Speldator. 10000 kr. Skärm och Montering skall ingå. 5830 eller 460?

Permalänk
Medlem

Speldator. 10000 kr. Skärm och Montering skall ingå. 5830 eller 460?

Hej, SweClockers, nu var det dags då. Laptopen skall skrotas och en ny, fin stationär skall ta plats i nya villan.

Ljudnivån är ingenting jag bryr mig så mycket om, min laptop går upp i hundra grader och låter som ett tåg dygnet runt, jag kan till och med sova med den på.

Spel som jag spelar, eller planerar att spela är:

  1. Mount And Blade: Warband. Detta ska datorn klara på max och unlimited corpses etc.

  2. Starcraft 2 när det kommer.

  3. Diablo 3 när och om det kommer.

  4. Eventuellt World Of Warcraft: Cataclysm

  5. Call Of Duty: Modern Warfare 2.

  6. Vill även att den skall hålla för spel i några år framåt, men kanske inte på max inställningar. Planen är att skaffa ett till grafikkort när jag känner att det behövs.

Jag har plockat ihop ett paket som jag tycker känns riktigt bra och prisvärt. 10000 kr är målet, men jag kan eventuellt kunna gå upp lite mer i pris. Såhär ser det ut:

De funderingar som jag är följande:

  1. Jag har kollat lite på GTX 460, kan det vara något istället för 5830?

  2. Kan jag snika in på chassit? Jag har hört mycket gott om det jag valt.

  3. Nätagget. Räcker det om jag skulle vilja korselda med 2 5830 i framtiden?

  4. Jag är eventuellt sugen på lite lugn överklockning av processorn, minnet och grafikkortet. Jag antar att bättre kylning vore på sin plats då. en prislapp och kanske tips på kylning vore kanon!

Skärmen har jag valt för att den dels var billig, men även fått riktigt bra recensioner och jag är inte den som är jättekräsen vad gäller skärmar. Men om ni har något tips får ni gärna säga det.

Jag vill beställa allt från inet då det skall monteras där. Inga åsiker om monteringen tack, jag hade helst byggt den själv men fick morsan att betala halva men bara om den monterades där för garantin.

Tackar för all hjälp och tips jag får. Har jag missat någon viktig info är det bara att hojta till, jag kommer att hålla god uppsikt över denna tråd.

Edit: Gigabyte GTX 460 OC 1Gb är riktigt lockande. Är det värt förlusten av 2 spel och 300 kr dyrare?

Visa signatur

Den som vandrar utan lykta genom natten,
finner ofta sitt beslut så fatalt.

Permalänk

1. Ja. Jag hade valt GTX460 framför 5830 alla dagar i veckan. Med lite överklockning kommer det prestera i närheten av 5850 i många spel.

2. F2 är ett chassi med mycket bra rykte och ett pris som gör det mycket prisvärt. Men känner du att du vill spara in någon hundring så går det absolut. Antec Three Hundred kan kanske vara ett alternativ isf?
Antec Three Hundred - Inet.se

3. Kan vara på gränsen, men det låter jag någon som har bättre koll svara på.

4. Denna kan kanske vara något?
Scythe Mugen 2 rev B - Inet.se
Annars finns alltid Corsair H50 i en lite högre prisklass med ännu bättre kylning och lägre ljudnivå.
Corsair Cooling Hydro H50 CPU-kylare - Inet.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsberg1:

1. Ja. Jag hade valt GTX460 framför 5830 alla dagar i veckan. Med lite överklockning kommer det prestera i närheten av 5850 i många spel.

2. F2 är ett chassi med mycket bra rykte och ett pris som gör det mycket prisvärt. Men känner du att du vill spara in någon hundring så går det absolut. Antec Three Hundred kan kanske vara ett alternativ isf?
Antec Three Hundred - Inet.se

3. Kan vara på gränsen, men det låter jag någon som har bättre koll svara på.

4. Denna kan kanske vara något?
Scythe Mugen 2 rev B - Inet.se
Annars finns alltid Corsair H50 i en lite högre prisklass med ännu bättre kylning och lägre ljudnivå.
Corsair Cooling Hydro H50 CPU-kylare - Inet.se

Så om jag skulle byta F2 mot ett Antec 300 och sedan i sin tur köra på ett 460 1GB OC istället för 5830, tror du att jag skulle bli mer nöjd med datorn? Eller borde jag helt enkelt fläska på med grafikkortet utan att dra ner på chassit? Då blir isåfall extra kylning uteslutet men det går väl att ordna vid ett senare tillfälle isåfall?

Edit: Hur står sig ett vanligt 460 768mb mot ett 5830 och sin lite starkare tvilling 460 1gb OC?

Visa signatur

Den som vandrar utan lykta genom natten,
finner ofta sitt beslut så fatalt.

Permalänk
Skrivet av Robwiks:

Så om jag skulle byta F2 mot ett Antec 300 och sedan i sin tur köra på ett 460 1GB OC istället för 5830, tror du att jag skulle bli mer nöjd med datorn? Eller borde jag helt enkelt fläska på med grafikkortet utan att dra ner på chassit? Då blir isåfall extra kylning uteslutet men det går väl att ordna vid ett senare tillfälle isåfall?

Edit: Hur står sig ett vanligt 460 768mb mot ett 5830 och sin lite starkare tvilling 460 1gb OC?

Om jag var tvungen att välja skulle jag nog prioriterat grafikkortet lite högre, då Antec-lådan ändå har fått schyssta recensioner. Men känner du att du har råd så kör med F2:an också, aldrig fel med ett tystare och kallare chassi!

Här kan du se hur GTX460-korten presterar mot varandra och 5830. Jag hade dock valt 1GB versionen, då prisskillnaden bara ligger på 200kr.
GeForce GTX 460 review (roundup)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsberg1:

Om jag var tvungen att välja skulle jag nog prioriterat grafikkortet lite högre, då Antec-lådan ändå har fått schyssta recensioner. Men känner du att du har råd så kör med F2:an också, aldrig fel med ett tystare och kallare chassi!

Här kan du se hur GTX460-korten presterar mot varandra och 5830. Jag hade dock valt 1GB versionen, då prisskillnaden bara ligger på 200kr.
GeForce GTX 460 review (roundup)

Efter lite research känns GTX 460 som det uppenbara valet. Så jag kör nog på den med 1 gb. Om vi återgår till ämnet med dubbla kort. Moderkortet jag valt stödjer inte SLI, och jag tror inte att mitt agg klarar det heller. Med dessa faktum i åtanke, bör jag byta ut delarna (Resulterar det i ett högre pris?) eller bör jag strunta i SLI över huvudtaget?

Visa signatur

Den som vandrar utan lykta genom natten,
finner ofta sitt beslut så fatalt.

Permalänk
Medlem

Sen läser jag detta:

http://www.sweclockers.com/nyhet/12364-gigabyte-stoppar-gefor...

och noterar samtidigt att Inet har sparkles version av samma kort. Är det någon större skillnad på de 2 korten?

Dvs Sparkle GTX 460 1GB OC och Gigabyte GTX 460 1GB OC?

Visa signatur

Den som vandrar utan lykta genom natten,
finner ofta sitt beslut så fatalt.

Permalänk
Skrivet av Robwiks:

Efter lite research känns GTX 460 som det uppenbara valet. Så jag kör nog på den med 1 gb. Om vi återgår till ämnet med dubbla kort. Moderkortet jag valt stödjer inte SLI, och jag tror inte att mitt agg klarar det heller. Med dessa faktum i åtanke, bör jag byta ut delarna (Resulterar det i ett högre pris?) eller bör jag strunta i SLI över huvudtaget?

Tror du att du kommer köra SLI i framtiden?
Det kommer definitivt resultera i ett något högre pris. Ett kraftigare nätagg är självklart dyrare och moderkort finns för ungefär samma pris som det i uppgr. paketet. Nackdelen med AMD+SLI är att det finns få moderkort som stödjer detta. Det finns två moderkort med SLI hos Inet, men det du missar med dom är att dom varken har Sata 6Gbit eller USB3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsberg1:

Tror du att du kommer köra SLI i framtiden?
Det kommer definitivt resultera i ett något högre pris. Ett kraftigare nätagg är självklart dyrare och moderkort finns för ungefär samma pris som det i uppgr. paketet. Nackdelen med AMD+SLI är att det finns få moderkort som stödjer detta. Det finns två moderkort med SLI hos Inet, men det du missar med dom är att dom varken har Sata 6Gbit eller USB3.

Och om jag skulle köra på i5 750 då, får jag räkna med en jätteökning i pris?

Angående SLI så vet jag faktiskt inte, det beror helt på hur länge jag klarar mig på ett grafikkort. Tänkte att det var bättre att vara säker och köra på ett med SLI, men jag kan ju lika gärna uppgradera med ett helt nytt grafikkorti framtiden istället?

Visa signatur

Den som vandrar utan lykta genom natten,
finner ofta sitt beslut så fatalt.

Permalänk
Skrivet av Robwiks:

Och om jag skulle köra på i5 750 då, får jag räkna med en jätteökning i pris?

Angående SLI så vet jag faktiskt inte, det beror helt på hur länge jag klarar mig på ett grafikkort. Tänkte att det var bättre att vara säker och köra på ett med SLI, men jag kan ju lika gärna uppgradera med ett helt nytt grafikkorti framtiden istället?

Inte någon extrem ökning, men runt en tusenlapp kanske. Kan slänga ihop ett paket när jag kommer hem från jobbet om ingen hinner före mig.

Permalänk
Medlem

Äsch, då får det nog vara. Jag struntar i SLI. Jag är inte den som alltid måste maxa saker och ting. Känner jag att grafikkortet börjar bli allt för trött i framtiden så köper jag ett nytt istället. Nätagget lär väl räcka för bara ett kort, eller?

Visa signatur

Den som vandrar utan lykta genom natten,
finner ofta sitt beslut så fatalt.

Permalänk
Skrivet av Robwiks:

Och om jag skulle köra på i5 750 då, får jag räkna med en jätteökning i pris?

Nej ditt uppgraderingspaket är dyrt. Det måste vara lyxminnen och lyxmoderkort i det. Du kan få en i5-a med SLI-kort för samma peng.

Permalänk
Medlem

Kan du i sådana fall rekommendera något annat paket att köpa?

Jag tyckte inte att delarna som var i det paketet verkade jättedyra?

Visa signatur

Den som vandrar utan lykta genom natten,
finner ofta sitt beslut så fatalt.

Permalänk

Intel Core i5 750, 2.66GHz - Inet.se

ASRock P55 PRO DDR3 - Inet.se
A-Data DDR3 4GB (2GBx2)1600Mhz Game Series,CL9, PC3-12800 - Inet.se

1902+1028+1021=3951

240 kronor billigare än AMD-paketet med SLI-möjligheter men utan lyxmoderkort med USB 3.0. Du har ju dock inte uttryckt något intresse i det och du har som sagt hundratalskronor över jämfört med AMD-paketet så utrymme finns för ett dyrare moderkort laddat med mer features.

Permalänk

Förresten blir delarna i AMD-paketet avgjort billigare om du plockar ihop dem själv istället för att köpa uppgraderingspaketet. Tydligen var det där pengarna försvann (inte var det lyxminnen det rörde sig om). 3 953 kr kostar delarna löst, 4190 kr i paket med en obcent prisatt ESD-sladd som tillbehör.

Permalänk

Ser man på, såg inte att uppgraderingspaketet var så dyrt. Om du lägger till ca. 300kr från AMD-uppgraderingen så får du i5, och moderkort med SLI, USB3.0 och SATA6Gbit. Bra att ha inför framtiden!

Permalänk
Medlem

Har beställt grejorna nu. Tyvärr har de ju inte grafikkortet i lager men jag har väl inte direkt någon brådska.

Efter att ha funderat på allas förslag och läst recensioner och så hela dagen blev slutprodukten som följande:

Beslutade att ta ett större nätagg för att ha lite marginal och kunna köra SLI i framtiden. Jag beslutade även att inte ta moderkortet som forsberg tipsade om då jag hellre prioriterade att faktiskt kunna utnyttja att moderkorten tillöt SLI. Tack för alla synpunkter. Tyvärr beställde jag i min iver utan att sistakolla med er på SweC men allt ser väl okej ut? Inget ska väl krånga? Bedömningen med mina oerhört begränsade datorkunskaper sade att allt passade. I annat fall får jag ringa Inet direkt imorgon och ändra beställningen antar jag.

Visa signatur

Den som vandrar utan lykta genom natten,
finner ofta sitt beslut så fatalt.

Permalänk

Kommer fungera alldeles utmärkt! Bra och mycket prisvärt paket!

Permalänk
Medlem

Skönt att höra!

Tycker du att jag gjorde rätt vad gäller Nätagg och Moderkort?

Visa signatur

Den som vandrar utan lykta genom natten,
finner ofta sitt beslut så fatalt.

Permalänk

Nätagget verkar prestera riktigt bra för det priset, så där gjorde du definitivt rätt! Moderkortet har jag lite mindre koll på, men det verkar vara ett bra kort, och SLI möjligheten är alltid trevlig att ha

Permalänk
Medlem

Kanon. Är det så att jag kan behöva någon extra kabel eller så? Tänkte framförallt till skärmen och så.. Har hört att visa saknat kablage när de fått sin skärm.

Visa signatur

Den som vandrar utan lykta genom natten,
finner ofta sitt beslut så fatalt.

Permalänk

Benq skärmarna brukar sakna DVI-kabel om jag minns rätt, så det kan du behöva köpa.

Permalänk
Medlem

Hm. Borde jag gjort det i samma beställning? Annars kan jag väl köpa det i butik antar jag. Vad går en sådan på måntro?

Visa signatur

Den som vandrar utan lykta genom natten,
finner ofta sitt beslut så fatalt.

Permalänk

150-200kr typ. Släng iväg ett mail till inet och kolla om du kan lägga till en DVI-kabel, annars finns det att köpa på vilken Elgiganten eller Kjell som helst!

Permalänk
Medlem

Det skall jag absolut göra. Men jag vet inte exakt vilken kabel det är jag skall ha. Har du tid att länka en åt mig? Tack så mycket.

Visa signatur

Den som vandrar utan lykta genom natten,
finner ofta sitt beslut så fatalt.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tack så mycket. Uppskattar all din hjälp.

Visa signatur

Den som vandrar utan lykta genom natten,
finner ofta sitt beslut så fatalt.

Permalänk

Bara kul att hjälpa till