Spel-/mediadator, funderingar finns och hjälp sökes!
Jag går fortfarande i köpa ny spel-/mediadator tankar, efter att ha lagt upp en tråd tidigare bestämde jag mig för att läsa på och kolla på äldre trådar för att själv bilda mig en uppfattning om vad jag vill ha.
Datorn tänker jag använda till att spela på, streama HD-filmer till TV:n som jag har tänkt att koppla med HDMI-kabel klarar. Sker det genom grafikkortet då och inkluderar ljud?
Vad gäller priset så ligger det paket jag funderar på, på 8500 kr vilket är där jag vill hamna men gärna under om det är möjligt.
Jag vill varken kunna överklocka eller ha speciellt framtidssäker burk med det menar jag SATA3, USB3 och kunna slänga in ett till grafikkort vid ett senare skede. Det grafikkort jag valt 5850 (över 5770), är det något som jag gjorde bra? Eller finns där pengar att spara så att säga...utan att behöva gå ner alldeles för mycket i prestanda?
Det jag inte är särskilt säker på är processor, minnen och moderkort. Vill ju som sagt inte ha usb3, sata3 och CF. Så det går ju att spara på den biten. Det är med fördel om det inbyggda ljudkortet är okej.
Här nedan, är vad jag har funderat ut hittills. Har kommenterat lite tankar och så kring varje del. Att tillägga är det för mig viktigt att datorn är så tyst som möjligt, utan att behöva köpa passivt kylda grafikkort.
En till sak, har tänkt att ha datorn i ett skåp alt. bokhylla...fungerar det med tanke på kylningen och så eller vad ska man tänka på?
Licens för Windows 7 har jag och jag bygger datorn själv!
Chassi: Fractal Design Define R2, Silver KAMPANJ à 699 kr
Jag var inställd på att ta ett Define R2-chassi eftersom jag läst att den skall vara bra ljudisolerad och ett schysst stilrent chassi. Här värdesätter jag att chassit är bra ljudisolerat och därmed bra kylt, behöver jag komplettera med några fler chassifläktar eller är de som följer med tillräckliga?
Nätaggregat: Fractal Design Integra 500W à 499 kr
Först kollade jag på dess lillebror, 400W, men blev osäker på om det skulle vara tillräckligt och tog därefter detta istället. Jag vill även kunde slänga in någon, ett par hårddiskar till eller i alla fall ha
möjligheten till att kunna göra det så därför undrar jag om 500W eller 400W även kan ta det ev. nytillskottet?
DVD: Samsung 22X DL SH-S223C, Svart à 200 kr
Behöver en DVD-spelare så tog den billigaste vilket även verkar fungera helt OK.
Hårddisk: 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ à 427 kr
Även här är min förhoppning att disken skall vara tystlåten. Funderar som sagt om jag ska ta en 1 TB HDD istället, i sådana fall vilken? Överväger även, på annat håll, att införskaffa en SSD men det blir ett senare projekt...
Grafikkort: PowerColor Radeon HD5850 PCS+ 1GB COD Modern Warfare 2 à 2913 kr
Till en början övervägde jag att ta ett 5770-kort (även det PowerColor) och kanske köpa ett till lite senare och använda det i CrossFire. Men det känns som att det är bäst att köpa ett bättre nu än att komplettera senare, eller?
Processor: AMD Phenom2 X4 945 3,0Ghz, AM3 à 1362 kr
Det verkar luta åt en AMD-processor då det blir för dyrt med en motsvarande Intel (blir väl isf en i5 750). Men är inte säker på vilken AMD-processor jag i sådana fall skall välja. Har kollat på den litet dyrare 955 med.
Processorfläkt: Noctua NH-U9B SE2 à 515 kr.
Då AMD-processorers fläktar verkar vara dåliga (?) så passar sig det med en extra fläkt, kollade lite på denna finns det måhända någon annan, mer prisvärd?
Moderkort: Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H à 762 kr
Här är jag inte säker. För saken är den att jag troligen inte kommer vilja (i alla fall med det här inköpet) att gardera mig för ev. CrossFire i framtiden. Och troligen står inte USB3 eller SATA3 så högt i kurs heller, utan jag vill ha så mycket moderkort per krona, om ni förstår! På den här, kan jag då koppla in tre hårddiskar? Och det inkluderar en SSD?
Minnen: Corsair 4GB (2x2GB) Value Select DDR3 1333MHz à 917 kr
Tog ett par som verkade prisvärda, kommer inte heller överklocka.