Permalänk
Medlem

3D tv - "påhittad" funktion

Satt och funderade över 3d TV och kom på något i alla fall jag tycker värkar vara en bra funktion..

Tänk dig: du och övriga i familjen sitter och kollar på tv, dilemmat är dock att hälften av er vill se på en kanal och den andra halvan vill se på en annan kanal, hur löser ni detta så att alla blir nöjd?

Jo, detta är tekniskt möjligt då 3D tv apparater med aktiva glasögon sänder 120 bilder per sekund, normalt sett visas 60bilder per sekund och öga, men teoretiskt sett skulle man istället kunna välja att synka slutarna så att 2 olika källor kan visas på tv'n och sedan kan man på glasögorna välja vilken källa man vill se.

I och med detta försvinner 3D stödet, men i dagsläget då knappt något 3d material finns på marknaden skulle det endå kunna vara en halv taskig funktion som säkert fler än jag skulle uppskatta.

Ljud? Ja det är ju en bra fråga, vilket enklast löses med exempelvis inbyggda högtalare i glasögon bågarna eller liknande.

Nåväl, vad tycks om dessa funderingar?

Permalänk
Medlem

Intressant, vore coolt om det var möjligt.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Testpilot

Kräver dock att TV:n har två tuners och kan bearbeta två olika signalkällor samtidigt, det krävs alltså en TV som är dubbelt så kraftig som de nuvarande

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Haha, cool idé!

Visa signatur

Maximus Formula III || i5 760 || GTX 470 || Dominator 1600MHz XMS3 DHX+ || Fractal Design Newton 800w ||

Permalänk
Medlem

Ballt. Det är säkert möjligt, men jag tvivlar på att det kommer hända i annat än hobbysyfte.

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Kräver dock att TV:n har två tuners och kan bearbeta två olika signalkällor samtidigt, det krävs alltså en TV som är dubbelt så kraftig som de nuvarande

Ja visst är det inte 100% plug n play, men dubbla tuners finns det i många tv apparater i de högre prisklasserna (typ de med inbyggda hårdiskar för inspelning och timershift) så det bör tekniskt sett inte vara så krångligt, även om jag har svårt att tro att en enkel software uppdatering skulle göra detta möjligt på nuvarande modeller. =(

Permalänk

Skulle kunna tänka mig att det kan bli stora problem med ghosting iom att man visar två olika klipp som är helt olika och inte två som är ungefär samma.

Permalänk
Medlem

Jag såg en nyhet om detta för 1-2 år sedan, så det finns en TV med denna funktionen någonstans!

Permalänk
Avstängd

Är det inte bättre att köpa två TV-apparter?

Permalänk
Medlem

Men TV-apparater som tar emot marksänd digitaltv så räcker det med 1 tuner för att kunna se en hel mux (flera kanaler på samma mux/frekvens) samtidigt så det är ju inte helt omöjligt.

Permalänk
Medlem

Fräck idé!
Men jag tror inte det är tvärenkelt att fixa, om ens möjligt?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Nice vore det vid lan, ofta en brist med tvs då. Liksom koppla in två xboxar och spela 8 spelare på en och samma tv med stor bild, vore ju sinnessjukt (:

Permalänk
Medlem

låter som en smart ide. land rover har en liknande ide där en av deras modeller har en gps i mitten konsolen och från förarsidan så ser du gps och från passagerarsidan så ser du tv. allt på samma skärm

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

låter som en smart ide. land rover har en liknande ide där en av deras modeller har en gps i mitten konsolen och från förarsidan så ser du gps och från passagerarsidan så ser du tv. allt på samma skärm

Justja det har dom ju!
Svinballt o grejer

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Trevligt att höra att det är fler änn jag som kan se ett möjligt användningsområde med detta.
Angående de tekniska problemen (gosting mm) så tror jag det är sånt som löser sig med teknikens utväckling, redan idag ser man ju att vissa modeller är bra mycket bättre än andra, och jag ser ingen anledning till att det inte skulle fortsättas förbättras som sagt

Permalänk
Medlem

Sony Files Two Patents Related to Stereoscopic Screen Sharing

Intressant pantentansökan från Sony.
Tex spela splitscreen mot varandra på samma tv.

Permalänk
Medlem

Intressant ide, får väl se om nån tillverkare fixar nåt sånt.

Visa signatur

MSI B850 Gaming Plus WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Be Quiet Dark Rock Pro 5 | PNY GeForce RTX 5070 Ti OC | Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Samsung 980 PRO 2TB | Corsair RM750x Shift 750W | Fractal Design Define 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Sony Files Two Patents Related to Stereoscopic Screen Sharing

Intressant pantentansökan från Sony.
Tex spela splitscreen mot varandra på samma tv.

Hmm, detta är i princip samma sak jag alltså tänkt mig, roligt att se att min fantasi inte är allt för långt ifrån verkligheten

Permalänk
Medlem

Läste idag att Sony nyligen ansökte om patent där man ska kunna kolla på upp till 3 olika källor samtidigt så vi lär nog se mer av detta snart

Permalänk
Medlem

Kanske en plasma-tv med denna funktion? Borde inte ghosting nästintill försvinna då?
(LCD-paneler är ju betydligt långsammare, eller det har kanske inte med detta att göra?)

Permalänk
Medlem

haha, ahde varit coolt om detta skulle vara möjligt och snart marknadsföras

Permalänk

haha nice. undrar hur det ser ut om man sitter utan glasögon :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Är det inte bättre att köpa två TV-apparter?

då kan dom inte sitta på samma ställe om man inte har ett stort hem ... och det är långt ifrån lika coolt ! men jag skulle nog välja 2 tv apparater istället men otroligt fräck idé !!!

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...