarna för att den ska fungera som den gör skulle dom helt enkelt haft dom någon annanstans på telefonen där man inte håller i lika stor utsträckning.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem

Det intressanta i hela den här cirkusen är alla de uttalanden som gjorts och med den övertygelse de görs. Av de som har mest att säga kan man genast förstå att de inte har en iPhone 4 eftersom de i nästa andetag säger att de inte tänker skaffa en. Bland alla rapporter av förlorade samtal så dyker det upp någon som faktiskt har en iPhone 4 och som testar den i verkligheten och de har inga egentliga problem annat än att staplarna går ner. De flesta ägare av telefonen upplever att de har bättre kontakt och hastigheter.

Så, som vanligt, kanske man ska ta det hela med en nypa salt och även fundera på vitsen med att blåsa upp det hela till en enorm heliumballong -det ger ganska fina intäkter för sajterna som skriver om det hela...

Visa signatur

Dual XP1900+ & Radeon 9700Pro - När hårdvaran och vattenkylning var spännande! Dubbla XP processorer upplåsta till MP med ledande silverfärg...

Permalänk
Medlem

Det är inget fel på iphone...Du håller den lite lätt med två fingrar eller pincett...då har du full täckning...Det är en Top Notch telefon som kostar massor med pengar, sjärtklart att det finns buggar, som de fixar lite lätt med en upgrade som lyder..köp iphone 5...Så enkelt är det...Eller också köper du en vanlig mobil telefon och blir utråkad av att det alldrig kommer några uppgrades..för det finns inga problem att fixa...
Ja IPhone är ena dyr mathafacka, men många älskar den..Så äd det bara, inget fel med det...Jag själv har en gammal Samsung m7600, och den fungarar precis som jag vill att den ska göra...Saknar dock uppgrades.. Varför får jag inga hotfix som gör istortsett inget..Hmm...bra ljud i den iallafall...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

ja då vet man vilket företag apple är då. ett vettigt företag hade trots enorma kostnader återkallat mobilerna och eller delat ut gratis plast ringar samt någon form av kompensation till de drabbade. kostar otroligt mkt men det lönar sig i långa loppet. dom kommer nog förlora en del köpare på detta inte bara av den här produkten utan även av kommande.

jag var intresserad av iphone 4 men intresset har sjunkit ganska rejält sen man sett hur företaget hanterat detta. pinsamt att läsa steve jobs svar till en kund som klagat på problemet: just avoid holding it that way.
hur kan man svara så? varför inte bara säga att man är medveten om problemet och gör allt för att hitta en lösning?

lösningen verkar rolig samtalen bryts men man har iallafall 5 bars hela tiden haha!

Det verkar faktiskt som om många sajter publicerar information som inte är sann -tro det eller ej! Svaren från Steve Jobs i den här cirkusen verkar vara fabricerade. Apple brukar inte gå ut med uttalanden i sådant här, men nu gör de ett undantag eftersom det som började som lite rök har utvecklats till en rasande skogsbrand -och säger att Steve Jobs inte har skrivit de mail som publicerats som "bevis". Jag tror nog att de flesta här på SweC kan skapa ett mail som ser ut att komma från Steve Jobs eller Bill Gates bara de orkar...

Man ska inte tro allt man läser, särskilt inte på webben...

Visa signatur

Dual XP1900+ & Radeon 9700Pro - När hårdvaran och vattenkylning var spännande! Dubbla XP processorer upplåsta till MP med ledande silverfärg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[SvK:

Rogue;10198995']Det intressanta i hela den här cirkusen är alla de uttalanden som gjorts och med den övertygelse de görs. Av de som har mest att säga kan man genast förstå att de inte har en iPhone 4 eftersom de i nästa andetag säger att de inte tänker skaffa en. Bland alla rapporter av förlorade samtal så dyker det upp någon som faktiskt har en iPhone 4 och som testar den i verkligheten och de har inga egentliga problem annat än att staplarna går ner. De flesta ägare av telefonen upplever att de har bättre kontakt och hastigheter.

Så, som vanligt, kanske man ska ta det hela med en nypa salt och även fundera på vitsen med att blåsa upp det hela till en enorm heliumballong -det ger ganska fina intäkter för sajterna som skriver om det hela...

Du kanske skulle skulle fundera över vitsen med att Apple försöker sopa ett reellt problem under mattan? Ingen annat företag kan göra liknande designmissar och ha folk som försvarar dom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av gluttonous:

Jag har haft alla iPhones, och har själv en masterexamen inom trådlös kommunikation och det stämmer som Apple säger. Det fanns egentligen inget fel från första början, men det framstod som ett designfel eftersom staplarna visade fel.

Alla mobiler upplever en dämpning av signalstyrkan när man håller i telefonen. iPhone 4 är förmodligen extra känslig eftersom antennen sitter utanpå, dämpningen blir därför lite större (ca 24 dB är det rapporterat). Men eftersom antennen är placerad på utsidan så får man en bättre signalstyrka redan från början!

Anledningen till att vissa personer sett staplarna gå från 5 till 1 när dom hållt i telefonen, är att iPhones stapel-mappning är väldigt olinjär. Egentligen skulle personerna i fråga bara ha 2 staplar, som minskar till 1 när handen täcker antennen.

Varför får då vissa personer tappade samtal eller dåliga TPTEST-resultat? Jo, för att dom redan har en signalstyrka som är väldigt låg (men dom vet inte om det, eftersom telefonen rapporterar 5 staplar felaktigt). Och när signalstyrkan är låg så krävs väldigt lite för att data ska förloras.

Jag har vetat om det här felet sen jag köpte min iPhone 3G för två år sen. Därför har jag gjort om mina staplar till dBm-värden (genom field test mode, *3001#12345#*). Se iPhones felaktiga signalmappning i bilden nedan.

http://photos.appleinsider.com/reception-100630-2.jpg

Att man kan döda signalen genom att blockera den med handen är inte något nytt, det lider mer eller mindre alla mobiler av. Men med 4g kan man döda signalen genom peta på den med ett finger från sidan utan att ens hålla i den, dvs en ny form av samma problem.
Dock så är nog inte problemet lika märkbart i områden med ypperlig signal då signalen man förlorar genom att kortsluta(?) antennen inte är tillräcklig för att döda samtal eftersom de inte är så krävande. Däremot kommer man märka det på speedtest och nedladdning övar 3g.

Det är det som problemet är, inte att den visar fel antal staplar i mjukvaran, detta är dock något som vanliga människor blir arga över då den har 5 staplar och hoppar helt plötsligt ner till 0-1 staplar. Det de kan göra är att ha en icke ledande beläggning över antennerna eller använda ett skal. För att detta ska hända lär apple få upp huvudet ur sanden och erkänna problemet, vilket inte är så troligt om vi känner apple rätt (it just works?).

Du som kan det här, är kortslutning rätt benämning? Om inte vad är rätt, och vad är det som händer?

Skrivet av '[SvK:

Rogue;10198995']Det intressanta i hela den här cirkusen är alla de uttalanden som gjorts och med den övertygelse de görs. Av de som har mest att säga kan man genast förstå att de inte har en iPhone 4 eftersom de i nästa andetag säger att de inte tänker skaffa en. Bland alla rapporter av förlorade samtal så dyker det upp någon som faktiskt har en iPhone 4 och som testar den i verkligheten och de har inga egentliga problem annat än att staplarna går ner. De flesta ägare av telefonen upplever att de har bättre kontakt och hastigheter.

Så, som vanligt, kanske man ska ta det hela med en nypa salt och även fundera på vitsen med att blåsa upp det hela till en enorm heliumballong -det ger ganska fina intäkter för sajterna som skriver om det hela...

Bara att ta en titt på alla youtube videos som folk lagt upp där de kör speedtest och annat när de håller i den och inte håller i den.

Skrivet av '[SvK:

Rogue;10199006']Det verkar faktiskt som om många sajter publicerar information som inte är sann -tro det eller ej! Svaren från Steve Jobs i den här cirkusen verkar vara fabricerade. Apple brukar inte gå ut med uttalanden i sådant här, men nu gör de ett undantag eftersom det som började som lite rök har utvecklats till en rasande skogsbrand -och säger att Steve Jobs inte har skrivit de mail som publicerats som "bevis". Jag tror nog att de flesta här på SweC kan skapa ett mail som ser ut att komma från Steve Jobs eller Bill Gates bara de orkar...

Man ska inte tro allt man läser, särskilt inte på webben...

Steve brukar dock svara på en hel del mail folk skickar, att det skulle vara fejk nu är lika troligt som att det inte skulle vara det. Vi har inget sätt att få reda på det heller utan att steve själv säger det.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megol0:

Du kanske skulle skulle fundera över vitsen med att Apple försöker sopa ett reellt problem under mattan? Ingen annat företag kan göra liknande designmissar och ha folk som försvarar dom...

Jaaa... fast det där med reellt problem återstår ju att se om det faktiskt är ett. Många uttalanden som motsäger varandra och det finns faktiskt många som tjänar på det Apple-motstånd som saknar like, såväl som det enorma intresse som finns för deras produkter. Ju mer som de har att skriva om, desto mer pengar tjänar de på det! Aftonbladet dyker upp i som tanke-exempel här och hur mycket tror man på sådant som skrivs där...

Många företag har designmissar som de gärna sopar under mattan. Senast var det Dell som lyftes upp i skamvrån och de försökte mörka det så mycket de kunde. Dell är dock inget företag som gör något nyskapande eller är känt för det. Få företag lyckas skapa produkter som tilltalar så många konsumenter med sin enkelhet i handhavandet som Apple. Naturligtvis finns det gott om aversioner och åsikter med hur de gör det, men faktum är att väldigt många uppskattar just denna enkelhet i deras produkter -det är därför de säljer så som de gör.

Skrivet av maniak:

Bara att ta en titt på alla youtube videos som folk lagt upp där de kör speedtest och annat när de håller i den och inte håller i den.

och

Steve brukar dock svara på en hel del mail folk skickar, att det skulle vara fejk nu är lika troligt som att det inte skulle vara det. Vi har inget sätt att få reda på det heller utan att steve själv säger det.

Jodå, jag har sett det och visst kan jag se att det kan ligga något bakom det hela, men jag köper inte det som säges rakt av -du vet själv hur kommentarer och rapportering kring Appleprodukter brukar urarta. Om jag tar en annan mobil och täcker antennen så kommer den också att drabbas på liknande sätt. Det är ingenting nytt. Det som är förvånande är hur det rapporteras och folks reaktioner över det. Men om du letar lite så hittar du även rapporter från folk som kör speedtest som inte uppvisar annat än en ytterst marginell minskning i hastigheter när antennen täcks på ett visst sätt. Så, jag säger som tidigare, jag tar det hela med en nypa salt. Det kan finnas ett problem, men jag tror inte det är så allvarligt som det rapporteras, särskilt inte när allt fler rapporter om motsatsen finns att läsa -men de tas inte gärna upp i cirkusen.

Ja, men som sagt, Apple har svarat på det. Och jag kan skapa ett mail där Steve säger det, eller ännu bättre, ett där Bill Gates och Michael Dell säger det...

<edit> slog ihop två svar

Visa signatur

Dual XP1900+ & Radeon 9700Pro - När hårdvaran och vattenkylning var spännande! Dubbla XP processorer upplåsta till MP med ledande silverfärg...

Permalänk
Skrivet av Sgart:

Varför har dom då inte sett till att kortslutningen förebyggs? Om dom nu har överlägsen signalstyrka från början (alltså att dom kan surfa på den trots signalen enligt Apple egentligen är låg) Varför designa den så ömtåligt att en normal användares hand kommer att tillintetgöra denna fördel som faktiskt gör sidan oladdningsbar?

Ledsen men jag kan inte se detta som något annat än designfel. Om de tvunget måste ha antennskarvarna för att den ska fungera som den gör skulle dom helt enkelt haft dom någon annanstans på telefonen där man inte håller i lika stor utsträckning.

Precis vad jag tänkte också. Det är ju inte signalindikatorn som är boven i dramat, utan designvalet.

Skrivet av '[SvK:

Rogue;10198995']Det intressanta i hela den här cirkusen är alla de uttalanden som gjorts och med den övertygelse de görs. Av de som har mest att säga kan man genast förstå att de inte har en iPhone 4 eftersom de i nästa andetag säger att de inte tänker skaffa en. Bland alla rapporter av förlorade samtal så dyker det upp någon som faktiskt har en iPhone 4 och som testar den i verkligheten och de har inga egentliga problem annat än att staplarna går ner. De flesta ägare av telefonen upplever att de har bättre kontakt och hastigheter.

Så, som vanligt, kanske man ska ta det hela med en nypa salt och även fundera på vitsen med att blåsa upp det hela till en enorm heliumballong -det ger ganska fina intäkter för sajterna som skriver om det hela...

Med tanke på hur populär produkten är, ser jag inget problem i att det blir en liten nyhetscirkus kring problem med produkten. Apple är ju knappast ensamma om att ha produkter med fel, och bli uppmärksammad för det.
Apples egna svar på det hela är ju inte heller särskilt uppmuntrande för de som faktiskt upplever problem med produkten, som råkar vara vänsterhänt och bo i områden med hög belastning och/eller dålig mottagning.

För de flesta ointressant och oviktigt rent tekniskt, men samtidigt tycker åtminstone jag att Apple visar dåligt omdöme kring det hela. Någonting som man bör ta med i ekvationen när man funderar på att stödja ett företag med att köpa deras produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redzo:

+1
men å andra sidan är mactalibaner världsmästare på förnekelse så det lär ju gå hem hos de. Hans Helighet Jobs har talat !

Haha, exakt. Nu behöver du inte längre "skylla" på att du åker in i en tunnel när du pratar med någon irriterande, byt bara hand!
"-D-uu fö-vinner... *beep-beep-beep*"

It's not a flaw, it's a feature!

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[SvK:

Rogue;10199025']Jodå, jag har sett det och visst kan jag se att det kan ligga något bakom det hela, men jag köper inte det som säges rakt av -du vet själv hur kommentarer och rapportering kring Appleprodukter brukar urarta. Om jag tar en annan mobil och täcker antennen så kommer den också att drabbas på liknande sätt. Det är ingenting nytt. Det som är förvånande är hur det rapporteras och folks reaktioner över det. Men om du letar lite så hittar du även rapporter från folk som kör speedtest som inte uppvisar annat än en ytterst marginell minskning i hastigheter när antennen täcks på ett visst sätt. Så, jag säger som tidigare, jag tar det hela med en nypa salt. Det kan finnas ett problem, men jag tror inte det är så allvarligt som det rapporteras, särskilt inte när allt fler rapporter om motsatsen finns att läsa -men de tas inte gärna upp i cirkusen.

Ja, men som sagt, Apple har svarat på det. Och jag kan skapa ett mail där Steve säger det, eller ännu bättre, ett där Bill Gates och Michael Dell säger det...

<edit> slog ihop två svar

Som jag skrev tidigare så är det inget nytt med att man kan försämra signalen genom att blockera den med handen eller övriga kroppsdelar. Det som är nytt är att man kan ta direkt på antennen och kortsluta(?) den, räcker med ett finger. Lätt ordnat med en beläggning eller ett skal. Apple förnekar dock detta då de inte vill återkalla några miljoner enheter eller ge skal till dessa personer.

Denna "fix" kommer inte göra ett jota för de personer som har problem med att samtal dör, även om de kanske är få.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dual XP1900+ & Radeon 9700Pro - När hårdvaran och vattenkylning var spännande! Dubbla XP processorer upplåsta till MP med ledande silverfärg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[SvK:

Rogue;10199072']YouTube - iPhone 4 antenn

Skulle vilja se samma sak fast på speedtest istället. Detta säger bara att signalen i området där är så bra att det inte räcker att göra sådär för att döda samtalet.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Känns som att vad mjukvaran visar är irrelevant när samtal droppas och datahastigheten över 3g sjunker rejält när man tar på antennen, så detta är knappast en lösning.

Äh, AT&T har ALLTID haft problem med droppade samtal. Med tanke på att deras nät, när det gäller mobilsamtal, håller typ u-lands kvalitét.

Permalänk
Medlem

För mig låter detta som världens enklaste problem för en konsument att fixa själv.
Men med tanke på att detta handlar om kortslutning så borde en tillfällig lösning kunna vara att tejpa över antennerna så att händerna inte kortsluter dom. Eller lite mer avancerat, Spreja ett lager silikon över över antennerna.... Eller så doppar vi den i flytande acryll, låter den stelna, borstar hunden med den så att den blir statisk och börjar sen som clowner och med hjälp av iphonen få ballongerna att fastna i taket.

Ne, tycker självklart inte att apples kunder ska behöva krångla såhär.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

men guud vad folk överreagerar, iPhone 4a har den bästa mottagningen en iPhone någonsin haft. sedan att telefonen droppar lite(!) för man håller på ett speciellt ställe är självklart en miss men knappast något att flippa över, USA har världens sämsta nätverk och alla vet det utom de själva. detta kommer ingen svensk ha problem med eftersom vi har ordentliga nätverk.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kyroz:

Äh, AT&T har ALLTID haft problem med droppade samtal. Med tanke på att deras nät, när det gäller mobilsamtal, håller typ u-lands kvalitét.

det gör alla nät i usa. deras infrastruktur inom tele och internet är i samma skick som vi i europa hade för över 10 år. antar att dom inte har tid att fixa det iom att dom är upptagna med att ockupera så många oljeproducerande länder som möjligt för tillfället.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Skrivet av Ollebro:

men guud vad folk överreagerar, iPhone 4a har den bästa mottagningen en iPhone någonsin haft. sedan att telefonen droppar lite(!) för man håller på ett speciellt ställe är självklart en miss men knappast något att flippa över, USA har världens sämsta nätverk och alla vet det utom de själva. detta kommer ingen svensk ha problem med eftersom vi har ordentliga nätverk.

Men att din vänsterhänte kollega med iphone 4 får sitta och surfa mer långsamt än du, potentiellt även förlora packets/signalen helt, det ser du inte som ett designproblem?

Visst kan man tycka att nyheten blivit lite väl uppblåst, men med tanke på hur populär telefonen är, och dålig Apples respons i frågan varit (samt dålig kvalitetskontroll innan produktlansering?), har man all rätt att vara upprörd.

Permalänk
Medlem

Det låter kanske som om jag försvarar Apple och i så fall ber jag om ursäkt.

Om det är ett faktiskt problem som är allvarligt för användarna så måste företaget åtgärda det.
Men, det jag har läst och erfarit tyder på att det inte är ett allvarligt problem, utan mer något som blåsts upp för att skapa en nyhet.
Väldigt många gör lösa antaganden färgade av personliga åsikter och ännu fler hoppar på det tåget och har starka åsikter utan att ha några som helst fakta. Därför svarar jag och försöker uppmärksamma folk på att allt som skrivs inte nödvändigtvis är helt igenom sant. Jag tycker att det är tragiskt att så många har så mycket negativt att säga om just Apples produkter utan att ha använt dem, utan fakta, utan kritiskt tänkande. När jag gick i skolan fick jag lära mig att tänka kritiskt och granska nyheter och rapportering objektivt. Titta bara på den här trådens ynka tre sidor och fundera över kommentarerna.

Hur som helst så verkar det som om man måste anstränga sig en aning för att skapa kortslutningen och jag ser inte så många personer hålla telefoner överhuvudtaget på ett liknande sätt som i alla återskapningar som gjorts. Visst kanske det finns en och annan och som till råga på allt är vänsterhänt, det är väl 1 på 5 har jag för mig, så där kanske Apple har missat i designen. Men rapporteringen är så otroligt skev att man kan tro att produkten är DOA.

<edit>
Appropå ingenting och inlägget under; ElementCASE -vapor4 är nog det häftigaste fodral jag sett!

Visa signatur

Dual XP1900+ & Radeon 9700Pro - När hårdvaran och vattenkylning var spännande! Dubbla XP processorer upplåsta till MP med ledande silverfärg...

Permalänk
Medlem

Ännu mer bevis.......

Amerikas s.k AT&T 3G igen, TP test. verkar ganska självklart att det handlar om ett design fel
killen får ju ändå bra resultat genom 3G'et

Och man kan ju lösa det själv så jävla lätt, bara att köpa ett fodral till sin Iphone4 ?? elr det var kanske så Steve Jobs tänkte: " lite design fel är bara bra för marknaden, VÅR MARKNAD. MUhahahahaahahahah!!!, fatta vad mkt cash jag kmr att tjäna på alla solda fodral xD"

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Medlem

Borde inte vara så svårt att testa. Tanka exempelvis bredbandskollens app och kör ett test med handen där och ett utan och se om hastigheten ändras.

I övrigt, skitsnack apple skitsnack..

Kan i och för sig vara som gluttonous skriver. Men om man gör som jag skrev ovan så borde man direkt se om det påverkar åtminstone surfhastigheten.

Permalänk
Medlem

"iPhone 4 antenna problems were predicted on June 10 by Danish professor

Well, this must be one of the most epic "I told you so" moments in the history of consumer electronics. Professor Gert Frølund Pedersen, an antenna expert over at Denmark's Aalborg University, managed to get his concerns about the iPhone 4's external antennae on the record a cool two weeks before the phone was even released. In an interview on June 10, the Danish brainbox explained that he wasn't impressed by Steve Jobs' promises of better reception, describing external antennas as "old news," and suggested that contact with fleshlings could result in undesirable consequences to the handset's reception:"

iPhone 4 antenna problems were predicted on June 10 by Danish professor -- Engadget

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Skrivet av gluttonous:

.........

Jag har vetat om det här felet sen jag köpte min iPhone 3G för två år sen. Därför har jag gjort om mina staplar till dBm-värden (genom field test mode, *3001#12345#*). Se iPhones felaktiga signalmappning i bilden nedan.

http://photos.appleinsider.com/reception-100630-2.jpg

Jag hittar samma diagram i Anandtechs artikel om iPhone 4.
Apple's iPhone 4: Thoroughly Reviewed - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan^junior:

Härligt med en nvidia såhär på fredagseftermiddagen.

Eller en Ace!

iPhone 3Gs har inga mottagningsproblem?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supermotard:

Bra att du jämför den med en mobil som inte ens säljs i Europa, iaf inte i Sverige.

Ja, för Iphone4 kan jag ju knalla rätt in i vilken butik i Sverige som helst och köpa idag, eller hur ?

Skrivet av Supermotard:

Bra att du jämför den med en mobil som inte ens säljs i Europa, iaf inte i Sverige.

Hade för övrigt aldrig köpt en HTC, dock såg den riktigt grym ut! Lite för stor i mitt tycke. Har lekt med många android-mobiler men de har aldrig fallit mig i smaken, ingen touch känns så bra som den i iPhone's. Gillar IOS mer än android, är ju en smaksak :P[/QUOTE]
Såg du överhuvudtaget den där filmen ? "I want an iPhone"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

precis hur ska dom ha det? eller tror dom att deras kunder är efterblivna..

dom vet...

Visa signatur

...

Permalänk

Hoppas att den kommer säljas olåst i Sverige :=)

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Skrivet av Fire_Ice:

Antar att ni läste om en tjej med en Ipod som brann, Apple sa att om hon berättade det för media skulle hon inte få någon garanti,. De var helt allvarliga, kriminella perfektionistlögnare.

De är inte så perfekta som ni tror gott folk, bara att de hotar de som får problem.

Hon skulle få pengarna tillbaks för ipoden om hon och hennes familj skrev på ett kontrakt om att dom aldrig skulle säga något om det inträffade. Och skulle dom säga nåt så hade apple rätt att stämma dom enligt kontraktet.

Det är vad som skrivits om det iaf.

Tycker att det är helt otroligt att dom inte har upptäckt en sånhär sak tidigare, det är ju ganska logiskt att om antennerna kommer i kontakt med varanda så är det inte bra. Finns ju hur många videos som helst på youtube där dom testar, full mottagning och allt funkar perfekt. Sen håller han iphonen "fel" och då bryter samtalet, han ringde då till en iphone 3gs som han hade brevid. Går telefonen in och bryter när det blir för få pluppar, även om det egentligen är bra mottagning?

Permalänk
Medlem

här är ett speedtest

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Snyggt. Istället för att åtgärda problemet så ändrar dom indikatorn för täckning så att den visar att man har täckning när man inte har det, vilket kommer resultera i avbrutna samtal m.m trots att man har teckning och leda kundernas klagomål mot operatören snarare än mobiltillverkaren.

Tvärt om; den visar mer än man har nu, och de ska ändra så att den kommer visa rätt ( = lägre än nuvarande).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200