Några frågor kring bilköp & försäkring

Permalänk
Medlem

Några frågor kring bilköp & försäkring

Satt och letade bilar på blocket när jag stötte på formuleringen "Säljes för kunds räkning" i en annons utlagd av en bilfirma. Vad innebär egentligen det? Jag har förstått att när man köper bil av en bilfirma har man som köpare en lite starkare ställning.
1.) Betyder formuleringen ovan att man köper bilen av bilfirman eller av den kund bilfirman säljer bilen åt?
2.) Vad har man egentligen för rättigheter när man köper bil av en bilfirma som man saknar annars?

Något annat jag tänkt på är försäkring av fordonet. Jag har förstått att man kan få en bonus i form av lägre premie efter ett visst antal "skadefria år".

3.) Hur många skadefria år brukar krävas för sådan bonus? Är det så att säga en progressiv bonus eller finns det en brytpunkt (typ 10 skadefria år ger 30% rabatt)?
4.) Avser man med detta skadefria år när man innehaft KÖRKORT, när man haft BIL eller rentav när man haft BIL FÖRSÄKRAD HOS BOLAGET I FRÅGA?

Visa signatur

"We have just one world But we live in different ones" - Dire Straits, "Brothers in arms"

Permalänk

Körkort i 6år och över 25år så når du den magiska gränsen.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av LsdBoy:

Körkort i 6år och över 25år så når du den magiska gränsen.

Fast det sjunker snabbt därimellan, nu får jag helförsäkring på helt okej bilar för 12k om året (är 23), när jag var 20 skulle de ha 22k

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

26/7. Känns fint Någon som har koll på övriga grejor?

Visa signatur

"We have just one world But we live in different ones" - Dire Straits, "Brothers in arms"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Fast det sjunker snabbt därimellan, nu får jag helförsäkring på helt okej bilar för 12k om året (är 23), när jag var 20 skulle de ha 22k

Det är det samma för mig. Är 23 nu och mina försäkringar har gått från 20-30k ner till runt 12k. Så det blir bättre med åren. Sen är det också till ens fördel om man har flera försäkringar samlade i samma bolag.

Och jag har haft bilar skrivna på mig i 4-5 år nu. Vilket börjar löna sig nu

Visa signatur

REFUSED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Fast det sjunker snabbt därimellan, nu får jag helförsäkring på helt okej bilar för 12k om året (är 23), när jag var 20 skulle de ha 22k

Fast det hela hänger ju även ihop med var man bor (villa/lägenhet samt postnummer). Fick helförsäkring på helt okej bil för 7k/år, kommer nog vara detsamma även efter en flytt till Stockholm. Var 20 då, fyller 24 i år.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Fick förhöjd premie i nåt år efter en olycka när jag var 21. Men nu betalar jag strax över 5000:-/år för helförsäkring på min Saab 9-3 2.0t -00. Visserligen har jag jag valt den högre självrisken för att få ner premien. Men för 3 år sedan betalade jag strax över 12 000:-/år för att helförsäkra en Saab 9000 2.3t. Misstänker att det blir ytterligare en sänkning. nästa år när jag fyller 25.

Permalänk
Medlem

När jag köpte min bil så såldes den för "kundens räkning", och det var för att snubben som ägde bilfirman var kompis med han som skulle sälja bilen och de la upp den på bilfirmans hemsida för lite mer "reklam" för bilen.

Dock så tror jag i vanliga fall att det betyder att bilfirman inte står som ägare på bilen när den säljs.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden lite då den har en så passande titel (:

Jag undrar lite över vilket mil-tal som en bil ska ha gått för att en begagnad bil ska anses vara köpbar. Jag har uppfattade det som att det kan variera från bil till bil och hur pass noga en bilförare har tagit hand om bilen; men finns det någon gräns som man bör reagera lite på om mil-talet skulle vara högre än så? Säg 30000 mil?

Visa signatur

q6600 @ 2,4GHz | 9800gtx+ Sli | 4096MB ddr2 | 2 x 500 Gb Samsung HDD | StealthXstream 600w | P182

Permalänk
Skrivet av Twinkie:

Jag lånar tråden lite då den har en så passande titel (:

Jag undrar lite över vilket mil-tal som en bil ska ha gått för att en begagnad bil ska anses vara köpbar. Jag har uppfattade det som att det kan variera från bil till bil och hur pass noga en bilförare har tagit hand om bilen; men finns det någon gräns som man bör reagera lite på om mil-talet skulle vara högre än så? Säg 30000 mil?

Taxi mil = 2/3 delar av vad den verkligen har gått. dvs jag köper nog häldre en taxi som gått varm och go i flera timmar än en bil som gått samma eller kortare sträcka men som bara körts till ica fram och tillbaka.

Sen beror det helt på bil och skick. vissa bilar kan vara som nya andra kommer med rost från fabrik. sen rätt ägare!! Om rätt ägare tagit hand om bilen så håller de flesta bilar hög standad bort sett från barnsjukdommar som man bör kolla upp vid bilköp.

Det där med premier och skit är bortplockat hos de flesta försäkringsbolag.
Nu har de flesta bolag istället att vid 25-26års ålder så är det billigare även kön och var man bor spelar in en del.
att man kört några tusen mil eller så spelar inte roll längre för de flesta så du kan vara 80 år och ta körkort och ha samma premis än om du haft körtkort i 55 år och kört 100 000mil än agda 80år som bara kört 25mil..

lite lustigt. men det lönar sig att ringa runt och höra vilka som verkar ha de bättre förmånerna.
och har man tajt ekonomi så ska man inte ha bil! kostar oerhört mycket inköpet är inte något i jämnförelse vad det kostar att hålla en bil i liv osv sett vad de kostar i inköp.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zlayphir:

När jag köpte min bil så såldes den för "kundens räkning", och det var för att snubben som ägde bilfirman var kompis med han som skulle sälja bilen och de la upp den på bilfirmans hemsida för lite mer "reklam" för bilen.

Dock så tror jag i vanliga fall att det betyder att bilfirman inte står som ägare på bilen när den säljs.

Ur köparens perspektiv en riktigt taskig deal med andra ord. Man kan ju kallt räkna med att betala ett antal tusen extra (vad tror ni? 5-10k?) för att en bilfirma åtar sig att sköta försäljningen, men man får inte fördelarna av att köpa av bilfirma...

Visa signatur

"We have just one world But we live in different ones" - Dire Straits, "Brothers in arms"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twinkie:

men finns det någon gräns som man bör reagera lite på om mil-talet skulle vara högre än så? Säg 30000 mil?

Skrivet av -=FULLMOON=-:

Taxi mil = 2/3

Glöm inte Diesel mil! En diesel som gått 30tusen som har regelbundna oljebyten är i mycket bättre skick än en bensinmotor som gått 15tusen. Dock bara motorn. Men det är ju den som kostar mest om det går sönder.

Reserverar mig för felstavningar skitsnack osammanhängande resonemang pga av en alltför liten mängd alkohol då jag börjar min semester NU

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White