Permalänk
Medlem

Problem med gtx 280

Hej kära sweclockare ^^

Har ett litet problem. Satt in ett gtx 280 från asus igår och allt verkar funka bra, får bild osv
Men när jag installerat drivrutinerna och startar om datorn så blir bilden helt galen och visar en helt blå skärm, blandning av alla färger etc. (detta händer precis innan skrivbordet ska komma fram)
Efter det gick jag i felsäkert och avinstallerade drivisar. Tänkte att jag prövar tanka hem några äldre. Men neje, då ska windows installera drivrutinerna själv och ber mig starta om.

Vill påpeka att detta inte är ett nyköpt kort .

Så vad kan vara fel? Är kortet dött?

Tacksam för svar

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk

Kortet är med största sannolikhet trasigt. Har haft samma problem med ett xfx gtx 280, där skärmen blev helt grön efter jag loggat in. Testade att avinstallera drivrutinerna och vips så funkade det, bilden iaf, kortet gick ju inte att använda. Det jag fick göra var att höra av mig till kundservice för en reklamation. Skulle föreslå att du gör det samma om du har garanti kvar på kortet.

Permalänk
Medlem

Hmm, skulle jag ha möjligheten skulle jag nog lämnat in det. Men nu är det ett hyfsat gammalt kort som jag inte köpt så något kvitto finns inte att få tag på :/

vill dock inte ge upp än , läst lite om folk som haft liknande problem och har flashat bios? Stog dock inte om det var grafikkortes bios eller moderkortets.
Så är det någon som har några idér på vad som kan göras?

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Hedersmedlem

Du skulle ju kunna testa att baka kortet?! Finns tråd om det härpå forat

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Hmm jo det skulle jag ju kunna som sista utväg. Dock är det ett helvetes jobb att få av kylaren :p.. Men detta ska försökas som sagt om inget annat funkar ,
(har ju fixat mitt gamla 7950gt minst 3 gånger med bakning )

edit* Grafikkortet ligger och svalnar, hoppas på det bästa.

edit*2 Dåliga nyheter , bakningen gjorde det värre. Artefakter redan vid bios posten . blir o försöka igen någon annan gång. Tänkte flasha bioset men nu kanske det är försent? dödade nog kortet helt och hållet

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem

Sorry för bump med har en uppdatering!!!

Kortet lever :D!

Etfer att ha tvättat det i varmt vatten, låtit det ligga flera veckor, och sedan under flera timmar låtit en hårfön blåsa på kortet så lever det igen ( vet inte hur länge det håller men men )
Undrar även en sak, hade ett gts 250 innan , hur mycket bättre är ett gtx280 ? (inte hittat tester som jämför just dessa)

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem

Mitt GTX 280 fungerar fortfarande prima.
Testa baka det som någon nämnde, kan fungera.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Mitt GTX 280 fungerar fortfarande prima.
Testa baka det som någon nämnde, kan fungera.

Du kanske missade min senaste post , skrev precis att kortet lever, innan jag badade och fönade det var det stendött.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk

Tvättade du kortet med vatten??? låter väldigt risky. är det inte bättre att använda någon form av alkohol?

Permalänk
Medlem
Skrivet av spiderzork:

Tvättade du kortet med vatten??? låter väldigt risky. är det inte bättre att använda någon form av alkohol?

Gjort både och faktiskt :p.. det låg och torkade i minst 2 veckor. Vet inte dock om det var vattnet eller fönen som fixade kortet. Ugnen hjälpte inte alls

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB