Permalänk
Medlem

Bakgrundsbilder - olagligt?

Ello!

Det är så att jag funderar på att göra en hemsida som tillhandahåller massor av bakgrundsbilder (wallpapers). Jag har nämligen väldigt många bakgrundsbilder för personligt bruk, men då det är flera tusen bilder kan jag omöjligen veta var jag har fått tag på alla.

De bilder med en ©-symbol är självklart olagliga att ladda upp, men de bilder utan? och utan watermarks?
Hur fungerar det t.ex. om man skulle göra en kommersiell app till iPhone eller Android vilken tillhandahåller bakgrundsbilder till användaren? Gör det någon skillnad om man t.ex. skulle lägga till en disclaimer om att jag inte äger bilderna och att de på begäran från artisten/konstnären tas bort?

Ja, jag vet att det finns ett överflöd av dessa tjänster och jag vill ända göra en då jag mest gör det för att det är kul.

Det ska tilläggas att jag har sökt, men hittar bara engelska resultat. Då jag bor i Sverige så är det de svenska lagarna jag funderar över.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Copyright symbolen hindrar ju dig från att ta dem och säga att de är dina, men du borde få ladda upp dem till din sida, osäker så fråga eller läs read me filen, där brukar en del står.

Permalänk
Medlem

Jag har endast bilderna (flera tusen stycken). Inga readme.txt alltså.

Permalänk
Medlem

Nja, så vitt jag vet betyder ju copyright-stämpel och watermark ingenting. Skaparen har alla rättigheter ändå, dvs du får inte ladda upp bilderna utan tillstånd och speciellt inte för kommersiellt bruk.

Permalänk
Medlem

Kan hända att skaparen bäddat in info i exif-datan och där kan det så vilket ursprung bilden har och hur man kontaktar personen som gjort bilden.

I Windows 7: högerklicka bilden, välj egenskaper följt av Information så ser du exif-datan.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk

Ladda upp bilden, säger någon att det är deras och du ska ta bort, gör det

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av SuperChefen:

Ladda upp bilden, säger någon att det är deras och du ska ta bort, gör det

Coolt, han har hälften av alla mina bilder och jag förbjuder honom att ladda upp dem!

*luras är enkelt*.

Permalänk
Medlem

Nej, du bryter i så fall mot upphovsrättslagen.
Du kan läsa lite mer här: Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk

"Men jag gör det inte för egen vinning!?"
Spelar ingen roll, det är inte upp till dig att avgöra hur verket ska publiceras. Det är helt enkelt inte ditt.

"Men vadå? Kommer någon bry sig?"
Beror på, troligtvis inte. Det är dock fortfarande olagligt. Kommer någon på dig så kan du få betala ganska rejäla summor, beroende på hur du gjort verket tillgängligt.

"Men jag kan ju skriva att det inte är mina bilder"
Hjälper inte.

"Hur ska jag göra för att få upp bilderna då?"
Du får kontakta upphovsmannen (eller vem det nu är som har rättigheter till att bestämma hur, vem och till vilket pris någon får använda verken) och fråga.

Jag skulle lagt ner idén och kört på något lagligt istället. Du bör dessutom räkna på bandbredden som krävs för bakgrundsbilder (antar att du har åtminstone 1920x1200 till bilderna), det kommer kosta en del om sidan blir populär. Plus att många webbhotell inte tillåter "nedladdningssidor", "filderlningssidor" eller vad de nu klassas som.

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, det är inte tillåtet såvida du inte har upphovsrättsinnehavarens tillåtelse. Till exempel skriftligt från upphovsrättsinnehavaren eller att de är licensierade under någon form av spridningstillåtande creative commons-licens av upphovsrättsinnehavaren.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zlayphir:

Kan hända att skaparen bäddat in info i exif-datan och där kan det så vilket ursprung bilden har och hur man kontaktar personen som gjort bilden.

I Windows 7: högerklicka bilden, välj egenskaper följt av Information så ser du exif-datan.

Förlåt för off-topic:

Hm det där var något jag inte visste. Kollade och såg att man kunde t.ex. skriva in "Copyright" kan man låsa dessa fält så ingen annan än den som skapat bilden kan ändra de? T.ex. jag gör en bild i JPG format som jag skickar runt men jag har skrivit in Copyright under Information så jag kan bevisa att jag har Copyright på den och jag låser fältet så vart än den laddas upp så är mitt namn kvar där och ingen annan än jag kan ändra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maattis:

Förlåt för off-topic:

Hm det där var något jag inte visste. Kollade och såg att man kunde t.ex. skriva in "Copyright" kan man låsa dessa fält så ingen annan än den som skapat bilden kan ändra de? T.ex. jag gör en bild i JPG format som jag skickar runt men jag har skrivit in Copyright under Information så jag kan bevisa att jag har Copyright på den och jag låser fältet så vart än den laddas upp så är mitt namn kvar där och ingen annan än jag kan ändra det?

Nej, det inger någon form av falsk säkerhet. Du har upphovsrätt på de verk som du skapar, exifen skulle kunna fungera som lite hjälp bara om du delar ut dina bilder till personer som faktiskt är intresserade av informationen.

Vill någon verkligen "sno" din bild så går det med största sannolikhet smärtfritt att ta bort eller ändra exifen.

Fast det finns väl lite trix du skulle kunna göra för att enklare bevisa att bilden är just din, och att just du har upphovsrätt på den;
* Beskär alltid bilden så du kan visa upp lite extra information som den som tar din bild inte har (fungerar bäst för fotografier antar jag)
* Spara raw-filer (fotografier)
* Spara originalfilerna (för vector-grafik och liknande)
* Publicera i något lägre kvalitet och alltid i något format som inte innehåller lager och liknande

Fast det är bara vad jag kommer på såhär på rak arm, jag vet faktiskt inte hur bevisningen ser ut i fall av "stulna bilder".

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem
Skrivet av pscs3:

Nej, det inger någon form av falsk säkerhet. Du har upphovsrätt på de verk som du skapar, exifen skulle kunna fungera som lite hjälp bara om du delar ut dina bilder till personer som faktiskt är intresserade av informationen.

Vill någon verkligen "sno" din bild så går det med största sannolikhet smärtfritt att ta bort eller ändra exifen.

Fast det finns väl lite trix du skulle kunna göra för att enklare bevisa att bilden är just din, och att just du har upphovsrätt på den;
* Beskär alltid bilden så du kan visa upp lite extra information som den som tar din bild inte har (fungerar bäst för fotografier antar jag)
* Spara raw-filer (fotografier)
* Spara originalfilerna (för vector-grafik och liknande)
* Publicera i något lägre kvalitet och alltid i något format som inte innehåller lager och liknande

Fast det är bara vad jag kommer på såhär på rak arm, jag vet faktiskt inte hur bevisningen ser ut i fall av "stulna bilder".

Jo jag brukar alltid spara orginal PSD-filerna med alla lager intakt för eventuella problem och ändring av bilden osv... Tänkte bara om det skulle vara enklare och fungera lätt att bevisa att bilden är din med informationen. Copyright symbol och vattenstämpel på bilden fungerar ju bra men det passar inte alltid in på bilden så det är inte alltid man kan använda det om man gör logon osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maattis:

Jo jag brukar alltid spara orginal PSD-filerna med alla lager intakt för eventuella problem och ändring av bilden osv... Tänkte bara om det skulle vara enklare och fungera lätt att bevisa att bilden är din med informationen. Copyright symbol och vattenstämpel på bilden fungerar ju bra men det passar inte alltid in på bilden så det är inte alltid man kan använda det om man gör logon osv.

Jo, jag förstår hur du tänker, men det är nog enkelt att byta ut infon, även om den är "låst".

"Bildstöld" är nog något som alla upphovsmän får leva med, med tanke på hur öppet internet är. "Typ så det fungerar här", om man får vara sån.

Men om jag inte har fel så utvecklas det program som känner igen filmklipp (och bilder?) på nätet, typ genom youtube och sånt. Tror det var någon artikel/nyhet här på sweclockers för ett tag sedan. Det har definitivt potential att göra det lite enklare för alla upphovsmän att hitta verk som kommit på vift.

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

Som jag har förstått det det så är som sagt copyright-stämpeln onödig i sverige, eftersom att vi är med i vad som heter Bernkonventionen, vilket kort och gott säger att en skapare har alla rättigheter till sitt verk så fort han/hon har gjort något.
Detta innebär att ingen får använda eller ändra på verket utan att upphovsmannen har godkänt detta.

Permalänk
Medlem

Detta är allt du (och nästan alla andra) behöver veta om upphovsrätt:

Skrivet av hapone:

Copyright-stämpeln är onödig i Sverige, eftersom att vi är med i vad som heter Bernkonventionen, vilket kort och gott säger att en skapare [automatiskt] har alla rättigheter till sitt verk så fort han/hon har gjort något.
Detta innebär att ingen får använda eller ändra på verket utan att upphovsmannen har godkänt detta.

Skrivet av pscs3:

Om du publicerar upphovsrättsskyddat material bryter du mot upphovsrättslagen.
Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk

"Men jag gör det inte för egen vinning!?"
Spelar ingen roll, det är inte upp till dig att avgöra hur verket ska publiceras. Det är helt enkelt inte ditt.

"Men vadå? Kommer någon bry sig?"
Beror på, troligtvis inte. Det är dock fortfarande olagligt. Kommer någon på dig så kan du få betala ganska rejäla summor, beroende på hur du gjort verket tillgängligt.

"Men jag kan ju skriva att det inte är mina bilder"
Hjälper inte. [Gör saken värre, om något.]

"Hur ska jag göra för att få upp bilderna då?"
Du får kontakta upphovsmannen (eller vem det nu är som har rättigheter till att bestämma hur, vem och till vilket pris någon får använda verken) och fråga.

(Citaten redigerade någorlunda fritt)

Men även: Lägger upphovsrättsinnehavaren en licens på verket gäller denna istället för copyrighten, i de fall den är giltig. Ex. är CC-BY-NC bara giltig när du använder verket för (strikt) icke-kommersiellt bruk; annars gäller copyrighten.