Stilrent, tyst, kompakt chassi för fullstora grafikkort?

Permalänk
Medlem

Stilrent, tyst, kompakt chassi för fullstora grafikkort?

Det finns inte tillräckligt med ventilationsutrymme för min Antec Fusion-baserade HTPC i min tv-möbel (datorn blir överhettad vid spelande), så jag har bestämt mig för att flytta datorn bakom tv:n istället. Jag behöver alltså byta till en tower-låda. Jag vill då passa på att göra mig av med några av begränsningarna HTPC-formatet har inneburit, men jag är inte intresserad av någon monsterburk bara för det.

Önskar följande egenskaper:

  • Plats för fullstora grafikkort (trött på att alltid köpa förminskade mellanklasskort, ex Radeon 5770).

  • Plats för ATX.

  • Så kompakt det går utan att tumma på ovannämnda punkter. Bredd och längd spelar mindre roll. Höjd viktigare.

  • Lättviktigt.

  • Bra balans mellan tysthet och kylegenskaper.

  • Dammfilter är ett plus.

  • Stilrent -- flashiga lampor undanbedes eftersom att det skulle distrahera nära tv:n.

  • Antal hårddiskplatser är irrelevant, då jag har filserver.

  • Svart, likt allt annat vid min tv.

Nån som känner till nåt chassi som passar någorlunda enligt ovan?

Permalänk

YouTube - #1072 - NZXT Panzerbox Case Video Review finns här NZXT Panzerbox (Svart) [PANZ-001BK] - 1.144.45SEK : B-ray.se :: Dator Prispressaren, din Internetbutik finns självklart många andra men jag gissar på att många andra ändå kommer nämna de "vanliga" tipsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

YouTube - #1072 - NZXT Panzerbox Case Video Review finns här NZXT Panzerbox (Svart) [PANZ-001BK] - 1.144.45SEK : B-ray.se :: Dator Prispressaren, din Internetbutik finns självklart många andra men jag gissar på att många andra ändå kommer nämna de "vanliga" tipsen


Whoa. Grymt chassi. Vill nästan beställa direkt, men om första tipset passade så bra känns det troligt att det finns fler alternativ

Väntar till i morgon för att se om fler tips dyker upp.

Permalänk
Medlem

Jag tycker Corsair Obsidian 700D/800D verkar ha bäst utgångsläge för "tysthetsegenskaper" men vissa påstår att den inte kyler så bra även om SC recension säger att den kyler utmärkt.

Den väger dock men det får man räkna med om man vill minimera resonanser i lådmaterialet. Många köper lätta chassin, upptäcker att de låter för mycket o förstärker med bitumen iaf, vilket får det praktiska resultatet tyngre chassi.

Visa signatur

/ Q9550 / HD5870 Vapor-X / 2x80GB SSD / 4GB Corsair 800MHz / Gigabyte EP45-DS3L / Cougar CM 700W modular / Compucase 6A21 / HP L2245w / Logitech Illuminated / Logitech G5 v2 /

Permalänk
Skrivet av stabilt:

Jag tycker Corsair Obsidian 700D/800D verkar ha bäst utgångsläge för "tysthetsegenskaper" men vissa påstår att den inte kyler så bra även om SC recension säger att den kyler utmärkt.

Den väger dock men det får man räkna med om man vill minimera resonanser i lådmaterialet. Många köper lätta chassin, upptäcker att de låter för mycket o förstärker med bitumen iaf, vilket får det praktiska resultatet tyngre chassi.

Problemet med x00D lådorna är höjden/bredden och den rentutsagt enorma storleken, och tyvärr men om man kyler endast med luft så är den inte nåt att hänga i granen tyvärr, medelmåttig helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av stabilt:

Jag tycker Corsair Obsidian 700D/800D verkar ha bäst utgångsläge för "tysthetsegenskaper" men vissa påstår att den inte kyler så bra även om SC recension säger att den kyler utmärkt.

Den väger dock men det får man räkna med om man vill minimera resonanser i lådmaterialet. Många köper lätta chassin, upptäcker att de låter för mycket o förstärker med bitumen iaf, vilket får det praktiska resultatet tyngre chassi.

Skulle inte kalla ett fulltower större än min hund för "kompakt"

Permalänk
Medlem
Skrivet av noaxark:

Skulle inte kalla ett fulltower större än min hund för "kompakt"

Det har du helt rätt i.

Visa signatur

/ Q9550 / HD5870 Vapor-X / 2x80GB SSD / 4GB Corsair 800MHz / Gigabyte EP45-DS3L / Cougar CM 700W modular / Compucase 6A21 / HP L2245w / Logitech Illuminated / Logitech G5 v2 /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Problemet med x00D lådorna är höjden/bredden och den rentutsagt enorma storleken, och tyvärr men om man kyler endast med luft så är den inte nåt att hänga i granen tyvärr, medelmåttig helt enkelt

Varför håller inte SC recensenter med om det? Testerna visar på marginellt högre temperaturer. Tystnad kostar lite.

Visa signatur

/ Q9550 / HD5870 Vapor-X / 2x80GB SSD / 4GB Corsair 800MHz / Gigabyte EP45-DS3L / Cougar CM 700W modular / Compucase 6A21 / HP L2245w / Logitech Illuminated / Logitech G5 v2 /

Permalänk
Skrivet av stabilt:

Varför håller inte SC recensenter med om det? Testerna visar på marginellt högre temperaturer. Tystnad kostar lite.

Ja jag sa aldrig att dem inte är tysta men att det är ett chassi som är kallare än de flesta är strunt, men saken är den att personen som söker hjälp i denna tråd(om jag gissar rätt) inte söker ett fulltower som också är större än "alla" fulltower lådor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

YouTube - #1072 - NZXT Panzerbox Case Video Review finns här NZXT Panzerbox (Svart) [PANZ-001BK] - 1.144.45SEK : B-ray.se :: Dator Prispressaren, din Internetbutik finns självklart många andra men jag gissar på att många andra ändå kommer nämna de "vanliga" tipsen

Skrivet av noaxark:


Whoa. Grymt chassi. Vill nästan beställa direkt, men om första tipset passade så bra känns det troligt att det finns fler alternativ

Väntar till i morgon för att se om fler tips dyker upp.

Eftersom du verkar gilla det chassit kan jag bjuda på lite inspiration, möjligheterna finns - {Build Log} sNiPeRbOb's "MorderPanzer" {Build Log} - XtremeSystems Forums

Permalänk
Medlem

Ja jag ber om ursäkt för att jag missade det där med storleken. Kan ju ta vidare diskussionen om fulltower i min tråd om du vill.

Sammanställning av SC temperaturjämförelser

URL
Visa signatur

/ Q9550 / HD5870 Vapor-X / 2x80GB SSD / 4GB Corsair 800MHz / Gigabyte EP45-DS3L / Cougar CM 700W modular / Compucase 6A21 / HP L2245w / Logitech Illuminated / Logitech G5 v2 /

Permalänk
Medlem

"...and full expandability with room for high performance 10.5" cards"

Inte alla fullstora kort alltså. Det behöver man typ 12.5"+ om man vill klämma in ett HD5970. Får inte ens plats med ett HD5870 på 11" om jag minns rätt. Så även om det inte råkar vara ett fulltower matchar det inte vad jag antar är en rätt kritisk del av specen.

Permalänk
Skrivet av murklor:

"...and full expandability with room for high performance 10.5" cards"

Inte alla fullstora kort alltså. Det behöver man typ 12.5"+ om man vill klämma in ett HD5970. Får inte ens plats med ett HD5870 på 11" om jag minns rätt. Så även om det inte råkar vara ett fulltower matchar det inte vad jag antar är en rätt kritisk del av specen.

man kan ju ta bort den övre 3,5" buren genom typ 4 skruvar såg det ut som, då finns det ju mycket space.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | Asus DCII 7970 | Corsair 1600mhz Vengence | Corsiar AX 850W | P8Z77-M PRO | i5 3570K @ 4.8Ghz | Corsair Force3 | Corsair H60

Razer Mamba | Razer Blackwidow Ultimate | Razer Carcharias

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att Bitfenix Survivor liknar NZXT Panzerbox ?

http://www.sweclockers.com/nyhet/12216-bitfenix-visar-colossu...

Visa signatur

Sapere Aude

Permalänk
Skrivet av murklor:

"...and full expandability with room for high performance 10.5" cards"

Inte alla fullstora kort alltså. Det behöver man typ 12.5"+ om man vill klämma in ett HD5970. Får inte ens plats med ett HD5870 på 11" om jag minns rätt. Så även om det inte råkar vara ett fulltower matchar det inte vad jag antar är en rätt kritisk del av specen.

Var tvungen att kolla igenom filmen igen när han håller upp måttbandet så kan man se att han menar med småburarna i, annars så "ser det ut som" 14" är det som gäller minst

Permalänk
Medlem
Skrivet av VictorHedstrom:

man kan ju ta bort den övre 3,5" buren genom typ 4 skruvar såg det ut som, då finns det ju mycket space.

Jag antar att när dom gör reklam för att upp till 10.5" kort passar, så menar dom max. Annars så kunde dom ju skriva standard och utan HHD bur?

Det är bara synd att den kör sina egendesignade 190mm fläktar (150CFM måste skapa MYCKET ljud!).

Om det hade varit 2x140mm i fronten (alt 1x140 i fronten och 1x140 i botten), 2x140mm i taket och gott om plats för 12.5"+ kort (kunde inte skada med fläktgaller för PSUn i botten heller) hade det varit ett givet köp enligt mig. Men självklart så måste tillverkarna jävlas på nåt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Jag antar att när dom gör reklam för att upp till 10.5" kort passar, så menar dom max. Annars så kunde dom ju skriva standard och utan HHD bur?

Det är bara synd att den kör sina egendesignade 190mm fläktar (150CFM måste skapa MYCKET ljud!).

Om det hade varit 2x140mm i fronten (alt 1x140 i fronten och 1x140 i botten), 2x140mm i taket och gott om plats för 12.5"+ kort (kunde inte skada med fläktgaller för PSUn i botten heller) hade det varit ett givet köp enligt mig. Men självklart så måste tillverkarna jävlas på nåt sätt.

[H]ard|Forum - View Single Post - NZXT PanzerBOX

Overclock.net - Overclocking.net - View Single Post - Appraisal: NZXT Panzerbox w/ water cooling setup

Verkar som att bautakort passar. Dessa är dock för dyra och strömhungriga för min smak, så "fullstort" var ett dåligt ordval av mig. Kort i stil med 5850 är lagomt för mig.

Ska läsa lite recensioner för att se vad de säger om ljudnivån.

Permalänk
Medlem

Innan du köper nytt chassi. Har du provat att optimera kylningen i ditt nuvarande chassi? Jag har lyckats trycka in ett biffigt i7/4890x2 system i en liknade htpc chassi utan några problem.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Innan du köper nytt chassi. Har du provat att optimera kylningen i ditt nuvarande chassi? Jag har lyckats trycka in ett biffigt i7/4890x2 system i en liknade htpc chassi utan några problem.

Problemet är att mitt nuvarande chassi bara passar precis i min tv-möbel, med enbart nån enstaka centimeter till godo på sidorna (vilket är var intag och utblås sitter på Antec Fusion). Det är dessutom för brett och platt för att få plats bakom tv:n, vilket är den enda andra stället jag har utrymme för en dator.

Har läst runt lite, och jag har nu beställt en Panzerbox tillsammans med en fläktkontroller. Det finns betydligt mer utrymme på höjden i tv-möbeln, och mina mätningar visar att jag kanske kan flytta om lite hyllor i den så att jag kan få plats med datorn däri ändå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av noaxark:

Det är dessutom för brett och platt för att få plats bakom tv:n, vilket är den enda andra stället jag har utrymme för en dator.

Jag vet inte hur den ser ut men går det inte att ställa den på en annan ledd? Smal och hög istället för bred och låg? Det kanske inte alls är det du menar.

Visa signatur

/ Q9550 / HD5870 Vapor-X / 2x80GB SSD / 4GB Corsair 800MHz / Gigabyte EP45-DS3L / Cougar CM 700W modular / Compucase 6A21 / HP L2245w / Logitech Illuminated / Logitech G5 v2 /

Permalänk
Medlem
Skrivet av stabilt:

Jag vet inte hur den ser ut men går det inte att ställa den på en annan ledd? Smal och hög istället för bred och låg? Det kanske inte alls är det du menar.

Har detta:

antec - Sök på Google

Som du ser skulle antingen intag eller utblås bli blockerat om man ställer den på kant. Skulle nog dessutom se bra bisarrt ut

Permalänk
Medlem

lian li PC-A05N dock verkar det inte finnas någon bra återförsäljare i sverige

Permalänk
Medlem

Har nu installerat komponenterna i deras nya hem. Visst var fläktarna högljudda i frabrikshastighet, men med hjälp av en fläktkontroller kör jag den bakre och den övre fläkten i 40%, med den främre helt avstängd. Luftflödet verkar fortfarande gott, med kännbart insug på framsidan.

Nu är det mest högljudda i datorn med råge hårddisken och temperaturerna ligger ändå stabilt under 30c på samtliga kontrollpunkter i idle. Har ännu inte testat det under belastning, men detta är en lovande start.

Permalänk
Medlem

silverstone fortress 2, antec P183.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080